Fant lykken i «badet»
For 18 år siden fant Jørgen Roll lykken i Frognerbadet. Torsdag startet den 20. utgaven av Norwegian Wood.
Det er 21 år siden den første utgaven av Norwegian Wood blei arrangert i Ormekollen på Bærums Verk, da Johnny Cash var trekkplaster. I år arrangeres den 20. festivalen i rekken, med Bryan Ferry, Tom Petty And The Heartbreakers, Kaizers Orchetra og Sting helt øverst på plakaten.
Jørgen Roll & co. hadde i 1992 egentlig tenkt seg å arrangere i Kolsåsbakken og ønska seg band som Rolling Stones, Pink Floyd og Eagles. De måtte imidlertid nøye seg med Johnny Cash. Noe som i 1992 kanskje ikke blei sett på som den helt store sensasjonen.
Året etter, fortsatt på Bærums Verk, spilte blant andre The Jayhawks, Ulf Lundell og Claudia Scott. Det var først i 1994 at festivalen flytta til Frognerbadet. En festival som var prega av norske navn som deLillos, Anne Grete Preus og Lars Saabye Christensen og Kjell Erik Vindtorn – men også med Jethro Tull.
Men Jørgen Roll og Sten Randers Fredriksen, de to som hele tiden har vært de største motorene bak festivalen, fant ut at Bærums Verk var for langt fra byen. Dermed måtte de ut på jakt etter et bedre sted. Sten Fredriksen satte seg ned med et kart over Oslo og krysset av alle grønne lunger han kunne finne. Deriblant Frognerbadet. Jakten ble ikke lang.
- Nei, det var det første stedet vi sjekket, forteller Jørgen Roll til Lydverket.
Tilfeldighetene ville ha det til at Oslobadene ikke så mørkt på å få en ekstra inntektskilde og dermed var lykken et faktum.
Gjennom årene har en rekke store navn skapt ekstase for publikumet i det naturlige amfiet. Fra fjorårets konserter med Eric Clapton, Eagles og Patti Smiths vekkelsesmøte til Mark Knopfler og Jackson Browne året før, Neil Young i 2009, Foo Fighters og Queens of the Stone Age i 2008 til Roger Waters i 2006, David Bowie i 2004 og ikke minst DumDum Boys’ comeback i 2003 – for å nevne noen.
I en travel forberedelse til årets festival sier Jørgen Roll til NRK at han ikke har tenkt veldig mye over hva det betyr å runde 20 festivaler. Når han likevel ofrer det noen tanker er det nok med en solid porsjon stolthet.
- Hvis jeg setter meg med Wood-boken vi laget og ser på bilder og plakater fra alle årene er det helt utrolig hvem som gjennom årene har vært på scenen på Norwegian Wood. Og den listen blir enda fetere med årets festival, mener Roll.
- Dette blir den 20. festivalen. Kan du nevne dine personlige høydepunkter?
- For meg personlig i år er det Tom Petty and The Heartbreakers. Også er det en del karameller både lørdag og søndag – Laleh, Jonathan Wilson, Lars Winnerbäck og Sting med både egne låter og låter fra Police-tida i bagasjen. Sting var utrolig bra da han var her sist, for ca 10 år siden [2001 red. anm.] …. Men det blir like bra i år.
Norwegian Wood sleit økonomisk, spesielt i starten, og Roll & co. har tidligere påstått at de ikke har tatt ut noe overskudd sjøl.
- Når var det dere skjønte at dere var kommet «for å bli»? Hadde dere noen spesiell hendelse som blei et økonomisk vendepunkt?
- Økonomien har vært og er utfordrende hele tiden. Vi har ingen offentlig støtte i bunn. Vi nulles blant annet hvert år av Kulturrådet. Noen år går det bra og noen år går det ikke så bra. Vi har aldri tatt ut noe overskudd eller utbytte fra festivalen, sier Roll.
- Dere har vel garantert hatt en rekke oppturer og nedturer. Kan du fortelle litt om de som sitter sterkest i hukommelsen?
- Det er mye i begge kategorier: Det er hyggelig at artister setter pris på og skryter av det de opplever på Norwegian Wood til andre artister der ute. Men det som er aller hyggeligst er e-post og brev fra publikum som skriver og sier tusen takk for at Norwegian Wood er der … at de har opplevd lykkelige, magiske øyeblikk og gode minner for livet, forteller Roll.
- Nedturer kan være når en artist kutter seg i fingeren og må avlyse åtte dager før festivalen, men det snakker vi ikke om akkurat nå.
- Hva er det med Norwegian Wood som gjør at folk kommer tilbake år etter år?
- Kort og godt: det er fine artister i en fin ramme.
Vi går tilbake til det første året, til starten i 1992. Da hadde festivalen en bitte liten nedtur som forteller oss litt om festivalens historie.
- Det er så mange å ta av, sier Roll, når vi ber om historier fra de mange festivalene.
- Det er en del gode som har fått plass i Norwegian Wood-boka vi laget sammen med Tom Stalsberg i fjor. Den er til salgs på festivalen. Garantert mye mimring og den gir et godt bilde av hva som ligger bak av arbeid og engasjement. Alle som drodler med tanken om å starte festival burde tvinges til å lese den – minst to ganger!!
Et øyeblikk har etsa seg fast hos Jørgen.
- Vi var backstage ved Værtshuset på Bærums Verk i 1992. Der stod en sortkledd gentleman og så ut over de gamle husene og elva Lomma, som rant stille forbi. Alle de som har sett filmen Walk The Line vet at Johnny fiska et del som guttunge – en lidenskap han fremdeles hadde i 1992.
- Som den gamle fisker han var, spurte han sin manager Lou Robin: ”Lou, Look at this creek, is there a rod on my rider?”
Artister er kjent for å ha mange og ofte rare behov, men akkurat dette hadde ikke Wood-folket tenkt på.
- Nei, dessverre. Vi fant ingen fiskestang, men hadde vi visst det litt før skulle han få valgt blant mange gode fluestenger.
Vi er mange som gjennom en årrekke har hatt gleden av å overvære konserter i det gode, naturlige amfiet Frognerbadet byr på. Etter 21 år og 21 festivaler er det naturlig å spørre seg hvordan Roll ser for seg Norwegian Wood om ti år.
- Jeg håper festivalen fortsatt er et ettertraktet spillested for etablerte og ikke etablerte artister fra inn- og utland. Jeg håper både Youngwood- og Gramo Underwood-scenen fortsetter å glede og inspirere. Jeg håper store og små publikummere ser frem til å starte festivalsommeren midt i Oslo i vakre Frognerbadet. Også håper jeg at festivalen fortsetter å tiltrekke seg flinke folk som vil være med å jobbe i stab og som frivillige. Det er en helt fantastisk gjeng som jobber med festivalen.
Jackson Browne
Tags: frognerbadet, Jørgen Roll, Norwegian Wood, Norwegian Wood 2012