Zeromancer - Kastellscenen, Slottsfjellfestivalen
Nulltoleranse
Terningkast 2: Zeromancer anno 2010 er så feil at det nesten blir riktig. Men bare nesten.
Les: Lydverkets sommerfavoritter
Der moderbandet Seigmen gjennom nittitallet spesialiserte seg på å pensle ut episk, svær og fremmedgjort rock, syntes avleggeren Zeromancer fra starten i 1999 mistenkelig fornøyd med å sprade rundt i Marilyn Mansons allerede utgåtte latextruser, komplett med en skitten og pinglete strap-on dinglende i front.
Musikken er fortsatt hul, brautende og dum
Idet bandet entrer Kastellscenen på Slottsfjellfestivalen er det altså et drøyt tiår siden det var noen form for momentum knyttet til prosjektet, en skjebne de deler med en rekke industrielle synth-goth-storheter som herjet verdens gutterom da grungen for alvor knakk sammen og åpnet for selvhatende inspeksjoner i grenselandet mellom sjel, anus og pulsårer.
Lite har endret seg i mellomtiden; musikken er fortsatt hul, brautende og dum, og tekstene møllspiste, generiske og selvskadingsvennlige, fra debutsingelen «Clone Your Lover» til fjorårets «It Sounds Like Love (But It Looks Like Sex)». Alt Zeromancer foretar seg låter fullkomment uoriginalt, nærmest med et trassig drag lurende i bunnen: Ja, vi vet dette er elendig, men dere vil jo ha det.
Det eneste som redder denne åndeløst harry seansen fra den enøyde terningen er det elleville hjemmepublikummet, som mottar Alex Møklebust og hans sortkledde kumpaner som om Jesus og et knippe av disiplene hans hadde fått seg en Twilight-makeover og tatt turen innom festivalen. Dere er OK, tønsinger. Men musikksmaken deres suger.
Anmeldelse: The Middle East, Slottsfjell: Vestenfor fest, østenfor trøst (3)
Anmeldelse: Band Of Skulls, Slottsfjell: Springskalle (5)
Anmeldelse: Belle & Sebastian, Slottsfjell: Gamle sanger om igjen, takk (4)
Anmeldelse: Scissor Sisters, Oslo Live: Søstrene fra helvete (1)
Anmeldelse: Crystal Castles, Oslo Live: Ikke noe luftslott (5)
Anmeldelse: A-Trak, Oslo Live: Jatakk til A-Trak (5)
Tags: anmeldelse, Festival, konsert, Live, marius asp, slottsfjell, Slottsfjell10, Zeromancer
Morsomt! Så akkurat Tønsbergs Blad rullet en femmer for denne konserten, med tittelen «hjemmeseier». Anmeldelsen fortsetter videre: «Og når de flinke folka på scenen i tillegg slenger på gamle Seigmen-låter innimellom, er 6-eren farlig nær».
Litt morsom parallell er det også at Lydverkets anmeldelse slutter slik: «Dere er OK, tønsinger. Men musikksmaken deres suger.», mens Tønsbergs blad avslutter slik: For et band! For en hengivenhet blant publikum! Det må ligge noe latent i tønsberg når det er snakk om industrirock.»
Jeg så ikke konserten, men føler ganske sterkt at Lydverket har rett når det kommer til Zeromancer…
Har fått kjeft i hele dag og eter konserten i går at det var en tris greie.. bandet spiller ok, men fullstebdig uoriginalt og kjedelig. bandets største svakhet er faktisk Alex Myklebusts vokal og ja hule låter.
Fylla tok tak i det lokale publikum og de var blendet av solnedgangen..
Band of Skulls og Jaga Jazzist var store i går, og i dag entrer virkelig en Tønsberg-stolthet Shining!!! Måtte man endelig forstå at det er Hornttvedt gjengen og Munkeby som er byens stoltheter!!
