Scissor Sisters - Hovedscenen, Oslo Live
Søstrene fra helvete
Terningkast 1: Hva var vitsen med å booke Scissor Sisters, Oslo Live?
Futten gikk ut av Oslo Live-torsdagen samtidig som sola forsvant over hovedstaden. Men denne gangen kan man ikke skylde på været; at store deler av publikum tar kvelden kun få låter uti siste konsert skyldes rett og slett det elendige bandet på scenen.
Scissor Sisters var kanskje et både glitrende og glamorøst livefyrverkeri en gang. Den tiden er definitivt over. Ikke bare er materialet på deres ferskeste skive, Night Work, tamme greier uten fremtidig Singstar-potensiale – men bandet klarer ikke en gang holde et visst nivå på de gamle, allsangvennlige låtene sine.
Under konserten på Oslo Live torsdag, lever de tidvis og i svært korte perioder på nostalgikvota. For eksempel funker det første halvminuttet av «I Don’t Feel Like Dancing» på den mest drita delen av det halvinteresserte publikummet som har troppet opp for å se torsdagens internasjonale mainstreamalibi – men der stopper det også.
Scissor Sisters anno 2010 minner mest om en østeuropeisk sirkustropp som drømmer om å være med i Eurovision Song Contest, men ikke evner å lage låter som fester seg. Falsettsynging, dragflørt og overdreven sminke kombinert med den ufattelig teite backdropen med coverillustrasjonen fra Night Work – en forsåvidt stram og fin rumpe hvis innehaver har dratt buksa altfor langt opp og holder et slapt grep rundt sine egne rumpeballer er alt annet enn underholdende. Ei heller er den stusselige, stakkato dansingen frontdame Ana Matronic og koristene prøver seg på. Det virker knapt som bandet har lyst til å late som de prøver å levere – her er det hele veien tydelig at vi ikke har å gjøre med et band som elsker turnélivet. Man skal ikke være hjerneforsker for å forstå at Scissor Sisters holder det gående kun for å melke siste rest av sitt gode (?) navn og rykte.
Sur vokal, et slapt band, gitarsoloer som er cheesy uten et ironisk tilsnitt og en generelt elendig prestasjon på scenen – det er tydelig at dette bandet ikke tror på sitt eget materiale lengre, og da skal det mye til for å tilfredsstille et publikum som nettopp har blitt løftet til værs av Crystal Castles og A-Trak.
Det store spørsmålet er bare hvorfor Oslo Live booker et band som dette? De burde heller holde seg til kvalitetsbookingene og unngå band som gir festivalen en schizofren og utydelig profil og forsurer publikum.
Bilder fra konserten:
Anmeldelse: Crystal Castles, Oslo Live: Ikke noe luftslott (5)
Anmeldelse: A-Trak, Oslo Live: Jatakk til A-Trak (5)
Anmeldelse: The Middle East, Slottsfjell: Vestenfor fest, østenfor trøst (3)
Anmeldelse: Band Of Skulls, Slottsfjell: Springskalle (5)
Anmeldelse: Belle & Sebastian, Slottsfjell: Gamle sanger om igjen, takk (4)
Anmeldelse: Zeromancer, Slottsfjell: Nulltoleranse (2)
Les: Dag 1 av Oslo Live i bilder, ord og terningkast.
Tags: Oslo Live, Oslo Live Festival, Scissor Sisters, trine aandahl
[...] Anmeldelse: Scissor Sisters, Oslo Live: Søstrene fra helvete (1) [...]
Helt enig. Helt jævlig!
Øh… si meg VAR lydverket tilstede på denne konserten? Det var bra liv, og faktisk mere fart i publikum enn for eksempel Crystal Castles. OK, Scissor sisters er ikke det mest überhippe som finnes. Jeg synes faktisk de klassiske låtene deres er traurige men digga mest det nye materialet. Synes også de hadde bra sjarm å scenen. Men det er vel bare jeg som ikke er hipp nok da… ehm..
For en fantastisk latterlig anmeldelse! Tydelig at Trine trenger noen flere år på baken før du får jobb om å mene noe om musikk, spesielt når du påstår at SS mangler ironi eller at de ikke lager låter som fester seg. nei herreguud dette var håpløst. konserten var konge! ikke deres beste men fantastisk mye bedre enn de DJ settene som var. Crystal Castle var kult, det er jeg enig i.
Enig med anmelderen. Jeg setter grensen på 10: Maks 10 solgte CDer, maks 10 nedlastinger, og bare 10 av de jeg kjenner skal ha hørt om bandet, elles er det uinteressant. Listepop er for bestemor og ønskekonserten. Det får være grenser asse’.
asse`???
Hihihi
Jeg blir trist av å lese slike kommentarer. Tydelig at det ikke står i stil å like musikk andre også liker. Nå handler det om å skrape bunnen av flasken for å finne bandene ingen andre hører på, og dersom sangene kommer på radio er det over og ut.
ironidetektoren din ute av drift?
At Crystal Castels var meget bra er det ingen tvil om, men den totale slakten av SS er noe av det dårligste jeg har lest av en anmelder noensinne. Tror du mest hadde et problem med at de var kveldens mainstreamalib. At A-track skaper liv er jo ikke så rart når han kan forsyne seg av verdens fruktfat med hitlåter. Han var flink og fikk mange til å danse, men du kan ikke telle hvis du mener det var flere som svingte seg rundt etter ham sammenlignet med SS.
