Platebutikkens fremtid
Norske platebutikker seg lyst på fremtiden selv om den digitale revolusjonen i bransjen fortsetter. Apollon i Bergen åpner snart bar i butikken. – Vi må selge en opplevelse, sier Tor Tessem.
I dag feirer platebutikker, artister, musikkelskere og platebransjen Record Store Day. Det betyr at platebutikker over hele verden selger eksklusive utgivelser fra kjente artister som kun er trykket opp for denne dagen. Listen over utgivelser er i år enorm, og de norske uavhengige butkkene venter storinnrykk og omsetningsrekord.
Det er ikke mange platebutikker igjen i Norge, men blant de få som fremdeles eksisterer enser man nå en positivitet over fremtiden. Men butikkene må i likhet med platebransjen og artistene omstille seg. Og der selskapene og musikerne prøver å tjene mer på merchandise, konserter og rettighetsutbetalinger fra media, prøver platebutikkene i større grad å selge en opplevelse. Opplevelsen av å gå i en platebutikk, snakke med andre musikkinteresserte, være litt nerdete, og høre ny og spennende musikk. Journalistene i den engelske avisen Guardian har skrevet om nettopp den opplevelsen i forkant av Record Store Day.
Les også: Lydverket om Record Store Day 2011.
Apollon i Bergen får i midten av mai bar i butikken med skjenkeløyve, og planlegger konserter, quiz, artistbesøk og diverse arrangement som omhandler musikk. I følge butikksjef Tor Tessem er det for å ha flere bein å stå på.
- Platesalget har vært stabilt i en del år nå, ikke minst grunnet økt salg av vinyl, men vi gjør dette for å være føre var. Cd-salget kommer nok til å fortsette å dale, og vi vil i større grad presentere platebutikken vår som en opplevelse for kundene. Vi ønsker å sikre fremtidig drift, og for oss er det viktigste å opprettholde selve platebutikken, men på sikt vil nok bardriften stå for like mye av omsetningen som salget av musikk. Vi ønsker å skape et miljø rundt musikkinteressen, og mener dette er riktig vei å gå for å fortsatt få folk inn i selve platebutikken.
I England har det vært en utvikling med at enkelte platebutikker også tilbyr annet enn musikk. Den siste nye butikken som har åpnet heter Pie & Vinyl like ved Portsmouth, og som navnet tilsier handler det om mat og vinyl. Gratisavisen The Stool Pigeon i London, som omhandler musikk, gjorde nettopp et intervju med Martin Mills som er sjefen for Beggars Banquet-gruppen som eier plateselskap som 4AD, XL og Rough Trade, og som har hatt formidabel suksess med blant annet The White Stripes og Adele de siste årene. Mills ser lyst på fremtiden til platebutikken som konsept.
- Jeg synes at de uavhengige platebutikkene har blitt mye mer fokuserte. Det som er vidunderlig med en platebutikk er at du kan spasere inn dit og få noen som vet hva du liker til å anbefale ny musikk til deg. Som en konsekvens av konkurransen med nettsalg og de store kjedene, har de uavhengige butikkene blitt stadig mer spesialiserte. Det er ikke noen vits for dem å selge den mest poppete mainstream-musikken fordi denne ikke selger så mange fysiske eksemplarer, og fordi disse utgivelsene er så billige andre steder. Jeg tror på en fin fremtid for platebutikkene som spesialiserer seg på godt utvalg, god service og bred kunnskap.
Daglig leder Andreas Leine Jakobsen hos Big Dipper i Oslo håper også på en lys fremtid, men er samtidig skeptisk til spesialisering og stadig økende fokus på andre ting enn selve musikken.
- Opplevelsen hos kundene er utrolig viktig, men vi håper jo at det fortsatt er musikken og det fysiske formatet som er det som pirrer. Enkelte platebutikker i utlandet ser mer ut som et museum enn en platesjappe, der man blar litt i vinylen, mens man tar en kaffe, før man spaserer ut igjen. Vi må ikke ende der at det å gå i platebutikk blir en nostalgisk image-greie.
Big Dipper har ingen planer om å åpne for servering, men har i noen år solgt platespillere i butikken, noe som har vist seg å være en god idé.
- De siste årene har vi hatt en hifi-avdeling, som vi nå skiller oss litt ut fra, men salget av platespillere skal vi fortsette med. Det har blitt en del av opplevelsen, og også en måte å skape nye kunder på. Vi har solgt flere tusen platespillere de siste årene, og bygget et ekstra kundegrunnlag ut fra det. Det virker som det er en bra stemning blant norske platebutikker for tiden. Det føles som om vi opplever en ny vår igjen, og det er ikke utenkelig at det vil dukke opp flere nye butikker fremover.
Les også: Lydverket elsker plater.
Etter hvert som fysisk salg av musikk har gått ned har de uavhengige platebutikkenes andel av det fysiske salget økt betraktelig. NME meldte midt i september at det nå faktisk kommer en egen hit-liste basert på salg fra uavhengige butikker. I september kommer den engelske dokumentaren Last Shop Standing som er basert på boken ved samme navn skrevet av Graham Jones. Dokumentaren forteller historien om de uavhengige platebutikkene som er igjen i England. Sjekk traileren under.
I dag er det Record Store Day, og både Tessem og Jakobsen er grunnleggende positive til dagen, selv om enkelte benytter seg av muligheten til å handle eksklusive utgivelser for så å selge disse på Ebay to timer senere.
- Det skjer nok, men problemet er mye større i utlandet enn her i Norge, mener Tor Tessem. Andreas Leine Jakobsen er enig.
- Noen benytter seg nok av anledningen, og det har vært mye mailer og telefoner i år fra folk som vil at vi skal holde av enkelte av utgivelsene, men det gjør vi ikke. Folk må stille seg i kø, og det kommer de også til å gjøre i dag. Poenget med dagen er at folk skal oppleve platebutikken, og forhåpentlig blir det neste år flere norske spesial-utgivelser.
Hva er så årets store hellige gral blant utgivelsene? Tor Tessem går for samarbeid langs sjanger-linjene.
- Det må bli de to vinylsinglene som Mastodon har gitt ut sammen med Feist og Flaming Lips, der de covrer hverandre. De har vi heldigvis fått inn noen eksemplarer av.
Anders Leine Jakobsen går på sin side for et boks-sett av vinylsingler.
- Jeg står her og pakker ut den vanvittig flotte singelboksen fra Stax Records nå. Ti vinyl-singler i en ekstremt lekker boks. Den må jeg ha en av selv.
Tags: Andreas Leine Jakobsen, Apollon, Big Dipper, Record Store Day, Tor Tessem
[...] spesialutgaver den dagen som kun selges i uavhengige platebutikker (hvertfall i teorien). Jeg skrev en sak om platebutikkens fremtid for Lydverket lørdag, og fikk faktisk tak i begge singlene som Mastodon ga ut i sammenheng med [...]
[...] LES OGSÅ: Platebutikken si framtid [...]