Susanne Sundfør imponerte i Operaen sist helg. Her fotografert på Bylarm 2010. (Foto: Kim Erlandsen, NRK P3)

Susanne Sundfør imponerte i Operaen sist helg. Her fotografert på Bylarm 2010. (Foto: Kim Erlandsen, NRK P3)

Operaen går pop

Etter suksess med The National og Susanne Sundfør, kan publikum vente seg flere konserter utenfor det klassiske repertoaret i Operaen.

Skrevet av:
Publisert 11:48 8 september, 2010

- Det var en fantastisk, og veldig annerledes, opplevelse å spille i Operaen, forteller Susanne Sundfør.

Sist søndag ga Sundfør med fullt band, 11 strykere og fire korister en magisk konsertopplevelse. Perfekt lyd, et visuelt uttrykk med kappekledde musikere og strobelys og en utadvendt hovedperson som viste seg fra sin aller beste side på scenen sørget for høy tetthet mellom gåsehud i salen og ekstatisk jubel da den kritikerroste unge artisten fremførte gammelt og nytt materiale for en fullsatt Opera.

Utvidet sceneuttrykk

- Å få spille i Operaen ga meg mulighet til å tenke helt nytt hva sceneuttrykket mitt angår, særlig på lys- og regifronten. Jeg ønsket å gjøre denne konserten til en pakke som utnyttet seg av alle  mulighetene det fantastiske bygget har å by på, sier Sundfør.

For selv om Operaens lydanlegg først og fremst er bygget for akustiske konsertopplevelser og et klassisk repertoar, er det ingen tvil om at huset gir artister også innen andre sjangre mulighet til å vise nye sider ved seg selv og musikken sin. Et annet ferskt eksempel på det er New York-bandet The National, som under Øyafestivalen tok med seg sine såre låter og skranglete uttrykk inn i storstua i Bjørvika. Takket være blant annet eksepsjonelt god lyd spilte de seg til en femmer fra undertegnede.

Fornøyd arrangør

- Begge disse konsertene er eksempler på at scenen i Operaen kler flere typer musikalske uttrykk. Både artistene selv og publikum har gitt oss gode tilbakemeldinger, så dette er utvilsomt noe vi kommer til å satse på også fremover, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør i Den Norske Opera, Cathrine Pia Lund.

Konsertene med både The National og Susanne Sundfør var en del av sommersatsingen som også har inkludert konserter ute på Operataket, og Lund er glad for at Operaen på denne måten kan nå et bredere publikum. Skal vi tro henne, kan vi vente oss flere pop- og rockorienterte konserten i Operaen også i tiden som kommer.

Hele norges opera

- Vi ser tydelig at vi når et helt annet publikum når vi beveger oss bort fra kjernevirksomheten vår. Disse typene konserter skal ikke gå på bekostning av det vanlige programmet vårt, men vi har også et oppdrag om å være et konserthus for hele Norge. Det skal vi fortsette å ta hensyn til fremover også, selv om vi nå er så og si er fullbooket med klassiske forestillinger i en lang periode fremover.

Susanne Sundfør kunne gjerne tenkt seg å spille i Operaen flere ganger.

- Det er kult at de lar noe annet enn klassisk musikk slippe til, og jeg er glad for at vi har et så vakkert sted som kan formidle ulike musikalske uttrykk.

Å spille i Operaen er ikke det eneste vellykkede Susanne har gjort den siste uka. Her kan du se henne fremføre en av 2009s beste låter sammen med jazzrockbandet Puma – nemlig Alicia Keys’ «Try Sleeping With A Broken Heart»:

Anmeldelse: The National i Operaen, Øya 2010 (5)

Anmeldelse: Susanne Sundfør, Bylarm 2010 (5).

Anmeldelse: Susanne Sundfør – The Brothel (5)

I mars spilte Susanne Sundfør live på Lydverkets scene på Internasjonalen i Oslo - se det her.

Tags: , , , ,

Del "Operaen går pop"
 

8 kommentarer på “Operaen går pop”

  1. rbrthvn sier:

    Men Tom Waits ville de ikke ha. Makan.

  2. Roger sier:

    Itj faen heller,
    ‘De bygge dær vart bygd mot norges befolknings vilje, overformyndigheta bevilga ekstra pæng læll, og dær e de stopp… BASTA

  3. PetterC sier:

    Blir litt tåpelig å si at Opraen «ikke ville ha» Waits. Har man ikke mulighet til å arrangere en konsert i det aktuelle tidsrommet, så er det ikke stort man kan gjøre. Vær heller sinna på Waits og hans managment som tydeligvis nekta å spille på en annen scene.

  4. Eivind sier:

    Kor er toppen i vokalen…?

  5. rbrthvn sier:

    PJ Harvey spilte der den 19. juni samme år, Seigmenn to dager etter. Virker veldig merkelig at salen tre uker etterpå ikke er klar for bruk, spesielt når vi snakker om en av samtidens aller største artister

    • PetterC sier:

      Det er ikke merkelig i det hele tatt. Det som derimot er merkelig er at Waits tydeligvis nektet å spille på en annen scene.

  6. [...] Allikevel er det én opplevelse som står igjen uten sidestykke; nemlig søndagen i september da Susanne Sundfør entret scenen i Den Norske Opera. Å høre de mektige låtene fra årsferske The Brothel akkopagnert av strykere og Sundførs [...]

Legg igjen en kommentar