Hva var best i 2011?
Musikkredaksjoner verden over har oppsummert musikkåret 2011. Hva mener du har vært den beste musikken i år?
Vi i Lydverket har kåra hva som er våre favorittplater fra året som er i ferd med å ebbe ut. Nå vil vi også vite hva som er dine favoritter!
Samtidig skal vi også gi deg en oppsummering av hva de store musikkredaksjonene rundt om i den musikalske verden mener er de største, musikalske høydepunktene fra 2011.
- Les også: Lyden av 2012?
Mens det var Lars Vaular og albumet Du betyr meg som havnet på toppen av lista over de beste norske utgivelsene fra 2011, er det Frank Oceans Nostalgia, Ultra som etter vår mening er den beste internasjonale utgivelsen, med PJ Harveys Let England Shake på andreplass og Drakes Take Care på tredje.
Under her skal vi oppsummere hva de største musikkmagasinene mener er årets beste plater og låter. Men vi vil også ha din mening:
Avstemningen vil pågå fram til fredag 23. desember. Folkets dom vil bli publisert i på disse sidene i romjulen.
Hvis vi snur snuta mot USA og deres viktigste musikkmagasin – Billboard, er det en kvinnelig dominans på toppen av deres liste, som forøvrig også er ei rein salgsliste. Ikke overraskende er det Adele som topper med albumet 21 – ei plate som allerede, på flere måter, er historisk. På den amerikanske topp 5-lista er det kun én mann – en artist som folk utafor den norske hardcore countrykretsen trolig ikke veit hvem er – Jason Aldean.
De 10 øverste på Billboards liste:
01. Adele – 21
02. Taylor Swift – Speak now
03. Lady Gaga – Born this way
04. Jason Aldean – My kinda party
05. Susan Boyle – The Gift
06. Lil Wayne – Tha Carter IV
07. Nicki Minaj – Pink Friday
08. Mumford & Sons – Sigh no more
09. Rihanna – Loud
10. Katy Perry – Teenage Dream
Hvis vi drar tilbake over Altanterhavet til Storbritannia, har deres viktigste musikktidsskrift, NME lodda stemninga blant sine lesere og kåra årets 50 beste plater.
Deres liste er toppa av PJ Harveys Let England Shake, som altså kom på 2. plass på Lydverkets liste. På NME-lesernes andreplass finner vi Londongruppa Metronomy, som blant annet spilte på Øya i 2009 og deres album The English Riviera (Because). På femteplassen deres finner vi Lydverkets fjerdeplass – Kurt Viles Smoke ring for my halo.
NMEs 10 øverste:
01. PJ Harvey – Let England shake
02. Metronomy – The english riviera
03. The Horrors – Skying
04. Wild beasts – Smother
05. Kurt Vile – Smoke ring for my halo
06. Arctic Monkeys – Suck it and see
07. St. Vincent – Strange mercy
08. Katy B – On a mission
09. Tune-Yards – Whokill
10. Wy Lyf – Go tell fire to the mountain
En viktig, britisk redaksjon er de som står bak magasinet Spin. De har kåra de 50 beste albumene fra 2011.
Også dette magasinet har PJ Harveys album på en andreplass, mens bandet Fucked up troner på toppn med David Comes to life; ei plate vår anmelder mente var «en av de råeste skivene du kommer til å høre i 2011», da den blei anmeldt i juni. Den fikk terningkast seks.
Spin er også et av få internasjonale magasiner som har svenske Lykke Li inne blant sine øverste favorittter, men gir Wounded Rhymes en hederlig 10. plass.
Spins topp 10 album 2011:
01. Fucked Up – David Comes to Life
02. PJ Harvey – Let England Shake
03. EMA – Past Life Martyred Saints
04. Kurt Vile – Smoke Ring for My Halo
05. Girls – Father, Son, Holy Ghost
06. Danny Brown – XXX
07. The Rapture – In the Grace of Your Love
08. G-Side – The One…Cohesive
09. Wild Flag – Wild Flag
10. Lykke Li – Wounded Rhymes
Den britiske avisa The Guardian har en oppegående musikkredaksjon, som også har kåra årets beste album. Ikke spesielt overraskende har de plassert PJ Harvey på den øverste plassen for Let England shake. På andreplass har de lagt Katy B og plata On a Mission, mens Lydverket-favoritten Fran Ocean er på tredje.
