Stadig mer av vårt musikkforbruk skjer via nettet. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Stadig mer av vårt musikkforbruk skjer via nettet. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Streaming øker kraftig

Det norske musikkmarkedet faller i verdi, men ikke så mye som i Storbritannia. Streaming er den store vinneren.

Skrevet av:
Publisert 12:44 4 oktober, 2011

Ifølge nye tall fra den britiske platebransjen (the Official Charts Company) har det totale musikksalget gått ned med 11,4 prosent i tredje kvartal, melder The Guardian.

Musikk i butikk, platebutikk, cd-plater, lytte, headset. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Å kjøpe musikk i en platebutikk blir stadig mindre vanlig. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Britene kjøper stadig mer musikk over internett, men det kompenserer ikke for fallet i salg av cd-plater. Mens den digitale nedlastingen av musikk økte med 24,2 prosent i det britiske markedet gikk salget av vinyl- og cd-plater samtidig ned totalt sett med 20,5 prosent, skriver avisa.

Les også:

Den norske organisasjonen som steller med statistikk over salg av musikk (ifpi) slipper ikke sine kvartalstall før 10. oktober, men Lydverket har fått en liten «sniktitt» inn i hvordan det ligger an. Og det er en del interessant å lese ut av tallene.

Ved utgangen av August hadde det totale norske musikkmarkedet falt med «bare» én prosent. Noe som jo er 10 prosentpoeng mindre ille enn for britene. Det virkelig interessante er imidlertid hvordan det norske musikkmarkedet endrer seg.

At vi, akkurat som britene, skaffer stadig mer av musikken vår over nettet, er ingen overraskelse. Men endringene i markedet er store, og streamingtilbudene til Spotify, WiMP og andre leverandører er i ferd med å drastisk endre våre vaner.

Fram til august 2011 har det totale norske digitale markedet økt med 79 prosent. Hvis vi bryter ned tallene og ser på streaming alene har abonnementskjøp økt med 152 prosent, mens salg av musikk via steaming uten abonnement har økt med hele 2.638 prosent!

Det vil altså si at vi hører over 26 ganger mer på musikk via streaming, finansiert med reklame, enn vi gjorde for ett år siden.

Samtidig går det tilsvarende dårlig med salget av fysiske produkter. Fram til utgangen av august var det otalt sett blitt solgt 39 prosent mindre album på CD eller andre fysiske produkter enn på samme tid i fjor. Tilsvarende tilbakegang for singler var på 31 prosent, mens DVD-salget sank med 14 prosent.

Tags: , , , , ,

Del "Streaming øker kraftig"
 

5 kommentarer på “Streaming øker kraftig”

  1. Anonym sier:

    Det er jo ikke rart at streaming øker folk er domme nok til og høre på musikk via spotify og vimp nå du kan høre fra youtube(Streaming) men eg kjøper musikk og filmer i butikk

  2. K. A. Gjerde sier:

    Kjøper all min musikk, og det er blitt en del, over internett. Har ikke kjøpt en cd i butikk siden videregående, og det er ti år siden. Til gjengjeld har jeg fremdeles til gode å prøve spotify.

  3. [...] Les også: Streaming øker kraftig [...]

  4. Lise sier:

    Men nå er det vel slik at cd-salget går ned, mens vinyl-salget øker. Vinylen hadde en oppgang på 14 prosent i løpet av fjoråret i forhold til 2009, skrev Rollingstone.com tidligere i år. Ikke siden 1991 har det blitt solgt flere LPer på kontinentet. Også i Norge har vinylsalget økt!
    Så dropp cd’n og kjøp vinyl istedet ;-) Musikk er best på vinyl!

  5. [...] også: Kvinnelig WiMP-dominans Streaming øker kraftig Er WiMP [...]

Legg igjen en kommentar