I England viser en nye undersøkelse fra Rajar at 26 prosent av den voksne befolkningen lytter til radio via digitale plattformer. Spennende derfor at Radio 1 fornyer nettsidene og viser hvordan radio kan fremstå på Internett.
I England har BBC en stor andel av den tradisjonelle radiolytting via FM og AM. Men de kommersielkkle radiostasjonene har lagt stor vekt på å ta markedsandeler i det digitale universet. Det er der veksten kommer. Så derfor er morsomt å lese overskriften i Guardian fra sist fredag; ?Radio Days are here again as Britons tune, click and plug into digital age.? I England er de mer gald i radioen sin enn på lenger, skriver Guardian. I England foregår halvparten av digitalradiolyttingen via DAB, fulgt av digital-tv og Internett.
Om få dager åpner det digitale bakkenettet for tv med 16 radiokanaler som får tilnærmet nasjonal dekning i løpet av kort tid. Det kommer til å bli en viktig distribusjonsplattform for radio hvor vi etter hvert kommer til å unne tilby mange funjsjoner som gjør at radio blir mye mer enn bare å motta en lydstrøm. Radio 1s nettradio er godt eksempel på hvordan man kan utvikle radioopplevelsen. Jeg håper flere kommer etter og lager god fremtidsrettet digitalradio.
Det kan ikke gjøres på annen måte for en mellomstor kanal. Radio 1 bør gratuleres med nye hjemmesider (Klasse C), og dermed stopp.