Menn som hater kvinner

Menn som hater kvinner

Kvifor er eigentleg valdtekt eit så utruleg forlokkande tema for mannlege artistar?

Skrevet av:
Publisert 10:55 1 juni, 2011

«I used the welcome mat as a cum rag / And all the Wolves fucked her too, yeah she’s a cum bag / Filled with a bunch of shit I purchased at a drug store«  (Tyler, The Creator, «Boppin’ Bitches»)

Mykje er blitt sagt om tekstane til OFWGKTA-frontfigur Tyler, The Creator. For dei fleste spelar det ikkje så stor rolle om han syng om å voldta damer, på same måte som ein ikkje bryr seg så veldig om han snakkar om å knivstikka Bruno Mars i halsen. For Tyler er det å synga om korleis han behandlar kvinner berre éin del av eit tekstunivers der alt og alle som ikkje er på Tyler si eksplisitte side får gjennomgå – alle dei vaksne som ikkje forstår kor vanskeleg det er å vera han, alle hipstarar som prøver å analysera han, alle jenter som ikkje har lyst til å gå ut med han. Når han legg ut om sin eigen valdsbruk – enten den er retta mot jenter eller Bruno Mars – er det på eit fantasinivå, på same måte som ein som liten drøymer om å sprenga sin eigen skule.

«Ok you guys caught me / I’m not a fucking rapist, or a serial killer, I lied / (…) / I tried too hard, huh?» («Goblin»)

Likevel har Tyler, slik til dømes Eminem har gjort før han, til ei viss grad utløyst ein debatt om kva det fakstisk er greit å formidla i kraft av den innflytelsen ein har på sitt publikum. Slike debattar fører sjeldan til noko – det er trass alt få motstandarar det er enklare å skyta ned enn feministar og konservative – men dei kan i det minste bidra til at nokon reflekterer over problemstillinga. Men medan ein hjå Tyler, og Eminem, kan setta dei kvinnefiendtlige utbrota i sammanheng med sinne, med ei kjensle av å ikkje strekka til, med valdelege – men urealistiske – fantasiar, står tallause andre artistar bak ein annan, meir seigliva tendens: Valdtekt og trakassering som ein naturleg del av det seksuelle repertoaret ein speler på i musikkindustrien.

Det mest aktuelle dømet akkurat no er kanskje canadiske The Weeknd, og hans klebrige blanding av dop, sex og meir eller mindre medvitne damer. At musikken er såpass bra gjer det lettare å oversjå at Abel Thesafaye ikkje høyres ut som ein fyr du vil at venninna di skal møta på byen. Medan Tyler, The Creator på store delar av sitt Goblin-album verkar som han bruker meir tid på å onanera enn å faktisk snakka med jenter, er The Weeknd glatt, veltalande og…vel, manipulativ.

«Open your hand, take a glass / Don’t be scared, I’m right here / Even though, you don’t know / Trust me girl, you wanna be high for this» (The Weeknd, «High For This»)

The Weeknd har eit stykke å gå før han for alvor entrar musikkmarknadens mainstream, men mange andre er der allereie.  Justin Timberlake braut seg inn i huset til ekskjæresten Britney Spears, og spionerte på ho medan ho dusja, i videoen til «Cry Me A River». Eg er ganske sikker på at dette ikkje var ei gjenfortelling av faktiske hendingar, men det må vera lov å hevda at signaleffekten er ganske kjip. Då same artist opptrådde i pausen under Super Bowl-finalen i 2004, og reiv BH-en av Janet Jackson, verka det som om fleire hadde problem med at ein nakent bryst vart vist på fjernsyn i beste sendetid, enn at scena som akkurat hadde utspelt seg hadde ganske tydelege allusjonar til valdtekt.

At Jamie Foxx si date rape-hymne «Blame It (On The Alcohol)» for ikkje lenge sidan var ein del av repertoaret til den vilt populære TV-serien Glee, illustrerer kor normalisert det heile er blitt. Låta bevegar seg i eit skuggelandskap mellom samtykke og tvang – «du-seier-nei-men-du-meiner-ja» – men vert i Glee ufarleggjort av tenåringar på si fyrste fyllekule. At kven som helst godtek ei slik framstilling av maktspelet mellom kjønna bør eigentleg utløysa større bekymring enn det at ein surmulande tenåring skrik om å bli sugd, men det er vanskeleg å sjå for seg at Tyler, The Creator vert henta inn i akkurat dette selskapet med det fyrste. Sjølv om det sjølvsagt hadde vore moro å høyrt Glee gjera ein acapella-versjon av «Yonkers».

