(Foto: Clayton Cubitt/promo)

(Foto: Clayton Cubitt/promo)

Die Antwoord - $O$

Ikke til å redde

Die Antwoords musikk vekker sterke følelser. Men dét alene er ikke nok.

Skrevet av:
Publisert 11:34 14 oktober, 2010

Aaarrgghh! Hvorfor? Hvorfor? Her prøver en stakkars anmelder hardt å møte et band med fordomsfrie ører, tross deres mildt sagt frynsete rykte. Men akkurat idet man tenker ”den melodien der var jo ganske fin”, ”ooh, den rytmen gir meg lyst til å danse” eller ”den synthen inneholder jo alt som er gøy med 90-tallsdance”, finner Die Antwoord på et eller annet grønnjævlig. Igjen.

Mye har vært sagt om denne sør-afrikanske trioen det siste året, og det er forståelig at Ninja, Yo-Landi og DJ Hi-Tek vekker oppsikt med sitt konfrontative og nihilistiske bad taste-prosjekt. Diskusjonene har gått høyt om de involverte personene faktisk er de de presenterer seg som eller ikke, og om musikken de lager er oppriktig ment,  parodi, eller konseptuell kunst. Når det nå en gang foreligger et album fullt av musikk, er imidlertid svarene på disse spørsmålene revnende irrelevante. For musikken er der ubestridelig – men er den god eller dårlig?

$O$ er som nevnt ikke blottet for musikalsk verdi. Når Die Antwoord ikke er fullt så opptatt av å posere og provosere, klarer de for eksempel å komme opp med en anstendig låt som ”Evil Boy”, der et par enkle synthlinjer, en fengende kwaito-rytme og en – etter forholdene – relativt behersket vokal fra frontfigurene Ninja og Yo-Landi er alt som skal til. Hektiske ”Wat Kyk Jy?” røsker kanskje iherdig i grensa mellom smarte 90-tallsreferanser og bare kjip musikk, men underholdende er den. Heller ikke ”Fish Paste”, med sin deilig nedstrippede tunge og dumpe beat, er gæren. Men så var det vokalen som ligger oppå, da.

Ninja og Yo-Landis ekstremt overdrevne karakterer gjenspeiler seg nemlig svært tydelig i rap- og sangstilen deres. Med skingrende og stakkato stemmer, og på engelsk dynket i tung trash-afrikaans-aksent, spytter de ut tirader om hvor stilige, rike og pulesjuke de er. Og sånn går det gjennom ti låter, for det meste over et intenst, dystert og forstyrrende lydbilde skapt av harde beats og spisse synther. Etter et helt album føler man seg mest som man har blitt tvunget til å se Romain Gavras’ ugne musikkvideoer til Justices ”Stress” og M.I.A.s ”Born Free” gang på gang på gang. Tom. Sliten. Desillusjonert.

«Enter The Ninja»:

Underveis på ferden åpner de dypeste musikalske avgrunner seg; den uutholdelige singelen ”Enter The Ninja” og ”She Makes Me A Killer”, en forstyrrende blanding av emosjonell inderlighet og nedrig sex-historie. Mest forstyrrende er likevel det råtne nu metal-refrenget. I tillegg er den søplete sigøynerpønken gruppa plutselig stuper ut i med avsluttende ”Doos Dronk” altså noe av det mest provoserende elendige undertegnede har vært borti på en stund.

Prosjektet Die Antwoord handler utvilsomt i stor grad om å fremkalle nettopp disse følelsene. Men rent musikalsk er det ikke særlig givende.

Rannveig Falkenberg-Arell

Hør platen i Spotify

Hør platen i Wimp

Tags: , , , ,

Del "Ikke til å redde"
 

67 kommentarer på “Ikke til å redde”

  1. momo sier:

    Smak og behag, men personlig liker jeg dette albumet godt, om ikke annet for å gjøre noe nytt i en stagnert sjanger. Ser lydverket gir høyere karakterer tildet masseproduserte oppgulpet til både Gucci Mane og Lil Wayne, sier sitt om hip-hop kompetansen her. Begynner å bli lei av at alle absolutt skal stille spørsmål ved kredibiliteten til Die Antwoord, hvorfor er det ikke lov å være spacet, «bigger-than-life» særinger lengre? Klart det ikke er helt genuint, men det var heller ikke Bowie i sin tid. Nei, for en gruppe som kommer fra den hvite ghettoen i Cape Flats er dette albumet en prestasjon, nyskapende, og fortjener mer en terningkast 2!

