Spill video

Kongene på haugen

- Det er bullshit når band sier de bare vil spille på små klubber. Det sier Caleb Followill i Kings Of Leon, verdens nye stadionyndlinger, til Lydverket.

Skrevet av:
Publisert 16:03 11 november, 2010

En ny generasjon stadionrockere fyller opp arenaer verden over, og Kings Of Leon er siste tilskudd på stammen. Det var etter å ha varmet opp for giganter som Bob Dylan, U2 og Pearl Jam at Kings Of Leon skjønte at de var villig til å prøve seg i rockens eliteserie. Og setter man seg denslags mål, kan man heller ikke spille beskjeden.

- Det er bullshit når band sier de de bare vil spille på små klubber, sier vokalist Caleb Followill til Lydverket.

Det krever baller, allsangvennlige låter og sceneerfaring å fylle de aller største scenene. Selv har Caleb Followill plukket opp mange tips fra Pearl Jam-vokalist Eddie Vedder. Og trenger han å utveksle erfaringer, har han alltids Chris Martin fra Coldplay å kaste ball med. Sist uke la Kings Of Leon ut billetter til en konsert i Hyde Park i London. Billettene ble revet bort i løpet av minutter, og enda en konsert ble satt opp. Og de satte ny rekord i digitalt salg da de slapp  det nye albumet Come Around Sundown, som toppet listene i mange land.

Kings Of Leon er i ferd med å bli et av verdens største band, og det lever de godt med.

- Vi lever drømmen, sier Caleb Followill.

Se Lydverket i kveld på NRK2 i kveld kl. 21.30!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Del "Kongene på haugen"
 

23 kommentarer på “Kongene på haugen”

  1. Tneb sier:

    «Det krever baller, allsangvennlige låter og sceneerfaring å fylle de aller største scenene. » Jeg hadde nesten glemt at alle band uansett sjanger ønsker å legge fra seg sine livsverk og prøve å produsere flate, tørre tre og et halvt minutt, såkalte allsangvennlige hits. For de vil jo selvfølgelig spille stadion konserter. For en uttalelse! Å spille på spektrum scene er bare å ødelegge en konsert som i potensielt kunne vært kjempe bra lydmessig. Men denne Caleb tenker vel ikke så mye på lyden som på mengden mennesker i publikum. Å strebe etter å bli et stadion band dreper kreativitet, og til hvilken grad det egentlig kun har med flaks å gjøre om man blir et slikt band eller ikke bør jo kun forsterke ønske om å spille musikk for gleden av å spille istedenfor.

  2. Mor di sier:

    Hvem vil betale for å se Kings of Leon live in the first place? Fy faen for et kommersielt drittband!

  3. Rocken, og popen, hadde vært drepende kjedelig om alle skulle forholde seg til underholdning som askese. Og hvem sier at låtene må være tre og et halvt minutt lange, tørre og kjedelige? Har sett både små og store konserter med bra og med dårlig lyd. Jeg har sett Rolling Stones i Madison Square Garden med glimrende lyd, samme med Radiohead i Spektrum. Og jeg har sett flere konserter enn jeg kan huske på små klubber med dårlig lyd. Å si at stadionformatet dreper kreativiteten får stå for din regning. Jeg ser ikke på band og artister som for eksempel Radiohead, Depeche Mode, Muse, Neil Young, Green Day eller Bruce Springsteen som kreative fallitter. De fyller alle lett en arena. Og ja, jeg liker Kings Of Leon. Men meg om det.

    • Anders sier:

      Liker man musikken, så spiller det vel ingen rolle om man er på en stor arena eller en liten. Noen typer musikk er riktignok kulest å se på et lite sted. På arenakonsert ser man jo sjelden som mye av det som foregår på scenen, og man må må følge med på skjermer for å få med seg noe. Kule lysshow og andre effekter er ikke så lett å gjøre på en liten scene. I tillegg må man forholde seg til lange køer og mye slitsomme folk. Alt i alt er det nok best å holde seg hjemme hvis man vil høre på musikk.

  4. Anette sier:

    Tneb sine utsagn begynner å bli gammeldagse og typisk «dette bandet er for stort og kjent, da er det ikke kult å like de». Hipsters’ gonna hate. Alle som jevnlig går på konserter VET at man like ofte blir servert drittlyd på mindre scener.
    Så disse gutta på John Dee i 2003 (?). Ja, jeg savner det gamle soundet og den ekstra gleden over å se et band med 200 andre tilskuere fremfor 9000. MEN like fullt, King of Leon er dyktige folk, uavhengig av om man liker musikken eller ikke, så de fortjener all suksess de kan få.