The Guardian topp 10:
01. PJ Harvey – Let England shake
02. Katy B – On a Mission
03. Frank Ocean – Nostalgia, Ultra
04. Beyoncé – 4
05. Bon Iver – Bon Iver
06. James Blake – James Blake
07. Metronomy – The English Riviera
08. The Weeknd – House of Balloons
09. Rustie – Glass Swords
10. Tune-Yards – whokill
En annen viktig redaksjon er den bak den amerikanske nettstedet Pitchfork, som selvsagt også vil si sin mening om året som snart er slutt. På deres liste over de 50 beste albumene fra 2011 er det Bon Iver som troner øverst med sitt sjøltitulerte album. Andreplassen innehas av Destroyer for albumet Kaputt, mens M83s Hurry Up, We’re Dreaming her havner på en tredjeplass.
Pitchforks 10 favorittalbum fra 2011:
01. Bon Iver – Bon Iver
02. Destroyer – Kaputt
03. M83 – Hurry Up, We’re Dreaming
04. PJ Harvey – Let England Shake
05. Girls – Father, Son, Holy Ghost
06. Oneohtrix Point Never – Replica
07. tUnE-yArDs – w h o k i l l
08. Drake – Take Care
09. Real Estate – Days
10. The Weeknd – House of Balloons
Pitchfork har også laget en liste over de 100 beste låtene fra 2011.
På denne lista er det M83 som troner øverst, med låta ”Midnight City”, fra albumet Hurry Up, We’re Dreaming – som har fått 6. plass på vår liste. Andreplassen har gått til Bon Ivers ”Holocene” fra Lydverkets femteplasserte album, titulert Bon Iver, mens tredjeplass går til EMAs «California».
Pitchforks 10 favorittlåter fra 2011:
01. M83 – «Midnight City»
02. Bon Iver – «Holocene»
03. EMA «California»
04. Nicki Minaj – «Super Bass»
05. Real Estate – «It’s Real»
06. Destroyer – «Kaputt»
07. Beyoncé – «Countdown»
08. Cass McCombs – «County line»
09. Azealia Banks – «212″
10. DJ Khaled [med Drake, Rick Ross og Lil Wayne] – «I’m on one»
Musikkbloggen Drowned in Sound har plukka ut en annen albumfavoritt enn noen andre. De topper med gruppa Antlers og albumet Burst Apart. På andreplass har de også en artist som ikke går igjen på noen av de andre listene – Tim Hecker og skiva Ravedeath, 1972, mens mer velkjente PJ Harvey og Let England Shake er på tredjeplass.
Drowned in Sound, topp 10:
01. Antlers – Burst Apart
02. Tim Hecker – Ravedeath, 1972
03. PJ Harvey – Let England Shake
04. SBTRKT – sbtrkt
05. Kate Bush – 50 Words for Snow
06. When Saints Go Machine – Konkylie
07. Nils Frahm – Felt
08. Bright Eyes – The People’s Key
09. Beirut – The Rip Tide
10. Metronomy – The English Rivera
Vi tar også med Q Magazine som har laget den årlige lista over sine 50 favorittalbum. Q overrasker med Florence & The Machine sin Ceremonials på toppen, mens trygge PJ Harvey og Let England shake er på andre og Adeles 21 er på tredje.
Q topp 10:
01.Florence & The Machine – Ceremonials
02. PJ Harvey – Let England shake
03. Adele – 21
04. Bon Iver – Bon Iver
05. Coldplay – Mylo Xyloto
06. Jay-Z & Kanye West – Watch the throne
07. Arctic Monkeys – Suck it and see
08. St. Vincent – strange mercy
09. Wu Lyf – Go tell fire to the mountain
10. Elbow – Build a rocket, boys!
Spin Magazine har også laget ei liste over de beste låtene fra året som ebber ut. Her er det Adele som vinner, med «Rolling in the Deep», med Beyoncés «Countdown» på 2. plass og EMAs «California» på tredje.
Spins topp 10 låter fra 2011:
01. Adele – «Rolling in the Deep»
02. Beyoncé – «Countdown»
03. EMA – «California»
04. The Rapture – «How deep is your love»
05. Frank Ocean – «Novacane»
06. Tyler, The Creator – «Yonkers»
07. Clams Casino – «I’m God»
08. Lykke Li – «Get Some»
09. Hyuna – «Bubble Pop!»
10. Tv On The Radio – «You»
Mens David Guetta tidligere i år blei kåra til verdens beste DJ, må han nøye seg med 2. plassen på MTV sin liste over årets beste danseartister.