    • Andreas Øverland sier:

      Nå skal det sies at undertegnede satte karakter på Gucci og Lil Wayne, mens Rannveig Falkenberg Arell-anmeldte Die Antwoord. Sammenlikningen blir derfor noe upresis i og med at vi ikke har konsistent musikksmak, selv om vi skriver anmeldelser for samme redaksjon. (Så kan det legges til at jeg neppe hadde gitt die Antwoord bedre karakter, heller.)

      • whatnot sier:

        Etter all jallaen rundt dem så jeg nå til slutt Enter the ninja.. Du som har anmeldt en del «gangsta»rap må da dra kjensel på verset fra 4:10 og utover?

  2. Alf sier:

    Haha, tror ikke helt anmelderen har lykkes i å være fordomsfri her. Nå er dette et stykke utenfor det jeg vanligvis hører på men jeg finner det vanskelig å nekte for at skiva til tross for et par svake punkter er glimrende. En fresh rave/hip hop kombinasjon med en relativt pønka attitude. Godt mulig denne plata er fullstendig glemt om fem år men det bør ikke hindre noen i å nyte den nå. Forøvrig også godt mulig at skiva blir en klassiker, hvem vet.

  3. a. nonym sier:

    Igjen slakter denne anmelderen et album, som hun antakelig ikke liker! Hvis du absolutt HATER alle bandene/platene du skal anmelde, så bør du slutt i jobben din. Du gir plata videre til noen som har en nøytral mening om bandet/artisten som skal anmeldes.

  4. Rannveig Falkenberg-Arell sier:

    a. nonym: Det er riktig, jeg liker ikke plata. Derav bedømmelsen. Men hvor du får det fra at jeg hater alle bandene/platene jeg skal anmelde, det er jeg nysgjerrig på. Det er det nemlig sjelden jeg gjør.

    Jeg utfordrer for øvrig hvem det skal være til å finne noen som har en nøytral mening om akkurat Die Antwoord ;)

    • momo sier:

      Er ikke det å ha en nøytral mening litt av poenget i objektiv journalistikk? Spesielt i musikkanmelding? F.eks, jeg er allergisk mot Muse og deres musikkstil, og ville aldri gitt dem mer enn minimum karakter, mens andre forguder dem og vil alltid gi dem høy karakter, derfor vil ingen av oss vil kunne gi en rettferdig dømming.

      • Marius Asp sier:

        En anmeldelse vil aldri, aldri, ALDRI være objektiv. Det er verken et mål eller en mulighet at den skal være det heller.

        Det vi derimot setter vår ære i å unngå er at våre anmeldere anmelder sjangre de ikke har noe forhold til, eller prinsipielt misliker. Det er vel nokså åpenbart at dette ikke er tilfellet her.

        Ser du ikke en vesentlig forskjell mellom disse to tingene, må jeg nesten henvise deg til norskpensumet fra ungdomsskolen.

        Mvh Marius,
        anmelderansvarlig i Lydverket

        • andre sier:

          Seriøst jeg blir låk av folk som deg, som skriver sånne setninger. (En anmeldelse vil aldri, aldri, ALDRI være objektiv. Det er verken et mål eller en mulighet at den skal være det heller)

          er du liksom smart? Dette er ett forferdelig latterlig patetisk jævlig ekkelt dritt Album:)
          fra en psyko gruppe, typisk att ho blonde dama er den dumme psykoen som er forelska i han slemme og hun støtter han i alt som fks og lage dette patetiske «albumet» slum og skittent

      • Andreas Øverland sier:

        Hvis man til enhver tid skal ha en nøytral mening vil man jo som musikkanmelder kun kaste treere og firere, vil man ikke? Poenget med musikkanmeldelser er ikke å etterstrebe noen form for såkalt objektivitet i forhold til noe så uvitenskapelig som musikk. Anmeldelser er og blir en subjektiv øvelse fra anmelderens side. Hvorvidt anmeldelser i seg er fruktbart er en annen diskusjon – mitt råd til folk som ikke anser anmeldelser som lesverdig og oppfatter det som meningsløst er så enkelt som å hoppe over å lese dem. Enkelt som det.

