På topp i Skandinavia
Av de skandinaviske landene er det vi i Norge som streamer mest musikk. Nesten en tredel av oss har kasta cd-samlinga.
En markedsundersøkelse gjort av Norstat for streamingtjenesten WiMP viser at andelen nordmenn som har tilgang til en musikkstreamingtjeneste har økt fra 37 til 56 prosent de siste seks månedene.
Anders Hofseth i NRK Beta mener årsaken ligger i vårt teknologiske forsprang.
- Norge ligger i verdenstoppen på infrastruktur – vi har mer bredbånd, mer smarttelefoner osv, dermed har vi større tekniske forutsetninger enn de andre landene, sier Hofseth til Lydverket.
Les også:
Kvinnelig WiMP-dominans
Streaming øker kraftig
Er WiMP sjanseløse?
- Vi er raskere til å ta til oss ny teknologi enn mange andre land, og penger spiller nok også en viss rolle. Også det at pengene er likere fordelt, slik at flere har råd til teknologien. Norge har ikke en stor teknologisk underklasse som ikke har blitt med på digitaliseringen av samfunnet. Dette handler litt om økonomi, litt om små sosiale forskjeller, litt om utdannelsesnivå og litt om samfunnskultur, sier han videre.
Noe som også er viktig for denne utviklinga er at WiMP nå er tilgjengelig direkte på tv-skjermen for alle Canal Digital-kundene.
- Vår avtale med Canal Digital, som gir én av tre norske husholdninger muligheten til å få WiMP inkludert i tv-abonnementet er naturligvis viktig for denne utviklingen, sier daglig leder for WiMP i Norge Per Einar Dybvik i en pressemelding.
Et annet og nokså oppsiktsvekkende funn i undersøkelsen til Norstat viser at stadig flere kvitter seg med cd-samlinga. Andelen som svarer at de har rydda vekk, gitt bort, solgt eller kasta CD-platene øker jevnt og trutt og er nå på totalt 28 prosent.
Noe som er mindre overraskende er at bruken av musikkstreaming er omvendt proporsjonal med alder, jo yngre man er, desto større er bruken.
Undersøkelsen viser også positive tall når det gjelder kampen mot piratene som driver med ulovlig fildeling på nettet. Majoriteten av nordmenn under 30 år vil nemlig betale for seg. 51 prosent svarer ja og kun 22 prosent svarer nei på spørsmål om de er villig til å betale for en musikkstreamingtjeneste. For seks måneder siden svarte 35 prosent av ungdommene nei til betaling. Det er altså en framgang på 13 prosentpoeng.
Anders Hofseth har imidlertid liten tro på at streaming vil utkonkurrere ulovlig fildeling ett hundre prosent med det første.
- Fullstendig utkonkurrering er statistisk sett en utopi. Det finnes alltid artister som ikke er på streamingtjenestene eller plateselskaper som holder igjen streamingversjonen til etter at albumet har blitt solgt til blodfansen, mener Hofseth
- Men streaming er allerede kommet langt i å ubetydeliggjøre ulovlig nedlasting, og musikkbransjen tjener igjen penger, understreker han.
Tags: Anders Hofseth, streaming, wimp
«..WiMP nå er tilgjengelig direkte på tv-skjermen for alle Canal Digital-kundene» stemmer vel ikke. Vi Canaldigital-kunder får lov til å spille wimp på pc/mac/linux, men hvis vi vil ha det på mobil eller i stua på sonos/squeezebox må vi betale. Ingen av CD’s kabelbokser spilelr wimp, så vidt jeg vet.
Basistilbudet er nå tilgjengelig igjennom dekoderen for kunder med satelittdekoder. Støtte for kabelTV-dekoderen skal komme i løpet av første kvartal. Med andre ord er det WiMP rett inn i stua.
Basistilbudet er nå tilgjengelig igjennom dekoderen for kunder med satelittdekoder. Støtte for kabelTV-dekoderen skal komme i løpet av første kvartal. Med andre ord er det WiMP rett inn i stua.
