- Media overser trønderne

Pstereo og Steinkjerfestivalen går ut mot den Oslo-baserte pressen.

Skrevet av:
Publisert 15:28 24 august, 2009
Publikum, ikke rikspresse, på Motorpsycho, Pstereo (foto: Morten Skogly, NRK)

Publikum, ikke rikspresse, på Motorpsycho, Pstereo (foto: Morten Skogly, NRK)

- Uansett hvor bra artister vi stiller med, blir vi oversett.
Pstereo og Steinkjerfestivalen sliter med å få journalistene ut av Oslo.

- Det er synd at det må sex-stunt til for å nå ut. Vi vil ha dekning av de unike artistene våre, sier Kim Aasli i Pstereofestivalen. I helga samla de 15 000 foran artister som Röyksopp, Motorpsycho og Primal Scream. Sistnevnte spilte sin eneste konsert i Norge i år nettopp i Trondheim i helga.
- Vi har flere eksklusive artistnavn, tross dette kommer ikke de oslobaserte journalistene hit, sukker bookingsjef Aasli.

Asbjørn Slettemark kommenterer: Festivalfremtiden?

- Østbø stående invitasjon
Også nordtrønderen Svein Bjørge, som arrangerer Steinkjerfestivalen, merker at de er langt fra hovedstaden:
- Vi har like store norske artister som de store på Øst- og Sørlandet;  DumDum Boys, Raga Rockers, Kaizers Orchestra… Der er det ingen forskjell på oss versus Øya og Norwegian Wood. Men det er de to siste som får nasjonal presse. Stein Østbø har i flere år hatt en stående invitasjon til Steinkjer, men har ennå ikke svart, sier Bjørge.

Storåsfestivalen, også i Trøndelag, var i sin tid hyppig i VG, Dagbladet og Dagens Næringsliv – men da ofte med utspill om sex og personlige historier om frontfigur Sveinung Sundli.

- De tar feil
- Til sammenligning skreiv avisene side opp og side ned da Primal Scream spilte i Oslo, på Øya. Vi er den andre norske festivalen som har fått Gang of Four til å komme til Norge, og vi har et eksklusivt comeback med Ruphus. Er ikke det nok? spør Kim Aasli, som spiller ballen over til Dagbladet og VG.

- Å si at vi ikke dekker trøndelagsfestivalene er feil. Storås var et frisk pust i et forutsigbart festival-Norge med Sundli – så lenge det varte, svarer Dagbladets Sven Ove Bakke. – I år la Storås’ nye eiere seg på den tradisjonelle, safe midt-på-treet-linja- og mista pressens interesse samtidig, mener Bakke, uinteressert i å skrive om det han kaller «midtsjiktet i festival-Norge» før de knekker kodene og blir «festivalenes Rosenborg»:
- Begrepet «like store artistnavn» er relativt, særlig når en festival tilbyr tre-fire hovednavn som sto på Øya-plakaten for ei uke siden, sier Bakke. Han mener Pstereos headlinere Primal Scream seinest var interessante for fem år sida.

- Det er ikke vi arrangører som er viktige, men artistene våre, sier Pstereo-Kim, som mener at også flere nordnorske festivaler kan kjenne seg igjen i problemene deres.

Østbø svarer: - Reiser heller til Roskilde

kimnytt

Kim Aasli booker artistene på Pstereofestivalen (foto: Maria Gosse)

Tags: , , , , , , , , , , ,

Del "- Media overser trønderne"
 

12 kommentarer på “- Media overser trønderne”

  1. Kåre G sier:

    Det har vel mer med reisebudsjettene til aviser og andre medier å gjøre?

    Koster litt å sende folk på festival nordpå.

  2. Men nå sendte vel blant annet db folk til London for anmelde Madonnas første konsert på turneen som etterhvert landa i Oslo, og en haug med anmeldere var da vitterlig på Roskilde…

  3. Jom sier:

    Gammelt nytt. UKA i Trondheim har hatt flere toppnavn på besøk men er knapt nevnt i hovedstadpressen, mens Åge spilte for nesten 20000 på torget. Likevel var det Røyksopp som spilte for «kun» 7000 i Oslo samtidig som fikk dobbeltsidene i avisene dagen derpå. Åge ble ikke nevnt…

  4. Espen sier:

    Primal Scream var på øya for to år siden, som nevnt var de ikke først ute med Gang of Four, og resten av bandene som er nevnt i artikkelen har allerede spilt rundt forbi.

    For mere omtale er det nok nødvendig å booke noe litt mer uvanlig enn Kaizers Orchestra. Bookingen generelt er rett og slett for lite interessant, kombinert med at Pstereo er såpass sent under festivalsesongen.

  5. Siri Narverud Moen sier:

    Pstereo mener, i tillegg til det jeg fikk plass til i saken, å ha eksklusive opptredener med Ane Brun, Calexico og Late of the Pier.

