Inntektene fra streaming øker
Et svensk plateselskap som har 80 prosent av inntektene sine fra Spotify ønsker å ta livet av myten som sier at det ikke lønner seg med streaming. Norsk plateselskap bekrefter trenden.
Det store argumentet mot streaming som distribusjonskanal for musikk har vært at det ikke gir nok inntekter til artistene og plateselskapene. Enkelte artister har latt være å ha sine nye album på tjenester som Spotify, fordi de tror det vil gi mer inntekter fra nedlasting fra iTunes. Et eksempel er Coldplay som ikke gjorde Mylo Xyloto tilgjengelig for streaming da albumet kom i fjor høst. Først i februar blei utgivelsen tilgjengelig via Spotify.
Amerikanske tall har imidlertid vist at en utgivelse ikke nødvendigvis selger dårligere som nedlasting om den blir tilgjengelig for streaming.
I Spotifys hjemland Sverige ser vi nå et eksempel på at det går an å tjene penger på streaming. Ifølge nettstedet Hpebot.com har plateselskapet Hybris nemlig blant annet tjent mer på én låt det siste halvåret enn de gjorde på den samme låta da den var en radiohit for sju år siden. Hybris er labelen som også har fostret navn som Familjen, Jonathan Johansson og Korallreven.
Les også:
Sjefen for det samme plateselskapet hevder også at de har nesten 80 prosent av sine inntekter fra Spotify. I et blogginnlegg skryter han av tjenesten som gir dem stadig større inntekter.
«I dag betyr en stor fanbase mange avspillinger på Spotify. Mange avspillinger betyr gode inntekter. Dette er spennende tider for Hybris og våre artister. Snart har vi 500 låter i vår katalog og Spotify har blitt den klart største og mest lønnsomme inntektskilden for oss – nesten 80 prosent av våre inntekter kommer fra Spotify og utbetalingene øker hele tiden», skriver Hybris-sjef Kalle Magnusson.
Han hevder videre at utbetalingene pr låt har tredoblet seg det siste året og at fire av fem Spotify-brukere nå betaler for tjenesten.
Magnusson bruker en låt fra 2005 som eksempel på hvordan det kan gå. Låta ”Kalla mig” med bandet Vapnet blei en sommerhit og var en av de mest spilte låtene på svensk P3 det året. Låta solgte imidlertid dårlig.
Låta er imidlertid fortsatt populær blant mange og våren 2012 har selskapet større inntekter på ”Kalla mig” enn de hadde i suksessåret 2005.
«For denne låta betyr det at vi i dag har større inntekter på et kvartal fra Spotify enn vi hadde på denne singelen i hele det første året», skriver Magnusson.
Det norske, uavhengige plateselskapet DaWorks var i utgangspunktet skeptisk til den delen av streamingtjenestene der forbrukerne ikke betalte noe for å få høre musikk. Derfor trakk de i sin tid hele sitt repertoar ut av Spotify. De siste to årene har de imidlertid hatt sin musikk tilstede i den svenske tjenesten og har liknende erfaringer som Hybris-
- For eksempel hadde vi i 2010 en del julemusikk i Spotify som vi tjente mer på det året enn de siste tre-fire årene i fysisk salg, siden de platene i det fysisk marked er gamle og får lite distribusjon i konkurranse med nyere juleplater, forteller Jørn Dalchow til NRK.
- I streamingverden hører folk på musikk uavhengig av om det er nytt eller eldre.
- For vår del har mengden streaming det siste halvåret doblet seg. Vi har hatt like mange streaminger hittil i år som vi hadde i hele fjor til sammen, forteller han.
Skepsisen Dalchow og DaWorks har hatt bunner i at Spotify aldri har presentert en forretningsmodell for hvordan musikken i «freemium»-utgaven av tjenesten over tid genererer penger.
- Det jeg har etterlyst er en forklaring på hvordan modellen kan fungere og da ikke bare for hitlåtene. Hans erfaring er imidlertid at gammel musikk kan genererere vel så mye inntekter som ny.
- Vi har 7-800 titler i katalogen vår og ser en del «bevegelse» på gammel musikk. Antagelig har folk CDen i hylla, men de velger likevel å høre på streaming, fordi det er enklere.
