Illustrasjon: Spotify.

Illustrasjon: Spotify.

Spotify blir «sosial»

Vi fulgte pressekonferansen der Spotify skulle fortelle hva som blir nytt i tjenesten.

Skrevet av:
Publisert 18:52 30 november, 2011

Ryktene som gikk om at Spotify skulle gå «i en helt ny retning» viste seg å stemme, da tjenesten fortalte om sine nyvinninger under en pressekonferanse i New York onsdag.

På forhånd hadde en rekke nettsteder spekulert i at musikktjenesten skulle lansere muligheten en rekke Facebook-aktige applikasjoner, altså egne «apper».

Daniel Ek, Spotify. Foto: Scanpix/Justin Sullivan, AP Photo.

Daniel Ek, grunnlegger og sjef i Spotify, her under en tidligere pressekonferanse, fortalte onsdag om tjenestens nye utvikling. Foto: Scanpix/Justin Sullivan, Ap Photo.

Omtrent et kvarter forsinka starta pressekonferansen, med Daniel Ek som blant annet snakket om musikkens moderne, digitale historie. I dag er det omkring 500 millioner personer som skaffer seg musikk gjennom nettet, men mesteparten skjer på ulovlig vis. Spotifys mål var å gi folk enklere tilgang til musikken, på lovlig vis. Nå er de den neste største digitale inntektskilden for plateselskap i Europa.

Les også:

Spotify hevder blant annet at 33 prosent av svenskene bruker dem og at dette har ført til 25 prosent mindre piratkopiering i tjenestens opprinnelige hjemland.

Så kom Daniel Ek til det som er nytt, og som altså stemte med spekulasjone som var blitt gjort på forhånd. Tjenesten har nå nådd 10 millioner aktive brukere og 2,5 millioner av dem er betalende. Bare siden september har de fått 7 millioner nye brukere, blant annet på grunn av sitt samarbeid med Facebook.

Derfor mente Spotify det neste logiske steget var å bli en sosial plattform.

– Folk har bedt om mange forskjellige nye funksjoner, men vi mener det viktigste er at musikken er der så fort som mulig og at folk kommer nærmere favorittartisten sin. Derfor blir vi ”sosiale”. Men hva betyr det? Spurte Ek.

– Vi gjør spotify til en åpen plattform der utviklere kan lage apper, forklarte han.

I venstremenyen på framtidas Spotify vil du blant annet finne en egen «app finder» der man kan finne fram til de ulike applikasjonene som er blitt utvikla. Der vil man blant annet finne redaksjonelle produkter. For eksempel har Rolling Stone laget en egen app der du får magasinets anbefalinger og en rekke spillelister. Det blir egne apper som viser teksten på låta du vil høre på og andre tjenester som gjør veien kortere til musikalske opplevelser.

Et annet eksempel er appen Songkick som hjelper deg å finne ut hva som skjer i nærheten. Tjenesten gir deg forslag om hva du kan gå ut og se av konserter ut fra hva du har hørt på i Spotify og hvilke låter du liker. Dermed kan du raskere kjøpe konsertbilletter og se artistenes tidligere setlister.

Anders Hofseth, NRKBeta. Foto: Kim Erlandsen, NRK.

Anders Hofseth, NRKBeta. Foto: Kim Erlandsen, NRK.

Som det var blitt spekulert i på forhånd, er det Spotify sjøl som må godkjenne de appene som skal bli tilgjengelig i deres nye plattform, noe endel ser som et negativt trekk.

Anders Hofseth i NRKbeta bekymrer seg imidlertid mer for at Spotify blir nok en inngjerdet hage:

- Dette fortsetter en trend vi har sett blant annet hos Facebook, med å bygge et lukket økosystem inne i tjenesten, istedet for at ting skjer ute på det store nettet. Det fører til fragmentering, sier han.

– Det lukker innholdet inne hos leverandøren.

Ellers mener Hofseth det er en interessant utvikling.

– Det kan godt hende det vil dukke opp spennende tjenester rudt dette, både redaksjonelle produkter og tilleggsløsninger som utvider bruksmulighetene for Spotify.

Spotify har også benytta anledningen til sjøl å lage egne applikasjoner. Blant annet vil du i menyen ute til høyre i vinduet, der du har lista over venner, også kunne velge ut dine favorittvenner; de du aller oftest kommer tilbake til for å se hva akkurat de lytter til.

Tags: , , ,

Del "Spotify blir «sosial»"
 

9 kommentarer på “Spotify blir «sosial»”

  1. Spotify ble vel «sosial» forrige gang de hadde en større oppdatering og la til Facebook greiene som alle klagde på. Hadde vel egentlig motsatt virkning på meg siden jeg da logget Spotify ut av Facebook og ikke har brukt vennelisten etterpå.

    Apps må jeg si virker mye mer lovende. Noen ganger blir man litt lei de gamle spillelistene sine og «What’s New» delen av Spotify har alltid vært håpløs til å få nye impulser. Etter kun ha testet Apps i en halvtimes tid har jeg allerede funnet mye ny musikk :)

    Moodagent finner musikk basert på en stemning, eller man kan starte med en låt eller spilleliste som utgangspunkt å finne tilsvarende låter. Ikke helt intuitiv, og «happy» gav meg stort sett bare eldre funk/disco. Men med utgangspunkt i en låt fra mine lister fant den en del bra. Dagbladet har også lagt inn en app med anmeldelser , ikke dumt :)

    Gleder meg å se hva kreative hjerner kan få til her, definitivt fremskritt for Spotify!

    Preview versjon med apps kan lastes ned her:
    http://www.spotify.com/no/download/previews/

  2. Merayen sier:

    Jeg har alltid elsket Spotify for sin minimalisme. Etter at den tvungne Facebook-integrasjonen kom, og nå en egen app-plattform, så tyder det på at Spotify går den dystre veien til «bloat».

  3. Merayen sier:

    Jeg har alltid elsket Spotify for sin minimalisme. Etter at den tvungne Facebook-integrasjonen kom, og nå en egen app-plattform, så tyder det på at Spotify går den dystre veien til «bloat».

  4. Stein Aage Hegle sier:

    Syns ikke dette er noe fremskritt. Vil ikke tvinges inn i en boble hvor andre skal sortere eller tenke ut hva jeg er interessert i, slik de fleste søkemotorer gjør,  heller ikke når jeg vil være sosial, slik nå spotify gjør. Jeg vil gjerne bruke spotify til å lytte til musikk.

Legg igjen en kommentar