«..WiMP nå er tilgjengelig direkte på tv-skjermen for alle Canal Digital-kundene» stemmer vel ikke. Vi Canaldigital-kunder får lov til å spille wimp på pc/mac/linux, men hvis vi vil ha det på mobil eller i stua på sonos/squeezebox må vi betale. Ingen av CD’s kabelbokser spilelr wimp, så vidt jeg vet.
«..WiMP nå er tilgjengelig direkte på tv-skjermen for alle Canal Digital-kundene» stemmer vel ikke. Vi Canaldigital-kunder får lov til å spille wimp på pc/mac/linux, men hvis vi vil ha det på mobil eller i stua på sonos/squeezebox må vi betale. Ingen av CD’s kabelbokser spilelr wimp, så vidt jeg vet.
Overrasket over wimps økning? Følger dere ikke med?
Telenor/CanalDigital har lagt wimp inn i pakkene på tv-abonnementene sine for et halvt år siden, «gratis» til og med. Kostnaden dukket opp første januar i år. Når mange hundre tusen CD-abonneter får wimp med på kjøpet vil naturligvis økningen bli stor.
Jeg har selv gått tilbake til spotify, som er langt bedre innholdsmessig og i brukervennlighet.
wimp har dårlig brukervennlighet og dårlig «layout» og vanskelig å plassere når man har 5-8 vinduer åpne …
Forøvrig er det bare tullinger som kaster musikksamlingene sine. Min første plater fra 1957 er fortsatt i god behold og snurrer på tallerkenen en gang i blant. Siden har det vært kassetter (8-spors! til og med), cd-er og harddisker. Et par tusen plater og hundrevis av cd-er kastes ikke!
Jeg er en av tullingene som har «kastet» musikksamlingen sin, og det føles godt. Jeg hadde to flyttekasser fulle av vinyl og to flyttekasser fulle av CD’er. Etter å ikke ha åpnet disse kassene på fem år, fant jeg ut at jeg kunne bruke plassen til noe morsommere. Loppemarkedet ble sjeleglade de også. Jeg har mesteparten liggende digitalisert på en harddisk etellerannet sted, men ettersom det aller meste av dette også finnes på Spotify, er det enklere for meg å lytte til musikken derfra.
Jeg har beholdt en tynn bunke med vinyl og et lite antall CDer av sentimentale årsaker. Men ettersom platespilleren gikk på Finn for etpar år siden skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med dem…
OK, jeg ser litt annerledes på livet.
Å lese en e-bok er ikke det samme som å lese en papirbok: Blaing i fysiske sider, lukt av trykksverte, å lese en gammel bok er som å møte gamle kjente.
Musikk er en meget viktig del av livet. Musikken har puls-rytmer. Musikken er fysisk.
Nå har jeg tolv harddisker fulle av musikk. Å lytte på den er ok. Men det kan ikke måle seg med fysisk å hente et album fra hylla, lytte, huske hvem jeg fikk plata av, hvor kjøpte jeg den, ex:
Gheorge Zamfir – fyrverkeriet på fløyte? Paris 1974. Jobb. Husker de andre som var med. Mistet fly til Manchester … Slike ting dukker ikke opp når du roter i søkefelt …
dette har nok noe med filosofi å gjøre, …. også alderen da.
Tipper du kommer på den samme historien om du søker opp fløytisten din på harddisken din også. Sorry…
Nope,
jeg har kjøpt et par tusen album etter Zamfir 1974. Da er det jo fare for at mengden plater og seniliteten ville gjøre at jeg ikke husket på å søke og lagre Zamfir på harddisken.
Nå blar jeg gjennom hyllene og finner godsaker jeg ikke visste jeg hadde.
Dermed havner de på harddiskene ….
Nope,
jeg har kjøpt et par tusen album etter Zamfir 1974. Da er det jo fare for at mengden plater og seniliteten ville gjøre at jeg ikke husket på å søke og lagre Zamfir på harddisken.
Nå blar jeg gjennom hyllene og finner godsaker jeg ikke visste jeg hadde.
Dermed havner de på harddiskene ….
Tipper du kommer på den samme historien om du søker opp fløytisten din på harddisken din også. Sorry…
Tipper du kommer på den samme historien om du søker opp fløytisten din på harddisken din også. Sorry…
Ja, men da har du ikke kastet dem slik artikkelen sier. Du har gitt dem bort!:-) Og alt du har rippet selv, men ikke kjøpt må du slette når du ikke lenger har CDene. Pass deg for Tono, ifpi, eller hvem det nå er som er moralens høye vokter her i landet…
Eg tek dei gjerne..