      • Han mannen i huset på hjørnet sier:

        Det er da innlysende for alle som har vokst opp i et møblert hjem at begrepene nøytralitet og kritikk ikke passer sammen. En musikkanmeldelse er subjektiv av natur.

        En ‘nøytral anmeldelse’ vil ikke inneholde annet enn informasjon enn at bandet heter ditt, platas tittel er datt, det er så og så mange låter på skiva, etc.

        • sweetleaf sier:

          Da burde man jo slutte å gi terninger å kun skrive andmeldelse og legge vekt på at man skriver sin personlige mening om musikken.

          • Debaser sier:

            Herregud, det må da være inforstått at anmeldelsen er anmelderens personlige mening. Hun trenger da vitterlig ikke å påpeke dette i hver setning hun skriver?! «Min personlige mening er at … (fyll inn vurdering her)». Såpass må du vel forstå, din fjortis. Forsåvidt enig med terningkast, det er overflødig:-)

    • Hallis sier:

      Jeg hadde det intill for noen få minutter siden, nå er jeg bare likeglad, men det svir ennå litt nedi spiserøret.

    • J-P sier:

      Tar du Die Antwoord på alvor, så blir det dårlig med en gang. En norsk parallell er Vazelina Bilopphøggers: Dyktige musikere som har det gøy med referanser og roller.

  5. Stor sympati til deg Rannveig. Har prøvd å høre på die antwoord p.g.a. gruppe press fra mine venner, å jeg klarte ikke en hel sang. Hats off for you. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om disse er alvorlige musikkere eller prkåte luringer som egentlig ikke bryr seg. Som du sa det vekker sterke følelser, hos meg blir den største av de redsel hvem vet hva som kommer i kjølvannet av disse. Smak og behag kanskje, men jeg må si not my cup of tea.

  6. mico sier:

    Jeg må innrømme at jeg hørte gjennom denne plata først og fremst for å få meg en god latter på Die Antwoords bekostning, jeg har ledd meg fillete av zef side videoen på nettet. Jeg ble imidlertid overrumplet over hvor bra plata faktisk er. Die Antwoord har laget en plate på helt egne premisser og den er sterk så det holder. Men det er nok sikkert ikke plata for de som fortrekker det kjent & kjære

  7. Kåre Krøll sier:

    «Her prøver en stakkars anmelder hardt å møte et band med fordomsfrie ører, tross deres mildt sagt frynsete rykte.»
    Virker ikke som du greide det helt. Bra forsøk da…..

  8. erik sier:

    Jeg hørte raskt gjennom og denne skiva er kjempefin!!!!!
    I forhold til hva anmelder har skrevet tidligere er jeg redd hun er bærer av feil kulturell kapital.

  9. Ronny H. Hagen sier:

    Jeg liker Die Antwoord, så jeg lurer på hvorfor, siden det tydeligvis er skrot…
    Hardslående rap, feite rytmer, ironiske 80 talls referanser, usedvanlig mye griseprat :)
    Hadde de rappet på engelsk og gitt den ut i USA, så hadde det vært ein instrumental.
    Tror jeg vil be Lydverket om å høre på denne platen ein gang til, gjerne av noen som er litt eldre.
    Terningkast 5 er mye nærmere det det skal være.
    Moenie kom kak praat in my blaar..

    • Kliffie sier:

      Hva betyr egentlig setningen «Hadde de rappet på engelsk og gitt den ut i USA, så hadde det vært ein instrumental.», Ronny H. Hagen ?

