NRK trenger konkurranse og jeg liker konkurranse. Men vi flagger ikke på Marienlyst dersom Kanal 24 selges eller legges ned.
Onsdag ble det kjent gjennom Dagens Næringsliv at TV 2 forsøker å selge Kanal 24, alternativt å levere tilbake konsesjonen til myndighetene. Kanal 24 ble etablert som en ?nummer en kanal?, men fikk servert en konkurrent de kanskje ikke hadde tatt helt høyde for. Med P4 fortsatt på lufta fikk kanalen en vanskelig start. I tillegg økte oppmersomheten rundt radio og lytterne testet ut nye frekvenser. Resultatet var at NRK P1 gikk frem og at kanalen i dag har nærmere en halv million flere lyttere enn før Kanal 24 kom på lufta.
Spørsmålet myndighetene og eventuelle interesserte kjøpere må stille, er om det er marked for to kommersielle allmenkringkastere med relativt strenge vilkår og høy konsesjonsavgift. Vi er på vei over i digital distribusjon av all radio og FM blir snart historie. Da forsvinner også i stor grad myndighetenes mulighet til å stille krav til kommersielle radiokanaler. Både nettradio, digital kabel og satellitt er i stor grad utenfor myndighetenes kontroll. Da gjenstår DAB og DTT som de eneste plattformen hvor det i noen få år fremover fortsatt er begrenset plass. Men etter den analoge TV-slukkingen er det også på disse plattformene plass til de norske radiokanalene det trolig er marked for her i landet. Etter min mening har en analog konsesjon med så strenge vilkår som Kanal 24 har i dag en svært begrenset verdi halveis inne i den digitale tidsalderen. Du skal i alle fall ha svært god økonomi for å svi av flere titalls millioner for å få en slik konsesjon.
Etableringen av Kanal 24 førte til økt oppmerksomhet rundt radio og tjente hele radiomarkedet. Jeg håper at prosessen rundt salget eller avviklingen av Kanal 24 ikke fører til at annonsører og lyttere vender seg bort fra radio. Det var ikke det som var meningen da man ønsket sterkere konkurranse i det kommersielle radiomarkedet og etablerte en femte rikskanal.