  5. Anders sier:

    Stones, U2, AC/DC, bra band på stort format. Kings of Leon og Coldplay er litt kjedelige, men de har da musikk som fungerer i stort format. Det beste er å sitte hjemme i stua og høre på musikk, så slipper man å se så mye teite folk.

  6. Johnny sier:

    Kings of Leon har ikke forstått poenget. Det er ikke det å ha kommersiell suksess som er problemet, men å totalt endre stil og karakter for å oppnå det. Den siste plata dems er ikke dårlig, etter min mening, bare jævlig kjedelig. De to første (og til dels og den tredje og fjerde) albumene var fulle av energi og spilleglede, men dette har gradvis forsvunnet, dessverre…

    • Annie sier:

      Nå har det seg jo sånn at det er rundt 7 år siden første albumet til KOL ble sluppet.
      At de har endret stil og karakter kan vel igrunn godt tenkes å være fordi de har BLITT ELDRE. Ganske menneskelig fenomen.
      For 7 år siden hoppa jeg rundt i moshpiten med brukket bein på agro-punk konserter. Nå sitter jeg her hjemme og hører på Kings of Leon. Å bli gammel og kjip og ikke digge det samme som man gjorde for et tiår siden er ikke nødvendigvis noe man gør for å oppnå kommersiell suksess. (om man oppnår det allikevel – KACHING! Fett for dem!)

    • Asbjørn Slettemark sier:

      Men det var fjerde platen, som du liker, som tok dem opp til stadionnivå. Use Somebody, Sex On Fire etc.

      • Annie sier:

        Åja, nei, jeg sto på første rad på John Dee da de spilte der i 2003. Mine favorittplater er absolutt de to førte albumene deres. Jeg er ikke overbegeistret for den nye retninger de tok med 3 og 4 albumet, men jeg tror forandringen deres ikke utelukkende ble gjort bare for å tilfredstille massene. Tror det var en naturlig forandring for dem.

  7. iD. sier:

    heia kristin! enig i alt det du sa.

  8. fredrik sier:

    «He doesnt have to say anything. He has concerts, he is Eddie Vedder»

    Virker som om Pearl jam er de nye gudfedrene til de unge store . KoL – BoH – Black Keys osv..

    Så får folk si hva de vil om det…

  9. momo sier:

    Skit band, fatter ikke at noen vil betale masse $$ for å se de, nå de faktisk kan gå å se bra konserter på små scener for en billig penger. Også, de er visstnok skikkelig drittsekker according til en av de i groove armada – http://www.groovearmada.com/#blogs–article–Andy-Europe-England-and-the-Kings-Calvacade

  10. golicksomebutsometimeoldman? sier:

    Kunne dere ikke hatt en » Elsker eller hater du lydverket, en haug med idioter som pusher kommersiell dritt «

  11. Tneb sier:

    Hei Kristin
    Jeg tar kritikken din, jeg burde ikke generalisert slik. Det jeg prøver å frem, er ikke at alle disse bandene er teite. Selv er jeg stor beundrer av Neil Young og setter på en Radiohead plate i ny og ne. Jeg prøver heller å si at band som er så store som stadionband automatisk selvfølgelig blir forbildet for en ny generasjon band. En generasjon band som for å komme gjennom nåløyet trenger å følge visse rammer på tross av kreativitet og friskhet i soundet. Det jeg synes er trist er når du har et godt ungt band som har fantastiske låter, utrolig potensiale, som blir oppdaget av.. la oss si en Universal eller EMIs speidere. Så langt så godt, bandet får god tilbakemelding, men beskjed om at låtene kanskje ikke egner seg for radio, kanskje fordi de er for lange. Ved å be et band korte ned låter, satt på spissen: ødelegge potensielt gode låter og oppfordre til et jag mot en perfekt «3 og et halvt minutts» låt slik jeg snakket om, så kan man virkelig ødelegge et allerede godt og lovende band innenfra. Det er dette aspektet av pop-musikken jeg ergrer meg over. Jeg synes det er synd at man trenger en spesifik type låtstruktur for å kunne slå igjennom på radio, ikke fordi jeg selv bryr meg om radio men fordi så mange gode musikere tydeligvis gjør det. Og det er trist.

