Er WiMP sjanseløse?
WiMP ønsker å være blant de ledende musikkstreamingtjenestene i verden. – De burde ha gått mye hardere ut på et tidligere stadium, mener musikksjef.
Spotify, den svenske storebroren i streaming-markedet, fortsetter å vokse og har nå passert 2 millioner betalende brukere. Det bekreftet Spotifys sjef Daniel Ek i et intervju med CNBC. Dermed har de doblet antallet betalende kunder på seks måneder.
I går kom også nyheten om at Spotify, som vi tidligere har spekulert i, blir lansert som en tjeneste i Facebook. Noe som ytterligere vil styrke den svenske streaminggiantens posisjon. Og samtidig kommer også beskjeden om at Spotify i fjor økte sin gevinst med 222 prosent.
Som kjent har Spotify en gratistjeneste, der brukerne må tåle reklameavbrekk. Men stadig flere velger å kjøpe seg tilgang til musikken uten avbrytelser. Spotify insisterer på at det er gratistjenesten som lokker kundene til å begynne å betale. Og det ble ikke mindre lukrativt å betale etter at de innskrenket mengden musikk du kan høre i gratisversjonen.
Den norske konkurrenten WiMP har helt siden starten vært en lukket tjeneste der du må betale fra dag én, bortsett fra enkelte lokketilbud med gratisperioder. Etter at WiMP også har etablert sin tjeneste i andre land har de fått mye skryt for tjenestens brukervennlighet.
Les også:
Mener Northug er Wimp og Hellner er Spotify
WiMP-skryt også i Danmark
Men hvordan er det, vil WiMP noen gang kunne hamle opp med Spotify i det internasjonale merkedet? Ikke alle har like stor tro på at de vil lykkes.
- Jeg tror dessverrre at Spotify er såpass etablert at toget er gått for WiMP. Antall brukere indikerer dessverre at jeg pr idag har rett, sier NRK P3s musikksjef Mats Borch Bugge.
- Jeg har trua på WiMP på et nasjonalt plan, men mener de – dersom de tenker å bli ordentlig store – har et konsept som er lett begrenset til å gjelde Norge, utdyper han.
Han får støtte av Anders Hofseth i NRKBeta, NRKs digitale sandkasse.
- Jeg tror det skal bli vanskelig for WiMP å komme inn i andre land når de kommer så sent til bords. Andre rundt bordet har forsprang, posisjon, fart og sterke eiere og interessenter, og de er i full gang med å bygge allianser til bransjegiganter, sier Hofseth.
- Igår kunngjorde for eksempel Spotify at de har forbedret integreringen med Facebook betraktelig. Blant annet slik at man kan høre på Spotifylenker folk har delt uten å forlate Facebook og slik at man kan få lister over hva vennene hører på. Det vever Spotify inn i vår tids største samtalemaskin. Da er jeg usikker på om det WiMP tilbyr er unikt nok, annerledes nok, bedre nok til å stjele oppmerksomheten vekk fra de andre – eller at det er noen store alliansepartnere igjen som ikke allerede noen leker med, sier Hofseth videre.
WiMP fikk mange nye kunder etter at tjenesten gikk i kompaniskap med Canal Digital og ble et gratis tilbud til deres tv-kunder. De sa da at de forventet fortsatt sterk vekst for sin tjeneste og har store internasjonale ambisjoner.
- WiMP har allerede lansert i Sverige og Danmark og vi har også lansert i Portugal under et annet varemerke. Videre har vi signert en intensjonsavtale for lansering på Irland og vi forhandler med en rekke konkrete partnere i andre land. WiMP har som målsetting å bli en av de ledende musikkstreamingtjenestene i verden, sier Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro, et av selskapene bak WiMP.
Les også:
Ny konkurrent til Spotify
Snart får du iTunes som streaming
Og det er nettopp slike allianser WiMP bør satse på ifølge Bugge, på det internasjonale plan. Men det kan kanskje være for seint.
- De burde ha gått mye hardere ut på et tidligere stadium, og tilbudt gratisabonnement i lengre tid. Wimp er gjennom Platekompaniet redaksjonelle leverandører i motsetning til Spotify, som kun tilbyr verktøyet [for å lytte til musikken, red. anm.]. Det blir spennende å se hvem som vil levere innhold til de ulike plattformene i tiden fremover, men at WiMP bør alliere seg med noen internasjonale aktører, er jeg ikke i tvil om, sier Bugge.
WiMP ble lansert på et langt seinere tidspunkt enn Spotify, og finnes i dag i fire land; Norge, Sverige, Danmark og Portugal. Neste land som står for tur skal være Irland.