Jeg er en av tullingene som har «kastet» musikksamlingen sin, og det føles godt. Jeg hadde to flyttekasser fulle av vinyl og to flyttekasser fulle av CD’er. Etter å ikke ha åpnet disse kassene på fem år, fant jeg ut at jeg kunne bruke plassen til noe morsommere. Loppemarkedet ble sjeleglade de også. Jeg har mesteparten liggende digitalisert på en harddisk etellerannet sted, men ettersom det aller meste av dette også finnes på Spotify, er det enklere for meg å lytte til musikken derfra.
Jeg har beholdt en tynn bunke med vinyl og et lite antall CDer av sentimentale årsaker. Men ettersom platespilleren gikk på Finn for etpar år siden skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med dem…
Overrasket over wimps økning? Følger dere ikke med?
Telenor/CanalDigital har lagt wimp inn i pakkene på tv-abonnementene sine for et halvt år siden, «gratis» til og med. Kostnaden dukket opp første januar i år. Når mange hundre tusen CD-abonneter får wimp med på kjøpet vil naturligvis økningen bli stor.
Jeg har selv gått tilbake til spotify, som er langt bedre innholdsmessig og i brukervennlighet.
wimp har dårlig brukervennlighet og dårlig «layout» og vanskelig å plassere når man har 5-8 vinduer åpne …
Forøvrig er det bare tullinger som kaster musikksamlingene sine. Min første plater fra 1957 er fortsatt i god behold og snurrer på tallerkenen en gang i blant. Siden har det vært kassetter (8-spors! til og med), cd-er og harddisker. Et par tusen plater og hundrevis av cd-er kastes ikke!
Ha tilgang til er ikke det samme som å benytte. Upresist.
Å si at en tredjedel har kastet CD samlingen når spørsmålet er «rydda vekk, gitt bort, solgt eller kasta» kan også, i vennlig ordlyd, kalles upresist.
Vil vel anta at brorparten av de som, på et eller annet vis, har fjernet CD samlingen først har digitalisert den. Kjenner også en del som har ryddet vekk, si ca. 97%, av samlingen og beholder favorittene tilgjengelig.
Streaming blir et supplement og nok i økende grad dominerende i ulike sammenhenger; arbeide ved PC, for-, nachspiel, fest, osv.
Samtidig har man nok av situasjoner hvor streaming er uaktuelt; trening, hytte, bil, på stranda, i parken, på reise, dersom man ikke har kontorjobb, lesesal, arbeidsplasser som ikke tillater streaming, osv.
Videre har man nok av folk som setter stor nok pris på lydkvalitet til at man jevnlig benytter medium av høyere kvalitet. Vinylmarkedet er også meget godt tilstede.
Man har marked for album og et annet for enkeltlåter. Sistnevnte har nok en markant økning og tilsvarer singelmarkedet. Begge har mange underkategorier.
–
Mange selvfølgeligheter her, men kan virke som ikke alle får det med seg.
Poenget er vel at forbrukermarkedet har blitt enda mer komplekst – eller rikt er vel godt mulig et bedre adjektiv.
Platebransjen har også etter hvert motvillig begynt å lytte til markedet.
Dersom man har en smarttelefon (rundt 50% av oss har det) og er betalende Spotify-kunde (rundt 37% av dem som har tilgang til Spotify er det), er streaming aktuelt også i trening, hytte, bil, på stranden, i parken, på reise osv, ettersom man kan ha offline-playlister. Selv har jeg brukt Spotify fra iPhonen i et par år nå. Det fungerer alle steder jeg er, og jeg har ikke savnet CD’er, musikkfiler eller iPod’en.
Å si at vinylmarkedet er «meget godt tilstede» er forøvrig litt optimistisk, omsetningen av LP/MC utgjorde tilsammen 1,4% prosent av det norske musikkmarkedet i 2011, i følge IFPIs statistikk
Men i et spørsmål om «hvor mye streamer du» kan man ikke, etter min mening, si at å spille offline lister er det samme som streaming. Videre blir det da x% av 37% av 56%. Vil vel også tro en del benytter en kombinasjon av lister og «normale» lydfiler.
