Lou Reed & Metallica - Lulu
Det verste fra begge verdner
Lulu er et kjærlighetsbarn som burde blitt satt ut i skogen.
Det er noe som skurrer ved selve ideen. Den bitende sarkastiske, intellektuelt orienterte og tilbakelente skravla til New Yorks kyniske visjonær Lou Reed, paret med velregissert, staut og stadionformatert metal? Så skal det også vise seg at disse tilsynelatende inkompatible størrelsene er – hold deg fast! – inkompatible.
For ordens skyld: Lou og ‘tallica utgjør begge individuelle hjørnesteiner i min musikalske grunnmur. Førstnevnte har, ved siden av et udødelig knippe klassikere med Velvet Underground, noen lysende soloøyeblikk på samvittigheten (ikke minst det, i likhet med Lulu, tungt spoken word-orienterte John Cale-samarbeidet Songs For Drella).
Metallica formet meg på sin side fra barnsben av, og særlig to album står igjen like lysende som da åttitallet skjenket oss dem (Master Of Puppets og min favoritt …And Justice For All). Lulu er like fullt en idé – avfødt av en spontan fellesopptreden før en Rock and Roll Hall of Fame-seremoni – som burde fått lov å dø hen i det stille.
Samarbeidet har vært latterliggjort fra første sekund, toppet av en av de morsomste Untergang-memeene verden har sett på en stund (øyeblikket: «that cunt from Velvet Underground?») og en parodi med bestefar Abe Simpson i rollen som inkoherent, rallende gamling. Sistnevnte ligger dessverre faretruende tett opp til uttrykket på virkelighetens Lulu.
Lou Reeds kunstneriske visjon synes i tiltagende grad å være å fremstå som en gretnest mulig gammel kødd. I så måte lykkes han med dette prosjektet, som består av lyriske bearbeidelser av den kontroversielle tyske dramatikeren Frank Wedkins to teaterstykker om Lulu, en femme fatale i seksuell drift gjennom Europa, skrevet tidlig på 1900-tallet.
Reeds fragmenter er på uforpliktende vis svøpt i vold og sex, med drypp av misogyni og rasisme tilsatt for besk smaks skyld. Men det er ikke først og fremst tematikken som gjør dette til en provokasjon. Lou Reed begår nemlig den eneste litterære dødssynden det er mulig å tenke seg i denne sammenhengen: Tekstene han har skrevet berører ikke. I noen som helst retning. Istedet forblir de en ustyrlig smørje av forvridd og frakobla dødsromantikk. Det hjelper naturligvis lite at han fremfører dem som en døende stut.
Og stakkars Metallica, da. Det høres ut som de, idet studiotaksameteret går, fortsatt er lamslått over at tanken på at de befinner seg i studio med Lou Reed. Jeg mener: FUCK, DUDE. Det er lett å se for seg den klamme stemningen i studio idet de prøver å jamme seg fram til noe stort, men stadig ender opp i et eller annet riff hvis middelmådighet kun understrekes av Lars Ulrichs elendige trommespill og de umotiverte utbruddene fra korgutt James Hetfield.
Ryktene vil ha det til at det etterhvert notorisk sippete tospannet Hetfield & Ulrich brast i gråt under innspillingen av den uutholdelig lange avslutningslåten «Junior Dad», som tross sine abnorme 19 minutter og 30 sekunder er blant de ytterst få givende musikalske tilløpene her. Gleden over å høre at Loutallica, om omstendighetene hadde villet det annerledes, faktisk kunne vært en levedyktig organisme, blekner imidlertid raskt ved tanken på misfosteret man har tilbragt den siste timen med.
For å si det med gammern sjæl, idet han en gang ble bedt om å kommentere Metal Machine Music (1975) – et annet høyst kontroversielt og kompromissløst, men, i skarp motsetning til hva Lulu noensinne kommer til å bli, innflytelsesrikt kapittel i Lou Reed-testamentet: – Well, anyone who gets to side four is dumber than I am.
Marius Asp
Tags: anmeldelse, Lou Reed, Lulu, Lydverket, marius asp, Metallica, plate
Why!?! metallica må jo være fast bestemt på å miste all respekt fra fans for tiden. Lou Reed høres ut som han vandret inn i feil studio uten å merke det…
Metallica har fått en många fans tack vara några powerballder på radio som spelas om och om igen tills många börjar lika dem. Jag var ett stort Metallica fans på 80-talet när bandet var bra,innan de sålde sig för pengar och började laga möka plater. Att vara rock&roll är att inte göra det som är meinstream och ska gillas av alla och spelas i radion varje dag, då är du Jay-z,Rihanna eller något i samma skola.
Helt enig med Asp.
Jeg har en mistanke om at de fleste som kritiserer dette produktet enten står med begge beina i Metallica-leiren, eller i det minste har tyngepunktet på det beinet de har der. For oss som har likt Reed i maaange år, er dette gull. (BTW, jeg har vært Metallica-fan siden Kill ‘Em All).
Det virker som om mange vil at de skal spille inn «Metallica» om og om igjen. Hvis man mister respekten for heltene sine fordi de beveger seg litt utenfor boksen, har man kanskje et problem. For min del kan Metallica gjerne gå i studio med Lady Gaga og Liza Minnelli …
Jeg har egentlig aldri vært noe metallica fan. Vokste opp med Maiden her i gården, men Metallica i studio med Lady Gaga kunne vært stilig. Har nå hørt igjennom Lulu raskt, og jeg ser veldig mye av det kritikeren sier. Jeg føler meg også veldig skuffet fordi jeg faktisk så operaen Lulu og håpet på at vi her skulle få servert litt særere tolvtone musikk eller noe, slik som operaen er. Det viste seg dog at verken Metallica eller Reed hadde sett stykket, hvilket jeg synes er trist. Som sagt, likte ikke denne plata, og det er synd. Når jeg hørte om sammarbeidsprosjektet var jeg faktisk litt interessert, og det sier en del kommende fra en som aldri har vært noe glad i metallica.
