Kanal 24 sliter og TV 2 vurderer salg eller å levere konsesjonen tilbake. Jeg tror ikke det er mulig å tjene penger på en ren riksdekkende FM-konsesjon slik i dages radiomarked har utviklet seg.
P4 viste at det er mulig å tjenes penger på kommersiell radio i Norge. Så mye tjente eierne av kanalen at det ble besluttet å opprette en femte riksdekkende kanal som skulle konkurrere om reklamekronene. I tillegg bestemte myndighetene at det skulle innføres en konsesjonsavgift, slik at inntrykket av at konsesjonen var en seddelpresse skulle reduseres.
Da planene om å etablere det femte riksnettet startet for en 7-8 år siden, var FM den klart viktigste distribusjonsplattformen for radio. Jeg tipper at 95 prosent av all lytting foregikk via FM. Siden den gang har vi fått mP3-spillere, bredbånd, trådløse nettverk, nettradio, digitalt bakkenett for tv, digital kabel, digital satellitt, nye mobiltelefontjenester, PC-spill og DAB. I dag foregår 32 prosent av all lytting til NRKs radiokanaler på andre plattformer enn FM.
Å inneha en ren FM-konsesjon i dette markedet har mindre verdi nå enn for 5 år siden. Jeg tror det ikke er mulig å bygge opp et eget brand uavhengig av de store mediehusene. FM distribusjonen kan bare være ett av flere bein å stå på. Skal Kanal 24 eller en annen konsjonsinnehaver overleve, må kanalen være en del av en større pakke som inneholder både radio, TV og nett.
Uansett hva man måtte mene om lydkoding og digitalradiovarianter, er det et faktum at færre lyttere kommer til å bruke FM i årene fremover. All utvikling og inovasjon kommer til å foregå i krysningspunktet mellom radio, TV og nett og distrubusjonen kommer til å være digital.
Dersom TV2 leverer inn igjen konsesjonen til Kanal 24, håper jeg det blir diskutert om den skal lyses ut med de samme kravene som sist. Etter min mening bør det også vurderes om den faktisk skal lyses ut. Tiden har løpt fra rene FM-konsesjoner med strenge krav knyttet til en enkelt kanal.
Kanal 24 har blitt mye bedre det siste halvåret. Dessverre blir det i dag hørt på den mindre enn 30 minutter på to uker. Trådløse nettverk åpner for radio på jobb og hjemme, og dermed valgfri musikkradio eller tilpasset innhold.
For 7-8 år siden var det meste vi har i dag mangelvare og FM var alternativet til CD eller kassett. På den tiden tok det for mange opptil 15 minutter å laste ned én fil i Napster via ISDN eller oppringt modem. NRK P3 var det alternative bidraget for musikkradio. I dag går tiden til de fleste på Internett, digital satellitt og spill.
3 timer med PlayStation kutter 3 timer med potensiell radio eller CD-lytting. Det samme gjør surfing på Internett med kommunikasjon enveis eller toveis.
Målgruppen for FM eller DAB-radio er personer som er ute og kjører bil, eller av ulike grunner ikke har trådløst nettverk på jobb, eller er ute og jobber med tømmer og bygg.
Målgruppen for CD-plater i dag vet jeg ikke.
Mye har endret seg siden det 20ende århundrede til det 21ende århundrede.
Produkter har gått fra masseproduksjon til masse-tilpassing, det som var innenriks gikk globalt, kvartalsfinans går sanntid, arbeidere gikk fra ansatte til gratisagenter, og fokus er ikke lenger internt men eksternt. For å nevne noen, av mange nye ankerpunkter.
Det er for mange billigere å sende direktereklame med postens bedriftslogistikk til hver enkelt husstand innenfor samme målgruppe.
Når største kommersielle radiokanal har 65 millioner per kvartal, så når ikke dette støvlene på kjeder som henter obligasjoner på samme beløp hver måned.