Blir kanskje flisespikkeri og kverulering – og må vel innrømme at kommentaren var en kjapp reaksjon på overskrift og ingress kontra faktisk sak og innhold – som i seg selv er et spennende tema.
Med at vinylmarkedet er godt tilstede menes at det er en meget trofast kundebase. Videre har man sett en markant økning i markedet. Som rapporten du selv linker til ser man en salgsøkning for vinyl på (YTD) 259% for 2011. Man hadde også en sterk økning i 2010 osv. Dette er ikke unikt for Norge men viser seg i mange land. Om dette kun er en hype som atter vil dø ut vil tiden vise.
Men i et spørsmål om «hvor mye streamer du» kan man ikke, etter min mening, si at å spille offline lister er det samme som streaming. Videre blir det da x% av 37% av 56%. Vil vel også tro en del benytter en kombinasjon av lister og «normale» lydfiler.
Blir kanskje flisespikkeri og kverulering – og må vel innrømme at kommentaren var en kjapp reaksjon på overskrift og ingress kontra faktisk sak og innhold – som i seg selv er et spennende tema.
Med at vinylmarkedet er godt tilstede menes at det er en meget trofast kundebase. Videre har man sett en markant økning i markedet. Som rapporten du selv linker til ser man en salgsøkning for vinyl på (YTD) 259% for 2011. Man hadde også en sterk økning i 2010 osv. Dette er ikke unikt for Norge men viser seg i mange land. Om dette kun er en hype som atter vil dø ut vil tiden vise.
Men i et spørsmål om «hvor mye streamer du» kan man ikke, etter min mening, si at å spille offline lister er det samme som streaming. Videre blir det da x% av 37% av 56%. Vil vel også tro en del benytter en kombinasjon av lister og «normale» lydfiler.
Blir kanskje flisespikkeri og kverulering – og må vel innrømme at kommentaren var en kjapp reaksjon på overskrift og ingress kontra faktisk sak og innhold – som i seg selv er et spennende tema.
Med at vinylmarkedet er godt tilstede menes at det er en meget trofast kundebase. Videre har man sett en markant økning i markedet. Som rapporten du selv linker til ser man en salgsøkning for vinyl på (YTD) 259% for 2011. Man hadde også en sterk økning i 2010 osv. Dette er ikke unikt for Norge men viser seg i mange land. Om dette kun er en hype som atter vil dø ut vil tiden vise.
Men i et spørsmål om «hvor mye streamer du» kan man ikke, etter min mening, si at å spille offline lister er det samme som streaming. Videre blir det da x% av 37% av 56%. Vil vel også tro en del benytter en kombinasjon av lister og «normale» lydfiler.
Blir kanskje flisespikkeri og kverulering – og må vel innrømme at kommentaren var en kjapp reaksjon på overskrift og ingress kontra faktisk sak og innhold – som i seg selv er et spennende tema.
Med at vinylmarkedet er godt tilstede menes at det er en meget trofast kundebase. Videre har man sett en markant økning i markedet. Som rapporten du selv linker til ser man en salgsøkning for vinyl på (YTD) 259% for 2011. Man hadde også en sterk økning i 2010 osv. Dette er ikke unikt for Norge men viser seg i mange land. Om dette kun er en hype som atter vil dø ut vil tiden vise.
Kanskje du kan opplyse om dette med Offline-playlister på Spotify? Er det noe fordel i forhold til lydfiler? eller ulemper? (lydfiler funker jo også i trening, hytte, bil, på stranden, i parken, på reise osv…)
Offline spillelister oppfører seg akkurat som lydfiler – det er jo i praksis det samme, bare at de er trickset litt med så de ikke enkelt kan kopieres. Fordelen fremfor lydfiler er at du ikke selv må passe på å flytte filer mellom ulike pc’er, telefonen din osv. Så lenge du vet hvilken musikk du vil høre på, fikser spotify resten.
