Flykter fra Spotify
Over 200 britiske plateselskap dropper Spotify. Tjenesten hevder imidlertid at det store flertallet er fornøyd.
Den siste tiden har vi merka oss at store band og artister som Coldplay og Tom Waits har latt være å gjøre sin musikk tilgjengelig i Spotify. Coldplay satte en rekord i digitalt salg med sitt siste album Mylo Xyloto, men det var med god gammeldags nedlasting på iTunes. Det kan argumenteres for at dette var på grunn av og ikke på tross av at albumet ikke var tilgjengelig for streaming.
Les også: Spotifynekt ga digital rekord?
Folk i norsk platebransje har vist forskjellige holdninger til streaming som den nye teknologien for distribusjon av musikk. Blant annet med daWorks som i fjor trakk sin katalog fra Spotify.
I Storbritannia bestemte STHoldnings Ltd, som representerer 234 mindre plateselskap, seg for å trekke ut alle deres kataloger fra alle typer streamingtjenester, Spotify inkludert.
Argumentet for å trekke seg ut var, som alltid, at det gir for lite inntekter å ha musikken tilgjengelig for streaming. Dermed satser disse mindre selskapene på at utilgjengelighet i streaming skal føre til mer salg gjennom andre kanaler.
Spotify argumenterer imidlertid med at de britiske plateselskapene er i mindretall, og at de aller fleste artister og selskap er svært fornøyd med pengene de får igjen fra tjenesten.
- Vi har avtaler med de fire store plateselskapene og tusener med mindre selskaper. Et overveldende flertall av våre partnere er svært fornøyd med inntektene vi skaper for dem, heter det i en uttalelse Spotify kommer med til Digital Music News.
Spotify er altså uenig med de britiske selskapene og håper de vil ombestemme seg.
- Vi håper imidlertid de vil ombestemme seg siden vår modell skaper, og vil fortsette å skape, store inntekter til musikkindustrien, sier de videre.
Den siste utviklingen i saken er at ST Holdings er i ferd med kanskje å komme på andre tanker. I en uttalelse på deres hjemmeside heter det i hvert fall at de «jobber med noen streamingtjenester for å finne løsninger som fungerer like godt både for artister som for forbrukere».
Kanskje også Spotify har kommet med innrømmelser? De skal uansett i neste uke annonsere at de tar sin tjeneste «i en ny retning».
Tags: spotify, STHoldnings Ltd, streaming
Noen som vet hvilke artister som da blir trukket fra spotify?
Bolle-Ronny, Bjarn Eidsvåg, DDT, Åge Alesknadresen, Finn Kavlik, Dusty Coswhit, Skui Brassband og Bass Brothers
Mount kimbie blant annet. Og en hel del 2-step, om du bryr deg om slikt. Jeg gjør det, og synes dette svir.
ALLE, avslutter abonnementet hos spotify med engang.
Ja for det vil hjelpe.. NOT
Ja for det vil hjelpe.. NOT
Hvordan skal dette hjelpe? Det eneste disse selskapene oppnår er at jeg nå aldri vil få hørt musikken de utgir og dermed aldri vil dra på en konsert til noen av artistene de representerer. Selvfølgelig går de også glipp av pengene.
Nå må plateselskapene snart lære! Da den digitale revolusjonen satte inn for fullt kom den omtrent som «Julenissen på kjærringa». Bransjen var helt uforberedt på at det faktum at ei låt var ei datafil som kunne lastes ned og piratkopieres, og hadde derfor ingen strategier på hvordan de skulle selge digital musikk til digitale kunder. Lederne i platebransjen reagerte på samme måte som franske generaler i 1940 – de ble tatt på senga, og tapte milliarder. I stedet for å være innovative og pønske ut løsninger og strategier for å øke salget av lovlig digital musikk, begynte de heller å saksøke – både fildelingstjenester og tenåringer for milliardbeløp. Heldigvis ble de reddet i tolvte time, av hvem?? Jo itunes, Spotify og Wimp.. og har begynt å tjene penger igjen. Dessverre finnes det fortsatt noen selskaper som står plantet med huet i sanden..
