Øya-anmeldelser onsdag

Les Lydverkets dom over Mew, Vampire Weekend, Kåre and the Cavemen, The Bronx og Ulver!

Skrevet av:
Publisert 11:47 13 august, 2009
Les Lydverkets anmeldelser fra Øya-onsdagen (foto: Kim Erlandsen, NRKP3)

Første ordentlige Øyadag er unnagjort.  11000 billetter ble revet bort på forhånd og 15000 var inne på området hvis en regner med artister, frivillige og presse. Men ennå viktigere - dommen fra Lydverkets anmeldere har falt. Her finner du alle anmeldelsene fra onsdagen i Middelalderparkens åpningsdag.

«Drengene i Mew har en rekke ting som taler imot dem. La meg kjapt nevne tre: De er dypt, nærmest kokett pretensiøse, de gir platene sine uutholdelig daffe titler og er attpåtil danske som Kim Larsen svøpt i rød salami, med alt det innebærer av dårlig musikalsk karma. Det er fristende å kalle dem indierockens Pink Floyd, med tjukke lag av ambisjoner smurt utover skjortebrystet og seintflytende “magi” (merk gåseøynene) murrende i hver avkrok av deres gigantomane univers«, innleder Marius Asp, før han kaster en treer til Mews opptreden på Engascenen. Les anmeldelsen her! Glir forbi (3)

Forventningene var enorme på forhånd da Kåre&The Cavemen skulle sette et verdig punktum for en omfattende karriere. «det surf- og stylingorienterte (og kanskje bittelitt ironiske) Jet Age-materialet nesten rager der oppe med det mer frakobla, fjerne og truende sexy A Long Day´s Flight…-albumet, til tross for at sistnevnte var et stort steg opp på plate. Høydepunktene på Engascenen teller “Down The Road Of Golden Dust”, “Girlfriend In Tacoma” og en forrykende versjon av “Filadelfia”, tre låter (av mange!) som alle hinter om hvor hvilke høyder K&tC tangerte rent låtskrivermessig da de var på topp«, mener vår anmelder og lander på en solid femmer. Les hele anmeldelsen her!  Alt er Tilgitt (5)

De tidligere metallheltene i Ulver fokuserte mest på sine tre seneste utgivelser i middlealderparken. Anmelder Siri Narverud Moen savnet mørke og og skriver «kanskje var forventningene mine skrudd for høyt denne ene gangen. Kanskje var det forventningene hos bandet på forhånd som hindra dem i å finne sammen som den mørke krafta de burde vært for oss? Tatt i betraktning hvor bra alt de lager er«, men endte allikevel med å trille en firer. Les anmeldelsen her: Jazzå, Ulver (4)

«Da regnet pøset ned i centimetersstore dråper at bandet virkelig kom til sin rett. LA-bandet blandet sitt eget øs inn med regnets på fortreffelig vis, det virket som om den intense regnskuren var akkurat det energitilskuddet de trengte for virkelig å gi det lille ekstra«. Sitatet er hentet fra vår anmeldelse av The Bronx, som fikk en femmer og skryt kastet etter seg. Les hele anmeldelsen her: Egnet for Regnet (5)

Også Vampire Weekend leverte varene i Gamlebyen skal man tro vår anmelder Jørgen Hegstad: «De viker ikke voldsomt fra studioinnspillingene, men denne konsise, improfientlige holdningen irriterer lite når man får låter som “Mansard Roof”, “Campus” og “Cape Cod Kwassa-Kwassa” på rekke og rad. Låtene går gjennomgående noe saktere enn vi er vant dem (spesielt “Bryn”, som går i omtrent halv fart), men duve-vennlig tempo passer bra såpass tidlig i festivaluken.» Les hele anmeldelsen her: Duve-stråling (5)

Tags: , , , , , , ,

Del "Øya-anmeldelser onsdag"