Les også: - Ganske sykt
Guetta må nemlig se seg slått av mannen som kommer til Hovefestivalen neste år, Skrillex. Tredjeplassen på denne lista gikk til Deadmau5.
MTVs topp 10 «Electronic Dance»-artister 2011:
01. Skrillex
02. David Guetta
03. deadmau5
04. Swedish House Mafia
05. Afrojack
06. Avicii
07. Calvin Harris
08. Kaskade
09. Tiësto
10. Martin Solveig
Tags: 2011, best, folkets dom, låt, Lydverket, Musikk, plate
Er ikke Pitchfork rimelig amerikansk?
Du kunne ikke hatt mer rett. Sorted.
Pitchfork er vel av de absolutt bedre på å fange det som skjer på scener rundt om i verden.
Dette reflekterer også årets topp 10 album på en god måte - kun 50% er fra US (US,Canada,Frankrike,England,US,US,US,Canada,US,Canada).
Men sånn ellers har Lydverkets Kim Klev betryggende nok fått med seg den fysiske plasseringen av Pitchforks lokaler. Ett poeng til Klev.
Anbefaler ein gjennomlytt til Thomas Seltzer sine betraktningar rundt indie og hipster-begrepet i disse videoklippa:
http://www.youtube.com/watch?v=5Mxw22sUHz0
http://www.youtube.com/watch?v=IvCV2EbMj2I&feature=related
Dette er også litt av problemet rundt heile «Pitchfork-generasjonen» slik eg ser det. Indie har på sin eigen måte blitt ein kommersialisert, trendbasert livsstilspakke, og blir solgt som det.
Personlig har eg ikkje noko direkte mot Pitchfork som sådann, men føler norske musikkjournalister ser ut til å automatisk bruke nettsida som referansepunkt for kvalitet og namedropping i nesten alle sammenhengar. Pitchfork er slik eg ser det ei heilt ok/bra musikknettside, som for all del får fram bra ting, men som også opphøyer mange relativt middelmådige band(som ellers passer inn i reglane i indie-verdenen).
Nettsida har slik eg ser det blitt kunstig innflytelsesrik i forhold til kva som gir cred, og sjølv om den nok fanger opp det som skjer innanfor typisk «indie», er den rimelig utilstrekkelig på ein del andre sjangrar.
Ellers, personlig vurdering i den sammenheng: Ironisk nok likte eg M83 si siste plate godt, ei plate som fikk masse ros i nettopp Pitchfork. Valget på Midnight City som «årets beste låt» derimot, er heilt ufattelig for meg. Sannsynligvis den låten eg betrakter som svakast på heile albumet. Ein direkte irriterande sang eg misliker fra plata. But there you go.
Ser poenget, men når du presenterer et problem må du da også vise oss alternativene:
De virkelig gode nettstedene som dekker ny musikk like godt, med 5 nye fyldige og godt skrevne musikkanmeldelser 5 dager i uka, kombinert med masse nyheter og multimedia. Lydverket er jo ikke i nærheten, NME er steindødt, Q likeså, Drowned In Sound er ganske oppegående, Exclaim bra for kanadisk osv. Vi som lever og ånder for ny bra musikk kan jo ikke stoppe å orientere oss, løpende, hver eneste dag, hele uka. Pitchfork er for meg et must med 5 rykende ferske anmeldelser til frokosten, så kompletterer jeg med alle mulige andre blogger i tillegg.
Så til Rolv Kristian: hva er løsningen, hva er alternativet etter din mening, for oss som lever og ånder for ny musikk og nye uttrykk?
Poenget mitt er ikkje at Pitchfork i utgangspunktet er så ille innanfor sitt segment. Kanskje meir at den virker å ha fått veldig mykje «makt» i forhold til musikalsk dagsorden blant anmelderar og kva som blir pusha. Eg har på den eine sida brukt nettsida ein del sjølv og funne mange ting eg liker. Samtidig tenker eg at det er ei nettside som veldig ofte blir benytta som ein slags automatisk kvalitetsreferanse, og det er eg litt skeptisk til. Den virker ofte også å vere ei slags referanseramme for kva som er «kult» å like, og kva som ikkje er kult å like. Men veldig mykje er knytt opp til kva som er politisk korrekt innanfor «indie-verdenen».
