Forfatterinner og forfatteruter

Foto: Flickr.com/takomabibelot

Foto: Flickr.com/takomabibelot

I dag har jeg tenkt å snakke om kvinnelige forfattere. De er jo liksom noe helt annet enn forfattere, de. Vi bor i Norge, et lite land i en stor verden, og vi kan, tross alt, rette ryggen og si at ja, vi er kommet langt når det gjelder likestilling.

Kvinner og menn er like for loven, og har like muligheter. Vi har lange barselpermisjoner, far og mor kan dele (flere uker er til og med forbeholdt far), vi har et barnehagetilbud som fungerer, et likestillingsombud likeså – både menn og kvinner kan bli hva de vil, og noen vil også hevde at menn og kvinner får likt betalt for likt arbeid.

Men er det snakk om forfattere, da gjøres det ofte forskjell. Det heter forfattere, og det heter kvinnelige forfattere. Et kjapt søk i A-tekst, som er en base over norske avisartikler, gir 1496 treff på «kvinnelige forfattere» og 619 på «mannlige». Søket i entall, altså «kvinnelig forfatter» viser at vi tre ganger så ofte har behov for å si om en forfatter at hun er kvinne, som at en forfatter er mann. Hva er egentlig dette?

Oss og de

Det er ikke første gang jeg stiller meg dette spørsmålet. Jeg har vel undret meg i en 20-års tid nå, og jeg tror ikke bruken har endret seg så lenge jeg hengt meg opp i den. Grunnen til at denne smule irritasjon blusser opp igjen akkurat nå, tror jeg er statsminister Jens Stoltenbergs nyttårstale. For hva sa han der? Jo, at «Norge er heldig som har norske kvinner». Det er antagelig velment. Men slik det ble sagt, fikk jeg det i halsen. For hvem er «Norge» som er heldig? Er det de norske mennene? Nordmennene? Han sa ikke «Vi kan takke de norske kvinnene». Likevel får jeg følelsen av et vi og et de. Kvinnene blir en underkategori av nordmennene, «de» er heldige som har oss, eller hvem de nå har.

Å, så hårsår! tenker du kanskje. Men noen ganger er det viktig å ha et sanseapparat som er fin-innstilt. Hvor hadde vi vært hvis ingen tok seg bryet med å analysere begreper og definisjoner i den daglige språkbruken?

Herbjørn Wassmo, Vigdis Hjorth og Hanne Ørstavik. Foto (f.v.): Berit Roald/Scanpix, Knut Falch/Scanpix og Hans Fredrik Asbjørnsen

"Kvinnelige forfattere": Herbjørg Wassmo, Vigdis Hjorth og Hanne Ørstavik. Foto (f.v.): Berit Roald/Scanpix, Knut Falch/Scanpix og Hans Fredrik Asbjørnsen

En gang intervjuet jeg den israelske forfatteren Amos Oz om hvilke plikter en forfatter har som samfunnsdebattant. Hans forfatterkollega Ben Okri hadde akkurat svart at for ham var det viktigere å skrive ett godt dikt, et dikt som ville kunne hentes frem igjen og leses om 100 år, enn å delta i de mange dagsaktuelle (og for ham unødvendige) diskusjonene avisene gjerne drar i gang. Oz var ikke uenig i det, men han mente at forfattere, som profesjonelle språkbrukere, har et spesielt ansvar for å si fra når for eksempel avisspråket blir propaganda, når ordbruken skaper fiender istedenfor medmennesker.

Ord er viktige, definisjoner er vanedannende og produserer virkelighet.

I høst fikk litteraturredaksjonen her i P2 en epost fra en forfatter. Hun skrev at hun var lei av å bli omtalt som maurflittig, fordi hun i perioder kommer med ny bok hvert år. Hun leser, som hun skrev, veldig mange bokanmeldelser, og hadde hittil aldri sett en forfatter av hankjønn bli omtalt som maurflittig eller ustoppelig. Forfattere av hunkjønn, derimot…

Har vi henne nå?