De mener sjøl at de er i ferd med å ta igjen Spotify her i Norge, og at de skal kunne konkurrere med dem også på den internasjonale scenen.
- Da vi lanserte for et og et halvt år siden var Spotify naturlig nok større enn WiMP i Norge, men med vårt partnerskap med Canal Digital er dette nå i ferd med å jevne seg helt ut. Via Canal Digital har en tredjedel av Norges befolkning tilgang til WiMP, og antallet brukere øker fortsatt hver eneste dag. Vi har veldig tro på vårt eget produkt og mener vi er svært konkurransedyktige, både i Norge og i alle andre land, sier Gunnar Sellæg.
At WiMP mener alvor med sine ambisjoner forstår vi når vi leser i svenske E24 Entreprenör, som forteller at Aspiro vil satse alt på å slå Spotify.
Artikkelen forteller at Aspiro Group vil selge sin mobil-avdeling, for å satse fullt og helt på streamingtjenster, der WiMP blir flaggskipet.
At WiMP har et for norsk fokus i sin tjeneste tilbakeviser Sellæg.
- WiMP sitt redaksjonelle fokus er likt i alle land, vi har aktive lokalredaksjoner både i Sverige og i Danmark, som jobber nært sammen med plateselskaper og bransje. I Danmark går vi for eksempel i dag ut med et samarbeid med lokale musikkblogger. Vi ligger litt foran i løypa i Norge, der vi også har en glimrende partner i Platekompaniet, men oppsettet blir det samme også internasjonalt.
Tags: Anders Hofseth, aspiro, Daniel Ek, Gunnar Sellæg, Mats Borch Bugge, spotify, streaming, wimp
Typisk norsk og begrensende tankevirksomhet. Verdens markeder er mer enn store nok for flere enn bare Spotify/Facebook og iTunes. Facebook mister stadig mange brukere, og slik sett blir det en kritisk risikofaktor for Spotify. De digitale musikktjenestene må hele tiden justere strategiene sine. Wimp vil sikkert overleve fint, for eksempel hvis de klarer å gjøre flere Canal Digital-lignende avtaler i Norge og utlandet, eller komme opp med helt andre idéer/tiltak som forstyrrer konkurrentene.
Det er ingen «kritisk risikofaktor» å få tilgang på nesten 800 millioner nye brukere…
Poenget, som jeg kanskje ikke kommuniserte godt nok, er at hvilken som helst tjeneste – som for eksempel Myspace, Blink, Nettby m.m. – fort kan miste sin popularitet. Facebook har mistet mange brukere den seneste tiden, blant annet i Norge.
Nettby er nedlagt for flere år siden.
Nettopp.
Nå må du slutte med dette tullpratet Kai Lofthus. Så lenge Facebook får flere medlemmer enn de mister, er det for Spotify irrelevant. De vil i løpet av en utrullering fra FBs side få tilgang til over 800 millioner medlemmer. Om disse deretter forlater Facebook, vil de høyst sannsynlig ha stiftet bekjentskap med Spotify. At dette er en kritisk risikofaktor blir bare svada.
Jeg prøver bare å si at alle risikerer å tape i en konkurranse, spesielt digitalt, og at ingen er «sjanseløse» med mindre er talentløse. Wimp har muligheter. Og Facebook kan lett miste fotfestet.
Facebook har mistet 6 millioner amerikanske brukere den siste tiden. http://www.seroundtable.com/facebook-marketshare-13554.html.
Og rundt 100.000 i Norge: http://www.businessinsider.com/facebook-is-losing-users-in-the-countries-where-it-took-off-first-2011-6.
Derfor må en tenke kreativt på hvilke allianser man inngår, og det er ikke slik at noe tog har gått for Wimp. Akkurat som artister er man ikke mer populær enn sin seneste hit.
Alternativt svar: «Ja nå er alt over. Spotify vil regjere for resten av livet. Alle andre kan gi seg.»
Jeg tenkte akkurat det samme… måtte lese den setningen flere ganger…
Norske tjenester må skjønne, som de fleste store, at dersom de skal nå ut i verden, den STORE verden, så MÅ de til USA. Det er der det skjer. De må sikte høyt nok. Ikke på Irland, men på Nord-Amerika. Hvorfor ikke England? Har de ingen planer om Tyskland og Frankrike ennå? Hva med India og Kina? Kom igjen, skal dere lykkes må dere stå på mye mer enn dere gjør nå…
Og tenk nytt! Når jeg hørte om integrasjonen mellom Spotify og Facebook tenkte jeg «what?! hvordan skal det fungere da? bare gimmick eller?». Men jeg tipper at om et par år så har vi fasiten. Spotify kommer til å gå samme veien som Skype. Bli kjøpt opp av enormt pengesterke eiere, som pøser på med reklame, film og tv-serieplassering, samarbeidsavtaler med de andre firmaene de er eiere i (tenk Facebook, Twitter, eBay, Skype, osv).
