Streaming blir mainstream
Billboard innlemmer streaming i den amerikanske singlelista, mens Storbritannia henger etter.
Nå har streamingtjenestene tatt nok et stort steg i retning av å bli et virkelig viktig medium for formidling av musikk:
Billboard har bestemt seg for å inkludere tall fra tjenester som Spotify, Rhapsody og Rdio i beregninga av hvordan singlelista Billboard Hot 100 skal se ut.
Denne uka vil «musikkbibelen» også avduke en egen streamingliste, og dermed vil antallet ganger en låt spilles av på Spotify være med på å bestemme hvor popoulær en artist framstår i USA.
Nielsen DBS, som er måleverktøyet Nielsen SoundScan har brukt siden 2005 for å overvåke markedet, har i løpet av de 70 første dagene av 2012 allerede registrert over 4,5 milliarder lydstrømmer.
Les også:
De skandinaviske landene, med Norge i spissen, ligger langt foran det amerikanske markedet hva gjelder bruken av streaming-tjenester, og i fjor blei også tall fra Spotify og WiMP inkludert i VG-lista.
Spotfiy er den største aktøren i det europeiske markedet for streaming. Nylig la de fram nye tall som viser vekst i hvor mye de har betalt tilbake til artister og plateselskaper (250 millioner dollar). Samtidig lanserte de tjenesten i verdens nest største musikkmarked – Tyskland.
Men til tross for Spotify og andre tjenesters frammarsj i det europeiske markedet har ikke The Official Charts Company (OCC), som lager de britiske hitlistene, noen planer om å følge etter Billboard.
- Vi har ingen umiddelbare planer om å innlemme streaming i den offisielle singlelista. I Storbritannia har våre lister alltid vært basert utelukkende på «ekte» salg – i motsetning til i USA, der Billboard Hot 100 forlengst har blanda inn informasjon om spilletid på radio, sier Martin Talbot i OCC til NME.
Sean Parker, en av grunnleggerne av Napster, sentral i oppstarten av Facebook og investor i Spotify, tror streamingtjenesten om et par år er blitt større og viktigere enn iTunes.
- Dersom Spotify fortsetter å vokse på denne måten når det gjelder abonnenter og brukere, vil vi passere iTunes i størrelsen på inntektene vi skaper plateselskapene før det er gått to år, sa han under et seminar på SXSW nylig.
Ken Parks – en av sjefene i Spotify, mener det ikke er noen grunn til at musikkbransjen ikke skulle kunne mangedoble sine inntekter. Under et seminar nylig – også på SXSW, snakket han om det potensialet for vekst som ligger i musikkindustrien som helhet. Han mener artister og managere som nekter å ha sin musikk på Spotify ikke setter pris på muligheten for å bringe inaktive eller villfarne musikkfans til en lovlig tjeneste.
- Egentlig representerer dette et massivt reengasjement for en generasjon som på en måte har gått tapt ved bransjen, sa Parks.
Spotify-sjef Daniel Ek var ikke snauere i sine framtidsvisjoner da han nylig omtalte utviklinga overfor NME, og hevdet at musikkbransjen er på vei inn i en ny «gullalder».
Tags: billboard, Billboard Hot 100, Daniel Ek, Ken Parks, Sean Parker, spotify, streaming, wimp
Spotify er det absolutt beste måten å få musikk på! Men hvis noen fra Spotify leser dette: Få ned prisene på salg av låter og album!! Her er Wimp mye rimeligere! Se også etter muligheten å selge plater på tilbud etc. Nå så selges sangene/Albumene til samme pris om platen er utgitt samme dag eller for 15 år siden og nesten glemt!
[...] Streaming blir mainstream [...]
[...] Streaming blir mainstream [...]
[...] Streaming blir mainstream Administrerende direktør i Aspiro, Gunnar Sellæg. Foto: WiMP. [...]
[...] Streaming blir mainstream [...]
[...] Streaming blir mainstream [...]