De store blir bare større
Til tross for økt konkurranse i den digitale tidsalder fortsetter de største plateselskapene å vokse.
I vår digitale tidsalder blir det stadig enklere å gi ut og distribuere musikk eller starte sitt eget plateselskap. Man skulle tro denne utviklinga virka imot de store, multinasjonale plateselskapene, men det gjør det ikke.
Midt i Musiken i Sveriges Radio har undersøkt fenomenet for broderfolket og har kommet fram til at de mindre selskapene ikke har klart å utfordre de store i denne nye virkeligheten.
- Mulighetene for at en liten artist skal klare å «gjøre det selv» er sikkert større i dag enn det var tidligere, både i produksjon og distribusjon av musikk. På den annen side kan man si at for alle som ønsker å komme inn i den litt større økonomien og tjene litt mer penger og være i det mer etablerte bransjesystemet, har det heller blitt motsatt, sier Daniel Johanson som forsker på den svenske musikkbransjen.
I Norge, som i Sverige, er det organisasjonen IFPI som representerer de største plateselskapene. Marte Thorsby er leder for IFPI Norge og bekrefter at det er samme utvikling her i landet.
- Det er nok mye som tyder på at de store selskapene har bedre dager akkurat nå enn de mindre. Mye skyldes nok oppgangen i digitalt salg, og da særlig streaming som nå utgjør over 30 prosent av det norske markedet, sier Thorsby til Lydverket.
Les også:
Etter at Universal Music kjøpte opp musikkdelen av EMI er de en av tre virkelig store plateselskaper igjen i verden – såkalte «majors», sammen med Warner og Sony. Jørn Dalchow, leder for det litt mindre IFPI-selskapet DaWorks, mener det hadde vært sunt med flere majorselskaper.
- Ideelt skulle vi hatt flere enn tre major-selskaper. Det hadde vært sunnere for konkurransen, slik jeg ser det, sier Dalchow.
- Som et lite selskap merker vi at disse store sammenslåingene gjør at artister får et stadig større problem med å finne et hjem for sine innspillinger og utgivelser. Samlet sett blir det færre artister i de store selskapenes artiststaller, rett og slett fordi det blir færre slike selskap. Disse havner da hos uavhengige selskap eller utgir på egenhånd, mener han.
Norge er i en særegen posisjon når det gjelder distribusjon av musikk, i og med at streaming har blitt en så stort. Dette mener Marte Thorsby vil påvirke framtida for artistene.
- Majorselskapene sitter på store kataloger i tillegg til internasjonalt repertoar, som er et fortrinn i streamingverden. Men dette kommer nok til å endre seg noe over tid, når en enda større del av den norske befolkningen benytter seg av streamingtjenestene, og da også trolig vil konsumere mer norsk repertoar på streamintjenestene enn det som gjøres i dag.
DaWorks trakk i 2010 hele sin katalog fra Spotify. Dalchow er fortsatt skeptisk til streamingtjenestenes betydning, men tror de store selskapene vil ha et fortrinn.
- I denne overgangsperioden fra fysisk til streaming vil selskaper med stor katalog ha størst fortrinn. Småselskaper med kun få enkeltutgivelser vil ha vanskeligere for å få balanse i driften sin fordi streaming ennå ikke er bærekraftig. Jeg tror derfor vi vil se en dominans av de store en tid fremover til dette forhåpentlig blir litt bedre også for de mindre.
- Det må også sies at omsetningstallene for de store selskapene ikke alltid forklarer hele bildet. Mange av de store samarbeider med små uavhengige mastereiere og plateselskaper med lisens- og distribusjonsavtaler, og omsetning herfra er del av majorenes samlede omsetning, forklarer Dalchow.
Tags: Ifpi, Jørn Dalchow, Marte Thorsby, Sony, streaming, Universal, Warner
Blir morsomt å lese alle kommentarene til de som mener at ulovlig nedlasting er positivt for små selskaper og at det er såååå enkelt å utgi og tjene på egen musikk nå….
Grunnen til at de små selskapene sliter er at streaming i stor grad er en fordel for major selskaper med store kataloger. De kan selge musikken enda en gang, som de har gjort før i overgang fra vinyl til CD..
Samtidig er det større indie selskap som gjør det veldig bra. Adele selges av XL Recordings. De er distribuert av Beggars Banquet som er et indie distribusjonssystem. Så at det er muligheter for små selskaper er jo helt åpenbart!
Grunnen til at de små selskapene sliter er at streaming i stor grad er en fordel for major selskaper med store kataloger. De kan selge musikken enda en gang, som de har gjort før i overgang fra vinyl til CD..
Samtidig er det større indie selskap som gjør det veldig bra. Adele selges av XL Recordings. De er distribuert av Beggars Banquet som er et indie distribusjonssystem. Så at det er muligheter for små selskaper er jo helt åpenbart!
Grunnen til at de små selskapene sliter er at streaming i stor grad er en fordel for major selskaper med store kataloger. De kan selge musikken enda en gang, som de har gjort før i overgang fra vinyl til CD..
Samtidig er det større indie selskap som gjør det veldig bra. Adele selges av XL Recordings. De er distribuert av Beggars Banquet som er et indie distribusjonssystem. Så at det er muligheter for små selskaper er jo helt åpenbart!
http://www.facebook.com/crap2art
Jeg synes, det er helt utroligt, at vi allesammen rent faktisk ønsker at behandle vore udøvende kunstnere på denne måde….. lige indtil vi selv vil op på scenen…… Det er ikke et tiltalende billede af mennesker…….