Eivind Engberg har en interessant kommentar på Radionytt.no. Han mener at radiobransjen ikke har forstått at innholdet må distribueres på mange digitale plattformer.
Eivind Engberg har vært på teknologimessen NAB og registrert at radio var nærmest fraværende. Han etterlyser en mer offensiv stratetgi fra lokalradioene og P4 for å levere ?content anywhere?, mens NRK får ros for blant annet å distribuere radio over det digitale bakkenettet for tv. Jeg er selvsagt glad for å få godkjent karakter, men samtidig bekymret for at deler av radiobransjen ser ut til å sitte fast i FM som eneste distribusjonsform. Det kan virke som om kritikken mot DAB har skygget for det faktum at lytterne er i ferd med å bli heldigitale og at FM er på vei mot solnedgangen. For å møte dette har vi NRK en ambisjon om å være på alle digitale plattformer der folk er. Radioens største fortrinn er vi kan levere skreddersydde musikkpakker med godt innhold som kan kombineres med lesing, kjøring, nettsurfing, jobb eller husarbeid.
Når jeg leser en del innlegg om digitalradio, og spesielt da om DAB, fra enkelte i lokalradiobransjen, så virker det på meg som digitaliseringen blir sett på som en trussel og ikke som en mulighet. For NRK er det helt nødvendig at hele radiobransjen blir med og gir digitalradio godt innhold. Det er selvsagt fristende å bare takke og bukke for at vi får store deler av det voksende digitalmarkedet for oss selv. Men både lytterne og NRK er best tjent med sterk konkurranse og et variert digitalt programtilbud. Derfor bør lokalradiobransjen samle seg om en digitalradiostrategi som peker utover kommende konsesjonsperiode. Lokalradioene samles til landkonferanse i Kristriansand på fredag og utfordres herved.
Uansett, NRKs ambisjon er å få ut radioinnholdet vårt på alle relevante digitale plattformer; til DAB-radioer, digital-tv bokser, Internett, kabelanlegg, satellitt, mobiltelefoner, spill, som podcast, direkte eller fra vårt radioarkiv. Det er ambisiøst, men helt nødvendig for at radio skal bli med videre inn i den digitale verden.
Podcast? Norsk Rikskringcasting og Kringcastings orchestra blir det neste.