I Norge kan vi glede oss over at det er solgt i underkant av 200 000 DAB-radioer på tre år. Men vi ligger likevel litt etter Storbritannia og Danmark. I Storbritannia har de nå passert 5.5 millioner radioer og 15,3 prosent av all radiolytting foregår på DAB. Tilsvarende tall for NRK er 6 prosent. På ett år er det solgt 1,8 millioner DAB-radioer. Målt i pund så synker markedet for analoge radioer med 13%, mens DAB øker med 9 %. 84 % av alle kjøkkenradioer som selges i Storbritannia er DAB.
I Danmark er det nå solgt over 500 000 DAB-radioer og det er en fordobling på ett år.
Hvorfor henger vi etter? Først og fremst fordi vi det tok litt lenger tid før DAB-radioer kom i butikkhyllene i Norge. Mens briter og dansker har kjøpt DAB, så har nordmenn oppgradert sine kjøkken med analoge Tivoliradioer. Det har iallefall gledet Erling Neby som har solgt radioer i bøtter og spann. Kjenner jeg ham rett, så tar han gjerne også sin del av det digitale markedet som nå vokser frem. Ikke noe ville ha vært bedre enn det.
I norge henger vi nok etter fordi en viss lobbyist tok helt av og fylte opp avisene med lesereinnlegg om at DAB var nedlagt. Litt skremmende at en person kan skape så mye forvirring i norge, ikke sant?
Pure sier de selger mest DAB-radioer i UK, Belgia, Danmark, Tyskland, Sveits og Norge, så det er vel ikke bare norge, danmark og england som satster på DAB?