Det er real tilbakemelding.
Maiden duger. Jeg var blant de heldige som snublet over Maiden som oppvarmingsband for Kiss i Drammen for en mannsalder siden (31 år og noen dager).
Helt enig!! Dette samarbeidet stinker. Til og med terningkast to er raust i dette tilfellet. Vil mye heller ha et ekte og rent Metallica album.
Det kommer. De driver på å skriver et rent metallica album, dette er bekreftet av Rob. LULU er et Lou Reed med Metallica album, ikke et Metallica album.
det var objektivt…
Hvem sa at anmeldelser skal være objektive? Og når ble musikk en objektiv greie?
Jeg synest plata er fin på sin egen måte. Veldig uvant å høre metallica «sounden» og en gammel mann som pratesyng på musikken. Jeg synest de er modige. Viser bare at de har baller.^^ Veldig bra:D Faktisk er noen av tekstene utrolig fine! Så bruker de synth og andre instrumenter som jeg ikke har hørt Metallica har blandet inn tidligere. Sangene er veldig lange også. Synest plata var fin jeg =)
herregud. objektiv musikkanmeldelse? det er teitere enn subjektiv 2+2
det som overrasket meg mest var hvor elendig spilt makkverket var. Hvem som helst kjellerband spiller med mer feeling enn det Metallica gjør om dagen
[...] anmeldelsen: Det verste fra begge verdener – og hør hele plata [...]
[...] anmeldelsen: Det verste fra begge verdener – og hør hele plata [...]
Lars Ulrichs med duckface, lol!
Jeg ser ikke på denne platen som noe annet enn et forsøk på å melke fansen for litt mer penger..
Lulu er ikke så dårlig da! Og dette er heller ikke et Metallica album, Lou Reed spurte bare Metallica om å bli med på en plate fordi Lou likte så godt å spille med de og de sa Ja til det.
»men Metallica i studio med Lady Gaga kunne vært stilig», hva FAEN er det du prater om?!?!? Det ville ikke vært noe stilig i det hele tatt! Da er det bedre med ingen!
Ikke helt bra dette, ved første høring.
Når det er sagt er ikke Lou eller Metallica amatører, det ER tøft og gji ut dette.
Pink floyd fikk slakt for The Wall, så jeg skal høre mer på dette.
Det kreves litt mer her enn å åpne ører og øyne for puppepop!
Pål A
Har inte hört platan än, men må säga att det är tufft av de alla att göra något som inte alla kommer att gilla, det är rock&roll. Stort tack till Metallica för de inte gör en ny powerballad som spelas i radion tills man hatar bandet!
For meg kom det ikke som noen bombe at samarbeidet låt så katastrofalt ufruktbart. Lenge siden Metallica hadde noe spennende å fare med, ikke siden jeg gikk på videregående faktisk (på 80-tallet…). Ikke like fantastisk å høre igjen de øyeblikkene lenger heller. Lou Reed har jo faktisk en aura av respekt fortsatt, men det blinker varselslamper mht. dømmekraften når han går i spann med liket Metallica. Så på konserten på svensk TV med Slayer og Metallica. Utrolig hvor mye mer vitalt Slayer lød…. Nei, finn noen nye band folkens dersom dere vil høre ny musikk.
[...] Reed som sammen med Metallica slapp albumet Lulu. Et samarbeid som ikke falt i god jord hos verken anmelderne eller fansen. At Reed ble drapstruet av Metallica-fans etter albumslippet bør være en indikasjon [...]
Uansett sjanger , bakgrunn eller erfaring. Lulu er et katastrofe album uten sidestykke.
Jeg er for at artister skal prøve nye ting, Men at Metllica ikke kunne høre(eller se) at dette prosjektet aldri skulle se dagens lys, er utenfor min fatte evne!
Mistress dead er den verste sangen jeg har hørt ! Om Metallica knuser sine røtter er det greit for meg, men jeg har mistet ALL respekt for metallica som musikere og låtskrivere..
[...] Les vår anmeldelse: Det verste fra begge verdner [...]
Relax.
Alle gjør småfeil. Shagrat i Dimmu Borgir har også spilt inn en låt med en rapartist.
De er konger for det.
Dessuten er det n o e n av riffene på denne platen som ikke stinker
Metallica ruler uansett.
Liker plata godt jeg
[...] å ta av i år. LOLtallica, stagediving-galskap på Odd Future-konserten, Wiley som avlyser Oslo Live fordi han heller vil [...]
[...] Les resten av anmeldelsen! [...]
[...] slakt. Lydverkets anmelder kalte det hele for en idé som burde fått lov til å “dø stille hen”, og heller ikke fansen var videre begeistret. Lydverket bestemte seg for å gå rett til kilden, og [...]
[...] Denne gangen som seg sjøl, og ikke i noe merkelig samarbeid med folk som gjør at resultatet blir «det verste fra begge verdener». Lars Ulrich på scenen med Metallica under Rock in Rio i fjor høst. Foto: Scanpix / Sergio [...]