Øya-anmeldelser lørdag

Tok Røyksopp det helt hjem? Hvor tok Noora Noor det hen? Ble det noen seksere? Her får du anmeldelsene fra Øyas siste dag! Øyafestivalens siste dag var preget av høljregn, ponchoer og gjørme. Og en god del fine konserter. Først ut var Bob Hund, som ikke revolusjonerte Øya-festivalen, for å si det slik. «Dessverre føltes […]

Skrevet av:
Publisert 2:22 16 august, 2009

Tok Røyksopp det helt hjem? Hvor tok Noora Noor det hen? Ble det noen seksere? Her får du anmeldelsene fra Øyas siste dag!

Øyafestivalens siste dag var preget av høljregn, ponchoer og gjørme. Og en god del fine konserter. Først ut var Bob Hund, som ikke revolusjonerte Øya-festivalen, for å si det slik. «Dessverre føltes dagens Øyakonsert mer som en del av releaseturnéen for deres nyss slupne (og absolutt godkjente) Folkmusik För Folk Som Inte Kan Bete Sig Som Folk, noe som gir seg utslag i at det går hele tyve minutter ut i konserter før den første ordentlige klassikeren kommer, “Nu Är Det Väl Revolution På Gång?”, og det er først da det regnvåte publikumet for alvor våkner.», mente vår anmelder Jørgen Hegstad,  og trillet en firer. Les hele anmeldelsen her.

Mange hadde forhåpninger til Dirty Projectors på forhånd, men skal vi tro Marius Asp innfridde de ikke helt. Han skriver: «På mange måter en fin konsert, dette. Men det er likevel ikke til å komme fra at den multikulturelle utvekslingsfantasien TheVery Best utgjør ved Vikascenen en halvtime tidligere presser regnet lenger bak i bevisstheten enn Dirty Projectors makter med sin tilmålte time denne siste Øyadagen.», og lander på en firer på skalaen. Les hele anmeldelsen her.

Enda en firer fikk souldronningen Noora Noor for sin opptreden. «Hovedproblemet er nemlig at Noora sjeldent rører eller når fram til publikummet foran seg. Hun har ikke den samme nerven, den samme umiddelbare følelsen i stemmen som artister det vil være naturlig å sammenlikne henne med. Og rører du ikke folk når du er soulartist, er det ikke så mye soul igjen.», skriver Andreas Øverland. Les hele anmeldelsen her.

Røyksopp avsluttet hele festivalen på Engascenen, i regn og blåst til en fornøyd publikum.

» Superheltene i pop bruker sjøltilliten riktig, og lager en festforestilling årets Øyafinale: De har lekt seg til nye versjoner av flere av låtene sine, som når “Eple” går fra funky baktung til å skrus opp og i knirk. De tar seg råda til å spille en helt ukjent sang allerede som andrelåt i settet, og jøss, de hadde en liten popbanger i skuffen uten at vi visste det!», skriver Siri Narverud Moen og triller dagens første og festivalens siste femmer! Les hele anmeldelsen her.

Tags: , , , , , ,

Del "Øya-anmeldelser lørdag"