I boken «Har vi henne nå?» om kvinnelige forfatterskap og mediene, som journalist Unn Conradi Andersen ga ut for et par år siden, spør Hanne Ørstavik «Hva om jeg het Hans Ørstavik?» På spørsmål om hvordan hun opplever det å få merkelappen «kvinnelitteratur» klistret til bøkene sine, svarer hun: «(…) Jeg overskuer ikke hva det vil si å være kvinne, og hvorfor skal jeg da plasseres inn i det? Hvorfor skal det være en merkelapp mine bøker bærer, mens menn kan få lov til å gå rundt og holde på med det de holder på med, uten å måtte forholde seg til at de er menn?» Herbjørg Wassmo sier, i samme bok, at begrepet kvinnelitteratur er et begrep hun prøver å unngå. «Men jeg bruker ikke ordet negerromaner eller mannelitteratur heller. Det er et typisk maktord som ofte blir brukt for å nedvurdere», sier Wassmo.

Kvinner kan, som Hanne Ørstavik gjorde i starten av forfatterskapet sitt, ta på seg en streng mine og nekte å gå inn i de rammene som er satt opp for dem. Eller de kan, som Vigdis Hjorth, liksom bli med på leken, og selv ta styringen. I Hjorths tilfelle har mediene gjennom to tiår nå beskrevet henne med ord og ikke minst fotografier som en erotisk forfatter. Visst skriver hun om erotikk, og har selv, som svar på medieinteressen, skrevet essaysamlingen «En erotisk kvinnes bekjennelser». Hjorth tar selv grep og spiller med journalistene. Og det kan hende hun får en viss kontroll. Likevel opererer hun innen en forutinntatt ramme.

Nei, i dag har jeg tenkt å snakke om mannlige forfattere. Mannlige forfattere er jo Norge så heldig å ha. Det er interessant – og i alle fall politisk korrekt – for oss andre å kunne lese deres intime betroelser om angst, kjærlighet eller tilkortkommenhet. I dette spesielle stoffet finnes det også elementer som har allmenn interesse. Tenk bare på Jon Fosses skuespill, for eksempel, eller på romanene til Knausgård, Gulliksen eller Heivoll. Jo, her er det erfaringer som kan gjenkjennes av et bredt publikum.

Vi skriver 2011. Dagens unge jenter skriver som aldri før. De blogger, og det i langt større grad enn guttene. Og hva kaller vi disse bloggene? Rosablogger. Rosa-ordet er en ufarliggjøring og en ovenfra-og ned-betegnelse. Hvem er det som definerer disse bloggene? Er det menn som er redde for at kvinner nå skal ta mer makt enn før?

Ord er makt. En makt som kan åpne og utvide – eller begrense. Når vi nå har startet denne bloggen vil vi gjerne gi ord og makt til dere som leser. Så velkommen inn i samtalen!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med . Bokmerk permalenken.

11 kommentarer til Forfatterinner og forfatteruter

  1. I’m experiencing a problem with your rss feed . Don’t know why I am not able to subscribe to it. Is there anybody getting similar rss problem? Anyone who is aware of kindly respond. Thanks

  2. kvinnelig forfatter sier:

    Som kvinnelig forfatter føler jeg meg ikke minst oversett av NRK – i tillegg til en rekke andre medier. At jeg skrev en historisk roman fra det gamle Roma, var åpenbart helt uinteressant for bokhøsten 2010, tror neppe det ville vært tilfellet om forfatteren het Atle Næss, og ikke Astrid Nordang. Bare innenfor krim hylles kvinnene, da er de gjerne «dronninger».
    Så ja, jeg er helt på nett med Anne Cathrine Straume her.

  3. Anne Cathrine Straume sier:

    Synlige protester hjelper!

  4. Anne Cathrine Straume sier:

    Det slår meg, uten å ha lest John Erik Rileys nye roman «Heimdal, California» at det neppe er tilfeldig at kvinnen Cathrine Krøger er negativ og mannen Vidar Kvalshaug positiv.

  5. Mammadamen sier:

    Et tankevekkende innlegg! Du setter i perspektiv tanker som har ligget og ulmet.