Og på mange måtar er indie-verden like klisjeaktig som mange tilsynelatande meir kommersielle sjangrar, iallefall i forhold til sjølve «livsstils-pakken» som kjem i kjølvatnet av den. Pitchfork er først og fremst indie. Det er mulig dei kan vere innom rock og hip hop, og til og med metal, men mitt inntrykk er at dei egentlig ikkje har djup forståelse for dei sjangrane i tilsvarande grad som dei vil ha for et band som f.eks Arcade Fire.
For å svare på spørsmålet ditt: Alternativet. Tja. Alt dreier seg om å finne musikk ein genuint liker, gjer det ikkje? Personlig har eg voks opp med både indie og rock/metal, men veit ikkje om
eg sjølv har funne nokon einsarta kvalitetsmagasin som dekker f.eks
genuin «alternativ»(i hermetegn) rock på ein måte eg liker. Word of mouth og å leite er vel fortsatt min favorittmetode. Den siste plata eg hørte på var «Bloodlust» av Uncle Acid and the Deadbeats, etter at eg hørte ein lyttar ringte inn til eit amerikansk radioprogram og sa dei ligna på Black Sabbath. Slike ting. Å bruke magasin og bloggar er ikkje nødvendigvis ille, det er ikkje det eg seier. Problemet mitt er meir når eg får inntrykk av at det blir en slags fasit
ved slutten av året, når årets lister blir kåra.
Er alle anmeldarar
«ærlige» når mange av dei har 60 % av dei samme platene på
sine lister? Eller er det indirekte ein del påvirkningskrefter som
iallefall i utgangspunktet har styrt dei i den retning at det er dei
platene dei har hørt på i løpet av året?
Ser ein på f.eks Dagbladet, Vg, Aftenposten, Lydverket etc etc, liker stort sett alle det samme. I år liker alle James Blake, Bon Iver, PJ
Harvey, Frank Ocean etc. Tilfeldigvis gjer også Pitchfork, Uncut osv omtrent akkurat det samme. Klart det er masse av dette som er bra plater, og det kan i utgangspunktet vere ein grunn til «enigheten». Samtidig har eg inntrykk av at denne konsensusen først og fremst går veldig mykje på at media påvirkar kvarandre i flokk, plateselskap pusher album etc.
Mitt endelige poeng: Personlig synst eg iallefall det er kulare å sjå anmeldarar som velger å gå litt utanfor dei mest typiske standardplatene når dei oppsummerer året. Ikkje at eg hadde hørt ei einaste av platene på f.eks Helle Stenkløv si liste som eg såg her i stad. Ikkje at den nødvendigvis representerte smaken min heller, men den fikk eg iallefall inntrykk var litt individuell og oppriktig.
Synes du skriver mye bra her, og er enig i mye av det du sier.
Jeg tror mye av grunnen til at P4k blir så mye referert er at de har gjort veldig mye riktig i lang tid, med fokus på og kjærlighet til musikken.
Jeg er helt enig med deg at det er mange sjangre de ikke er langt nede i, selv om man finner både mange harde uttrykk og rap. Og det er visse sjangre de er mye bedre i enn andre. Derimot så vil jeg samtidig si at de har en bred tilnærming, i forhold til for eksempel Helles liste som jeg oppfatter som veldig smal.
Grunnen til at jeg reagerte litt på ditt første innlegg er de lettvinte koplingene jeg stadig vekk merker mellom hipsteren og pitchfork, i et forsøk på å ta et lettvint og trendy standpunkt mot pitchfork. Tar man en titt på hva som har fått aller høyeste karakter 10.0 hos pitchfork det siste drøye året så er det Kanye West (mange kaller denne dagen og dette ene øyeblikket for Hipsterens Død), samt reissues av høyst forskjellige utgivelser som Can – Tago Mago, Talk Talk – Laughing Stock, Beach Boys – Smile Sessions og Weezer – Pinkerton. Ingen bør dermed være i tvil om at dette først og fremst dreier seg om ektefølt kjærlighet til musikken.
Tilslutt vil jeg kommentere de norske anmelderne som lett blir veldig like: er helt enig i det. Hvorfor er det ingen av de som presenterer sin topp-50-liste istendenfor de korte utsnittene, så vi får se mer av mangfoldet i det de liker? Kanskje de ikke lytter til så veldig mye mer enn det resten av det store flertallet lytter til?
Men jeg synes ikke dermed at Pitchfork skal ha skylden for mangelen på mangfold. De anmelder 25 album i uka som med noen pauseuker blir ca 1100 album i året. Det er samlet sett mer mangfold i disse enn på de fleste andre musikksteder jeg vet om.
