Gorillaz - Plastic Beach

Lykke i lekestua

Gorillaz: Plastic Beach [EMI] Damon Albarn og Jamie Hewlett rister av seg de konseptuelle lenkene med sin mest ambisiøse, fryktløse og underholdende plate så langt. Er det i det hele tatt mulig å elske et «virtuelt» band? Spørsmålet har kvernet i bakhodet mitt siden Gorillaz debuterte med sitt selvtitulerte album i 2001, der prosjektets tegneseriefigurer, […]

Skrevet av:
Publisert 19:04 10 mars, 2010

Gorillaz: Plastic Beach

[EMI]

terning5

Gorillaz. Illustrasjon: Promo

Gorillaz. Illustrasjon: Promo

Damon Albarn og Jamie Hewlett rister av seg de konseptuelle lenkene med sin mest ambisiøse, fryktløse og underholdende plate så langt.

Er det i det hele tatt mulig å elske et «virtuelt» band? Spørsmålet har kvernet i bakhodet mitt siden Gorillaz debuterte med sitt selvtitulerte album i 2001, der prosjektets tegneseriefigurer, med Tank Girl-tegneren Jamie Hewletts visuelle satire over den moderne popkulturens frenetiske tempo som både motor og mål, hele tiden stod i fare for overskygge Damon Albarns musikalske utvikling i skyggen av moderbandet Blur.

Oppfølgeren Demon Days representerte riktignok en opptur, men det er først med tredjeinstallasjonen Plastic Beach Gorillaz berører meg på et rent emosjonelt plan, uten Murdoc, 2D, Noodle og Russel hysterisk flaksende fram og tilbake i underbevisstheten. Og det skyldes først og fremst at Albarns nærmest parodisk eklektiske elektrohip-pop denne gangen er utstyrt med mer av alt som er godt; nærhet, dybde, utforskertrang og, i mangel på et bedre ord, sjel.

Som tittelen mer enn antyder: Den postapokalyptiske søppeldynga vi er i ferd med å stake ut som kurs for kloden vår ligger som et tematisk bakteppe for disse 16 låtene. Men problemstillingen angripes med kløkt og frekkhet, samt et visst vemod, uten å bikke over i klam selvrettferdighet eller glorete dommedagsromantikk.

Plastic Beach gir et tungt oppbud av gjester rom til å skinne utenfor sine vante omgivelser. Snoop Dogg bruker anledningen til erstatte sitt sedvanlige ”bitch” med ”beach” (eller?), mens Kano og Mos Def boltrer seg over henholdsvis arabiskklingende grime og hypnotisk kraut.

Hederskar Bobby Womack beviser at han fortsatt har snøring på stemmebåndene (sjekk dystre ”Cloud Of Unknowing”), og Lou Reed beviser at han fortsatt ikke har det – og at ikke det gjør noen verdens ting. De La Soul-masete «Superfast Jellyfish» er blant de få gjesteøyeblikkene platen ville klart seg utmerket godt uten.

I hjertet av begivenhetene ruver imidlertid Damon Albarn, som nærmest egenhendig står for tre av høydepunktene på skiva («Empire Ants», «On Melancholy Hill» og den aldeles nydelige «Broken»). Han fremstår mer og mer som en David Byrne-aktig skikkelse for det hyperaktive, nervøse, grenseløse tiåret vi har ramlet inn i, men med Ray Davies’ erkebritiske whimsy intakt. Med Plastic Beach viser han seg nok en gang som en mann for fremtiden; det er både overraskende og imponerende.

Marius Asp

Plastic Beach på Spotify

Tags: , , , , , ,

Del "Lykke i lekestua"
 

7 kommentarer på “Lykke i lekestua”

  1. magne g. sier:

    som alltid utmerket skrevet!

    men altå:
    det heter ROLLEFIGUR (evt. figur) – ikke «karakter».
    spesielt her passer jo «tegneseriefigurer» ekstremt bra, mens «tegneseriekarakterer» høres ut som en lærer deler ut karakterer etter vindretningen eller noe ;p

    karakter på norsk handler om personlige egenskaper/egenart/særpreg, etc.

  2. Marius Asp sier:

    Og som alltid skarpt observert!
    Opprinnelig hadde jeg skrevet «prosjektets tegneseriekarakter», som i «et prosjekt med karakter av tegneserie», men det må ha sklidd ut på et eller annet punkt. Har nå byttet til ditt noe tydeligere (og bedre) forslag.

  3. geezus sier:

    ville bare påpeke at det heter TIDSpunkt, ikke bare punkt. Det er meget viktig at slike feil ikke forekommer da det frustrerer mitt lille hode.
    Og HVA har ordet tegneseriekarakterer med vindretningen og gjøre?
    Jeg forstår ingenting jeg nå !
    Men jeg velger og tolke artikkelen dithen at Gorillaz har lagd et bra album.

  4. [...] internasjonalt, på blogghimmelen og her hjemme. Lydverkets anmelder kalte skiva Gorillaz’ mest ambisiøse, fryktløse og underholdende plate så langt, der den postapokalyptiske søppeldynga vi er i ferd med å stake kurs mot blir angrepet med [...]

  5. [...] internasjonalt, på blogghimmelen og her hjemme. Lydverkets anmelder kalte skiva Gorillaz’ mest ambisiøse, fryktløse og underholdende plate så langt, der den postapokalyptiske søppeldynga vi er i ferd med å stake kurs mot blir angrepet med [...]

  6. [...] Gorillaz har levert et av årets beste album så langt i min bok, og selv om musikken fungerer utmerket på egne premisser, er det alltid interessant å se hva gruppens visuelle alibi, Jamie Hewlett, koker opp av grafiske [...]

  7. fan sier:

    fælt så mange «besserwissere» here som gnåler over skrivefeil…litt irriterende, burde kanskje tenke over sånt selv. just a hunch

Legg igjen en kommentar