    Jeg har ennå ikke kommet over den skuffelsen jeg følte da jeg for flere år siden nå forsto at en belest, velutdannet og samfunnsengasjert mannlig venn av meg tilsto at han ikke leser «kvinnelitteratur». Senere har jeg forstått at det gjelder flere såkalte beleste, ofte velutdannede, menn. Å kategorisere, og generalisere, er stigmatiserende. Og jeg skvatt da jeg hørte Statsministerens nyttårstale. Jeg har tillatt meg å legge inn lenke til dette innlegget i min blogg Bli indignert! Håper det er ok!

    Ønsker deg en god helg!

  6. Tilbaketråkk: Bli indignert!

  7. Tilbaketråkk: Tweets that mention Forfatterinner og forfatteruter – Bok – NRK-blogger -- Topsy.com

  8. Anne Cathrine Straume sier:

    Lene Kaaberbøl går med «Skammarens dotter» etter min mening utenpå de fleste…
    Det er viktig at vi stikker fingeren i jorda med visse mellomrom og ser etter: Hvem anmelder bøker skrevet av kvinner? Jo, det er overveiende kvinner. Hvem får flest litterære priser? Menn. Det er ikke tilfeldig, og jeg har ingen oppskrift på hvordan dette kan endres. Men bevisstgjøring på ordbruk, definisjoner og fordommer, det tror jeg i alle fall er viktig.

  9. Knirk sier:

    Er dette spesielt for forfattere? Man sier vel ikke kvinnelig skuespiller lenger? Skuespillerinne er vel også lagt til side. Skuespiller gir 1,6 mill treff på Google, mens skuespillerinne gir bare 30 000. Kvinnelig skuespiller gir 227 000 treff, mens mannlig skuespiller gir 400 000 treff.

    Jeg forstår deg slik at du synes det er unødvendig å bruke «kvinnelig» foran forfatter i veldig mange sammenhenger. Det er jeg helt enig med deg i. En forfatter er en forfatter, hvis ikke det ut av sammenhengen er viktig å gjøre en distinksjon når det gjelder kjønn.
    Samtidig trenger vi fremdeles noen kvinnelige perspektiver (eller hva det kalles) inn i litteraturverden, gjør vi ikke?
    Jeg bare kom på følgende lille greie:
    Broren min og jeg leser en del fantastisk litteratur/fantasy. Vi har etterhvert – egentlig ikke så bevisst – begynt å lete opp fantasylitteratur skrevet av kvinner. Dette fordi vi opplever at alle de beste titlene gjennom flere år er skrevet av kvinner (innenfor den sjangeren).
    Samtidig har Amazon laget en oppsummering av de 25 beste fantasybøkene/seriene(http://www.bestfantasybooks.com/top25-fantasy-books.php.) Da jeg fant den på nettet for noen dager siden, reagerte jeg på fraværet av …ja, nettopp, kvinnelige forfattere. Av 25 serier/titler, er 4 skrevet av kvinner.
    Fantasy har vært en mannebastion, selv om dette nok er i ferd med å snu. Jeg fikk veldig lyst til å spørre artikkelforfatteren om han er klar over denne skjevheten, særlig tatt i betraktning av min egen erfaring.

    Når ord er makt og ord produserer virkelighet, så burde kanskje denne lista vist fram flere av de gode kvinnelige fantasyforfatterne. Da blir det et perspektiv som bør bevisstgjøres inn i en mannsdominert virkelighet (menn leser fantasy skrevet av mannlige forfattere).

    Det var en bloggsak for et par uker siden hvor en del bloggere telte bøkene de hadde lest i fjor i forhold til kjønn på forfattere. Tror mange var overrasket over at de hadde lest flest menn.
    For meg handler det om å oppdage forfatterskap, uavhengig av kjønn. Med unntaket nevnt over, gode fantasyromaner (en sjanger med myyyyye søppel).

  10. RandiA sier:

    Det var kanskje på sin plass å fremheve kvinnelige forfattere også…man får det inntrykket at mannlige forfattere er i flertall, og jeg må nok medgi at jeg leser visstnok flest mannlige forfattere. På den andre siden: Tror nok statistikken kan oppvise at det er flere kvinner enn menn som leser bøker. (Vel, den siste antagelsen står vel mest for undertegnedes regning)
    RandiA

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *