Se Lydverket nå

Siri Nilsen og Rumble in Rhodos spiller live og du får møte trommeslagerne Brann og Frost.

Skrevet av:
Publisert 17:27 15 februar, 2012

Siri Nilsens andre album Alle Snakker Sant fikk mer enn yatzy i femmere, ros i britiske The Guardian, og ble Spellemannominert i kategorien beste kvinnelige artist. Som datter av visekongen Lillebjørn Nilsen har hun det nærmest i blodet, men etter et mislykket forsøk på å lære seg å spille gitar, så har hun funnet sitt instrument: ukulelen. På Lydverket fremfører hun fantastiske ”Alle Snakker Sant” med sitt eget band og den vidunderlige låta «Daniel», skrevet av Bat For Lashes, sammen med sine nye venner fra Follo.

Les mer: Siri Møter Rumble in Rhodos

Rumble In Rhodos er også høyt elsket av kritikere såvel som et entusiastisk publikum. Deres utvikling fram til det nyeste albumet Signs of fervent Devotion har vært en frydefull og bråkete tur mot et mesterlig og orginalt produkt. De fyller scenen vår sammen med Siri Nilsen og på egenhånd.

Les anmeldelsen av Signs of Fervent Devotion.

Den mest hardtarbeidende i et band er den som ofte sitter skjult bak trommesettet sitt. To av verdens beste trommeslagere, Brann fra Mastodon og Frost fra Satyricon og 1349, har en arbeidsdag som involverer sår, blemmer, muskelskader, og noe overraskende; yoga. Lydverket ble med dem på jobb.

Les og se mer: Satyricon i Colombia

Les og se enda mer: Mastodon om The Hunter

Se Lydverket på NRK2 i kveld kl. 20.45, eller øverst i denne saken.

Tags: , , , , , , ,

Del "Se Lydverket nå"
 

7 kommentarer på “Se Lydverket nå”

  1. Anonym sier:

    For ei vakker jente!

  2. Anonym sier:

    «To av verdens beste trommeslagere».

    Hvilke kriterier ligger til grunn for denne påstanden?

    Uansett er det en latterlig påstand. Den lar seg ikke etterprøve og avviker fra enhver gjengs oppfatning om trommesettmusikere og deres dyktighet. Ikke engang innenfor landets grenser befinner disse to seg i det ypperste segmentet av utøvende slagverkere.

    Verdens mest hardtarbeidende musikere?? Tøv. Ikke engang scenejobben kommer i nærheten.

    Toppidrett? Ja, det måtte sammelignes med toppidrett – vanlig idrett er ikke hot nok å sammenligne med. Det er nærmere idrett enn musikk – men langt fra toppidrett. Cirkus er det for enkelt til å sammelignes med.
    Umulig å fastslå hvem som er Norge’s beste trommeslager. Rent sludder å gjøre det. Verre blir det når den som tildeles tittelen åpenbart er en helt gjennomsnittlig utøver.Noen som gjør krav på en såpass p r e t e n s i ø s utnevnelse må besitte bred kapasitet på instrumentet. Det har de ikke. De har ikke den grad av følsomhet og allsidighet som skal til - foruten at de begge svinger som en gråsmed på en dårlig dag.Måten de spiller på og teknikken de legger for dagen er punkteknikk uptempo.De er snarere under middels enn over middels i den norske slagverkerfloraen.Den raske bruken av basstromme med dobbeltpedal er egnet til å imponere barn eller andre musikalsk uferdige – men er ingen stor kunst.For den modne lytter er dette som å  høre en steinknuser i drift; noen har glede av det men stor kunst blir det ikke.Raffinementet er totalt fraværende.Den engelskspråkliges fravær av skadeforebygging vitner kun om amatørskap. Noe mer gjennomtenkt hos den norske, men det hjalp tydeligvis lite – det er også amatørmessig; spesielt når de skal framstå som profesjonelle. Når arbeidsfysiologien blir oversett i den grad det vises her, fremstår de som dårlige forbilder.
    Umulig å fastslå hvem som er Norge’s beste trommeslager. Rent sludder å gjøre det. Verre blir det når den som tildeles tittelen åpenbart er en helt gjennomsnittlig utøver.
    Noen som gjør krav på en såpass p r e t e n s i ø s utnevnelse må besitte bred kapasitet på instrumentet. Det har de ikke. De har ikke den grad av følsomhet og allsidighet som skal til - foruten at de begge svinger som en gråsmed på en dårlig dag.

    Måten de spiller på og teknikken de legger for dagen er punkteknikk uptempo.

