Siden Amazon lanserte ebok-singler i 2011, har det digitale litterære kortformatet spredd seg. Ebok.no skryter på seg at de er først ute her til lands. Det stemmer ikke, men mye mulig vil den heldigitale bokhandelen bidra til å skyte fart i salget av boksingler i Norge.
Boksingler har blitt en del av det litterære landskapet også i Norge, det har blitt en seksjon hos ebokhandlere, flere har blitt vant til å si ordet på norsk og laster ned kort-tekster. Det ingen visste hva var for et par-tre år siden med unntak av en engere krets digitale frontløpere, er nå en selvfølge i enhver elektronisk bokhandel med respekt for seg selv.
Ebok.no formidler nå artikler fra magasinet Plot, og det er en ny måte å tenke bokhandel på, dermed legger de seg ut i konkurranse om leserne sammen med avisenes magasinartikler som er til salgs i forskjellige formater, VG+ for eksempel.
Denne digitale bokhandelen har nå en egen seksjon for singler. Først kom novellene, Tore Renbergs «Familien Helgevoll fra Storhaug» for eksempel. Vi finner også historier av Merete Lindstrøm og Håvard Syvertsen.
Like kommersielt smart som kreativt er det at kortkrim presenteres spesielt, med noveller av kjente forfattere som Hans Olav Lahlum og Fredrik Skagen.
Men Ebok.no er ikke først ute, langt i fra, faktisk. Gyldendal forlag lanserte allerede i 2011 digitale korttekster i mobilappen Kortlest, der blant annet Lydspor-serien forlaget laget i samarbeid med Vinduet ble publisert parallelt i app og ebokhandel. Dette var et oppfinnsomt grep i forlagsverden, hvor Susanne Sundfør skrev turnédagbok, Frode Grytten skrev om bandet Dexy´s Midnight Runners og Martin Bjørnsersen skrev konsertanmeldelsesboka «Terningkast Ultra».
Tekstene er fremdeles i ebokhandel, men appen ble lagt ned.
– Ja, det var synd, skriver Harald Fougner, redaksjonssjef for digitale utgivelser i Gyldendal i en samtale med NRKbok på Twitter. – Den var jo et hjertebarn. Men det var veldig mye jobb og kostnader forbundet med den og for lite lesing.
Innovasjonen har sin pris, det vil si: Den koster. Men forlaget har absolutt ikke gitt opp.
– Nå satser vi på å utvikle bedre formater og bedre distribusjon sånn at vi kan få ut slikt sammensatt inhold i bokhandelen.
Har dere konkrete planer om litterære singler på gang?
– Vi gir jo ut noveller også (som alle andre) og så er det noen andre prosjekter som ligner, svarer Fougner.
– Vi jobber også med poesifilm av enkeltdikt, sammen med Gasspedal Animert. Men vi kommer nok til å gi dem ut samlet. Men, det hadde jo egentlig vært fint med flere Lydspor. Jeg har jo også trua på berikede eboksingler, der man kan bruker soundbites og sånn.
(Her hektes Vinduet-redaktør Audun Vinger på Twittersamtalen og bekrefter at det er en god idé. De får også heiarop fra andre brukere, så her kan det være det skjer noe.)
– Det som inspirerte meg i sin tid var det amerikansk forlaget Byliner, som gjør veldig fine ting, utdyper Fougner.
– Blant annet har de samarbeid med ekstremt kule Public Radio International som blant annet gir ut programmet This American Life.
Stadig flere noveller er å se digitalt, som Fougner sier. Og etterhvert som det har blitt enklere å publisere i e-format, utvides også tilbudet. Forlaget Trolltekst la ut flere boksingler i fjor, blant annet essayet Oppdra folket av Bjørn Stærk om Sverige og den manglende debattkulturen der.
«Vi har tro på konseptet», skriver forlegger Nils Gullak Horvei i bloggposten «Hvorfor e-boksingler?. «Analogien til fortidens vinylsingler er åpenbar. Noen av de engelskspråklige e-boksinglene har hatt et eventyrlig salg.»
Nå lanserer Trolltekst et spennende digitalt korttekst-prosjekt, Jernburet – en føljetong av Asle Toje, som umiddelbart vakte interesse blant NRKboks kritikere.
Du kaller dette prosjektet for en «serieføljetong», hva er det, Nils Horvei?
– Det er altså planlagt i fem utgivelser med to tekster i hver som vi kaller a- og b-side, som en dublett. Serien er ment å å gi aktuelle riss av Europas noe dystopiske tilstand etter finanskrisa. Det handler ikke bare om arbeidsledighet og økonomi, men også om en identitetskrise kulturelt i en tid der barnefødslene synker dramatisk i mange europeiske land, og hvor den utenlandske andelen av befolkningen stiger raskt.
Er hele serien klar eller lages den episodevis?
– Det konkrete innholdet i de resterende singlene er ennå ikke klart. Det eneste vi vet er at neste utgivelse som kommer om en drøy måned vil innholde en a-side med et intervju med Thilo Sarrazin og at b-siden vil være en reisebeskrivelse fra Ungarn. Forøvrig har vi som bonus med lydfiler der Asle Toje selv leser tekstene.
Boksingelbølgen har sogar et anstrøk av papir. Flamme forlag står bak kultfenomenet Singelklubben, som sendes ut til medlemmer (ikke abonnenter) i posten like etter at de er stiftet sammen på bakrommet. Første utgivelse kom i 2008 og for eksempel er Nils-Øivind Haagensen sa (jeg er i himmelen når jeg ser deg glad), et 12 siders dikt, utsolgt for lenge siden og finnes bare i enkelte velassorterte papirbokhandlere.
Tilbaketråkk: Uka i flammer - Flamme Forlag
Det er svært positivt at flere publiserer singler. Som bokhandler ønsker vi naturligvis å samle hele dette sortimentet i EBOK.NO. Singelformatet åpner for litterær eksperimentering. Med kortere produksjonstid er det lettere å prøve ut nye ideer i kortformatet.
I EBOK.NO jobber vi under mottoet «launch and learn», og jeg tror det er en berikelse for norsk forlagsbransje at vi eksperimenterer med nye formater og nytt innhold. Jeg har veldig sansen for det som Gyldendal, med Harald Fougner i spissen, har gjort med lydspor-serien og de planene de har framover! Lille Trolltekst er også spennende å følge med på. Jernburet – en føljetong av Asle Toje vekker også begeistring hos meg! Den politiske pamfletten kan få en renessanse …
Harald Fougner sier at distribusjon (salg) er viktig. Og det er her EBOK.NO ønsker å bidra. Innholdet må finne sin leser. Vi var ikke først på innholdssiden, men vi er den eneste bokhandelen som gir e-singlene en sentral plassering i sortimentet som egen kategori.
Jeg synes personlig det er synd at Flamme Forlags fine, eksklusive singler ikke gis ut også som e-singler, som for eksempel den utsolgte «Nils-Øivind Haagensen sa (jeg er i himmelen når jeg ser deg glad)». Burde ikke den kunne få nye lesere? Da kunne samlerne hatt papirsingelen, og etternølerne kjøpt e-singelen. Det ene utelukker vel ikke det andre? Jeg spurte Flamme Forlag på Twitter om de vil utgi singlene digitalt. Da fikk jeg svaret: «A paper book is another experience … It is like, would you rather have your beloved with you, or her photograph?» (Umberto Eco).
Selv er jeg opptatt av innholdet, ikke at vi stopper ved en bibliofil dyrking av papirboken. Helst ville jeg jo hatt poeten til å lese for meg; alt annet er reproduksjon.