WiMP har opplevd en stor opptur, i lihet med resten av markedet for streaming. Illustrasjon: NRK / Colourbox.com.

WiMP har opplevd en stor opptur, i lihet med resten av markedet for streaming. Illustrasjon: NRK / Colourbox.com.

- Mer enn tredoblet

Nedgangen i det globale musikksalget «avtar betydelig», mens antallet som betaler for streaming øker kraftig. – Vi mer enn tredoblet antallet betalende brukere, sier WiMP.

Skrevet av:
Publisert 13:22 29 mars, 2012

Det globale salget av musikk har falt med tre prosent det siste året, sier en ny rapport fra IFPI.

Ifpi-rapporten som sier at fallet i musikksalget har minket, mens bruken av streaming øker kraftig.

Ifpi-rapporten som sier at fallet i musikksalget har minket, mens bruken av streaming øker kraftig.

Men fallet er betydelig mindre enn i fjor da reduksjonen i musikksalget var på 8,7 prosent, melder BBC. Mens salget av fysiske cd-plater sank med 8,7 prosent økte imidlertid det digitale salget med 8 prosent. Totalt bestod det digitale salget for 31 prosent av inntektene til den internasjonale platebransjen, mot 29 prosent for et år siden.

Det amerikanske musikkmarkedet er fortsatt størst. De hadde bare et fall på 0,1 prosent i forhold til fjoråret, og også her har nå den digitale omsetninga tatt igjen den fysiske. Japan er det nest største musikkmarkedet, mens Tyskland er på tredje og Storbritannia på fjerde.

Mens det totale fallet i salget av fysiske produkter var på 14,1 prosent økte salget gjennom digitale kanaler med hele 24,7 prosent. Samtidig økte inntektene fra digitale abonnementstjenester som Spotify og WiMP med 47,5 prosent i Storbritannia og hele 65 prosent globalt.

Les også:

Administrerende direktør i Aspiro, Gunnar Sellæg. Foto: WiMP.

Administrerende direktør i Aspiro, Gunnar Sellæg. Foto: WiMP.

- 2011 var et viktig år i utviklinga av det digitale musikkmarkedet, kommenterte Edgar Berger – president i Sony Music.

- Utbygginga av lovlige tjenester i nye markeder, den fortsatte utvidelsen av abonnementstjenester og revolusjonen for bærbare enheter har bidratt til akselerert vekst. Framtida ser lys ut, sier han videre.

Den norske streamingtjenesten WiMP eies av Aspiro Music. De økte sin omsetning med 147 prosent – fra 50 til 123,7 millioner svenske kroner i fjor. I samme periode økte antallet brukere av abonnementstjenesten i Norge, Sverige, Danmark og Portugal fra 100.000 til 350.000.

Disse tallene er imidlertid antagelig egentlig nesten dobbelt så gode, siden Aspiro fram til november i fjor bare hadde 50 prosent eierandel i WiMP, mens Platekompaniet eide resten.

- I 2011 mer enn tredoblet vi antallet betalende brukere av WiMP – og det nesten kun på markeder vi allerede var i, sier administrerende direktør for Aspiro, Gunnar Sellæg til Lydverket.

- I 2012 skal WiMP fortsette å vokse i Skandinavia, men framfor alt skal vi ut i flere land. Vi er allerede i gang med å teste tjenesten i det tyske markedet. TV-området er også i vekst og er lønnsomhet, noe vi forventer skal fortsette.

Tags: , , , , ,

Del "- Mer enn tredoblet"
 

7 kommentarer på “- Mer enn tredoblet”

  1. Anonym sier:

    lurer på om wimps tredobling har å gjøre med at canal digital-kunder får gratis abonnement.

  2. Bare kjøp en cd av yndlings artisten/bandet ditt, det skader ikke og du finner kanskje noen bra sanger som du ikke visste om fra før av. Og i tillegg støtter du artisten/bandet slik at de kan forsette å lage bra musikk, og av en eller annen grunn føles det bedre å ha det i fysisk format en som en fil på dataen (synes i hvertfall jeg).

  3. Bare kjøp en cd av yndlings artisten/bandet ditt, det skader ikke og du finner kanskje noen bra sanger som du ikke visste om fra før av. Og i tillegg støtter du artisten/bandet slik at de kan forsette å lage bra musikk, og av en eller annen grunn føles det bedre å ha det i fysisk format en som en fil på dataen (synes i hvertfall jeg).

Legg igjen en kommentar