«Time will show.»
Godt skrevet. Og en annen risiko for enkelte merkevarer som blir integrert i nye Facebook er at de kan miste sin identitet. Spotify + Facebook (kan) = Facebook. (Med mindre man også aktivt bruker Spotify separat fra Facebook, på pc/mac/iphone/ipad/…) Og vi vet alle hvordan bedrifter og forbrukere reagerer på monopollignende tilstander (som historisk sett med, for eksempel, Microsoft og Apple/iTunes). Da kommer det mottrekk fra underdogs. Markedsstrategisk sett er den digitale musikkbransjen noe av det mest interessante akkurat nå, fordi vi snakker om kritisk masse av brukere + teknologi, kreativitet og en bransje som skaper store verdier, økonomisk og emosjonelt.
http://www.telegraph.co.uk/technology/social-media/8821884/Zyngas-move-away-from-Facebook-is-bold-but-necessary.html
Så store som Facebook er tror jeg det vil være avgjørende å få være en leverandør av musikk inn i den tjenesten og WiMP har som mål å bli blant de største. Det vil garantert komme flere på banen også framover. Vi har blant annet norske Beat.no. Hvor stor markedsandel man etterhvert ender opp med tror jeg helt klart avhenger av hvilke samarbeidspartnere man klarer å knytte seg til, men jeg tror Spotify virkelig har skutt gullfuglen ved å samarbeide med Facebook…
Jørn G.
Det er vel nå ingen tvil om at iTunes of Spotify har maktet å finnes sin plass i online musikk verden. At det er plass for så mange andre betviler jeg meget sterkt. Det de aller fleste ikke forstår noen ting av som kommunterer online musikk tjenester er hvilke ufattelige små marginer man skal leve av. Alt handler om enorme volumer samtidig som brukerne krever et tjenesten på alle mulige måter ser bra ut, er enkel og fin å bruke, har særdeles avansert teknologi som hele tiden skal fornyes etc. Alt dette koster enromt med penger å vedlikeholde og dette er før global markedsføing skal igangsettes. Lykke til Wimp og alle andre som vil prøve.
Linken til E24.se-artikkelen mangler en «h» i «http».
For den jevne bruker vil jeg tro det har lite å si hvor mange brukere de ulike tjenestene har, så lenge de leverer. Og WiMP har visst seg å levere bedre enn Spotify. Uansett tjener det oss at det fins flere tilbydere.
Det jeg tror må komme på plass snart er en overordna instans som kan ta seg av opphavsrett og royalties på digitale tjenester (nei jeg snakker ikke om tono). Hvorfor? Fordi det tjener musikerne best, og ikke minst brukerne, ved at man får tilgang til omtrent samme bibliotek hos alle. I dag er det en kjent sak at WiMP leverer bedre på mindre kommersiell musikk. Spørsmålet er om vi ønsker å velge tjenester ut fra brukervennlighet eller utvalg.
En stor fordel med Wimp er at all musikk du spiller mellomlagres på pcen som vanlige musikkfiler i full kvalitet. Man slipper å kjøpe musikken, eller rippe musikken med ekstra verktøy, for å få musikkfiler ut. Pluss i boken fra brukeren sin side, stort minus i boken fra plateselskapene sin side.
Wimp kan da fint overleve som en stor aktør, selv om Spotify nå integreres (helt genialt – jeg merker at jeg allerede spiller mer i Spotify bare for å lettere kunne dele musikken med andre – jepp, jeg har fikset meg nye FB via developerkontoen) i Facebook. Monopol er det vanskelig å finne innen teknologien i dag, da det til en hver tid er den som er best som tjener mest. Så Wimp kan bli en stor aktør, men dog likevel aldri så stor som Spotify. Det toget kjørte fra stasjonen i går kveld da Zuckerberg tok scenen.
Det eneste som er negativt med Wimp, er at så få bruker det! Har brukt både det, og spotify lenge, og liker Wimp mye bedre. Tror de fleste som har prøvd begge deler vil være enig.
Wimp utelukker ikke at de også vil kunne koble seg opp mot Facebook heller.