  10. Undrene Unni sier:

    Hva er egentlig vitsen med plateanmeldelser i det hele tatt? Rannveig liker ditt og datt, mens Marius liker mere datt enn ditt. Hvorfor skal jeg eller noen som helst bry seg om dette? På internett blir det bare ekstra idiotisk, hvorfor ikke bare f eks legge ut lenker til nye utgivelser på Spotify el l så kan vi gjøre opp vår egen mening?

    • Snikh sier:

      Plateanmeldelser er interessant for oss som har en genuin interesse for alt rundt musikken, for oss som elsker å prate om musikk, både analysere og føle. At f.eks Rannveig og Asp har fått gleden av å gi sine uttrykk har vel noe med spisskompetanse på flere områder, hvilket gjør dem godt redet for jobben. Plateanmeldelser er ikke til for å fortelle noen hva de skal høre på eller ikke, mene eller ikke mene – kun av den simple grunn at det kan være interessant å lese hva andre føler og mener om musikken du har et forhold til – eller enda bedre kanskje får et eget forhold til. Når ei plate får terningkast 6 er det selvfølgelig spennende å høre hva det dreier seg om – og det er ikke minst like spennende å sjekke ut plater som får lav score. Terningkastene og anmeldelsene kan trigge deg til å sjekke ut ny musikk, eller du kan sammenligne dine egne meninger oppmot anmelderens.

      Og seriøst.. Lenker til Spotify? Når det er så få her i Norge som betaler for denne frynsegoden ville det vært umoralsk av Lydverket å linke opp folk. Når jeg leser på disse sidene, og andre forum, får det meg til å tenke; er det igjen så få av oss som elsker å surre rundt i platebutikkene, sette seg hjemme med stereoen på full guffe med en ny CD/LP?

      • Jarle sier:

        Spotify er gratis…

        • Remi sier:

          Spotify er genialt, men gir lite tilbake til de som faktisk burde få mest. Artistene.
          Selv bruker jeg WiMP og er mer fornøyd med det. Og ja, jeg har faktisk begge deler og betaler for begge!

        • Snikh sier:

          Den reklamefinansierte versjonen er, ja, gratis…(med tre punktum bak)
          At dette tilbudet eksisterer er lavmål. Om man bryr seg litt om at artistene som lager musikken, og forstår at det kan i de fleste tilfeller være en tidskrevende prosess – så unner man faktisk artisten å få noen gronker for det. Og ja, det er typisk folk flest å dra frem samme holdning som Metallica støtte på i Napstersaken – men det er ikke alle artister som har rævhølet sitt innrammet i grull.

  11. poes sier:

    Hvorfor hater NRKs musikkanmeldere det aller meste av musikken som ikke kommer fra USA. Hadde Die Antwoord vært fra USA, ville dere lovprist dem og genierklært dem og kalt stilen deres for unik. Til slutt må jeg si at lydverket er blitt dårligere og dårligere. Lydverket var bra da Rune Nilsson var programleder, han klarte i det motsetning til hva dere lavpanna gjøker klarer, å presentere bred variasjon av musikk.

  12. Hipster sier:

    Åpenbart at Die Antwoord har starta en ny genre. Om det er en musikkgenre som alle behøver å like, er ikke helt uvesentlig. Dette er usmakelig kitch, som ikke klarer å tre ut av den såkalte provoserende hensikten. Jeg blir ikke imponert, men så liker ikke jeg denne populære lavkulturen. Tror nok denne typen genre vil komme for å bli, men i bedre versjoner enn denne sørafrikanske trioen. Men synes det er interessant at prosjektet har starta debatten om god og dårlig smak.

    • Moosa sier:

      Oi, det var høytsvevende greier, Hipster.
      Du imponeres ikke av den «populære lavkulturen?»
      Nå sitter jeg nesten og tripper av forventning for å høre hva slags «høykultur» du faktisk blir beveget av.
      Debatten om god og dårlig smak? En debatt kun en som kaller seg «Hipster» uten ironi vil se noe poeng i.