Jeg savner absolutt ikke lydfil-livet. Men om jeg vil høre på Led Zeppelin, the Beatles, AC DC eller skranglebandet til en venn av meg kan jeg integrere lokale lydfiler i spillelistene på spotify.
Dersom man har en smarttelefon (rundt 50% av oss har det) og er betalende Spotify-kunde (rundt 37% av dem som har tilgang til Spotify er det), er streaming aktuelt også i trening, hytte, bil, på stranden, i parken, på reise osv, ettersom man kan ha offline-playlister. Selv har jeg brukt Spotify fra iPhonen i et par år nå. Det fungerer alle steder jeg er, og jeg har ikke savnet CD’er, musikkfiler eller iPod’en.
Å si at vinylmarkedet er «meget godt tilstede» er forøvrig litt optimistisk, omsetningen av LP/MC utgjorde tilsammen 1,4% prosent av det norske musikkmarkedet i 2011, i følge IFPIs statistikk
Dersom man har en smarttelefon (rundt 50% av oss har det) og er betalende Spotify-kunde (rundt 37% av dem som har tilgang til Spotify er det), er streaming aktuelt også i trening, hytte, bil, på stranden, i parken, på reise osv, ettersom man kan ha offline-playlister. Selv har jeg brukt Spotify fra iPhonen i et par år nå. Det fungerer alle steder jeg er, og jeg har ikke savnet CD’er, musikkfiler eller iPod’en.
Å si at vinylmarkedet er «meget godt tilstede» er forøvrig litt optimistisk, omsetningen av LP/MC utgjorde tilsammen 1,4% prosent av det norske musikkmarkedet i 2011, i følge IFPIs statistikk
Dersom man har en smarttelefon (rundt 50% av oss har det) og er betalende Spotify-kunde (rundt 37% av dem som har tilgang til Spotify er det), er streaming aktuelt også i trening, hytte, bil, på stranden, i parken, på reise osv, ettersom man kan ha offline-playlister. Selv har jeg brukt Spotify fra iPhonen i et par år nå. Det fungerer alle steder jeg er, og jeg har ikke savnet CD’er, musikkfiler eller iPod’en.
Å si at vinylmarkedet er «meget godt tilstede» er forøvrig litt optimistisk, omsetningen av LP/MC utgjorde tilsammen 1,4% prosent av det norske musikkmarkedet i 2011, i følge IFPIs statistikk
Hvordan vet dere at folk som streamer kaster CD-samlingen? Dere mener kanskje at de kjøper mindre musikk?
Selv streamer jeg ikke, men har heller ikke kastet CD-samlingen. Hører jeg mest musikk på iphonen, men på langt nær så mye musikk som for 20 år siden, da musikk var det enestene meningsfyllte her i verden.
Usikker på om du har lest artikkelen, men der står det i alle fall:»Et annet og nokså oppsiktsvekkende funn i undersøkelsen til Norstat viser at stadig flere kvitter seg med cd-samlinga. Andelen som svarer at de har rydda vekk, gitt bort, solgt eller kasta CD-platene øker jevnt og trutt og er nå på totalt 28 prosent.»
Nå vil jeg gjette på at flere har rydda vekk eller gitt bort samlinga enn har kastet den, men uansett blir man kvitt den.
Kasta.., fru Blom.
Jeg holder stand og er av de som fortsatt med stolthet kan se på ei stadig økende CD-samling i stua. Såpass at det mått einvesteres i nye hyllemeter forleden. Sjøl om jeg ved hjelp av ITunes har alle albumene inne på Ipoden er det ingenting som kommer opp mot det å ha det fysiske albumet, lese tekstene, se bildene. Ta det fram i ny og ne, sette på CD-spilleren og la musikken fylle stua. Takk og pris for at vi Førde fortsatt har ei platesjappe av den gode, gamle sorten:)
Er helt enig med deg, coveret er alltid en viktigdel av det helhetlige kunstutrykket ei plate gir. Men, jeg var selv opp cden for et års tid siden. Selv har jeg gått over på vinyl. Fant ut at det var like greit; når det er den fysiske delen av plata jeg betaler for (lyden kan jeg uansett streame), kan jeg like gjerne kjøpe den utgaven som har finest og størst cover
Du har et godt poeng der. Men jeg har ikke hatt vinylspiller siden jeg flytta ut av barndomshjemmet, og det er 30 år siden. Ble kassetter til CD-ene overtok og så har det blitt med det. Litt misnnelig på dere som har vinyl kanskje, men er stort sett fornøyd med hvordan jeg har det nå. Og CD-er tar nå mindre plass enn vinylplater. Som sagt, vi har fremdeles ei god gammeldags platesjappe i Førde og med folk som jobber der som er dedikerte i forhold til det de driver med. Det betyr veldig mye for meg, for når jeg er innom blir det ikke bare å handle, det blir og å slå av en prat om musikk. Viktig det og, samtalen om musikk, få nye tips og impulser.