No var ikkje egentlig poenget mitt at Pitchfork i seg sjølv er forferdelig. Ei heller f.eks Uncut og Mojo osv. Eg leser tross alt disse sidene og magasina sjølv. Poenget er vel meir at eg har eit inntrykk av at den til ei viss grad (bevisst eller ubevisst) bidrar til å usjølvstendiggjere og styre norske anmeldarar. Kanskje også aller mest i forhold til kva slags musikk som blir oppsøkt i utgangspunktet. I staden for i litt større grad danne sine eigne meiningar, sjå utanfor boksen og komme med litt individuelle valg i f.eks lister mot slutten av året, bærer årslistene mykje preg av resirkulering fra ting ein har sett 60-70 prosent av andre stadar. Det blir ein slags flokkmentalitet av det. Ting virker ofte å vere ferdiglaga fra før.
Er ellers einig i at Helle si liste var smal, men det var ikkje poenget mitt då eg drog den fram som eit eksempel på ei «interessant» liste. Seier ikkje heller at den nødvendigvis var bra. Til det har eg ikkje nok kjennskap til banda ho nevnte. Men den representerte i allefall noko som gav uttrykk for ein litt individuell og personlig stil/smak, og ei sjangerinteresse slik eg oppfatta det.
Som musikkinteressert vil eg iallefall personlig synest det er meir interessant å lese ti forskjellige årslister av folk som har fordjupa seg/har genuin interesse for ein sjanger(det vere seg elektronika, house, metal, punk, hip hop m.m) enn ti «vide» lister som er meir eller mindre kopiert fra internasjonale musikkmagasin/nettsider og har alle dei korrekte navna for året. Disse har ein som regel meir eller mindre lest før uansett og då blir ikkje nødvendigvis det totale inntrykket mangfoldig. Men, dette er mi personlige meining. Det er ikkje sikkert alle deler den.
Og angåande Kanye West-eksemplet. Tja, beviser det at Pitchfork ikkje først og fremst fronter indie? At det er eit visst mangfold på nettsida skal eg ikkje seie noko på, og det er for all del mykje bra der, men hovedkompetansen slik eg ser det går på «sekkebegrepet»/tradisjonen indie. Dette begrepet er vanskelig å formulere, men eg føler likevel ein gjenkjenner det når ein ser det. Pitchfork har ikkje ein genuin tradisjon for f.eks hip hop, rock eller metal.
Har ikkje noko mot Kanye West, men betyr det at eg anser Pitchfork som gode på hip hop? Ikkje egentlig. Skulle eg oppsøkt sjangeren hip hop og finne nye ting av kvalitet finner eg sannsynligvis meir interessante ting ved å oppsøke ein eller annan blogg av eit hip hop-hode, som lever og ånder for hip hop og har nisjekunnskap om sjangeren. Skal ein oppsøke rock eller metal blir det mykje av det samme.
Det er ikke alltid sjangerspesialistene gir spesielt gode råd til oss sjangerturister. De har rett nok fordelen av å kjenne mye stoff innen sjangeren og være fortrolig med den, men de vil også ofte ta til seg en del sjangerpuritanisme som ikke er gyldig for en sjangerturist, samt utvikle en del preferanser som er ganske annerledes enn sjangerturistens. En oppegående og vidsynt sjangerspesialist kan derimot godt gi gode råd tilpasset andre målgrupper enn de som er spesielt «inne» i sjangeren.
Jeg er generelt sett enig i at det virker som om mange lister er for like eller for lite selvstendige. Det kan skyldes at anmeldelser gjøres ut fra et begrenset univers, og jeg lurer fremdeles på om det lyttes på nok forskjellig her på bjerget.
Det kunne det være interessant å heller se litt lengre lister fra folk så vi får sett litt mer av bredden, og ikke for eksempel de veldig korte topp-5 eller topp-10 hvor alt man finner er musikk som også vil være på ‘alle andre’ topplister.
Nok om det, tenkte jeg skulle tipse om et par andre lister som definitivt er mer særegne sammenlignet med de andre:
Rough Trade har laget en fin-fin topp-100, har sjekket ut flere tips herfra til stor glede: http://www.roughtrade.com/site/content.lasso?page=AOY_2011_page2.html
Kanadiske Exclaim Magazine har laget mer sjangerorienterte lister og kommentarer i sin oppsummering, det tror jeg vi vil komme til å se mer av, ref også diskusjonene i denne tråden: http://exclaim.ca/Features/YearInReview
Tilslutt gleder jeg meg til Other Music kommer med listene sine for i år, der pleier det alltid å være morsomme nye oppdagelser, ref listene fra 2010
http://www.othermusic.com/perl-bin/OM/html_proxy.cgi?filename=/staffpicks/2010.htm&ID=5976960.7671
Jeg er generelt sett enig i at det virker som om mange lister er for like eller for lite selvstendige. Det kan skyldes at anmeldelser gjøres ut fra et begrenset univers, og jeg lurer fremdeles på om det lyttes på nok forskjellig her på bjerget.
