A-Trak - Scene 2, Oslo Live
Ja takk til A-Trak
Euforisk inngang til klubbnatta.
Les: Klubbguide til Oslo Live
På Oslo Lives andre dag viser A-Trak hva hovedstadsfestivalen bør – og forhåpentligvis vil – være. Kallenavnet «DJenes DJ» viste seg å være velfortjent for kanadieren, som elegant koker sammen 90-tallets rave, techno og trance med nåtidens bloggosfæriske impulser til et så bra liveshow som en enslig mann bak et miksebord kan levere.
Det er ikke ofte man får se brorparten av et norsk konsertpublikum danse hemningsløst før klokka har passert ni om kvelden, men denne kvelden danser de lyssky hipsterne som synes livet er best på klubb i gjørma til de trange buksene spjærer, brillene uten glass flyr avgårde og paljettshortsene blir møkkete. Den lille mannen på scenen legger ikke skjul på at han elsker den konstant voksende og entusiastiske crowden. Et stadig bredere glis åpenbarer seg mens hendene løper kjapt på kryss og tvers for å gi publikum mer og mer og mer å danse til.
Ikke bare leverer A-Trak bra rent håndverksmessig; i tillegg leser han publikums ønsker og behov og har hele veien full kontroll. Når man innimellom tror settet skal gli over i noe seigt og publikum klappe sammen, disker han opp med en ny, heftig overgang, en spaca loop eller noe knallhard bass. Han flørter hemningsløst med svevende trance og fengende samplinger, er ekstremt lite selvhøytidelig og viser at det avogtil ikke trengs mer enn én mann for å lage fest på en forholdsvis stor utescene.
Legg til upåklagelig lyd og glede over at sommersola tittet frem til slutt: Med stjerner i øya og gjørme mellom tærne er det en euforisk gjeng som får servert akkurat det de trenger for å ta klubbnatta på Oslo Live med storm.
Bilder fra konserten:
Anmeldelse: The Middle East, Slottsfjell: Vestenfor fest, østenfor trøst (3)
Anmeldelse: Band Of Skulls, Slottsfjell: Springskalle (5)
Anmeldelse: Belle & Sebastian, Slottsfjell: Gamle sanger om igjen, takk (4)
Anmeldelse: Zeromancer, Slottsfjell: Nulltoleranse (2)
Anmeldelse: Scissor Sisters, Oslo Live: Søstrene fra helvete (1)
Anmeldelse: Crystal Castles, Oslo Live: Ikke noe luftslott (5)
Les: Klubbguide til Oslo Live.
Les: Dag 1 av Oslo Live i bilder, ord og terningkast.
Tags: a-trak, Oslo Live, Oslo Live Festival, trine aandahl
[...] Sur vokal, et slapt band, gitarsoloer som er cheesy uten et ironisk tilsnitt og en generelt elendig prestasjon på scenen – det er tydelig at dette bandet ikke tror på sitt eget materiale lengre, og da skal det mye til for å tilfredsstille et publikum som nettopp har blitt løftet til værs av Crystal Castles og A-Trak. [...]
[...] Anmeldelse: A-Trak, Oslo Live: Jatakk til A-Trak (5) [...]
Av DJ-ene som spilte på Scene 2 var det Breakbot som spilte best og mest spennende musikk. A-Trak spilte annenhver låt bra og alt for bråkete. Nå kan det være at jeg ikke er stor-fan av electro og digger techno mer. Men jeg hørte nøye på settet til A-trak og det var ikke noe spesielt bedre enn hva mange Oslo DJs kunne prestert.
Riktig anmeldelse. A-trak målbandt publikum, og det var morsomt å se så mange dansende mennesker så tidlig. Man kan spørre seg hva Oslo Live-bookerne tenker på når Scissor Sisters (!!!!!) avslutter en sånn kveld (Breakbot, CC, A-trak)… I tillegg burde A-trak, CC og Breakbot spilt senere på kvelden. Kun merkelig, og dårlig harmoni på det som angivelig skulle være elektronikadagen.
Breakbot spilte faktisk på Emil og samuel samme kvelden rundt 0000-0100 tiden var konge, fikk gratis inngang før 23 og gjørmete sko var tillatt Bare synd Oslo live skriver alle de mindre kjente artistene med lupeskrift på plakatene sine… da er det jo ikke alle som får det med seg. Likte A-trak også, han var flink til å pumpe opp publikum men det var mye takket være crystal castles som hadde spilt før han. Da var alle litt lei av å se en drita full likblek dame skrike i mic’en at forandring var på sin plass. Men synes Breakbot leverte mer variert å orginal musikk i motsetning til A-trak som spille kjente låter. Begge fortjener den 5′eren.
90-talls rave, techno og TRANCE? Du kødder nå ikke sant? Er virkelig flaut at folk ikke klarer å pinpointe de riktige sjangrene når det kommer til moderne EDM, spesielt når man skriver for NRK.. Get your facts right, vær så snill.