For å få plass til én riksdekkende kommersiell radiokanal på det svenske FM-nettet vil det koste mellom 200 og 400 millioner svenske kroner. Dette kommer fram i en offentlig utredning som nå er gitt til det svenske Kulturdepartementet. I utredningen heter det også at det vil ta mellom 3 og 4 år å gjennomføre en slik replanlegging av FM-nettet. Utvalget anbefaler politikerne å satse for fullt på digitalradio i Sverige.
Mange har ventet spent på denne utredningen og jeg mener det er veldig bra at den slår fast at en digitalisering av radiomediet er framtiden for radio i Sverige. Rapportens konklusjoner og anbefalinger er helt i tråd med NRKs syn her i Norge. Ikke bare er det forbundet med enorme kostnader å fortsette med FM, men innholdet for svenske radiolyttere vil bli langt bedre ved å satse digitalt.
Sveriges DAB-nett dekker i dag rundt 85 prosent av befolkningen. Utvalget foreslår at det etableres totalt fire multipleks, og at kapasiteten deles mellom Sveriges Radio og de kommersielle radioaktørene. Per i dag finnes det ingen riksdekkende kommersielle radiokanaler i Sverige. Fortsetter den svenske utbyggingen av det digitale radionettet kan de snart få plass til rundt 80 riksdekkende digitale radiokanaler.
Utvalget mener det er på høy tid at det skapes forutsetninger for å kunne sende radio digitalt i Sverige, og anbefaler at det lyses ut konsesjoner for kommersiell riksdekkende digitalradio. Disse konsesjonene skal være gratis, mens de analoge FM-konsesjonene for lokalradio fortsatt skal koste penger, foreslår utvalget.
I Sverige består kommersiell radio av en rekke lokale stasjoner som stort sett er tilsluttet selskapene MTG eller SBS. Disse to selskapene har sammen med Sveriges Radio bedt om at forholdene nå legges til rette for digitalradio.
Det er av stor betydning at hele radiobransjen står sammen om en overgang til digitalradio. Derfor er det svært gledelig at Sverige ser ut til å komme etter. Sammen med Danmark og Sverige får vi snart et stort skandinavisk digitalradiomarket som vil gi forbrukerne et bredt og godt utvalg av mottakere i årene framover.