Anmeldelsen lider av samme dårlig håndverk som mye av musikkanmeldelsene ellers. Det sies lite om MUSIKKEN, men desto mer om hvordan journalisten opplever bandet som kontemperært i 2010. Hvordan var konserten rent musikalsk, det står det lite om. Tydeligvis må det ha vært endel publikummere som opplevde konserten som bra?
Når en tydeligvis ikke liker Zeromancer, hva er da poenget med å gå på konsert med dem? Har ikke Nrk nok journalister å ta av, slik at en kunne sendt en som faktisk har litt øre for musikken?
Jeg var ikke selv på konserten (men gud vet jeg skulle gitt mye for å være der!) Men jeg har vært så heldig å sett Zeromancer to ganger tidligere, og å kalle musikken hul, brautende og dum samtidig som en kaller Seigmen episk, svær og fremmedgjort rock faller jo på sin egen urimelighet.
Jeg anbefaler deg å sette deg ned å høre på for eksempel God save the models eller Fade to black fra debutalbumet, eller hva med knalltøffe Neo Geisha og Raising Hell fra Eurotrash. Zzyzx er vel det svakeste albumet til nå, men til og med her finner en låter som Idiot music og Stop the noise! Fjorårets album har gitt oss fantastiske Ammonite, og ikke for å glemme Two skulls. Mens på vårens utgivelse har du V og The hate alphabet. Og viss en savner Seigmen så veldig så kan en jo sette på f.eks The pygmalion effect eller tidligere nevnte Ammonite.
Siden jeg ikke var på konserten kan jeg selvfølgelig ikke uttalemeg om den, men det forundrer meg at den skulle være så dårlig, da det jeg tidligere har vært på har fått taket til å lette!
Og en ting til Marius Asp: Er det ingen tilreisende på Slottsfjellfestivalen? Kun «tønsinger»? Bare du som kommer langveis fra? Stakkar, det høres ensomt ut…
Selvfølgelig er det hjemmeseier siden Zeromancer er Tønsbergs STORE sønner. Skulle bare mangle. Dessverre er jeg i utlendighet, og fikk ikke med meg Zeromancer selv.
..og skulle det være slik at «tønsingAne» behandler de tilreisende dårlig, så er jo ikke det så rart: Tullete turister ser man jo nok av hele sommern…..
De som måtte være fans av Zero må ikke la seg fornærme av en oppblåst oslo»"»"journalist»"»"»". De som bare leser anmeldelsen håper jeg ikke tar den for seriøst.
Anmelder er et meget bredt begrep, og som nevnt ovenfor, denne anmeldelsen handler mer om
trivselen til anmelderen enn konserten selv. Det er nok av fans i sjangeren danseband, noe de fleste av oss ikke hører på, men skulle jeg anmeldt en slik konsert så tror jeg kanskje jeg ville forsøkt å stille meg litt mer objektiv med tanke på at selv om det ikke er på VGtopp20, så er det faktisk viktig musikk for mange.
Min mening er at anmelderne gjør seg selv en bjørnetjeneste med å skrive så nedslående og intetsigende om et hvilket som helst band, for hvorfor skal man gidde å lese anmeldelser når så mange er akkurat slike? Anmelderen leser sikkert disse kommentarene og slår seg på brystet og tenker at «hva vet de», men en anmelder er ingenting mer enn en musikklytter som får betalt for å skrive sine tanker rundt musikk, men tenk om en lege bare ville snakke med pasienter med kort hår fordi det er hva han liker, drøyt eksempel, men jeg skulle gjerne lest litt mer objektive og derav nyttige anmeldelser.
Zero er ikke en av mine favorittband, jeg har sett dem et par ganger og det var ok, for meg er det Seigmen som gjelder, men differansen mellom anmeldelsene er for store, kanskje i hver sin retning også.
Festivalen er forresten langt ifra en lokal hendelse, her kommer folk fra det ganske land!
Alle reiser seg, jeg tror ikke de forstår, hva det er som skjer……
[...] Zeromancer, terningkast 2: Nulltoleranse [...]