Vinyl er i mine auge og øyre det mest gjevande formatet, store vakre cover og ein lyd der alt av 0′ar og 1′ar ikkje fins..(les:analog). Likevel er cd’ar mest tilgjengeleg, har tusenvis og ingen planar om å kaste dei. Mogleg eit format som får ein renessanse dette og.
Platesjappa i Førde er vel ei av dei få som fins att etter at dei to i Sogn kasta inn handkleet.
Er helt enig med deg, coveret er alltid en viktigdel av det helhetlige kunstutrykket ei plate gir. Men, jeg var selv opp cden for et års tid siden. Selv har jeg gått over på vinyl. Fant ut at det var like greit; når det er den fysiske delen av plata jeg betaler for (lyden kan jeg uansett streame), kan jeg like gjerne kjøpe den utgaven som har finest og størst cover
Jeg var en stor cd-samler, og samlingen har jeg forsatt stående i hylla, men ettersom jeg bruker Spotify nesten hele tiden, har jeg heller gått over til å kjøpe ny og gammel musikk på vinyl. Det er mer eller mindre fordi det er hyggelig å ta seg fri fra datamaskinen og dra frem en vinylplate, lese på coveret og jeg høre på musikken (og da blir det desto verre og skippe fort mellom sangene) Det er jo utrolig trist at band som The Beatles ikke er å finne på spotify, men det er kanskje enda mer kos å høre de på vinyl!
Ang. Beatles,
nå er det nok slik at Paul McCartney er VELDIG glad i penger (mye mer enn de andre som var med) og derfor (tror jeg) det bare er Apple/iTunes som får lov til å selge de gamle Beatles-platene, for å sikre at gamle Paul får maks uttelling ….
Hei «1/3″! Send meg en meldig på facebook når du vil kaste CD samlinga. Jeg kan ta den jeg!
Men hva skjer med filmbransjen? Dum som jeg er forsøkte jeg å leie film fra SF anytime i går, på appen på TV’en (1/2 år gammel LG). Opprettet profil på PC’n (måtte prøve to ganger, server-feilmelding første gangen), og tastet brukernavnet/passordet inn i TV’n (via det temmelig knotete og treige skjerm-tastaturet)… Men nei da.
Forrige gang jeg prøvde å leie noe fra SF anytime, endte det med at de ikke hadde rettigheter til å streame akkurat DEN filmen direkte til TV – kun til PC. Og da jeg hadde ikke tenkt å bruke kvelden på installere de siste to tusen oppdateringene i Windows (som skjelden er i bruk) samt strekke kabelkveiler rundt halve stua, endte vi med å ikke leie film fra dem da heller.
Og filmbransjen lurer på hvorfor folk piratkopierer? Har aldri hørt om noen som har slike problemer med ting fra bukta… Og jeg har heller ikke hørt særlig mye mas om pirat-problemer fra bokbransjen[*] (på tross av at deres produkt trolig er enklere å kopiere) – kanskje fordi innhold er billig og enkelt tilgjengelig (via Amazon i allefall)?
[*] Norske bokhandlere er et unntak her. Så får vi se da – kanskje grådigheten deres gir dem langt høyere pirat-tall enn hva som sees hos de engelskspråkelige – på tross av et «rikt» publikum…
En undersøkelse for litt sia viser at piratvirksomhet er hypet opp veldig. Når det gjelder filmbransjen, så er de kyniske og egger på piratvirksomhet når de tjener lite penger. Det virker som at det er kvantitet og ikke kvalitet som produseres. Ta en tur i videosjappa og se på tilbudet under nyheter. Der er det mye dårlig. Jeg ser mye film, og mangen ganger de siste 2 årene har jeg bare stoppet filmen halveis fordi det er bare søppel.
