Die Antwoord - Klubben, Øyafestivalen
How much is the fish, Oslo?
De søplete sørafrikanerne i Die Antwoord gjør seg bedre live enn på plate. Litt, i det minste.
I går kveld, da jeg stod i kø utenfor John Dee for å komme inn på Owen Pallett, kom noen kolleger og jeg i snakk om Die Antwoord og min anmeldelse av bandets EP 5 tidligere denne uken. Det gikk ikke mange sekundene før den unge fyren foran oss blandet seg inn i samtalen: «De er jo så ekte som man kan bli innnen det uekte! De klarer å være noe de ikke er!». Slik fortsatte han stund, fjernøyd og entusiastisk ved tanken på dagens konsert på Klubben.
Denne vesle epistelen fra hverdagen illustrerer tydelig to ting: a) Den sørafrikanske trioen opererer innenfor et interessant skjæringspunkt mellom satire, kunst og populærmusikk, og b) de har på kort tid bygget seg opp en hengiven fanskare, boostet av bandets hyperaktive, søplete visuelle profil og polariserende flørt med de ekleste delene av den moderne musikkhistorien.
Det er uansett ingen tvil om at Die Antwoords fridykk langs bunnfallet av den gode smak tar seg best ut på en scene. Idet jeg ankommer teltet er den knøttlille sangeren Yo-Landi Vi$$er inne i en overraskende potent mikrofon-session, uten annet akkompagnement enn pumpende beats. Men så må vi jo innom dette helvetes ninja-maset, da.
«Enter The Ninja» låter også live som en Scooter formatert for hipstere, og denne gimmicken vikler seg som en rød og irriterende tråd gjennom seansen. Kapellmester Ninja har perfeksjonert rollen som breial bråkemaker til fingerspissende, men sammensuriet av sjangre som ikke har blitt det spor friskere siden 1991 og rorbuvennlige betraktninger om fitta til mor gjør det kjapt umulig å fjerne hermetegnene på adjektiver som «interessant», «morsomt» og «nyskapende». Lovende tilløp forekommer, ikke minst i en giftig versjon av «Fish Paste», men skyves altfor ofte til siden av hovepersonenes insisterende og etterhvert irriterende gjennomsiktige freak-positurer.
Vi trenger artister som forvalter de dårlige vibbene i verden; alt kan ikke være solskinn, indieskjegg og Jesus-sandaler, Og etterhvert bråvåkner et dovent publikum med en såpass hørbar entusiasme at Die Antwoords egenskaper som entertainere ikke kan bestrides. Bare synd at lyden de skaper låter så fattigslig.
Marius Asp
Tags: anmeldelse, Die Antwoord, konsert, Lydverket, marius asp, øya, Øyafestivalen2010
Ooops!
De ber om å bli tatt på alvor… Du tror kanskje på Iggy Pop, Julenissen og de andre gutta også. På tide med en pause med forbrukerjournalistikk? Dette svinger, og er bra pauseunderholdning som alt annet.
Hele anmeldelsen virker utrolig forutinntatt. Som om anmelder prøver å si at «Dette er jeg for kul for». «Hvis jeg sier at jeg liker dette så mister jeg all kred».
Salen kokte, ninja og yolandi ga 100%. Konserten var rett og slett konge! Pumpende bass! Høy allsangfaktor! Herlig harry!
hvor var du? hvis folk ikke liker det de hører, danser de ikke. alle danset. unntatt deg, åpenbart…
Marius Asp ødelegger Lydverkets integritet med anmeldelsene sine. Utrolig klumsete at det blir samme fyren som anmelder både plate og konsert. Marius Asp er lissom Hiphop eksperten, men at han ikke godtar satire med fokus på thrashy ghetto musikk, så hinter jo det om at han ikke har peiling på hverken musikk eller humor. Selv Hiphop som underbygger gangster og pimp kultur er jo ganske fattig og latterlig. Å sammmenligne Die Antwoord med Scooter viser jo og at Marius Asp er en ufattelig lite reflektert fyr som bedømmer utifra hvor «tøff» og «ekte» musikk må være ellers er det ikke kvalitet. Marius Asp lever i en to dimensjonell verden som ikke gir plass til interessante konsepter som Die Antwoord som er mer club musikk/ Stand-Up komikk enn Hiphop, så hans «ekspertise» er ganske ubrukelig i denne sammenheng ettersom feks gangster rap ikke inneholder humor eller selvironi fordi det handler mest om å vise hvor flink man er til å være selvopptatt. PS: Itillfelle Marius Asp ikke har satt seg inn i historien til Die Antwoord; Det er et satirisk konsept som oppnådde større respons enn de selv hadde trodd og «Ninja» er kjent i Sør-Afrika for å utvikle diverse moromme karakterer. LIkevel har man mer sjarm og flow enn Lil Wayne noen gang kunne drømt om.
[...] Les Lydverkets Die Antwoord-anmeldelse fra Øya her. [...]
Noen som vet hvor gammel Marius Asp er? Er han 14? Får litt bedreviterfjortisfølelse her.
Marius Asp er minst 18. Skjegg og gammel nok til å røyke sigaretter.