  13. Hipster sier:

    Åpenbart at Die Antwoord har starta en ny genre. Om det er en musikkgenre som alle behøver å like, er ikke helt uvesentlig. Dette er usmakelig kitch, som ikke klarer å tre ut av den såkalte provoserende hensikten. Jeg blir ikke imponert, men så liker ikke jeg denne populære lavkulturen. Tror nok denne typen genre er kommet for å bli, men i bedre versjoner enn denne sørafrikanske trioen. Men synes det er interessant at prosjektet har starta debatten om god og dårlig smak.

  14. Arnstein sier:

    Nå har det seg slik at en plateanmeldelse ikke skal være objektiv, men absolutt subjektiv. Anmelderen skal selvfølgelig ha et åpent sinn, men til syvende og sist så er realiteten at om du ikke liker hvordan karakter en anmelder gir en plate/sang/film/konsert så må du finne en annen anmelder med musikksmak som er mer lignende din egen.

    Synes for øvrig det er mye bra fra Die Antwoord, selv om noe av det er helt på trynet. Men det gjør egentlig ikke noe siden det er bare slik Die Antwoord er. De gjør sin egen greie og lager musikk du ikke hører fra noen andre artister. Og så må en bare elske den skitne Sør-Afrika aksenten! Det er helt tydelig at det er et hat og elsk forhold her.

    Takk for anmeldelsen Rannveig, den forrige anmeldelsen fra Øya Festivalen (?) introduserte meg for første gang for Die Antwoord, enda de fikk 1 på anmeldelsen av EPen deres og 2 på konserten.

  15. Marius Asp sier:

    @Unni (m.fl): Du har helt rett i at det bør ligge Spotify og Wimp-lenker i bunnen av hver anmeldelse i de tilfellene der det er mulig. Har oppdatert Die Antwoord-saken nå; håper alle benytter seg av sin soleklare rett til å gjøre seg opp en egen mening.

    Jeg må for egen regning si at jeg synes Die Antwoord er interessant som fenomen. Sjeldent jeg møter på popmusikk (i vid forstand) der selve prosjektets natur drøftes med såpass til temperatur. Det er hyggelig om folk kan diskutere anmeldelsen i kraft av hva den er; en personlig rapport (på vegne av en redaksjon som ikke nødvendigvis er unisont enig) og ikke en steintavle. Det er mulig, lov, ønskelig og nødvendig å være uenige om hva som er bra musikk noen ganger. Sånn dyttes vi videre.

  16. ZEF sier:

    At lydverket ikke forstår at dette er noe av det mest interressante og nyskapende utgitt i år sier jo det meste om redaksjonen nivå, og man lurer på hvilken Oslotåke de har røyka seg inn i..
    Det er bedre en 99.9 % av det som blir «likt» av lydverket. Attitude Attitude Attitude..Power

  17. Andreas sier:

    Har ikke klart å bestemme meg for om jeg liker Die Antwoord, kommer sikkert aldri til å gjøre det heller. Men en ting skal han ha: Helt siden jeg først hørte om Die Antwoord på youtube har navnet hans klistra seg fast i hjernen min. Gruppa har en mystikk over seg som jeg aldri har opplevd noen som helst lignende tillfeller av. På den ene siden virker det jo som om hele greia er en parodi på hvor dårlig hiphop har blitt etter årtusen skifte, men på den andre siden virker han så voldsomt seriøs…. ikke godt å si.

  18. nettting sier:

    Jeg vil påstå at låtene dems blir bare badre og bedre jo fler ganger du hører de (:

  19. Bjørnar K sier:

    Skiva er genialt dårlig. Nøye planlagt og meget underholdende.
    White Trash Limsnifferhiphop kjørt ut av rævva på Andy Warhol.
    At denne almeldelsen kommer ifra samme redaksjon (regner jeg med) som hyllet TRC sin ep gleder meg, det viser stor bredde og endelig anmeldelser ifra krinken som tør å være ærlige.
    Selv om en del av anmeldelsene fortsatt anmelder mere bandet/artisten enn selve skiva men de blir færre og færre.
    Er man uenig, start en blogg fitta.