Tendensiøs artikkel. Nå er det og et faktum at Wimp at veldig mye musikk som ikke Spotify har (dvs. bedre avtaler med plateselskaper), nettopp fordi at Wimp kjører en lukket løsning. Nå kan man høre på alle de nyeste Pink Floyd-remasterene på Wimp, og så skal man høre på flesteparten av jazzklassikeralbum på 50-70-tallet, så mangler halvparten eller flere av sporene (typisk de beste). Selv bruker jeg både Wimp og Spotify. Spotify har noe større utvalg generelt (men også mye dårlig amatørutgivelser), men jeg finner også mange høy-kvalitets klassiske utgivelser på Wimp som ikke er på Spotify (særlig mht. norsk musikk). De finnes plenty av oppgående mennesker der ute, og Wimp er absolutt liv laga. Ikke glem det finnes også plenty av liknende amerikanske, franke, engelske etc. musikk streaming-tjenester. Wimp må selvsagt fortsette å ekspandere sin tjeneste, men jeg synes det er tidlig å avskrive dem allerede nå.
Tendensiøs artikkel. Nå er det et faktum at Wimp har veldig mye musikk som ikke Spotify har (dvs. bedre avtaler med plateselskaper), nettopp fordi Wimp kjører en lukket løsning. Nå kan man høre på alle de nyeste Pink Floyd-remasterene på Wimp, og flesteparten av jazzklassikeralbumene fra 50-70-tallet på Spotify mangler halvparten eller flere av sporene (typisk de beste). Selv bruker jeg både Wimp og Spotify. Spotify har noe større utvalg generelt (men også mange dårlige amatørutgivelser), men jeg finner også mange høy-kvalitets klassiske utgivelser på Wimp som ikke er på Spotify (særlig mht. norsk musikk). De finnes plenty av oppgående mennesker der ute, og Wimp er absolutt liv laga. Ikke glem det finnes også plenty av liknende amerikanske, franke, engelske etc. musikk streaming-tjenester. Wimp må selvsagt fortsette å ekspandere sin tjeneste, men jeg synes det er tidlig å avskrive dem allerede nå.
(Skrivefeil rettet..
WiMP??
Enda et eksempel på at nordmenn som lissom «kan» engelsk ikke er helt på nett.
Store aktører på bissniss-fronten bruker hundretusner til konsulenter for å finne et konsernnavn som slår.
Hva gjorde folka bak «WiMP»? Leide en wimp?
Ikke bare riktig det du sier. I henhold til ordboka betyr det også:
WIMP 1 |wɪmp|noun [ often as modifier ] Computinga set of software features and hardware devices (such as windows, icons, mice, and pull-down menus) designed to simplify or demystify computing operations for the user.Spotty betyr å ha kviser, så da er vel Spotify et verb som betyr å gjøre noen kvisete. I beste fall er ikke det så veldig mye bedre.M
Syns Wimp er veldig bra. Lettere å finne bra musikk på wimp, spesielt norsk. Var en grunn til at jeg gikk tilbake til spotify. Spotify appen til iphone funker foreløpig bedre. Mindre bugs. Funker bare bedre.
Det er banalt å tro at størrelse er alt for å overleve. Det er en fordel ja, men ikke en nødvendighet.
WiMP kan både finne sin egen nisje eller plutselig finne funksjonalitet som gjør at folk flytter i stort monn.
Jeg bruker uansett WiMP fordi til mitt bruk er det helt klart bedre. Det kommer jeg til å fortsette med uansett hvor mange brukere Spotify får. Så gjenstår det å se om Spotify klarer å utnytte størrelsen sin til en fordel som gjør at jeg bytter side. Med mindre de gjør noen store endringer står jeg støtt i mitt WiMP-abonnement.
WIMP eksisterer ikke om 2 år
WIMP eksisterer fortsatt. I beste velgående.
Jeg er i India nå, og med dårlig tilgang til nett og plan om å kun ta med smarttelefonen som «dings» trengte jeg enten WiMP eller Spotify for å høre på musikk. Jeg valgte Spotifys betalingstjeneste over WiMP kun fordi WiMP er knytta til simkortet mitt. Dvs at jeg ikke kunne ha WiMP pga jeg måtte ha et indisk nummer.. Ellers liker jeg WiMP mye bedre, og skal gå tilbake til det når jeg kommer hjem i deesember! WiMP er mye bedre hvis en vil organisere musikken i et bibliotek, mens på Spotify må man lage spillelister for alt.. I say no more.
[...] Er WiMP sjanseløse? [...]
[...] Les også: Er WiMP sjanseløse? [...]
[...] Les også: Kvinnelig WiMP-dominans Streaming øker kraftig Er WiMP sjanseløse? [...]