Mange fleire kan trekkast fram: Limp Bizkit, og deira ganske ubehagelege «Eat You Alive»-video. Rihanna, som verkar å la seg binda til noko i annakvar video ho speler inn (sjølv om hennar siste video stiller seg i den heilt andre enden av skalaen). Herlighet, til og med Dean Martins «Baby, It’s Cold Outside» høyres ganske klam ut når ein fyrst er i gang med å tolka alt i verste meining. Det betyr ikkje at alt dette er meint slik. Men det er der. Og kanskje er det på tide at nokon seier at det ikkje er heilt greit at misogyni er blitt mainstream.

Maria Horvei

Tags: , , , , , , , , ,

Del "Menn som hater kvinner"
 

36 kommentarer på “Menn som hater kvinner”

  1. andré sier:

    Den viktigste teksten som har blitt publisert her.

  2. Einar Stenseng sier:

    Dette er jo en gammel tradisjon med røtter i folkeviser og blues. Og i rocken har vi hatt eksempler som «Hey Joe» med bl.a. Jimi Hendrix eller Neil Youngs «Down by the River».

  3. Henning sier:

    «His not talking about me» (sitat Chris Rock)

  4. Vognhild sier:

    En viktig artikkel som burde diskuteres i det vide og det brede.

    En del av problematikken skyldes at enkle sjeler med lavt dannelsesnivå og liten refleksjonsevne for lett kommer fram i rampelyset og får stå med ropert og lire av seg personlig agg mot alt og alle uimotsagt. Dette er ikke sofistikerte artister med dyptpløyende filosofiske idéer, men småkjeltringer der gullenker og prangende biler er alt som betyr noe – for de vet ikke om noe annet. Vi har slike i Norge også – bare se til Bergen. Han har kanskje ikke alle gullenkene, men den banale tankegangen er den samme.

    • Bergen-pergen-askøyfergen sier:

      Hvem tenker du på fra Bergen? er hipphopp kulturens tankegang mer gangsta i Bergen en Oslo, eller andre steder av landet?

      Forøvrig, enn hvor enig jeg er med vognhild (utenom det med bergen, som jeg ikke forsto hva/hvem ble siktet til), er det slik at «enkle sjeler med lavt dannelsesnnivå og liten refleksjonsevne» også er største markedsandelen for musikkindustrier.
      Foreldre o.l. skulle også hatt større bevissthet om hva ungdoms- og kommersmusikken (the voice og mtv m.a) menneske- og verdensforståelse går ut på.

      • Josef sier:

        De fleste skjønner nok hvem i Bergen (fra Åsane til Loddefjord) det siktes til. Nok om den noksagten. Fremdeles er det slik at alle som poster på nettet synes de er mer avanserte sjeler med høyt dannelsesnivå. Det er de andre som er påvirkelige fordi de er så enkle sjeler…

        • kakemann sier:

          Hans navn skal altså forgå usagt. Greit. Hvis du mener «gullenker og prangende biler er alt som betyr noe» for bergenseren det er snakk om, så har du åpenbart aldri gitt ham en sjanse. Ta deg en bolle.

  5. Tove sier:

    Eg sier som poeten: «Poets don’t get people angry. He makes them quiet.» Fin artikkel. Det er for mange som ikke svarer tilbake. Moral er ikke hipt. Og kommer aldri til å bli det.

  6. Helene F sier:

    Det er ikke noe stort tema for «mannlige artister», men bare for en gjeng perverse USA-mennesker som selv ofte voldtar og begår annen kriminalitet. Nordmenn blir foret med dette menneskelige avfallet i alle kanaler. Det virker som om det er politikk fra myndighetenes side. For meg er disse «artistene» ikkepersoner.

    • Hohoho sier:

      Poenget er jo nettopp at denne tankegangen har vokst seg enormt stor, enten man er Tyler, Justin eller Rihanna.

