Spill video

Verdens mest kommersielle bransje

Dagens musikkvideoer flommer over av reklame. Artistene selv mener det er helt nødvendig.

Skrevet av:
Publisert 17:00 2 oktober, 2010

Hvis du ser på en amerikansk musikkvideo i 2010 er det nesten umulig å ikke legge merke til alle produktene som formelig blir kastet mot deg. Sprit, biler, mobiltelefoner og klær spiller sentrale roller i videoene, og de er nødvendige for å betale for rådyre musikkvideoproduksjoner.

Reinert «Ray Kay» Olsen jobber som musikkvideoregissør i Hollywood, og er godt kjent med fenomenet produktplassering.

- Den bransjen jeg driver med er nok den mest hyperkommersielle bransjen som finnes. Så man må bare spille på lag hvis man skal ha suksess.

Norske Ray Kay har produsert musikkvideoer for stjerner som Lady Gaga, Justin Bieber og Beyoncé, og forteller at det er plateselskapene som vanligvis sørger for produktplasseringene.

- Noen ganger kommer representanter fra plateselskapet til meg så sent som under innspilling og skal plassere enda flere produkter inn i videoen.

Men trass i en hyperkommersiell tankegang fra plateselskapenes side er få av artistene Lydverket snakket med skeptiske til all reklamen.  Rapper Nas mener at produktplasseringen er bra.

- Produktene er med på å betale for videoene,  og de får samtidig reklamert for produktet sitt. Jeg synes det er bra jeg!

Men ser man nærmere på videoer til artister som tilhører det amerikanske plateselskapet Interscope, ser man at produktplasseringen nå har gått lenger enn man skulle tro. Eieren av Interscope records, Jimmy Iovine, er nemlig også medeier i Beats headset. Dette har ført til at Beats headset skal med i hver eneste Interscope-video som lages. Dette har Ray Kay fått oppleve på nært hold flere ganger.

- Noen ganger når vi har sittet i møter med Interscope, har de brydd seg mer om nærbilder av headsetene enn av artisten.

Så selv om Ray Kay har innfunnet seg med det hyperkommersielle aspektet av bransjen han jobber i, innrømmer han at det beste allikevel hadde vært å slippe all reklamen.

- Sånn rent kunsterisk skulle jeg ønske vi ikke hadde produktplassering i det hele tatt. Men hvis jeg skal begynne å gjøre meg vanskelig på det kan jeg begynne å se meg om etter en annen jobb.

Se saken Lydverket har laget om produktplassering ovenfor.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Del "Verdens mest kommersielle bransje"
 

15 kommentarer på “Verdens mest kommersielle bransje”

  1. Karl sier:

    Nødvendig? Nei. Alle de som er listet opp tjener minst titalls ganger mer penger enn vanlige arbeidere, de er på ingen i nød for flere inntektskilder. Men det er sikkert lettjente penger på toppen av det, så de gjør det uansett.

  2. 4 real sier:

    flaut å vitna at ray kay seie någe sonn.

  3. Henrik sier:

    Er Enig med Ray Kay her. Det handler ikke om hvor mye artistene tjener, men hvilken standard man ønsker på produktet sitt. Det handler om salg. Artistene vil selge seg, produktplasseringen hjelper sponsoren og regissøren får de midlene han trenger til og lage det han vil. En vinn vinn situasjon! Norge trenger ikke og være en sur grein som tror den kan vokse for seg selv. Vi kan lære av de som har tatt et steg videre ut i bransjen for og hente penger. Takk Ray Kay, norsk film trenger fler som deg!

  4. 22ord sier:

    ray kay gjør d eneste rette. skal du sitte å grine over produktplasering i POP-låter må du finne deg en annen jobb. pop artister er ikke som andre, de har kortere karriere og vil ha mest mulig penger inn mens de er «hotte» slik at de kan ta kokain og kjøpe prada helt til de blir gamle og dør. samme gjelder vel ray kay kanskje

  5. ola sola sier:

    Det er bare fattige mennesker som selger seg!

  6. kristoffer sier:

    Latterlig at dere sier noe slikt. Penger er penger, og de som jobber med musikkvideor kan jo gjøre hva f**n de vil.

  7. Henrik sier:

    Morsomt at alle de videoene det vises til er crappy – hipphopp – hjernedød – hyperkommers musikk :-) Betyr vel at de viktige og dyktige musikerne klarer seg på annen måte….

    • Sverre sier:

      Alt som ikke er hjernedødt, ukritisk massekonsum får ikke sendetid.
      Simple as that.

      De kommende arbeidere, konsumenter og skatte og avgiftsbetalere skal være
      trofaste, hjernedøde lakeier til merker.

      De skal ikke tenke og være samfunnsengasjerte.

  8. Anne sier:

    Rart at mange av disse artistene som stiller opp på anti-fattigdoms kampanjer og klima-kampanjer, (og utgir seg for å være samfunnsopptatte), gir selskaper som KRAFT og Nestle lov til å bli plassert i musikkvideoene deres?

  9. Sverre sier:

    «Hvis du ser på en amerikansk musikkvideo i 2010″

    Men hvem gjør det av de som henger her inne?
    Krav for de fleste som «ser på amerikanske musikkvideoer i 2010″:

    1. Du må gå på grunnskolen
    2. du må være skikkeli dom å ha masse skrivefeil å ik kunne lese å skrive sjenerelt

    Men på den andre siden går jo dette statseide media mere og mere mot totalstupid og neddummet
    Se & Hør og Her & Nå format med «journalister» rett ut fra Høyskolen som ikke vet hva kildekritikk er en gang.

    Tragisk at man skal betale lisens for dette.

  10. [...] Les og se det omvendte: Reklame i musikkvideoer [...]

  11. [...] Sjå meir om produktplassering i musikkvideoar her: Verdens mest kommersielle bransje. [...]

  12. [...] Ray-Kay har blitt vant til å jobbe med de store divaene i popbransjen og nylig ble nordmannens video til britiske Jesse J sluppet. Ikke helt uten problemer, for da Ray Kay foreslo mannlige dansere ble det protester fra hovedpersonen. [...]

  13. [...] Ray-Kay har blitt vant til å jobbe med de store divaene i popbransjen og nylig ble nordmannens video til britiske Jesse J sluppet. Ikke helt uten problemer, for da Ray Kay foreslo mannlige dansere ble det protester fra hovedpersonen. [...]

Legg igjen en kommentar