Du mista det helt, dessverre….Ellers pleier Lydverket å rule…
Enig med Swix. Er det noe som burde få ternigkast 1 her, så er det denne anmeldelsen. For meg fremstår denne Trine som usaklig og ikke troverdig i det hele tatt. Sorry Lydverket, men noe sier meg at dere bør være på utkikk etter bedre anmeldere – ikke av den grunn at jeg tar anmeldelsen personlig siden jeg er stor fan av Scissor Sisters, men fordi det rett og slett ikke funker å sende en anmelder på en konsert når han/hun ikke forstår bandet eller musikken i det hele tatt.
Folk er jo egentlig ganske dumme når de betaler hundrevis av kroner for å høre på søppel!.
Crystal Castles var konge ja, men anmeldesen av SS skjønner jeg ikke. De fortjener minst en 3`er, og var kanskje maks en 4-konsert. Men langt ifra noe 1`er.
Det at det har kommet såppas med kommentarer her tyder vel på at 1-ern var litt skivebom ja…
Hadde anmelderen brukt noe tid på scissor sisters fra oppstarten i 2004 og den alldeles glitrene debut skiva så ville hun aldri kalt de mainstream allibi. De har alltid vært unike og egentlig ikke kommerse, det er bare grunnet den utrolige suksessen de hadde med en sang som gjør at det ikke skal være «kult» å like dem. faktum er bare at bandet lager så knallbra sanger at de ikke har unngått å bli såpass store som de er.
Konserten i går var ikke deres beste, de har hatt 3 legendariske opptredener i Norge tidligere og jeg har sett alle. konserten i går holder til en 4er. Trine du har desverre driti deg fullstendig ut. Lydverket mista mye kred etter denne anmeldelsen.
Hei, folkens. Vær gjerne uenige i anmeldelsene våre, men hold dere til saken – personangrep og grove usakligheter vil bli slettet.
Haha…her har anmelderen bestemt seg uavhengig av musikken!
Anmeldelsen var så kort at jeg ikke helt forsto hvorfor 1′eren var fortjent, det virker bittert skrevet
Er forholdsvis enig med annmelderen, hvorfor booket de SS? Var der for å se Crystal Castles, og for meg kræsjet SS med resten av konsertene den dagen. Kunne heller ha booket noe annet som hadde truffet det samme publikumet!
Skjer med anmeldere som har bestemt seg uavhengig av musikken?
Mulig at konsertanmeldelsen er en smule streng. Men ingressen er grei, – hva i huleste tenker Oslo Live-bookerne på når de får Scissor Sisters til å avslutte det som angivelig skulle være elektronikadagen? De som kom for å se Breakbot- A-trak og Crystal Castles, hvilket alle tre kan kategoriseres under «elektronisk», har nesten garantert lite eller ingen referanser til Scissor Sisters.
Musikken er ålreit den, er ikke det det skal stå på. Men det var på langt nær den samme stemningen som Justice lagde i 2008 (og langt ifra like mange mennesker) samt 2manydjs i 2009. Breakbot, A-trak, Crystal Castles, Scissor Sisters… Èn av navnene i den foregående setningen skal ut, og gjett hvem. Det harmoniserer meget dårlig på en dag der stort sett elektronikafolk dukker opp. CC burde spilt senere på kvelden, da de har lysshow, det samme skulle A-trak og Breakbot, av innlysende årsaker.
Jeg, med flere, håper Oslo Live-arrangørene lærer av denne store skuffelsen både for elektronikapublikummet og anmelderne. Deadmau5, Royksopp, Robyn (spiller riktignok på Øya, men for å understreke poenget), Simian Mobile Disco (live), Bloody Beetroots – Death Crew 77 er noen av mange navn som lett kunne erstattet Scissor Sisters denne dagen for å få tilfredsstilt elektronikapublikummet de hadde lagt opp til skulle møte opp.
Deilig å se at Hr. Hergeland sparte meg for å skrive et langt innlegg. Du tar ordene ut av munnen min, Wenrik. Takk!
[...] Les Scissor Sisters-slakt og finn alle de andre anmeldelsene fra Oslo Live og Slottsfjell torsdag her. [...]
[...] Les Scissor Sisters-slakt og finn alle de andre anmeldelsene fra Oslo Live og Slottsfjell torsdag her. [...]
[...] Les Scissor Sisters-slakt og finn alle de andre anmeldelsene fra Oslo Live og Slottsfjell torsdag her. [...]
[...] kapitalisme og lykkelige tilfeldigheter. Ikke minst live. Også slaktet: Kelis (2) , Giggs (1), Scissor Sisters (1) og Zeromancer (2) Skrevet av: Marius Asp Publisert 20:09 16 July, 2010 Del [...]
[...] Les Scissor Sisters-slakt og finn alle de andre anmeldelsene fra Oslo Live og Slottsfjell torsdag her. [...]
Tror aldri jeg har sett et band få 1 før…
Skal ikke si noe om hvordan konserten på Oslo Live var, men konserten i Berlin to dager før var en åpenbar 6′er.
[...] Søstrene fra helvete [...]
[...] fram til en dom over Kelis-konserten på Slottsfjell. Også slaktet: Donkeyboy (2), Giggs (1), Scissor Sisters (1), Zeromancer (2) Skrevet av: Redaksjonen Publisert 1:50 17 July, 2010 Del [...]
[...] Vår anmelder Trine Aandahl var for øvrig på nippet til å saksøke Scissor Sisters på ordentlig etter konserten de gjorde på Oslo Live Festival i sommer, som hun belønnet med ett øye på terningen og blant annet beskrev slik: “Scissor Sisters anno 2010 minner mest om en østeuropeisk sirkustropp som drømmer om å være med i Eurovision Song Contest, men ikke evner å lage låter som fester seg“. Les hele anmeldelsen! [...]
[...] Anmeldelse: Scissor Sisters, Oslo Live: Søstrene fra helvete (1) [...]