Idag fikk vi kvartalstallene fra TNS Gallup. De viser at NRK radio står sterkt i det norske folk og at trekanalsradioen var en geneial oppfinnelse.
Oppslutningen om NRKs radiokanaler øker. I årets første kvartal var NRKs andel av radiomarkedet 66,9 prosent. NRK P1 er folkets suverene førstevalg med 1,9 millioner lyttere hver dag.
Kvartalstallene fra TNS Gallup viser at NRK P1 styrker posisjonen som Norges desidert største radiokanal. Så langt i år har kanalen hatt 1 897 000 lyttere hver eneste dag. Det gir NRK P1 en markedsandel på 58 prosent, en fremgang på 3,3 prosentpoeng sammenliknet med kanalens totale markedsandeli 2006.
P4 er landets nest største radiokanal med 1,2 millioner daglige lyttere og 24,9 prosent markedsandel.
NRK-kanalene P2 og P3 kniver internt om tredjeplassen i radiomarkedet. Målt i antall lyttere vinner P3 med sine 401 000 daglige lyttere mot P2s 321 000.
P2-lytterne bruker imidlertid lenger tid på kanalen enn P3-lytterne. Målt i markedsandel er derfor P2 landets tredje største radiokanal med 4,7 prosent markedsandel, 0,5 prosentpoeng foran P3.
Vi kommer til å arbeide for å øke P3s markedsandel ved å få yngre lyttere til å bli lenger ved radioapparatene. Det er en voldsom utfordring, for konkurransen om unge folk er kjempesterk. Vi skulle gjerne også ha fått noen flere lytere til P2, men vi holder fast ved at P2 skal være en fordypnings- og kulturkanal. Etter det jeg vet er det ingen andre kulturkanaler i Europa som har like stor oppslutning som P2.
Tallene viser at NRKs inndeling i tre hovedkanaler har vært en effektiv måte å møte den økte konkurransen på.