Må innrømme at jeg i øyeblikket ikke klarer å se parallellen mellom Franske generaler i 1940 og lederne i platebransjen.. Sikkert et godt poeng, men en utdypning hadde vært velkommen
ENig i at det var en litt sær sammenligning, men.. sammenligningen var vel egentlig bare at det franske (akkurat som de britiske, nederlandske, norske, svenske osv….) offiserskorset var totalt uforberedt på hvordan angrepet fra nazi-Tyskland ville komme. Marskalk Petain & co levde i de tro at krig anno 1940 var det samme som krig anno 1918, men unge tyske generaler som f.eks Heinz Guderian i mellomtiden hadde utviklet nye, og uhyggelig mer effektive måter å føre krig på. Franskmennene følte seg trygge bak den uinntagelige Maginotlinjen… En sær sammenligning, enig i det….
Syntes sammenlikningen var helt kurrant jeg. Begge situasjonene beskrev folk med lua i hånda, forskjellen er måten de holdt lua på!
Må innrømme at jeg i øyeblikket ikke klarer å se parallellen mellom Franske generaler i 1940 og lederne i platebransjen.. Sikkert et godt poeng, men en utdypning hadde vært velkommen
Må innrømme at jeg i øyeblikket ikke klarer å se parallellen mellom Franske generaler i 1940 og lederne i platebransjen.. Sikkert et godt poeng, men en utdypning hadde vært velkommen
Spotify o.l gjorde musikk så praktisk at folk ikke lenger gidda å piratkopiere. Har ikke downet en mp3 siden jeg kjøpte spotify premium for to år siden, men det er jo ikke verre enn å begynne med dét igjen.
Enig, Spotify er genialt! Har hatt premium i ett år og er kjempefornøyd. Så utrolig enkelt å finne musikk, både med å søke i systemet og ved å sjekke vennelisten….
Jeg er i AKKURAT den samme situasjonen. Var en hyppig nedlaster før, men etter Spotify har jeg ikke lastet ned en eneste låt (bortsett fra The Beatles og In Flames som man ikke finner på Spotify).
Om bare all musikken hadde kommet der, og de hadde klart å opparbeide en dugandes avtale, så har man en lovlig tjeneste som alle tjener på.
Du finner hvertfall In Flames sine første utgivelser på Spotify. Disse er også de eneste du trenger :p
Spotify er superpraktisk fra brukerståsted, det er desverre et faktum at de betaler symbolske summer til rettighetshaverne for bruken av musikken.
Det er de små plateselskapene som trekker seg ut, så her holder ikke argumentet om at de feite pampene ikke fortjener bedre. Independentselskap som kun gir ut et fåtall titler i året, har nok desverre mer å tjene på på å stå utenfor streamingtjenestene pr. i dag.
Enig i det, men den dagen alle Spotify-kunder begynner å betale for tjenesten, akkurat som på Wimp tror jeg dette vil endre seg mer i retning av større inntekter til selskapene. Man må bare ha litt is i magen og litt tålmodighet. Tallene peker i riktig retning. Viktig å unngå at folk begynner å pirat-nedlaste igjen, for det gir INGEN inntekter til plateselskapene. DErfor kan en for restriktiv linje fra selskapenes side til å legge ut musikk på Wimp og Spotify fort gi litt uheldige signaler i markedet..
Jeg vil for egen del si at det største problemet for Spotify er den bedritne kvaliteten de streamer musikken i.
Jeg vil for egen del si at det største problemet for Spotify er den bedritne kvaliteten de streamer musikken i.
Jeg vil for egen del si at det største problemet for Spotify er den bedritne kvaliteten de streamer musikken i.
Når ble 320kbps ogg bedriten kvalitet?