  7. B sier:

    dette er den beste og viktgste artiklen jeg har lest her på lenge. Jeg synes tendensene er farlige, ikke bare i tankeløs musikk som skal fortøffe macho menn ytterligere ved å nedverdige det motsatte kjønn, men også alle som tuller med dette i hverdagen og kaster om seg med ord som facerape osv, og prøver å gjøre det morsomt. Sannheten er at det blir mer og mer voldtekt og kvinnemishandling, kjæresten min ble offer i forrige uke. Først når det kommer såpass nærme, blir man rasende på alle som kødder med dette eller synes sex og vold er tøft. Fuck you, fuck you fuck you.

  8. Tomulaite sier:

    Herregud kvinnfolk må slutte med å befinne seg i stadig»offerrolle» en gang for alle.

    • Hohoho sier:

      Takk for det innsiktsfulle bidrage til debatten. Men det er fint om du kan a) utdype meningen din så det blir noe annet enn hjernedødt tompreik, eller b) la oss som er voksne nok til å faktisk kunne lese denne teksten diskutere i ro og mak.

      • Reluktans sier:

        Forstod du ikke hva som ble ment med at enkelte kvinner har en tendens til å stadig plassere seg selv i en offerrolle?

        Akkurat nå er det «politisk korrekt» å fordømme voldtekter, og «alle» slenger seg på bølgen. Noe jeg finner totalt absurd. Voldtekt er ikke noe som burde bagatelliseres ned til det nivået at det er en «trend» å være imot det. Dette er noe som har foregått i lang tid, og som fortjener en mere seriøs innstilling. Når enkelte overdramatiserer og plasserer seg i en lite kledelig offerrolle på svært tynt grunnlag, så gjør det at mange sliter med å ta problemet seriøst. Man får en metning og orker ikke ta slikt vås innover seg. Dette ender ofte med å få en smitteeffekt på seriøse innlegg óg.

        Det blir litt som når Naomi saksøker ett selskap for å ha benyttet hennes navn i en sjokolade-reklame. Og hun saksøker de ikke for at de brukte navnet hennes, men for at de insinuerte at hun var mørk i huden. Dette mente hun var rasistisk. Sier mere om henne at hun fortsatt mener det er en negativ ting å ha en mørk hudfarge….

        Hvorfor blir det ikke heller belyst hvilken innvirkning ett slikt overgrep har på det videre livet til offeret?
        Hvorfor engasjerer ikke folk seg mere i VIRKELIGHETEN. Dvs. å ikke kun sitte bak pc’n, men faktisk GJØRE noe. Legge handling bak ordene sine. F.eks. engasjere seg som natteravner og bruke en kveld i måneden på å forebygge overgrepene?
        Hvorfor blir det ikke gått tungt inn mot ikke etniske nordmenn/ asylsøkere med holdningskampanjer? (Jo, for det er ikke politisk korrekt å anerkjenne at overfalls-voldtektene nesten utelukkende blir begått av mennesker fra en annen kultur.)

        Tidligere i vår ble en ung jente på 14år overfalt og voldtatt på tur hjem. Hun tok nylig sitt eget liv. Dette hindrer «vær varsom-plakaten» mediene å skrive om. Både av hensyn til familien, og at de er redd det skal ha en smitte-effekt.
        Men kan det ha en smitte-effekt at det blir skrevet side opp og side ned om overfallsvoldtekter som aldri ender i en siktelse engang?
        Man burde bli bevisstgjort hvilke fryktelige konsekvenser ett slikt overgrep kan ha på enkelte. Kanskje dette kunne fått disse syke menneskene til å tenke seg om en xtra gang eller to om før de forgrep seg på noen.

        Men seriøst? Tror man at diffuse sangtekster kan føre til voldtekter?
        Hva da med alle drap som blir begått i sangtekster, filmer, bøker og tv-serier? Burde ikke de da ha ført til en diger drapsbølge her til lands?

        • Øyvind sier:

          «»Akkurat nå er det “politisk korrekt” å fordømme voldtekter, og “alle” slenger seg på bølgen. Noe jeg finner totalt absurd.»"
          Du om det. Jeg personlig har mer et problem med at så mange bagatelliserer det og ikke tar det på alvor. Vi lever i et samfunn som er hysterisk opptatte av å ikke såre, å ikke provosere, å respektere og forstå, se bare f.eks. på hvor langt vi er villige til å gå for ikke å støte muslimer (dette kan ha like mye med redsel for terror å gjøre, men dog!). Hvorfor er det da så vanskelig for så mange å ta overgrep på alvor, når overgrepsofre med PTSD, og alle andre som blir påvirket på grunn av å ha blitt utsatt for mindre overgrep, overgrepsforsøk, eller for eksempel har brutt opp voldtektsforsøk, faktisk har behov for denne beskyttelsen? Hvorfor er det tabu å fortelle en rasistisk vits, mens det er helt kurant å fortelle vitser om voldtekter, bruke «voldtekt» som et helt morsomt dagligdags ord, eller spille «Alla som inte dansar» under trening eller fest?

