God stemning på Slottsfjell! Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

God stemning på Slottsfjell! Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Festivalsommer i full blomst

En av sommerens mest intense festivaluker er historie. Les våre anmelderes dom over 23 konserter på Slottsfjell og Oslo Live.

Skrevet av:
Publisert 22:54 18 juli, 2010

Fra store, tunge skuffelser til euforiske påminnelser om hvor bra musikk kan være; Oslo Live på Kontraskjæret og Slottsfjell i ærverdige gamle Tønsberg bød på begge deler for våre anmeldere.

Her er de 23 konsertene Lydverket anmeldte fra de ulike dagene på Slottsfjell og Oslo Live i nett og hendig lommeformat, krydret med en liten promille av de flotte fotografiene våre fotografer Kim Erlandsen og Rashid Akrim kinpset.

Onsdag:

Lys og varme på Oslo Live. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

Lys og varme på Oslo Live. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

In Flames, Oslo Live (4/6):

I fyr, men ikke i flamme

Danko Jones, Oslo Live (4/6):

Liten mann, store baller

In Flames på Kontraskjæret. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

In Flames på Kontraskjæret. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

Torsdag:

Snapshot fra torsdagen i Tønsberg. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Snapshot fra torsdagen i Tønsberg. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Belle & Sebastian, Slottsfjell (4/6):

Gamle sanger om igjen, takk

Zeromancer, Slottsfjell (2/6):

Nulltoleranse

Band Of Skulls, Slottsfjell (5/6):

Springskalle

The Middle East, Slottsfjell (3/6):

Vestenfor fest, østenfor trøst

Scissor Sisters, Oslo Live (1/6):

Søstrene fra helvete

Crystal Castles, Oslo Live (5/6):

Ikke noe luftslott

A-Trak, Oslo Live (5/6):

Ja takk til A-Trak

Stemning på Kontraskjæret under A-Trak. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

Stemning på Kontraskjæret under A-Trak. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

Fredag:

Donkeyboy på Slottsfjell 2010. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Donkeyboy på Slottsfjell 2010. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Kelis, Slottsfjell (2/6):

Sur milkshake

Giggs, Slottsfjell (1/6):

Bass i dass

Juliette Lewis, Slottsfjell (3/6):

Stjerne uten låter

Donkeyboy, Slottsfjell (2/6):

En snau time i Drammen

Rox, Slottsfjell (5/6):

Roxrevyen

Sivert Høyem, Oslo Live (4/6):

Sikkert fra Sivert

Kent, Oslo Live (3/6):

Sur nedbør

Johnossi, Oslo Live (3/6):

Sutring i sola

Bilal, Oslo Live (5/6):

Stjerne i solnedgang

Publikum på Oslo Live. Rashid Akrim, NRK P3

Publikum på Oslo Live. Rashid Akrim, NRK P3

Lørdag:

Veronica Maggio på Slottsfjell. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Veronica Maggio på Slottsfjell. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Mew, Slottsfjell (4/6):

Mektig, men monotont

Teenage Fanclub, Slottsfjell (5/6):

O, lykke!

Veronica Maggio, Slottsfjell (3/6):

Magiløst fra Maggio

Bun B, Oslo Live (5/6):

Kongen av Kontraskjæret

Bun B på Oslo Live 2010. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

Bun B på Oslo Live 2010. Foto: Rashid Akrim, NRK P3

Mer er på vei

Vi fikk i tillegg møte flere festivalartister for intervjuer og opptredener til Lydverket spanderer-serien vår. Følg med på disse sidene i uka som kommer for eksklusivt festivalstoff i videoform! Her er første video ut, der New York-trioen School Of Seven Bells spiller en flunkende ny låt i meditativt modus.

Se bildene fra våre fotofrafer på Oslo Live og Slottsfjell her:

NRK P3 på Flickr

Tags: , , , , , , ,

Del "Festivalsommer i full blomst"
 

11 kommentarer på “Festivalsommer i full blomst”

  1. Erlend sier:

    Skandale å tilbringe tid på Slottsfjell uten at en eneste en greier å komme opp med en liten anmeldelse av Clutch-konserten!! Asbjørn var vel alle andre steder, men dette er uansett for dårlig! Kanskje det ble gjort et aldri så lite eksklusivt intervju, hadde vært storveis…det er jo lov å håpe.

  2. Moosa sier:

    Og ingen som kan rapportere hvordan det var på Dinosaur Jr heller? Bu.

