Fremtidens radio er der folk er

Jeg er først nå blitt gjort oppmerksom på sjefredaktør Sven Egil Omdals interessante mediekommentar 22.desember i fjor i Stavanger Aftenblad (kan ikke lenke, siden jeg ikke fant den på nettet) hvor han forteller om sine positive opplevelser med nettradio som gir han 8774 kanaler rett inn i stua. Som radioentusiast er jeg helt enig. Nettradioer som kopler seg på trådløse nettverk er nok et eksempel på at radio tilpasser seg utviklingen og fortsatt kommer til å ha en sterk posisjon i mediemarkedet. Les videre

Publisert i Ukategorisert | 2 kommentarer

Denne bloggen må skifte navn

Jeg har siden november ledet arbeidet med å omorganisere styringsstrukturen i NRK Kringkasting. Denne divisjonen har ansvaret for NRKs radio- og tv kanaler og vårt tilbud på Internett.  P3-sjef Marius Lillelien har i denne perioden fungert som radiosjef. Nå har vi bestemt oss for en ny struktur som innebærer at vi fra 1.april ikke lenger skal ha en radiosjef eller tv-sjef i NRK. Det betyr at jeg ikke går tilbake i funksjonen som radiosjef,  og at Marius Lillelien fungerer perioden frem til 1.april. Jeg skal bringer videre de spørsmålene som kommer i denne bloggen om radio og som han bør svare på.  Utover det har jeg tenkt å fortsette denne bloggen med fokus på radio,  men under nytt navn og kanskje noen andre teamer innenfor mediesektoren.

Publisert i Ukategorisert | 1 kommentar

Usikkerhet i det kommersielle radiomarkedet

Rett før jul inngikk SBS en avtale med TV2 og overtok ansvaret for Kanal 24. 22.januar er det søknadsfrist for de som ønsker lokalradiokonsesjon fra sommeren av og i sju år fremover. Der favoriseres søkere som lover mye lokalt innhold og samme aktør kan ikke påregne å få flere konsesjoner i samme område. SBS eier i dag lokalradione The  Voice og Radio 1, men er altså ikke garantert nye lokalkonsesjoner til høsten. Er kjøpet av Kanal 24 rett og slett motivert av å sikre seg en radiokonsesjon i tilfelle SBS skulle miste noen av lokalradiokonsesjonene? Les videre

Publisert i Ukategorisert | 3 kommentarer

God jul

Vi har lagt bak oss et veldig godt radioår hvor NRK Radio de siste ukene har hatt over 70 prosent av radiomarkedet. Salget av DAB-radioer ser ut til å gå bra og det føles bra å ta juleferie. Les videre

Publisert i Ukategorisert | 5 kommentarer

Bruce Springsteen

Etter at en kompis var i Drammenshallen for 25 år siden har jeg ventet på å få oppleve The Boss innendørs. Det fikk jeg tirsdag, og det var en stor opplevelse. Les videre

Publisert i Ukategorisert | Merket med , | Skriv en kommentar

Elektrobransjens ansvar

I disse dager flommer postkassa over av julereklame. Nok en gang lokkes folk til å kjøpe analoge FM-radioer, mens det finnes et bredt utvalg av DAB/FM-radioer til tilnærmet samme pris og radioer for trådløse nett som kan ta hundrevis av radiokanaler.

Les videre

Publisert i Ukategorisert | Merket med | 3 kommentarer

Endelig våger noen å si fra!

I siste nummer av Samtiden forteller  sosiolog Arve Hjelseth om sitt forhold til Brasils landslag i fotball. Han liker ikke laget Les videre

Publisert i Ukategorisert | Merket med , , , | 4 kommentarer

Bred oppslutning om digitalisering

Stortinget behandlet torsdag formiddag meldingen om kringkasting i en digital fremtid, og med  unntak av Fremskrittspartiet, fikk kulturministeren bred tilslutning for planene om en overgang fra analog til digital radiodistribusjon. Les videre

Publisert i Ukategorisert | Merket med , , | 3 kommentarer

Digitalradio selger bra i Storbritannia og Danmark

I Norge kan vi glede oss over at det er solgt i underkant av 200 000 DAB-radioer på tre år. Men vi ligger likevel litt etter Storbritannia og Danmark. I Storbritannia har de nå passert 5.5 millioner radioer og 15,3 prosent av all radiolytting foregår på DAB. Tilsvarende tall for NRK er 6 prosent. På ett år er det solgt 1,8 millioner DAB-radioer. Målt i pund så synker markedet for analoge radioer med 13%, mens DAB øker med 9 %. 84 % av alle kjøkkenradioer som selges i Storbritannia er DAB.

I Danmark er det nå solgt over 500 000 DAB-radioer og det er en fordobling på ett år.

Hvorfor henger vi etter? Først og fremst fordi vi det tok litt lenger tid før DAB-radioer kom i butikkhyllene i Norge. Mens briter og dansker har kjøpt DAB,  så har nordmenn oppgradert sine kjøkken med analoge Tivoliradioer. Det har iallefall gledet Erling Neby som har solgt radioer i bøtter og spann. Kjenner jeg ham rett, så tar han gjerne også sin del av det digitale markedet som nå vokser frem. Ikke noe ville ha vært bedre enn det.

  

Publisert i Ukategorisert | 1 kommentar

438 000 nordmenn har tilgang til DAB-radio.

438 000 nordmenn sier de har tilgang en DAB digitalradio. Over 70 prosent av dem sier de er fornøyde med DAB-radioen sin. Og 483 000 har planer om å kjøpe DAB digitalradio de nærmeste 12 månedene, ifølge en undersøkelse TNS Gallup har gjort for Digitalradioutvalget i Norge.

Undersøkelsen er gjennomført i perioden 26. september til 3. oktober. Den viser god fremvekst for DAB i Norge. En tilsvarende undersøkelse fra april 2007 viste at 10, 4 prosent av husstandene i Norge hadde DAB-radio. Nå er andelen steget til 11,8 prosent. Med et gjennomsnitt på 2,3 personer pr husstand betyr det om lag 191.000 DAB-radioer.

I oktober fikk store deler av Møre og Romsdal DAB dekning. I desember står deler av Nord-Norge for døren med dekning til bland annet Mo i Rana, Bodø, Narvik, Harstad, Hemnes, Salten, Vadsø, Alta og Hammerfest. Med dette er målet om 80 prosent befolkningsdekning oppnådd i 2007. Flere og flere forhandlere satser aktivt og utvider sortimentet slik at det nå er enkelt å velge en kombinert DAB/FM radio.

Publisert i Ukategorisert | 3 kommentarer