Nærmere en firedel (24 prosent) av all radiolytting i Storbritannia skjer nå via DAB, Internett, satellitt eller digital kabel. I forrige kvartal var tallet 20,9 prosent, viser tallene fra Rajar. I følge Guardian er det BBC6 Music som har størst fremgang med en økning i lyttingen på 50 prosent.BBC annonserte tidligere i vinter at kanalen BBC6 Music skal legges ned mot slutten av året, som en del av kringkastingsselskapets plan for å spare penger og nyorienteringen i retning av mer vekt på kvalitet og innhold og mindre på markedsdominans. Det resulterte i en redningsaksjon, blant annet på Facebook som fortsatt pågår. All oppmerksomheten ser ut til å virke, og kanalen har nå en million ukentlige lyttere.
Den langsomme digitaliseringen av radiomediet har vist at det er utfordrende å utvikle og drifte heldigitale kanaler mens markedet bygges opp. Det har vi i NRK fått erfare gjennom 15 år. Å bygge et digitalt marked i skyggen av det analoge er nærmest en umulig oppgave. Det har ikke vært mulig på tv og det er like vanskelig på radio. I lys av dette mener radioguru James Cridland at tallene for BBC6 Music er veldig positive.
Dersom vi bryter ned tallene, ser vi at lyttingen øker på alle plattformene. DAB har den klart største andelen med 15,1 prosent, mot 13,7 i forrige kvartal. Lytting via Internett utgjør 2,9 prosent mens tallet i forrige kvartal var prosent 2,9. I Storbritannia er det også en god del som lytter til radio via tv-apparatet. I dag utgjør denne lyttingen 4 prosent, mot 3,4 prosent tidligere.
Vi mangler offisielle tall for den digitale lyttingen i Norge. Men jeg vil anslå at andelen digital lytting i Norge er på om lag 5 prosent daglig.