    Nå er det engang slik at vi er så heldige å leve i lille sosialistiske norge, der de som ønsker å bedrive alternativ musikk, der man kan hende å finne seg i situasjoner der et særdeles godt musikk ensamble en sen vinterkveld på blå, er fler på scenen enn i publikum fint kan gjøre det! Hadde vi derimot levd i usa eller fått en frp regjering i norge så hadde det blitt større fokus på å overleve kommersielt med musikken, og hvem er det egentlig som gjør det i norge? 1% av musikknorge eller mindre sansynligvis.

    Det som er viktigst her er å se på hvilken rolle disse store bandene har og hvem som blir påvirket av dem. Når du er fjortis og endelig oppdager musikken så er det nettop disse store bandene du oppdager, ikke ett eller annet undergrunds band med 10 fans. Disse stadionbandene sender ut en beskjed til sine lyttere om hva det vil være å være musiker. Det hadde vært så fint hvis det var plass til å vise «nye» deltagende i musikk norge at det går ann å gjøre noe annet. Hvis det største målet i musikken er å jage etter det perfekte refrenget så er det ikke rart at det dreper kreativitet.

    Den friskeste musikken kommer jo gjerne fra musikere som gir F i disse normene, så blir de oppdaget og pop på grunn av sin originalitet.. og derfor er jo gjerne ikke oppfølger albumet like godt :)

  12. Tneb sier:

    Kunne dere ikke hatt en ” Elsker eller hater du lydverket, en haug med idioter som pusher kommersiell dritt “

    Da skjønner jeg ikke hvorfor du er på lydverket sine hjemmesider? .. hvis du ikke liker kommersiell musikk så trenger du jo ikke være her. Desutten er det jo mye annet enn kommersiell musikk her også, men det spørs vel hvordan du definerer kommersiell.

    • gottalicksombutsoldman sier:

      er misfornøgd med flere ting. Dårlige anmeldelser, dårlige artister osv. Føler at det blir en smule gammeldags, og at de ikke har nok ekspertise innen det de driver med. har ikke noe imot radiomusikk og populærmusikk, jeg forstår at p3 skal treffe en størst mulig gruppe. Men, p3 styrer musikksjappa i norge, og de er med på å bestemme hvem som skal kunne leve av musikken sin. Vist P3 kunne gått grundigere til verks når de leter etter nye låter å spille, og kanskje sjekke ut hva vi ungdom egentlig hører på.

      Vist de kun skal spille trygge sjangrer, og jeg hater ordet sjanger fordet det egentlig ikke er det som teller. Så forhindrer de den musikalske utviklingen i norge. Det finst 10000 donkeyboys der ute, vist de virkelig tror at det er slik musikk som setter norge på kartet, så tar de feil. Se feks. til ambitsions coveren til han idolfyren i england. Det er nesten umulig for norske artister og slå gjennom med populærmusikk i utlandet. aha gjorde det, men da kunne alle gjøre det, så lenge de hadde en musikkvideo, sånnn er det ikke lenger. Btw stadionrock suger, man mister det personlige preget på konserten. Hans, 15

      • Anders sier:

        Enig med deg vedr. lydverket, rimelig traurige saker, men prøver hysterisk på å være relevante eller hippe eller hva det er. P3 er og blir en katastrofe med den musikkpolitikken de kjører på. Skjønner meg ikke på hva slags musikksmak de har, men det er ikke mye bra, det er riktignok ikke mange kanaler som spiller noe bra musikk, men p3 som ikke trenger å ta kommersielle hensyn, er jo like ræva som andre kanaler. Egentlig bedre å høre på «alltid nyheter», så slipper man å irritere seg over musikken. Må være trist å være ung i dag, med så mye drit som blir servert.

  13. Kristin sier:

    Rett og slett elsker Kings Of Leon :D

  14. [...] Lydverket forrige uke tok vi for de nye stadionrockerne, med Kings of Leon i spissen. Et annet band som er på full fart mot stadionformatet er britiske White Lies, som opplevde [...]

  15. [...] ein litt meir sober stil i sin video til andresingelen “Pyro” frå Come Around Sundown. Då Lydverket snakka med bandet tidlegare i år, la den på ingen måtar skjul på at ambisjonsnivået deira låg langt over det å spela i [...]

Legg igjen en kommentar