SF anytime sin nettleie er generelt dårlig. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på andre aktører innen utleie av film på nettet. Kanskje ikke verdens beste fremgangsmåte er å bruke appen på tv’n. Lei heller filmen gjennom en vanlig nettside og bruk streaming via hdmi til tv’n. Tv apper er ikke så brukssikre som leverandørene vil ha det til.
Kanskje utleie sjappa nede på hjørnet ikke er så værst after all
En undersøkelse for litt sia viser at piratvirksomhet er hypet opp veldig. Når det gjelder filmbransjen, så er de kyniske og egger på piratvirksomhet når de tjener lite penger. Det virker som at det er kvantitet og ikke kvalitet som produseres. Ta en tur i videosjappa og se på tilbudet under nyheter. Der er det mye dårlig. Jeg ser mye film, og mangen ganger de siste 2 årene har jeg bare stoppet filmen halveis fordi det er bare søppel.
SF anytime sin nettleie er generelt dårlig. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på andre aktører innen utleie av film på nettet. Kanskje ikke verdens beste fremgangsmåte er å bruke appen på tv’n. Lei heller filmen gjennom en vanlig nettside og bruk streaming via hdmi til tv’n. Tv apper er ikke så brukssikre som leverandørene vil ha det til.
Kanskje utleie sjappa nede på hjørnet ikke er så værst after all
Ja, litt over en fjerdedel er jo nesten en tredjedel. Ihvertfall hvis du er journalist.
Ja, litt over en fjerdedel er jo nesten en tredjedel. Ihvertfall hvis du er journalist.
Dette er bestillingsundersøkelser der oppdragsgiver får det resultatet som er gunstig for seg selv.
Derfor: les gjerne artikkelen, men med stooor skepsis. Ikke kjøp påstandene like lettvint som journalsiten.
Bestillingsundersøkelser er ikke slik at oppdragsgiver får det resultatet som er gunstig for dem selv. Bestillingsundersøkelser har derimot spørsmålsformuleringer som kan gi svar som likner på det oppdragsgiver er ute etter. Jeg opplever ikke spørsmålsstillingene her som spesielt ledende.
Undersøkelsen TNS Interbuss, som ikke er en bestillingsundersøkelse, og har høy troverdighet, peker på liknende tall for antall med tilgang til streamingtjenestene Spotify og WiMP; 67 prosent i 4. kvartal 2011. Det spørres ikke om betalingsvilje, men de spør om hvor mange som faktisk betaler for Spotify Premium; 34% av Spotifybrukerne i alle aldre svarer at de betaler, resten har gratistilgang med reklamevisning.
Tallet på de som betaler er lavere enn på de som sier de kunne tenkt seg å betale. Det er ikke uvanlig med forskjell på intensjon og handling, og behøver ikke bety at undersøkelsen er «fikset»…
Jeg har ikke tilgang til de underliggende tallene delt inn på alder, kjønn og utdannelse, for denne nyeste undersøkelsen, men i forrige kvartal var andelen betalende i unge aldersgrupper høyere. Jeg skriver litt om det i denne saken.
Dette er bestillingsundersøkelser der oppdragsgiver får det resultatet som er gunstig for seg selv.
Derfor: les gjerne artikkelen, men med stooor skepsis. Ikke kjøp påstandene like lettvint som journalsiten.
Fra dagens svenske nyheter:
«Den svenska skivförsäljningen fortsätter falla men Spotifyintäkterna rusar, enligt skivbolagens bransch-organisation Ifpi.
Digital försäljning står för första gången för mer än hälften, 51 procent, av skivbolagens inkomster.» (svt.tekst-tv)
Nå tjener altså plateselskapene i Sverige mer på digitalt salg enn på butikksalg.
Hva er situasjonen i Norge da, NRK?
Det er tett på 50/50 i Norge: 48,8/51,2 i de fysiske formatenes favør. I 2011 omsatte IFPI-selskapene for 507,7 mill i Norge, av dette 247,7 mill nedlasting og streaming, ifølge bransjestatistikken.