Anyways: Die Antwoord er åpenbart et band/prosjekt som vekker følelser. Personlig synes jeg de er a) underholdende på internett og b) ekstremt kjedelig på plate. Fikk dessverre ikke sett dem på Øya.
Men det jeg egentlig skulle si: denne debatten som foregår her går faktisk også for full rulle i Sør-Afrika, Die Antwoords hjemland. Var på påskefeie der, og i platesjappene i Cape Town diskuterte kundene heftig hva man skulle mene om bandet. Noen elsker dem, andre mener de er middelklasse kunstkids som kapitaliserer på landets fattigdom, og andre igjen synes de er et fargerikt (!) innslag i regnbuenasjonen.
Asbjørn
Godt skrevet. Die Antwoord suger. nuff said
Godt skrevet. Likte ikke konserten sjøl heller. Ser ut som Vanilla Ice og skviser ut det lille som er igjen av nyravebeats. Litt Bjørn Hellfuck over elsk/hat her.
helt enig med marius. det er helt greit å la seg rive med når man står helt foran, men man må da kunne steppe ut av det hele etterpå og innrømme at det bare er gøy, men ikke videre bra. ninja eier ikke flow what so ever, og når man roper «DIE FOKKIN ANTWOORD!» på afrikaans minner man faktisk ganske mye om scooter. tenkte akkurat det samme selv.
Ja, gud forby at man lar seg styre av følelsene når det kommer til musikk, og forveksler en god opplevelse med at det man opplevde var bra (!)
Hehe Henrik. Høres litt ut som du sto foran, digga helt villt og ropte ut «HERREGUD SÅ BRA!», for så tenke at… Oi faen det er jo ikke helt «riktig» av meg å like dette. For så gå rundt å si «det var triste greier altså!!»
jeg stod helt bakerst
Vanligvis har jeg likte alt som har kommet ut av munnen(eller tastaturet) til Marius Asp. Etter at karen kommer opp med en direkte anbefaling til at alle skal dra på konserten deres, for å så hel-slakte plata dems for å så slakte en god konsert. Hvor gruppa ga alt og alle som så på, hvertfall de som ikke skal leke de mest kravstore hippsterne i kullet nøyt konserten fra start til slutt. Marius, desverre. Du er på vei til å ødelegge det gode rykte Asbjørn Slettemark, Ruben, Kristin Wincent(?) o.s.v. har bygget opp godt de siste årene for å så ødelegge det sammen med klovnen Håkon Moslet.
At du ikke liker Die Antwoord gjorde du klart i anmeldelsen av EPen, men dette er bare fattig gjort. Die Antwoord leverte den råeste konserten av alle på Roskilde i år, rett over Brother Ali. Er det noe de kan så er det å dra på og engasjere publikum som ingen andre.
Lett den største positive overraskelsen på Øya (av det jeg fikk med meg). Elsket hvert sekund!
Kjære Marius vi e gla fot at d snart e SFO igjen. Skjønne du e frustrert…men no e sommarferien over (va vi på samme konsert frstn ?)
Dette blir for dumt. Konserten rocka – hvis du i det hele tatt så rundt deg ville du se at hele Klubben kokte fra start til slutt. Det du beskriver som «Ninja mas» og Scooter aktige uttalelser en jo noe av det som gjør Die Antwoord spesielle – humoren og white trash stilen! De er ikke opptatte av seriøsitet eller å være hippe, men driter fullstendig i det og skaper heller veldig god underholdning. Neste gang noe lignende kommer til Norge håper jeg Lydverket kan få noen andre til å anmelde det som faktisk er åpne for å oppleve noe litt annerledes.
haha, det var en litt barnslig anmeldelse, og helt som forventet. Ikke akkurat et hipsterkred-band det her. Trykket og intensiteten foran var helt overlegent, ikke noe dovent publikum i det hele tatt (men du sto vel lengst bak og ventet på neste konsert?). Det var rett og slett knallstemning, og topp underholdning. En av de store overraskelsene på årets Øya.
[...] som en bombe tidligere i år, med videoen “Enter The Ninja” (se lenger nede). Etter Øya-besøk, EP-utgivelse og drøyt 6,1 millioner YouTube-visninger av nevnte låt har de engasjert Lydverkets [...]
[...] Die Antwoord – Wat Kyk Jy (Elsker eller hater du dem? Vi ga EPen terningkast 2, og konserten på Øya terningkast 3) [...]
gigwise oppsummerte denne gigen bra (det var dette jeg hadde regnet med at du skulle skrive, Marius):
Friday starts off with a mind-blowing set from South African Zef-Rap-Crew Die Antwoord, which makes for a spectacular viewing and could indeed be ‘The Answer’ to all your musical dreams. Even though minuscule singer/rapper Yolandi Visser and mentalist MC Ninja started as an online hype, Die Antwoord prove that there is much more to them than just empty words. With flow and energy so infectious and beats to catchy, Die Antwoord perfectly encapsulates everything that is ‘now’. It’s a collision in raw urban rap, refined electronica and simply mental world music, which makes you forget you’re losing the plot to crazy tunes at four in the afternoon. Never too early to embrace the delirious, notorious and genuinely great Die Antwoord.
[...] How much is the fish, Oslo? [...]
[...] Anmeldelse: Die Antwoord på Øya 2010 [...]