Når ble 320kbps ogg bedriten kvalitet?
Jeg vil for egen del si at det største problemet for Spotify er den bedritne kvaliteten de streamer musikken i.
Avtaler må sikkert reforhandles underveis, men utviklingen kan ikke stoppes. selv er jeg betalende kunde på både Spotify og Wimp, jeg hører kun på det som finnes i musikkutvalget der. Jeg har ikke kjøpt ei plate på lenge og heller ikke lastet ned ulovlig siden streaming tjenestene kom. Velger plateselskaper og artister å unngå denne tjensten fører det ikke til at man kjøper musikken på andre måter. det må de snart forstå.
Nå bør det vel legges til det åpenbare faktum at STHoldings holder så godt som bare EDM i sin portefølje, bl.a en god del Drum ‘n Bass og relaterte sjangrer. Distance og 2562 er vel blandt de mer eksponerte artistene.
Dette medfører derfor at å være DJ igjen blir litt dyrere, noe som plateselskapene og artistene neppe ser noe problemer med.
Jeg forstår godt STH sin avgjørelse, siden enhver økonomisk gjennomgang av streamintjenestene vil vise at det er nær umilig å tjene særlig penger på dette alene, og heller bør sees på som promotering.
I denne sammenheng stiller EDM som sjanger særs dårlig.
Bra
Bra
For *nte gang:
Spotify er ikke problemet, men snarere den bedritne avtalen våre «representanter» har inngått på vegne av oss med Spotify om utbetaling av royalties. De burde skamme seg!
Ja, det er det de burde…..
For *nte gang:
Spotify er ikke problemet, men snarere den bedritne avtalen våre «representanter» har inngått på vegne av oss med Spotify om utbetaling av royalties. De burde skamme seg!
Ja, det er det de burde…..
For *nte gang:
Spotify er ikke problemet, men snarere den bedritne avtalen våre «representanter» har inngått på vegne av oss med Spotify om utbetaling av royalties. De burde skamme seg!
Ja, det er det de burde…..
Spotify er for radiogenerasjonen som foreldrene betalte lisensen for
sprøyt
Spotify er for radiogenerasjonen som foreldrene betalte lisensen for
Spotify er for radiogenerasjonen som foreldrene betalte lisensen for
Jeg kjøper musikken min fra 7digital. Spotify, itunes osv har for dårlig kvalitet.
Det er fordømt mye som mangler på Spotify fra før av, et par hundre britiske plateselskap ekstra merkes vel knapt.
Utrolig synd at de ikke kjenner sin besøkelsestid. Beste måten å selge på er å nå frem til kundene, så da må jo flere «utsalgssteder» være bra? Litt penger er vel bedre enn ingenting?
Er en trend som har pågått en stund. Støtt og stadig har det forsvunnet flere album fra de samme plateselskapene hos spotify. Jeg har bare brukt det aktivt i ett år, men merker allerede nå ulempene ved å faktisk ikke «eie» musikken min. Når artistene/plateselskapene finner det for godt, kan de trekke seg ut. Og det passer heller dårlig når en er på ferie og skal tråle gjennom fem nye album, som alle plutselig har forsvunnet. Og om spotify hever den månedlige prisen og man avbryter abonnementet som følge av det, så står man fort på helt bar bakke om man ikke har anskaffet seg musikk ved siden av. Spotify er et praktisk og fint supplement til musikkolleksjonen, men kanskje ikke så mye mer?
har liten tro på at det å trekke katalogene sine fra #spotify skal være økonomisk lønnsomt for musikkindustrien i lengden..
[...] artister og plateselskap kan komme til å gå i fotsporene til over 200 britiske selskaper som nå flykter fra streamingtjenestene, dersom ikke inntektene speiler utvalget av musikk de representerer. Jon Hopkins følte seg dårlig [...]
Hvor lenge er det en låt må spilles av i Spotify for at den teller som en avspilling ?
[...] Flykter fra Spotify [...]