«Alex Møklebust og hans sortkledde kumpaner som om Jesus og et knippe av disiplene hans hadde fått seg en Twilight-makeover og tatt turen innom festivalen. Dere er OK, tønsinger. Men musikksmaken deres suger.»
Fryktelig objektiv journalist dette her da. Høres ut som om du ikke er så rasende fan av Zeromancer? Vet ikke hvilken konsert du var på, for Zeromancer var definisjonen på fantastisk på slottsfjellet. Blir helt idiotisk å anmelde et band du ikke kan fordra. Skulle så absolutt sendt en annen journalist. Trodde poenget med en anmeldelse var hvordan selve konserten var, ikke hvor godt journalisten liker bandet..
Du har mye rett i dette, men objektivitet er ikke enkelt når man snakker om anmeldelser. Zeromancer var et sted mellom TB anmeldelse og ASP sin, men da er jo også jeg subjektiv… Jeg har vært større fan av Zeromancer før enn nå, og subjektivt sett, var torsdagens konsert to steg tilbake, men smak og behag..
Var fan av Zeromancer etter førsteplata, men de siste skivene har jeg ikke hørt mer enn 1-2 ganger før jeg ble lei. Uinspirert gothflørting og kjedelig oppskriftsmessig låtskriving. Nine Inch Nails har jo alltid gjort dette så mye bedre…
[...] Anmeldelse: Zeromancer, Slottsfjell: Nulltoleranse (2) [...]
[...] Les Zeromancer-slakt og finn alle de andre anmeldelsene fra Slottsfjell og Oslo Live torsdag her. [...]
[...] kapitalisme og lykkelige tilfeldigheter. Ikke minst live. Også slaktet: Scissor Sisters (1) og Zeromancer (2) Skrevet av: Marius Asp Publisert 20:09 16 July, 2010 Del [...]
Fantastisk å se at NRK er en vernet bedrift,
som åpenbart ansetter tilbakestående journalister. Stå på!
[...] Anmeldelse: Zeromancer, Slottsfjell: Nulltoleranse (2) [...]
Wow! Denne anmeldelsen minner meg om 80-tallet, da blant andre anmelderne i Beat definerte hva som var rett og feil musikk. Vel det gikk ikke så bra med dem, Beat altså. «Musikksmaken deres suger», takk det samme, Asp.
«musikken er fortsatt hul, brautene og dum»
Asp tar seg den friheten å fortelle alle Zeromancer fansene der ute at «musikksmaken deres suger» isteden for å gjøre jobben sin, skjærp deg!
Jeg liker spesielt det første avsnittet; der anmelderen etablerer at han allerede i 1999 mislikte Zeromancer.
Ekstremt godt gjort, i og med at bandet gjorde sin aller første konsert i februar 2000, og gav ut sitt første album i mars 2000.
Han sier vel ikke at han mislikte Zeromancer da, men det er jo en subjektiv tolkning fra din side. At Zeromancer ble etablert i 1999 er jo bare en bekreftelse på at anmelder kjenner til bandet bedre enn deg
Trist å se at det stadig finnes medier som ansetter disse bitre musikkanmelderne! Tragisk at de kan boltre seg fritt med sine usaklige og subjektive kommentarer! Denne omtalen minner mer om tenåringsjenteSMS med stygge kommentarer til venninna som kapra typen. Usannsynlig latterlig og uverdig! Jeg har likt å tro at NRK har mer integritet enn andre medier, men dette var jo pinlig!
Vi er mange som mener dette var festivalens desiderte høydepunkt, både fra Tønsberg og en videre nasjonal og internasjonal krets. Endelig fikk de sin fortjente hyllest i Norge! En hyllest som forøvrig har foregått i mange år i Europa.
PS. Han ga skotske Postgirobygget en femmer…
[...] Nulltoleranse [...]