  20. ZEF sier:

    lydverket lider tydligvis av samme hitangst som P3 har hatt siden de starta med såkallt ungdomsstil. Livredd for å fremme å spille gode poplåter hvis ikke artistene som lager dem har kred langt opp i anus.P3 Livredd for å lage programmer som handler om noe, kun talentløse radiopratere som spyr ut intetsigende programmer ispedd med såkalt riktig kredmusikk. Resultatet er jo generasjoner av ungdommer med rævva musikksmak og uten egne tanker som rekker lengre en til vååås.
    Sjekk ut SR P3, du får det som App på Iphone så skjønner du fort hva jeg skriver om. fKTISK EN DEL BRA MUSIKK DER OG programmer som handler om liv og folk samfunn og følelser. Syns faktisk lydverket og et pubertetsprog på lørdager er et hederlig unntak til ulandet NOrges radiolidelser.

    spår at lydverket om et par år slikker Zef popperne opp … tar bare litt tid..må jo innarbeide seg litt kred først!

  21. Sør-Afrikaner sier:

    Elsker deres ikke Ninjaen…!? COME ON…!!! :-)

  22. Quale sier:

    Die Antwoord er IRONI. Det er ikke kunst, det er ikke seriøs musikk, det er bare kødd.
    Det morsomme med sånne prosjekter er at man kan tjene masse spenn på de samme folka man gjør narr av med opplegget sitt. The jokes on you.

    Noen som husker feks Spinal Tap? Samme greia, bare litt utydeligere.

    Forøvrig synes jeg det er litt corny at Lydverket anmelder dette, men det genererer jo treff da.
    Med andre ord, siden Lydverket nå har kastet seg på: Symbiose! Lydverket og Die Antwoord: to sider av samme sak.

    • sweetleaf sier:

      Det er morsomt men tror folka i Die Antwoord har diverse sosiale problemer (noen mennesker trives vel med rus og løs sex) og har vokst opp i et belastet område. Men hvem har vel ikke det ;) Musikk skal vel ikke være moraliserende. Men for de som ønsker å få livet på rett kjøl anbefaler feks ninja kampkunst alla karate, aikido, yoga, capoeira ol. :)

    • Poes sier:

      Det samme kan vel sies om Beastie Boys. Bare Ironi og kødd.
      Men hvordan vet du og disse idiotene i lydverket at det er bare ironi og kødd?

  23. dannemann sier:

    Lydverkets annmeldera e som fleire anntyde drita dårlig… og Die Antwoord saken fortell ganske mye om porbleme på «huset» her har vi di tre musketerer som forsvare hverandre skamlaust…
    Finn dåkker en ainna jobb fort. Og forøvrig har die antwoord vekkt en følelse hos «folket»
    og æ kjøpe demmers konsept med hud og hår. Dem går ikkje mainstripa, men lage sine egne småveia med bæggen full av dårlig stil,provokasjon,enkle beats,kuk og fitte og en jævlig god latter bakerst ! har du løst har du lov….. og har du vett…. så gjør du d uanz !!!!

  24. dannemann sier:

    …og som folket allereia har kommenter Sr P3 gjør nrk p3 en stor gang !!!

  25. Steinarr sier:

    «She Makes Me a Killer» er kul då! Elles er RFA temmeleg spot on, IMHO.

  26. Barry sier:

    Det blir uansett litt snevert og bare gyve løs på det musikalske, isolert sett er mener jeg den er forholdsvis artig laga og tror vel ikke de har brukt så mye tid på å programere den.
    Det er vel tydelig at Die Antwoord koneptet er humor og ikke ment som noe særiøst og selvhøytydelig

    terninkast:
    Musikk: 4
    Konsept: 5

    btw.Videoene er jevlig morsomme!

    • Rannveig Falkenberg-Arell sier:

      Jeg er helt enig i at det er mange andre ting enn låtene som er interessant – og relevant – ved Die Antwoord. Dere som leser saken det er linket til i anmeldelsen, vil faktisk oppdage at jeg offisielt har elsket Die Antwoord i Lydverkets Elsk eller hat-panel, nettopp av den grunn at de er så gjennomførte og lykkes så usedvanlig godt i å engasjere alle som kommer borti dem.