  3. Martin sier:

    Og hvorfor ligger det ikke noe anmeldelse av Karpe Diem konserten? Den som må ha vært festivalens beste konsert…terningkast 6!
    9 anmeldelser fra Fredag, men kun 4 fra Lørdag, det er passe tamt… Hvor dro egentlig Ellen Ramstad etter den «delvis kjedelige» Maggio konserten?

  4. Stian sier:

    Nå må dere jævla drittunger slutte å sutre. Lydverket har anmeldt et lass med konserter, det får da være bra nok. Hjemmesittende bitches.

  5. Marius Asp sier:

    Hei!

    Vi skulle til enhver gjerne anmeldt det dobbelte av det vi gjorde, men som de fleste andre redaksjoner er vi nødt til å gjøre et utvalg. Grunnen til at vi ikke skriver om de tre dere nevner, skyldes helt enkelt at vi allerede har omtalt/anmeldt dem i konsertsammenheng. Da rykker de ned over på prioriteringslisten.

    Clutch, Rockefeller 2009 (rapport fra Asbjørn):
    http://www.nrk.no/lydverket/noen-nerdete-tanker-om-clutch-konserten/

    (Vi anmeldte også Clutch på Oslo Live 2008:
    http://www.nrk.no/lydverket/rock-n-roll-i-fjerdegir/)

    Dinosaur Jr., Rockefeller 2009:
    http://www.nrk.no/lydverket/stroeken-soelvsuper/

    Karpe Diem, Hove 2010:
    http://www.nrk.no/lydverket/ga-hove-stjerner-i-oya/

  6. Hanne sier:

    anmeldelse av foals?

  7. lars-magnus sier:

    hva skjer med å skrive om slottsfjell uten en gang å nevne clutch?!

  8. Mikael sier:

    Lissie var en høydare på Slottsfjell :)

  9. Janbanan sier:

    Er det fenomenet å være å festival viktigere enn selve musikken ? Det har blitt en vanvittig oppvekst av festivaler, og utbudet av artister som spiller på dem, og bra er det. Men hvor var denne voldsomme musikkinteressen før det store festivaltilbudet kom til Norge ? Er dette noe som har ligget latent og uforløst hos publikum ? Eller er det som VM i fotball og Tour de France, at desto mere medieoppmerksomhet, desto flere er det som henger seg på og er interessert, altså en uforløst genuin musikkinteresse som vekkes fordi tilbudet plutselig er der. Eller er det slik at de fleste drar på festival for å kose seg sammen med venner og oppleve noe sammen, ta noen øl, hvor musikken viktig, men ikke nødvendigvis det viktigste ?

    • Marius Asp sier:

      @janbanan: Du stiller noen betimelige spørsmål her, synes jeg. Det voldsommet tilfanget av festivaler skyldes nok flere ting: I 2010 skal man arrangere festival om man i det hele tatt ønsker å framstå som en by eller et tettsted med respekt for seg selv, kan det virke som. Men selv om flere og flere artister nå må basere seg på konsertvirksomhet som næringsgrunnlag, er det ikke til å komme utenom at festivaltilbud og -kvalitet langt ifra er proporsjonalt, på nasjonal basis snarere tvert imot: Gjengangerne er mange, og de friske pustene i festivalprogrammene må i mange tilfeller lokaliseres med lupe.

      Her synes jeg både Slottsfjell og Oslo Live har klart seg bra i år; begge kunne skilte med gode og eksklusive navn gjennom de respektive festivalene. Derfor er det naturlig for oss å dekke begge så tungt som vi gjør.

      Siden vi har fått så mange engasjerte (og tidvis hatske) kommentarer på den siste ukens anmeldelser – og siden du er inne på noe sentralt i kommentaren din – prøver jeg å gi et generelt svar på kritikken av kritikken her: Ja, mange som drar på festival er helt åpenbart mer opptatt av vennskap, kos og øl enn musikk. Dette er både naturlig, forståelig og flott, og det er slett ikke vår mening å tråkke på denne opplevelsen når vi gir en ufordelaktig omtale av enkelte konserter. Men det er altså ikke dette som er fokuset vårt når vi anmelder. Vi er nødt til å ta utgangspunkt i musikken slik den utspiller seg på scenen og vurdere den opp mot våre forventninger og høyst subjektive smak.

      For mer «objektive anmeldelser» (en gedigen selvmotsigelse, men la gå) anbefaler jeg å titte innom Tønsbergs Blad. De anmeldte flere av konsertene vi ga terningkast 2 til femmere og seksere, som regel med et tydelig fokus på desibelnivået på konserten (høyt=bra, lavt=dårlig). Mer håndfast kan det vel neppe bli.
      http://tb.no/kultur/slottsfjell

Legg igjen en kommentar