Åneida! Det betyr at vi er Nordens «teknologiske underklasse». Intet mindre.
Vinyl er varig. Eteriske nuller og entall er en flyktig fornøyelse.
Åneida! Det betyr at vi er Nordens «teknologiske underklasse». Intet mindre.
Vinyl er varig. Eteriske nuller og entall er en flyktig fornøyelse.
Fra dagens svenske nyheter:
«Den svenska skivförsäljningen fortsätter falla men Spotifyintäkterna rusar, enligt skivbolagens bransch-organisation Ifpi.
Digital försäljning står för första gången för mer än hälften, 51 procent, av skivbolagens inkomster.» (svt.tekst-tv)
Nå tjener altså plateselskapene i Sverige mer på digitalt salg enn på butikksalg.
Hva er situasjonen i Norge da, NRK?
Fra dagens svenske nyheter:
«Den svenska skivförsäljningen fortsätter falla men Spotifyintäkterna rusar, enligt skivbolagens bransch-organisation Ifpi.
Digital försäljning står för första gången för mer än hälften, 51 procent, av skivbolagens inkomster.» (svt.tekst-tv)
Nå tjener altså plateselskapene i Sverige mer på digitalt salg enn på butikksalg.
Hva er situasjonen i Norge da, NRK?
Strengt tatt er jeg imponert over at 51,2% fortsatt er fysiske formater når bransjen gjør sitt beste for at man ikke skal få kjøpt det. Hvis man hadde tatt med det som ble kjøpt fra Play.com, Amazon, eBay etc. hadde man nok fått et mye høyere tall. Har gitt opp å få kjøpt noe i butikk for lenge siden. Og da foregår 90% av musikkhandelen på nett fra utenlandske nettbutikker.
det er nå sånn at ikke alt er tilgjengelig på hverken Wimp eller Spotify. Jeg er en ivrig bruker av begge, men mange artister har ikke noe av musikken sin tilgjengelig der, eller bare deler av den, så hvis man da har ‘kastet’ cd samlingen så er det enten fordi man ikke var så veldig musikkinteressert i utgangspunktet, eller fordi den ikke passet inn i den nye designerstua.
http://egon.origo.no/-/bulletin/show/680902_kunsten-aa-gi-noe-en-sjanse
det er nå sånn at ikke alt er tilgjengelig på hverken Wimp eller Spotify. Jeg er en ivrig bruker av begge, men mange artister har ikke noe av musikken sin tilgjengelig der, eller bare deler av den, så hvis man da har ‘kastet’ cd samlingen så er det enten fordi man ikke var så veldig musikkinteressert i utgangspunktet, eller fordi den ikke passet inn i den nye designerstua.
http://egon.origo.no/-/bulletin/show/680902_kunsten-aa-gi-noe-en-sjanse
Jeg også har «tilgang til» Spotify. Det betyr ikke at jeg har åpnet programmet det siste halve året. Jeg gidder ikke høre på all den irriterende reklamen. Ikke gidder jeg å betale for en tjeneste der jeg ikke finner halvparten av den musikken jeg søker på, heller.
«Redningen» for musikkbransjen i framtida vil, etter mitt syn, trolig like mye være økende vinylsalg som at folk betaler for (det som per i dag er rimelig dårlige) streamingtjenester. Spesielt gjelder dette de uavhengige selskapene som typisk sett har de mest musikkinteresserte kundene. Sony, Warner, Virgin, etc. må forresten gjerne gå konk for min del; det ville ikke gjøre verden til et verre sted å leve.
Får inntrykk av at denne overgangen til «streaming» er i mye og mangt en effekt av at musikk ikke lenger er viktig. Man spiller f.eks. sjelden ett album fra start til slutt, men skaper spillelister og hopper fram og tilbake.
Man kan jo f.eks. regne med at musikk som idag er tilgjengelig – ofte i ussel kvalitet – på nettet ikke kommer til å være det i morgen. Det samme gjelder i enda større grad filmer. Så jeg beholder plast’n jeg, så kan jeg digitalisere til FLAC etter behov og ønsker.
[...] På topp i Skandinavia [...]
[...] På topp i Skandinavia [...]