      Men dette er nå en gang en plateanmeldelse, og da er hele poenget at det er musikken som bedømmes. Og den mener jeg at i det store og hele ikke holder mål.

  27. Hallis sier:

    Jeg klarte 3.55 før noe av morgenkaffen kom opp!

  28. Kristin sier:

    Er heilt einig i at ei anmelding må vera subjektiv, noko anna går jo ikkje, men denne anmeldinga var berre usakleg. Det går ikkje an å gi ein toar til ei plate når produksjonen er god, beatsa kule, kunstneriske verdien skyhøg, tekstane formidable (med ein god porsjon ironi) og ikkje minst at når sjølvaste Aphex Twin seier det er bra – ja, da er det faen meg bra!

    Viss argumenta er, and i quote:
    «Når Die Antwoord ikke er fullt så opptatt av å posere og provosere..» – vel, kven faen gjer ikkje det?
    «… spytter de ut tirader om hvor stilige, rike og pulesjuke de er». OMG – så ufordragelig æsse.
    «…en forstyrrende blanding av emosjonell inderlighet og nedrig sex-historie.. » – høyres ut som innhaldet på eit heilt gjengs hip hop album.

    Skriv meir om The Xx og Band of horses, du Rannveig. Det er sjølvsagt heilt greit å ikkje like musikken, men ein toar – heilt usakleg og barnsleg (i alle fall når Lil Wayne fekk tre).

    Ellers tykkjer eg Lydverket er eit formidabelt program, og at Asbjørn Slettemark gjer ein god figur. Takk for tips om nye Matthew Dear plata – det er ein kandidat til årets album i mi bok!

    • Rannveig Falkenberg-Arell sier:

      Kristin, at «produksjonen er god, beatsa kule, kunstneriske verdien skyhøg, tekstane formidable» er subjektive meninger, ikke objektive fakta. Du har andre meninger enn meg om dette. Det er helt greit.

      The Xx og Band of Horses kommer jeg sikkert til å skrive om siden så mange er opptatt av dem, men det er andre jeg personlig er ganske mye mer begeistret for…

      • martin alm sier:

        desverre for deg, Rannveig, så er de nevnte meningene ikke subjektive. Det er umulig å kritisere et verk du overhodet ikke forstår, skjønner ikke at du gidder overhodet. Dere har unisont etter «internettkritikk» bestemt dere for noe, og blir nødt til å kjøre silen videre. Flaut. Like dumt som å hate på waka flocka.

        død over lydverket

        • Christian sier:

          Hvordan i all verden kan produksjonen er god, beatsa kule, kunstneriske verdien skyhøg, tekstane formidable” IKKE være subjektivt? Og hvordan kan du vite hva Rannveig forstår og ikke? Forklar gjerne med utdrag av anmeldelsen istedet for bare å spy ut påståelig dritt.

  29. aksel sier:

    Er i bun og grunn enig i Rannveig sin analyse, men det er en annen dimensjon av DA som provoserer meg.

    At de har kompetanse og ferdigeheter nok til å lage god revolusjonerende musikk er innlysende for enhver som lytter med et åpent øre, det jeg da finner frustrerende er at de ikke gjør det.
    Konseptuell kunst eller ei, om en har mulighetene til å lage noe bra, men så heller tar snarveien med å lage noe provoserende, er trist, og fortjener en toer.

  30. Marius sier:

    Befriende å se at noen tør å ta oppgjør med monsterhype og skriver som de vil. Jeg applauderer din subjektivitet!

  31. Julie sier:

    Selv venter jeg på anmeldelsen av det nye, knallbra albumet til Håkan Hellstrøm :D

  32. Zatan Selv sier:

    Selv venter jeg på nok en anmeldelse av et eller annet middelmådig brainfucking megafantastisk soul-aktig møkkaband som får terningkast tusen bare fordi vokalisten er farget.

  33. Hallis sier:

    Til Ranveig m.fl.