  6. nordland sier:

    Jeg er fornøyd med lydverket sin dekning av konserter i norge, bortsett fra de unødvendige U2 og Madonna anmeldelsene som ingen bryr seg om.. Eller så synes jeg lydverket kunne blitt litt mer landsdekkende fått med seg de særegne festivalene som Trænafestivalen, blablafestivalen osv…

  7. Behnam sier:

    De har nok et godt poeng, men det blir ofte for enkelt å skylde på at Oslo-journalister ikke prioriterer festivaler utenfor Oslo. Jeg er enig i at Oslo-festivaler får myyyye oppmerksomhet, men det er jo dessverre temmelig logisk også i og med at det er flest redaksjoner her og at de slipper å bruke penger på reise.

    Men, jeg opplever mer og mer at det faktisk ikke er artistene media i det store og hele er opptatt av. Med mindre de stiller opp halvnake på et trebein og synger en gammel hit.

    Som en journalist sa til meg nylig: «Dere må bare slutte med å være flinke. Det er ikke så spennende med flinke folk, men hvis du blåser av hele budsjettet på dyre Pitchforkartister så får du noe mer oppmerksomhet. I det minste så kan vi skrive om konkursen din etter festivalslutt!»

    Uansett, bra jobba med Pstereo i år! Gratulerer!

  8. ArneAnd sier:

    Det er jo helt latterlig at trønderne vil ha de norske storavisene til Pstereo. Hva betyr disse avisene i dagens musikkhverdag? Ingen verdens ting !!!! Storavisenes musikkanmeldere har utspilt sin rolle og folk som er opptatt av hva som skjer på musikkfronten går HELT andre steder enn til osloavisenes musikksider!! Pstereo bør ha som må å få utenlandske medier til Trondheim samt de mer oppegående musikkbloggene. Først da snakker vi reelle festivalambisjoner. Denne klagingen om ikke å få oppmerksomheten til utdaterte musikkredaksjoner vitner kun om provinsielle mindreverdighetskomplekser. Og dette sier jeg som musikkinteressert utflyttet trondhjemmer. Forøvrig vil jeg gi ros til en flott Pstereo-festival i år, fikk ikke anledning til å dra opp men programmet var strålende.

  9. Espen sier:

    Calexico var i Norge fjor høst, da deres siste plate kom. Late of the Pier kjenner jeg ikke så godt til, annet enn at de er ferske og midt på treet. Norske band/artister kommenterer jeg ikke, men Ane Brun er vel heller ikke aktuell med ny plate i år.

    Jeg synes Pstereo er en bra festival, og at de helt sikkert har fått urettmessig lite dekning i rikspressen, jeg mener bare at bookingen deres ikke er spesielt spennende for en festivalsommer 2009.

    Ellers må jeg si meg enig med ArneAnd at storavisene ikke lenger er spesielt toneangivende når det gjelder anmeldelser (og kulturstoff generelt).

  10. Lorry sier:

    enig med både Espen og ArneAnd
    Pstereo har ikke spennende nok program. Calexico har spilt 30 ganger i Norge, Late of The pier har spilt 2 ganger tidligere osv osv.
    Primal Scream er ikke like interessante lenger, desverre. Coolt band, men hvem bryr seg om de siste platene deres.

    Uansett Pstereo stå på, sats lokalt, drit i riksavisene som ingen leser uansett. Ganske sikker på at det er viktigere for festivalen å få bred dekning i Adressa, da alle her leser den. Ikke lurt å sutre på denne måten… da blir det det festivalen får oppmerksomhet på, og hvem bryr seg om det. Gir kun dårlig karma.

    Nesten alle rockefestivalene i Norge booker kjedelig og sikkert bortsett fra Hove og Øya.
    Men det er jo det som trekker folk, så hvorfor ikke gi det folk vil ha

  11. Hans sier:

    Jeg synes Øya også er kjedelig jeg. Det er masse snasne hipsterbabes, og pitchfork artister der. Det er helt fantastisk forutsigbart. Kjempetrivelig, men forutsigbart. Og musikken er jeg vel ikke så interessert i. Da synes jeg heller lydverket kan dekke Oslo Jazzfestival.

    Forstår ikke Øya hypen etter å ha vært der i år. Syntes det var ganske gørr. Dra heller på Træna og kom klamt innpå folk, det er en opplevelse for livet.

  12. BEN sier:

    Til PSTEREO….
    slutt å sutre. Ta heller å ansette en proff pressetalsmann – så slipper denne markedsansvarlige Flikke å uttale seg om ting og tang – for det kan han ikke.. Et eksempel er Flikke`s stygge ytringer i adresseavisen rettet direkte mot peroner som kom med negativ tilbakemelding etter hendelse som de har opplevd som svært ubehaglig på festivalen. Er vel heller ikke akkurat proft av festivalsjefen å «twittre» på facer`n at de har problem med «hippies» – når de opplever kritikk. PINLIG UPROFT!

Legg igjen en kommentar