- Et eksempel er Ovi som kom på 3. plass i Eurosong i 2010 med låta ”Playing with Fire”. Den er er fortsatt en av våre mest streamede låter. I det øyeblikket du kommer inn på spillelister er det vanskelig å komme ut derfra, så «long tail»-teorien ser ut til å fungere. Jeg er ganske overraska over at en del eldre musikk streames såpass mye som vi nå opplever.
I tillegg forteller Dalchow om en nye måte å tenke distribusjon på.
- Vi har laget noen spillelister som fungerer veldig godt. For eksempel har vi samla 150 kjente sommer- og poplåter, med også nye ting som vi vet folk oppdager når de ligger i en slik liste. På samme måten har vi 100 låter i en mindre svensk liste som heter ”sommarmusik” , som kun er tilgjengelig i Sverige.
Tags: daWorks, Hybris, Jørn Dalchow, Kalla mig, Kalle Magnusson, spotify, streaming, Vapen, Vapnet
Wow, flotte nyheter. Dette letter samvittigheten til en standhaftig Spotify- og Wimp-bruker.
Men nå som platebransjen tjener penger igjen så er det opptil artistene
og bevise at de ikke er dårligere. Ta sin del av kaka og bli store på samme måte som alle musikkens diverse hall of
famere; å turnere til krampa tar dem og ikke tro at musikkbransjen kaster
penger etter dem som om du var Justin Bieber fordi man har en a-listet låt på P3.
Visst er det mulig å tjene penger på streaming.
Men jeg mener det som er viktig – i tillegg til fokus på backkatalog, inkludert gjøre utilgjengelige titler tilgjengelig – er at plateselskapene begynner å tenke mer langsiktig når de signer artister. En hitlåt, eller et album, som fremdeles streames i stor grad om ti år vil sannsynligvis generere mer inntekt for artisten og plateselskapet enn en låt som er en stor hit nå men stort sett bare streames som ren nostalgi om ti år.
Så det kan rett og slett tenkes at plateselskapene igjen må gå litt tilbake til A&R-policyen de hadde fra slutten av 60-tallet frem til slutten av 80-tallet: Tenke mindre på kortsiktige enkelthits og mer på artister som er istand til å bygge opp en karriere over tid, samt mindre på musikkstiler som er veldig hotte akkurat nå og mer på artister som har sin egen stil og vil klare å holde på populariteten utavhengig av trendene akkurat nå.
Visst er det mulig å tjene penger på streaming.
Men jeg mener det som er viktig – i tillegg til fokus på backkatalog, inkludert gjøre utilgjengelige titler tilgjengelig – er at plateselskapene begynner å tenke mer langsiktig når de signer artister. En hitlåt, eller et album, som fremdeles streames i stor grad om ti år vil sannsynligvis generere mer inntekt for artisten og plateselskapet enn en låt som er en stor hit nå men stort sett bare streames som ren nostalgi om ti år.
Så det kan rett og slett tenkes at plateselskapene igjen må gå litt tilbake til A&R-policyen de hadde fra slutten av 60-tallet frem til slutten av 80-tallet: Tenke mindre på kortsiktige enkelthits og mer på artister som er istand til å bygge opp en karriere over tid, samt mindre på musikkstiler som er veldig hotte akkurat nå og mer på artister som har sin egen stil og vil klare å holde på populariteten utavhengig av trendene akkurat nå.
Visst er det mulig å tjene penger på streaming.
Men jeg mener det som er viktig – i tillegg til fokus på backkatalog, inkludert gjøre utilgjengelige titler tilgjengelig – er at plateselskapene begynner å tenke mer langsiktig når de signer artister. En hitlåt, eller et album, som fremdeles streames i stor grad om ti år vil sannsynligvis generere mer inntekt for artisten og plateselskapet enn en låt som er en stor hit nå men stort sett bare streames som ren nostalgi om ti år.
Så det kan rett og slett tenkes at plateselskapene igjen må gå litt tilbake til A&R-policyen de hadde fra slutten av 60-tallet frem til slutten av 80-tallet: Tenke mindre på kortsiktige enkelthits og mer på artister som er istand til å bygge opp en karriere over tid, samt mindre på musikkstiler som er veldig hotte akkurat nå og mer på artister som har sin egen stil og vil klare å holde på populariteten utavhengig av trendene akkurat nå.