    Objektivitet i musikk… Her følger noen sitater hentet fra tidligere tider:

    Gathy om sluttsatsen i Beethovens 9. symfoni, 1835:
    «Den siste satsen er en grell bitende satire over Schillers herlige ode og er gjennomsyret av galgenhumor og menneskehat.»

    Dr.Gøbbels, propagandaminister i det tredje rike, om Paul Hindemith:
    «Hvis den musikalske ungdommen i Tyskland bekjenner seg til de atonale musikere, så er det bare et bevis for nødvendigheten av at vi hensynsløst vender oss mot disse. Vi for vår del kan iallfall ikke i dette se noen vei fremover eller spire til fremtidig utvikling. Vi motsetter oss på det mest energiske å betrakte den slags kunstnere som tyske, og ser i den kjennsgjerning at han (Hindemith) er av fullblods tysk opprinnelse, bare et praktisk bevis på hvor dypt den jødiske intelektuelle infeksjon har spredd seg inn vårt folks legeme. Å fastslå denne kjennsgjerning har intet å gjøre med politisk fordømmelse. Vi er hevet over mistanken om å ønske å sette smålige og sjikanerende grenser for den ekte kunst».

    Peterson-Berger, Wilhelm, om Puccinis La Boheme, 1901:
    «La bohemes liibretto er et non plus ultra av oppblåst tommhet. En bohempoet får i første akt en venninde, i den andre kjøper han enn rød lue til henne som utrykk for sin fortærende lidenskap, i den tredje skiller han seg fra henne, enten av sjlusi eller av finfølenlse for noe – jeg vet ikke hva – som på en eller annen måte – jeg vet ikke hvordan – angår venninden; i siste akt kommer hun tilbake og arrangerer på hans seng en lengre, sinnsopprivende dødscene, som i grundighet, raffinert tendensiøsitet og poetisk løgnaktig tomhet overgår selve Traviata, hvorfra den er stjålet direkte.»

    Til slutt:

    Debussy om Edvard Grieg:
    Hans musikk ligner «et rosa sukkertøy fylt med sne» … «forfra ser han (Grieg) ut som en riktig fotograf, og bakfra ligner han den planten som kalles solsikke»… «sangerinnen var talentfull, i atskillig større grad enn Grieg, som har en tendens til å flyte på han er nordmann»

    Søppel er søppel, men utsetter man seg lenge nok for det uten annen innflytelse, vil man til slutt begynne å like det, musikk eller ikke musikk.

  34. Roger sier:

    Egentlig helt utrolig at noen tar seg tid til å diskutere noe så dårlig bare fordi det er så dårlig! Skulle nesten tro det ikke hadde vært smurt sammen talentløse umusikalske tonesettinger før! Det finnes bare én målestokk, og det er kvalitet. Litt rart at så snart det dukker opp noen sinte figurer som totalt mangler evner, så går man av skaftet av begeistring. Merkelige greier. Men jeg tror ikke det går med musikken som i moderne kunst at alt er bra bare man roper høyt nok. Det blir rett og slett ubrukelig i lengden!

  35. Joachim sier:

    Det at dere gir $O$ terningkast 2 gjør hele poenget med Die Antwoord for meg.
    Bryter grenser. til og med grensene til dere i lydverket som » er så inn» !

  36. A.W.Hansen sier:

    Søppel? Grensesprengende? Kunst?

    Samma det vel, bare man har det litt morsomt.

    For oss få som aldri har skjønt poenget med Pink Floyd:

    «boom! gimme fuckin room!
    i’m coming from the dark side of the fuckin moon!

    DJ Ninja kan umulig ta seg selv så veldig høytidlig:

    I rap like a sore thumb, whats up with you brother
    I fit right in, like my cock in your mother.

    æsj as…

    En dårlig nyhet til deg som leter etter en dypere mening med livet (og musikken): Den er ikke der, så ha det morro så lenge det varer og vær snill og grei.

  37. [...] Anmeldelse: Die Antwoord – $O$ (album) [...]

Legg igjen en kommentar