Det kunne det være interessant å heller se litt lengre lister fra folk så vi får sett litt mer av bredden, og ikke for eksempel de veldig korte topp-5 eller topp-10 hvor alt man finner er musikk som også vil være på ‘alle andre’ topplister.
Nok om det, tenkte jeg skulle tipse om et par andre lister som definitivt er mer særegne sammenlignet med de andre:
Rough Trade har laget en fin-fin topp-100, har sjekket ut flere tips herfra til stor glede: http://www.roughtrade.com/site/content.lasso?page=AOY_2011_page2.html
Kanadiske Exclaim Magazine har laget mer sjangerorienterte lister og kommentarer i sin oppsummering, det tror jeg vi vil komme til å se mer av, ref også diskusjonene i denne tråden: http://exclaim.ca/Features/YearInReview
Tilslutt gleder jeg meg til Other Music kommer med listene sine for i år, der pleier det alltid å være morsomme nye oppdagelser, ref listene fra 2010
http://www.othermusic.com/perl-bin/OM/html_proxy.cgi?filename=/staffpicks/2010.htm&ID=5976960.7671
Veldig bra Urbeka. Vil ellers poengtere at det selvfølgelig er mykje kvalitetsmusikk på Lydverket sine lister.
Det er nok riktig at du i visse grupper i samfunnet er et visst sammenfall av hva man lytter til og hva man setter pris på. Dette med korrelasjon og årsakssammenheng bør man derimot være litt forsiktig med, og det er man ofte når man proklamerer at dette skyldes at folk ikke er ærlige. Enhver gruppe vil ha et visst sammenfall, og de utpekte «hipsterne» utmerker seg slett ikke noe særlig i så måte. At det skal være mulig å utvikle sine preferanser i et vakuum, er for øvrig en misforståelse en del hipstere og hipsterhatere deler.
Eg er egentlig ikkje spesielt uenig i det du skriver. Trur heller ikkje det nødvendigvis er vanlig å utvikle sine preferansar i et vakuum. Skal ikkje påstå at folk ikkje er ærlige heller, men stiller definitivt spørsmålet kva som har leda dei i den retninga av seleksjonen som er valgt ut. Gikk inn på platekompaniet si liste over årets plater fra ulike publikasjonar, og alt er relativt sammenfallande likt. Dessuten er det enkelte sjangrar som er i langt større grad representert enn andre. Gjerne med utgangspunkt i årslistene fra nettsider som Pitchfork, magasin som Spin, Mojo, Uncut etc- som alle har sine kvalitetar, men som også er knytt meir til enkelte sjangrar enn andre.
Personlig trur eg ikkje det nødvendigvis er fordi det er mangel på bra plater også i andre sjangrar. Det er vel her mitt største ankepunkt ligger.
Ja, det er krevende å orientere seg i mylderet av utgivelser. I den øvelsen er det fint å ha litt flere ben å stå på, og da ser jeg poenget ditt i at det kan bli problematisk om kildene har brukt hverandre litt mye for å orientere seg (Litt som evangeliene, for øvrig ) Å finne alternative kilder (gnostiske evangelier ) kan være litt tidkrevende. Kvaliteten på dem er kanskje også litt varierende, men noen korrektiver trenger man nok.
Min egen liste leste slik:
Little Dragon – Ritual Union
Fleet Foxes – Helplessness Blues
PJ Harvey – Let England Shake
King Krule – King Krule
Rustie – Glass Swords
Hederlig omtale for Destroyer, M83, Mogwai, The Middle East og Cory Johnson.
Vil gjerne legge til at alle har rett til sin mening, så jeg vil gjerne be folk om å avstå fra å fylle Lydverkets nettsaker med usaklige kommentarer om hvordan deres smak er bedre enn andres.
For å sitere deg sjølv: Alle har rett til si meining.
Du store, Billboard og Q hadde forferdelige lister.
[...] Hva var best i 2011? [...]