Synes da vitterlig ikke anmelder her «boltrer seg fritt med usaklige og subjektive» kommentarer. Det jamres om at anmeldere må være mer objektive på lydverkets sider hele tiden, men jamringen inneholder så mye utropstegn og alskens kjipe meldinger til anmelderen at «objektivitet» i praksis er et fremmeord for alle dere som klager. Det er stort sett «slutt å sleng dritt om favorittbandet mitt, du skjønner ingenting fordi du ikke skjønner det jeg skjønner når jeg hører på dem». Hvis et bands konsert skal anmeldes av blodfans, så start en blogg da vel! Poenget til en anmelder skal være å kommunisere sin opplevelse av konserten så objektivt som mulig, og å registrere at Zeromancer er utdatert og uspennende i 2010 burde ikke være et spesielt kontroversielt utsagn. Bortsett fra for fans av Zeromancer da, som selvsagt aldri vil syns det uansett. Og det er flott for dem, ingenting er bedre enn livstidsfans av noe, det er en deilig ting å være så fan av noe at de aldri kan gjøre noe galt i dine øyne. Men det betyr ikke at alle nødvendigvis er enige med deg. Syns dette er en aldeles glimrende anmeldelse av noe som, dessverre for fans av Zeromancer, er en irrelevant konsert i år 2010. For andre enn dere, selvsagt. Tenk, som dinosaur jr fan fikk jeg ikke engang en anmeldelse av den konserten, men hadde det kommet en toer for den, så ville jeg vært hypp på å lese den også. Kanskje til og med uten å dra inn noe so m helst om hvor «ubrukelige» disse anmelderne er. Ikke argumenter subjektivt for objektivitet, er vel det jeg sier
Jeg signerer på denne. Du sa alt jeg slapp å si. Makan til sytepaver av blodfans her tydeligvis. Anmelder er jo eneste objektive her….
fy faen å rævva Anmeldelse! DEN TINGEN SOM FAKTISK er viktig er at folk hadde det fett under Zeromancer!
Anmelder er her like konkret mot det han skal anmelde som om han anmeldte tamponger. Nok en ting han ikke liker eller har bruk for (håper jeg).
Blir som å anmelde en strålende sommerdag men siden han personlig egentlig syns sola er uinteressant og ikke noe for ham – bedømmer det som en drittdag. Selv om verden rundt ham har en fantastisk dag.
Anmelder han konserten eller musikken? Musikken trenger han ikke anmelde for de oppmøtte er nok inneforstått med den, men om konserten traff publikum er jo interessant for de aller fleste.
Fyren skriver seg ut… kan ikke annet enn å le litt. Fans av Zeromancer; dere kjenner gutta og dem som var der vet at dem leverer til forventningene, så neste gang noen som dette anmelder noen fra dem så sil mediene og ikke bry dere. Kan ikke diskutere smak uansett. Men effekten burde være mulig å ha en konstruktiv mening om. ;D
«musikken er fortsatt hul, brautende og dum, og tekstene møllspiste, generiske og selvskadingsvennlige»
wtf. Jeg trodde vi var i 2010 og at folk faktisk har forståelse for selvskadere/psykisk syke og unngår å bruke dem som eksempler på hvorfor et band suger?
Jeg trodde forsåvidt at en konsertanmeldelse gikk ut på hvordan bandet framfører musikken og stemningen blant publikum, ikke på tekstene. Jeg var der selv, og jeg syns ikke bandet leverte til en sekser, men herregud da mann, la du ikke merke til hvordan enkelte faktisk gråt fordi musikken og stemningen traff dem i hjertet? Det er forresten greit få fans som syns tekstene til Zeromancer er noe særlig bra eller kule. Det er hvordan ordene flyter i forhold til musikken som er viktig.
Kvaslags anmeldelse er dette? Er det ikkje «in» å like Zeromancer, er det det som er problemet? Har Lydverket så utruleg bra smak liksom? Og kvifor alltid denne sammenligninga med
Seigmen? Det er totalt urettferdig mot Zeromancer, og heilt utgått på dato.
Anmeldelsen og Lydverket suger!