Det er helt greit at det tjenes penger på streaming. Det vil si at artister får betalt for det de ånder og lever for….alt vel så langt.
Men, lydkvaliteten som man får gjennom streamingen….lavmål. iPOD & andre MP3 spillere er vel og bra for å gi lyd på øret under trening, reise osv, men i stua? Endiminsjonal lyd uten overtoner, dybde, perspektiv, gjerne med mye støy i tillegg. Når det i de fleste hjem er såkalte surround anlegg i den nederste budsjettklassen, er man sikret ulyd….Hvor mange har oppholt seg midt i et orkester på konsert?
Når det gjelder lydkvalitet ved nedlasting, så skal datastrømmen gjennom flere routere i nettet, det vil si forsinkelser, regenerering av pakketap i datastrømmen osv, som igjen gir støy. Tar man i tillegg hensyn til at nesten alle harddiskene ikke gjengir det digitale signalet ut fra hardisken korrekt, får man ytterligere støy. Det finnes harddisker i dag som er bra (Hitachi Ultrastar). Streaming av musikk blir muligens bra i framtiden hvis bransjen enes om at musikk må tagges med QoS( Quality of Service) som benyttes for tale gjennom internett for å prioritere denne typen av datastrøm gjennom nettet.
Så til utstyr i heimen….regn med at et noenlunde anlegg (STEREO) kommer seg på sekssifret beløp. Tenk kreativt, kjøp noe brukt i tillegg til nytt, prøv dere frem, lær å lytte til musikken, oppnå eargasm! ….et lydanlegg blir nødvendigvis ikke bedre med høyere pris….
Paradoks: De fleste kjøper bil i multihundretusenklassen og kaller dette for investering. Hvis man er glad i musikk, hva gir til slutt skikkelig livskvalitet? Også publikasjoner rundt dette med lyd (og bilde) er vel ikke helt seriøst….roser utstyr som har den største annonsen…..
Har vel kunnet skrive en avhandling om dette, men….
Det er helt greit at det tjenes penger på streaming. Det vil si at artister får betalt for det de ånder og lever for….alt vel så langt.
Men, lydkvaliteten som man får gjennom streamingen….lavmål. iPOD & andre MP3 spillere er vel og bra for å gi lyd på øret under trening, reise osv, men i stua? Endiminsjonal lyd uten overtoner, dybde, perspektiv, gjerne med mye støy i tillegg. Når det i de fleste hjem er såkalte surround anlegg i den nederste budsjettklassen, er man sikret ulyd….Hvor mange har oppholt seg midt i et orkester på konsert?
Når det gjelder lydkvalitet ved nedlasting, så skal datastrømmen gjennom flere routere i nettet, det vil si forsinkelser, regenerering av pakketap i datastrømmen osv, som igjen gir støy. Tar man i tillegg hensyn til at nesten alle harddiskene ikke gjengir det digitale signalet ut fra hardisken korrekt, får man ytterligere støy. Det finnes harddisker i dag som er bra (Hitachi Ultrastar). Streaming av musikk blir muligens bra i framtiden hvis bransjen enes om at musikk må tagges med QoS( Quality of Service) som benyttes for tale gjennom internett for å prioritere denne typen av datastrøm gjennom nettet.
Så til utstyr i heimen….regn med at et noenlunde anlegg (STEREO) kommer seg på sekssifret beløp. Tenk kreativt, kjøp noe brukt i tillegg til nytt, prøv dere frem, lær å lytte til musikken, oppnå eargasm! ….et lydanlegg blir nødvendigvis ikke bedre med høyere pris….
Paradoks: De fleste kjøper bil i multihundretusenklassen og kaller dette for investering. Hvis man er glad i musikk, hva gir til slutt skikkelig livskvalitet? Også publikasjoner rundt dette med lyd (og bilde) er vel ikke helt seriøst….roser utstyr som har den største annonsen…..
Har vel kunnet skrive en avhandling om dette, men….
Godt å se at noen fremdeles bruker ordet «streaming» istedenfor håpløse norske «strømming»
http://www.facebook.com/LaStreamingHeteStreaming?skip_nax_wizard=true
Godt å se at noen fremdeles bruker ordet «streaming» istedenfor håpløse norske «strømming»