Ray Kay satser på de unge og ukjente

En av musikkvideoene til Ray Kay er sett av over 400 millioner. Men hvis han får velge vil han heller jobbe med ukjente artister enn å gjøre en video til for Lady Gaga. – Hvis jeg må velge, vil jeg heller jobbe sammen med en ung, kommende stjerne enn å lage videoer for de som […]

Skrevet av:
Publisert 10:10 15 mai, 2010

Ray Kay og Justin Bieber (Foto: privat)

En av musikkvideoene til Ray Kay er sett av over 400 millioner. Men hvis han får velge vil han heller jobbe med ukjente artister enn å gjøre en video til for Lady Gaga.

- Hvis jeg må velge, vil jeg heller jobbe sammen med en ung, kommende stjerne enn å lage videoer for de som allerede er etablert, sier Ray Kay eller Reinert K. Olsen som han egentlig heter, når Lydverket møter ham, rett før han skal delta i P3-programmets faste tirsdagsspalte «Elsk eller hat».

Reinert K. Olsen har jobba med en lang rekke av de største popstjernene i verden de siste åra. Lady Gaga, Beyonce og Destiny’s Child, P. Diddy, Sean Paul og Ne-Yo er noen av dem. Men aller helst vil han regissere videoer med de som ennå ikke har et stort navn.

- Jeg vil heller presentere en up and coming stjerne for publikum, og hjelpe dem med å slå i gjennom. Hvis jeg jobber med etablerte artister vil jeg gjøre noe nytt og annerledes, sånn som jeg gjorde med Destiny’s Child og Soldier-videoen, sier Olsen.

Se Ray Kay snakke om Beyonce, og Beyonce snakke om Ray Kay

Drahjelp for Justin Bieber
En av de fremadstormende stjernene han har hjulpet den siste tida er hele verdens ungpikeidol, Justin Bieber. Olsen har regissert de to siste videoene til 16-åringen, «Baby» og «Eenie Meenie».

- Manageren hans, Scooter Brown var veldig på meg for at jeg skulle gjøre videoen. Og etter å ha sjekka litt mer rundt unggutten bestemte jeg meg. Justin har et kjempepotensiale!

Og den ferdige videoen ga Bieber mer drahjelp enn regissøren kunne drømme om.

- En av de store snakkisvideoene i år er Telephone med Lady Gaga og Beyonce. Den er sett av 30 millioner, mens Baby-videoen til Justin Bieber er sett av over 130 millioner.

Ray Kay i Lydverkets studio (Foto: Beate Grøndahl, NRK P3)

Større enn MTV-pris

Det er likevel bare småtteri mot hans mest sette video. Lady Gaga og «Pokerface» har vanvittige 400 millioner «views» på internettet. Hva synes egentlig Ray Kay om at nesten en halv milliard har sett på arbeidet hans?

- Det er jeg veldig stolt av. Views betyr mer enn noen MTV Award. Det har vært målet mitt hele veien, å få kommersiell suksess.

Den neste artisten han skal hjelpe på veien til suksess med en musikkvideo, er jenta som skulle være gitaristen til Michael Jackson på hans This Is It-turne, Orianthy.

Tags: , , , , , , , ,

Del "Ray Kay satser på de unge og ukjente"
 

6 kommentarer på “Ray Kay satser på de unge og ukjente”

  1. anakin sier:

    Bieber det er noe jeg må fortelle deg. jeg – ray kay – er din far. du som meg ble født med vestavind i luggen.

  2. Ray Kay ftw! Stooor fan og en kan vel ikke bli mer inspirert enn av historien din og veien til suksess! Min første musikkvideo http://www.youtube.com/watch?v=4fP2V8iLuWQ

  3. [...] sammen med en ung, kommende stjerne enn å lage videoer for de som allerede er etablert, sa han i et intervju med Lydverket i mai. Ray Kay og Justin Bieber (Foto: [...]

  4. [...] mer om Ray Kays samarbeid med Justin Bieber her – og hans nyeste samarbeidsprosjekt [...]

  5. [...] Ray Kay har produsert musikkvideoer for stjerner som Lady Gaga, Justin Bieber og Beyoncé, og forteller at det er plateselskapene som vanligvis sørger for [...]

  6. [...] ikke tro skulle rappe, gjør nettopp det i en video publisert via Twitter. Forskjellen er bare at Justin Bieber klarer seg overraskende bra under hiphop-navnet Shawty [...]

Legg igjen en kommentar