- Fra motvind til medvind?
Musikkbransjen tjener stadig mer penger på digitalt salg. Totalinntektene fortsetter å falle, men mindre enn tidligere.
Fallet i inntekter fortsetter for musikkbransjen, men er mindre enn på mange år. Ikke siden 2004 har nedgangen vært så liten som den er nå, viser de nyeste tallene fra the International Federation of the Phonographic Industry (IFPI).
Det digitale musikksalget fortsetter å vokse; i 2011 hadde plateselskapene åtte prosent mer i inntekter fra dette enn året før. Samtidig har de totale inntektene deres falt med tre prosent, noe som er en forbedring sammenliknet med den åtte prosents nedgangen fra året før.
Dette kan klart tolkes som et nytt steg mot en seier over nettpiratene for en bransje som nå har slit i motbakke i mange år, og plateselskapsjefer tror nå de kan ha snudd trenden til total vekst i 2013.
- Framtida ser ekstremt lys ut. Har vi kommet til et veiskille? Jeg er definitivt mer positiv nå enn noen gang tidligere, sier Rob Wells, sjef for digital distribusjon i verdens største plateselskap, Universal Music, ifølge Reuters.
- Antagelig vil det være trygt å satse på 2013, men til tross for de gode nyhetene har vi fortsatt en jobb å gjøre når det kommer til piratproblemet.
Også Sony-sjef Edgar Berger er optimist:
- Jeg tror forholdene er i ferd med å endre seg i positiv retning og vi går fra motvind til medvind.
Les også:
Mens de store plateselskapene som står bak IFPI i 2010 hadde digital distribusjon i 23 land har dette i løpet av 2011 mer enn doblet seg og økt til 58. IFPI mener imidlertid at så mange som 28 prosent av alle internettbrukere lasta ned ulovlig musikk hver eneste måned i 2011.
Selv om IFPI er aktive i kampen mot nettpiratene, og blant annet har sørget for å stenge tjenester som LimeWire og nå nylig MegaUpload, peker rapporten på problemer blant artistene.
Les også:
Blant annet trekkes Coldplay sin boikott av Spotify fram som et eksempel på ting som ikke akkurat hjelper den digitale utviklinga. Bandet har holdt tilbake sitt siste album fra tjenesten for å maksimere inntektene fra nedlastingstjenester som iTunes.
Les også: Spotifynekt ga digital rekord?
- Selv om inntektene for hver stream er lavere enn for en nedlasting får faktisk artistene betalt hver gang låta spilles. Artistene må være tålmode, sier Rob Wells.
Tags: Coldplay, Edgar Berger, LimeWire, MegaUpload, musikkbransjen, musikksalget, nedlasting, platebransjen, Platesalget, Rob Wells, Sony Music, spotify, Universal Music
Det koster jo bare 8 kroner per sang digitalt (telenor.platekompaniet.no), det er bare gjerrigknarker som laster ned sanger ulovlig Hvis man absolutt skal høre musikk gratis bruk spotify, artistene tjener både på det og ved at folk kjøper musikken deres
Det er jo nærmest beviset på at bransjen har feilet i en årrekke. Så fort de lanserer en tjeneste som kan måle seg mot alternativ nedlasting lykkes de. Hva om de hadde gjort det tidligere istedet for å slåss mot sine kunder? En av grunnene til at de nå tjener mindre enn før er kanskje at mange husker den adferden og ikke ønsker å øke bransjens fortjeneste. Jeg kjøper fortsatt ikke musikk av de selskapene som var verst, og jobber bevisst for å unngå det.
Må ikke glemme at ny teknologi også har virket veksthemmende for plasteselskapene når de ikke lengre kan hente fortjeneste fra alle ledd, ref. gammel verdikjedemodell. (og de andre måtene de har forsøkt å kontrollere forbrukeradferd og markedet på, har gitt ris til egen bak). Helt naturlig at omsetnings- og fortjenestetallene har vært på nedtur.
Det at x-ant. prosent laster ned ulovlig gir ingen riktig indikasjon på at de mister x-fortjeneste. Mange laster ned den musikken de allerede eier på andre formater, og andre laster ned musikk for kun å «sjekke» om det er noe å høre på, og ev. kjøpe på vinyl. Det betyr at de ofte ikke ville ha kjøpt musikken, hvis de ikke kunnet høre den på den først. (og radiostasjonene har jo stagnert fullstendig, og er totalt uegnet som markedsføringskanal). På denne måten blir fildeling å anse som gratis markedsføring - som nok fungerer best for de mer «ukjente» artistene, mens mer kjente sikkert vil tape noe. Totaltregnskapet blir bare spekulativt.
En ting er sikkert, de får ALLE flere tilhørere, ikke færre – som følge av fildeling.
Må heller ikke glemme at etterspørselen for «live» konserter øker. En viktig indikasjon som burde sees i sammenheng. Folk ønsker ikke kun ett digitalt forhold til sin musikk – men noe som gjør verdien av musikkforholdet og opplevelsen større.
Må ikke glemme at ny teknologi også har virket veksthemmende for plasteselskapene når de ikke lengre kan hente fortjeneste fra alle ledd, ref. gammel verdikjedemodell. (og de andre måtene de har forsøkt å kontrollere forbrukeradferd og markedet på, har gitt ris til egen bak). Helt naturlig at omsetnings- og fortjenestetallene har vært på nedtur.
Det at x-ant. prosent laster ned ulovlig gir ingen riktig indikasjon på at de mister x-fortjeneste. Mange laster ned den musikken de allerede eier på andre formater, og andre laster ned musikk for kun å «sjekke» om det er noe å høre på, og ev. kjøpe på vinyl. Det betyr at de ofte ikke ville ha kjøpt musikken, hvis de ikke kunnet høre den på den først. (og radiostasjonene har jo stagnert fullstendig, og er totalt uegnet som markedsføringskanal). På denne måten blir fildeling å anse som gratis markedsføring - som nok fungerer best for de mer «ukjente» artistene, mens mer kjente sikkert vil tape noe. Totaltregnskapet blir bare spekulativt.
En ting er sikkert, de får ALLE flere tilhørere, ikke færre – som følge av fildeling.
Må heller ikke glemme at etterspørselen for «live» konserter øker. En viktig indikasjon som burde sees i sammenheng. Folk ønsker ikke kun ett digitalt forhold til sin musikk – men noe som gjør verdien av musikkforholdet og opplevelsen større.
[...] tall fra IFPI globalt, som vi skreiv om i går, viser at fallet i inntektene til musikkbransjen fortsetter, men er mindre enn på mange år. Mens [...]