          «»Men seriøst? Tror man at diffuse sangtekster kan føre til voldtekter?»"
          Nei? Har noen her sagt noe annet?

          • Reluktans sier:

            Du og jeg er nok mere enige, enn uenige…
            Når noen «slenger seg på bølgen», bagatelliserer de det. De bryr seg egentlig ikke. Og har glemt temaet, så snart neste «politisk korrekte» sak dukker opp. De engasjerer seg kun svært overfladisk, og skriver gjerne noen fordømmende ord på nettet, for så å stoppe sitt engasjement der.
            Er, som du forhåpentligvis forstod utifra innlegget mitt, enig i hvor feil det er at man maler seg inn i ett hjørne for at man ikke tør klipe i saker som ikke er politisk korrekte. Man er livende redde for å bli stemplet som rasist i det man uttaler seg kritisk ovenfor ikke etniske nordmenn.
            Så vi deler nok i stor grad samme syn, ser det ut til…
            Der vi derimot er uenige, er når det kommer til vitsing….jeg mener det bør kunne spøkes om ALT. Så lenge det ikke blir gjort på en bevisst støtende måte. Galgenhumor er en egen måte å takle vanskelige situasjoner/følelser.

            Jeg opplever at både artikkelen og enkelte innlegg tillegger de omtalte tekstene en grad av skyld i at voldtekter forekommer…

            • Viktoria sier:

              Sangene som vi hører på til daglig skaper en kultur. Vi trenger ikke å være enige i alt som blir sagt i tekstene, men så lenge de spilles på radio, og blant folk, sniker budskapet seg i underbevisstheten vår. Som en totalt rævva sang som man får på hjernen fordi du har hørt den mange ganger. Man begynner å akseptere at «slik» er det. Kvinner hører hjemme på kjøkkenet, og dersom hun ikke tilfredsstiller mannen vanker det bank. Kriminalitet og voldsbruk blir glamourisert, og vold blir en enkel løsning når man ikke vet om noe annet. Vi mennesker lærer av å observere, så musikkvideoer og slike tekster fører til uheldige holdninger, som igjen kan føre til handlinger, eventuelt forventninger om hvordan man bør være og bør oppføre seg, både for jenter og gutter. Uheldig trend dette her. Trodde kvinneundertrykkelse var noe som hørte fortiden til…

  9. Akkkkk sier:

    ^ Så utrolig sant. Ikke alle voldtekter havner i media. Ikke engang de anmeldte. Det kommer an på om det er en «bølge» eller ikke.

  10. Dere må bruke YouTubes nye embedkode slik at vi på iPad også kan se videoene.

  11. Erik Vågnes sier:

    For min del er det verste med dette hvordan publikum reagerer på tekstene; med likegyldighet og til og med aksept. Jeg synes enhver kunstner burde ytre seg på de måtene han måtte ønske, for det er viktig å kunne bryte tabuer samt utfordre samfunnet og våre kulturelle verdier. MEN, problemet er når disse ytringene (voldtekt, kvinnehat etc) blir mottatt, ikke som «food for thought», men med et skuldertrekk.

    En sang om voldtekt som ikke moraliserer, men fortalt fra voldtektmannens synspunkt synes jeg er viktig å få frem, men at responsen ikke problematiserer eller reflekterer rundt dette er et større problem.

    En mulig forklaring er at vi har separert kunsten fra vårt eget liv til en så stor grad at en kunstnerisk ytring er en fri-sone; man kan si hva som helst uten at vi egentlig bryr oss så mye. Disse trendene ser man også i filmen, med populære torturfilmer som har komt fra hollywood de siste årene.

  12. Pia sier:

    Voldtekt gjelder ikke bare for mannlige artister. Voldtekt er jo skapt av menn så derfor opptar det jo alle menn. Det er ikke så mye forskjell på menn når det gjelder skitne fantasier og holdninger. Dem klarer ikke å skille mellom sin skitne fantasi mellom ørene og selve virkeligheten og derfor ender menn opp med å ødelegge uskyldige jenters liv, enten i fylla eller i narkorus.