    De er snarere under middels enn over middels i den norske slagverkerfloraen.
    Den raske bruken av basstromme med dobbeltpedal er egnet til å imponere barn eller andre musikalsk uferdige – men er ingen stor kunst.
    For den modne lytter er dette som å  høre en steinknuser i drift; noen har glede av det men stor kunst blir det ikke.

    Raffinementet er totalt fraværende.

    Den engelskspråkliges fravær av skadeforebygging vitner kun om amatørskap. Noe mer gjennomtenkt hos den norske, men det hjalp tydeligvis lite – det er også amatørmessig; spesielt når de skal framstå som profesjonelle. Når arbeidsfysiologien blir oversett i den grad det vises her, fremstår de som dårlige forbilder.

    V

    By the way: «popprinsessa Kylie Minogue»?? Journalister klarer seg ikke uten ordene konge, dronning, prinsesse, best i verden og folkekjær.

    Men en halv hit er altså nok for å bli popprinsesse.

  3. Anonym sier:

    «To av verdens beste trommeslagere».

    Hvilke kriterier ligger til grunn for denne påstanden?

    Uansett er det en latterlig påstand. Den lar seg ikke etterprøve og avviker fra enhver gjengs oppfatning om trommesettmusikere og deres dyktighet. Ikke engang innenfor landets grenser befinner disse to seg i det ypperste segmentet av utøvende slagverkere.

    Verdens mest hardtarbeidende musikere?? Tøv. Ikke engang scenejobben kommer i nærheten.

    Toppidrett? Ja, det måtte sammelignes med toppidrett – vanlig idrett er ikke hot nok å sammenligne med. Det er nærmere idrett enn musikk – men langt fra toppidrett. Cirkus er det for enkelt til å sammelignes med.
    Umulig å fastslå hvem som er Norge’s beste trommeslager. Rent sludder å gjøre det. Verre blir det når den som tildeles tittelen åpenbart er en helt gjennomsnittlig utøver.Noen som gjør krav på en såpass p r e t e n s i ø s utnevnelse må besitte bred kapasitet på instrumentet. Det har de ikke. De har ikke den grad av følsomhet og allsidighet som skal til - foruten at de begge svinger som en gråsmed på en dårlig dag.Måten de spiller på og teknikken de legger for dagen er punkteknikk uptempo.De er snarere under middels enn over middels i den norske slagverkerfloraen.Den raske bruken av basstromme med dobbeltpedal er egnet til å imponere barn eller andre musikalsk uferdige – men er ingen stor kunst.For den modne lytter er dette som å  høre en steinknuser i drift; noen har glede av det men stor kunst blir det ikke.Raffinementet er totalt fraværende.Den engelskspråkliges fravær av skadeforebygging vitner kun om amatørskap. Noe mer gjennomtenkt hos den norske, men det hjalp tydeligvis lite – det er også amatørmessig; spesielt når de skal framstå som profesjonelle. Når arbeidsfysiologien blir oversett i den grad det vises her, fremstår de som dårlige forbilder.
    Umulig å fastslå hvem som er Norge’s beste trommeslager. Rent sludder å gjøre det. Verre blir det når den som tildeles tittelen åpenbart er en helt gjennomsnittlig utøver.
    Noen som gjør krav på en såpass p r e t e n s i ø s utnevnelse må besitte bred kapasitet på instrumentet. Det har de ikke. De har ikke den grad av følsomhet og allsidighet som skal til - foruten at de begge svinger som en gråsmed på en dårlig dag.

    Måten de spiller på og teknikken de legger for dagen er punkteknikk uptempo.

    De er snarere under middels enn over middels i den norske slagverkerfloraen.
    Den raske bruken av basstromme med dobbeltpedal er egnet til å imponere barn eller andre musikalsk uferdige – men er ingen stor kunst.
    For den modne lytter er dette som å  høre en steinknuser i drift; noen har glede av det men stor kunst blir det ikke.

    Raffinementet er totalt fraværende.

    Den engelskspråkliges fravær av skadeforebygging vitner kun om amatørskap. Noe mer gjennomtenkt hos den norske, men det hjalp tydeligvis lite – det er også amatørmessig; spesielt når de skal framstå som profesjonelle. Når arbeidsfysiologien blir oversett i den grad det vises her, fremstår de som dårlige forbilder.

    V

    By the way: «popprinsessa Kylie Minogue»?? Journalister klarer seg ikke uten ordene konge, dronning, prinsesse, best i verden og folkekjær.

    Men en halv hit er altså nok for å bli popprinsesse.

Legg igjen en kommentar