    • Henning sier:

      Vanskelig å ta en person som skriver «dem» når vedkommende mener «de» seriøst.
      Til resten av innlegget ditt kan jeg bare si HÆ!!!???? Hvis du skriver hva jeg tror du mener så kan jeg også bare si: «moderskipet kaller deg…

      • Pia sier:

        Når du er mann har du jo vanskelig til å forholde deg til virkeligheten.. Kanskje derfor du sier hæ???!!! Sikkert vanskelig for deg å forstå helt grunnleggende elementære ting. Stakkars deg as….

  13. Elselaila sier:

    Fin artikkel. Menns seksuelle opphisselse er ofte som en rus, som de våkner fra, i det målet er oppnådd. Og sinne over å ikke få seg noe gjør at de går til det skritt og tilrane seg det. Voldtekt blir en frigjøring. Konsekvenser er uintresante i sammenhengen med handlingen. I sangtekster er voldtekt fremstilt som noe kult og mandig, som skyting og slossing……..Vanskelige greier.

  14. Pia sier:

    Kanskje det er derfor alle menn voldtar fordi dem tror det er kult og mandig… hahahha.. menn er noen dumme amøber med et lite ludder mellom bena sine.

    • Jon. sier:

      På skrivemåten din viser du tydelig at du er mann. Skulle egentllig ikke forundre meg om har foretatt en aldri så liten voldtekt.
      Husk at selv om du fremdeles er 31 og jomfru …nei er fremdeles et nei..

  15. Roll Over Chuck Berry sier:

    Dette er jo bare en repetisjon av de argumentene som ble framført av det hvite borgerskapet for 50 år siden. Da hvit ungdom begynte å vende seg bort fra hvit musikk (klassisk, slager, korps, folkeviser, salmer) og heller dyrket svart musikk; blues, rock, jazz, soul, og nå tilslutt rap og hip hop.

    Argumentet mot svart musikk den gang var at dette førte til vulgarisering og seksualisering av samfunnet, brudd med samfunnsmoralen, og ville derfor uungåelig føre til mer voldtekt og annen kriminalitet. Svart musikk har alltid vært beskyldt for å inneholde seksuelt forrående uttrykk både i tekst og tone.

    Slik sett er nå ringensluttet med denne gode kommentaren av Maria Horvei. Gutta fra ghettoen er så vulgære og mannsjåvinistiske som de alltid har vært. Det gamle hvite borgerskapet hadde kanskje rett likevel; ungdommen skulle holdt seg til Grundtvigs salmer og Beethovens symfonier.

  16. [...] Down”, som defintitivt berører temaet Lydverkets Maria Horvei nylig tok for seg i sin kommentar om voldtektsflørten og misogynien som gradvis har sneket seg inn i mainstreamkulturen de …. Barbados-artisten, som jo selv har blitt utsatt for veldokumentert vold fra sin daværende [...]

  17. Tove sier:

    Svar til Roll Over Chuck Berry.
    Dette har ingenting med rase å gjøre. Du går ikke langt nok tilbake i historiens fallos.
    Menn har i alle tider bygd store tårn. Og de bygger fremdeles. Musikk eksisterte før recorderen.
    Hvite menn har også sverd. Dette handler rett og slett om noe så dumt som å være kul. Å ikke høre på morra di. At moral er teit. At mora di, uansett rase er teit. Det er IKKE nyskapende. Og for å ta argumentet ditt om Beethoven. Kanskje det er lurere at kidsa hører på han. Da hadde det iallefall blitt litt mer nyskapende popmusikk ut av det gruelige bogerskapets moral.

  18. Tove sier:

    Moral var i verden før det hvite borgerskapet. Alle mennesker har møtt moralen. I alle tider. Det jeg synes er trist, er at borgerskapet ikke lengre hører på Beethoven, og at jeg må lese i VG at Rihanna synes det er greit å skyte ned folk i beste sendetid for å tjene penger på ungdommer som ikke liker mora si.

  19. [...] The Creator, hjernen i det hyllede (og kontroversielle) hiphop-kollektivet Odd Future Wolf Gang Kill Them All, tok strupetak på mainstreamen med sitt [...]

Legg igjen en kommentar