-

Ekstremhonning

My Bloody Valentine, Enga Fortsatt blendende originalt, fortsatt rystende vakkert. Tida har tilsynelatende stått stille for det notorisk lydfølsomme geniet Kevin Shields og resten av My Bloody Valentine. Det gjør aldeles ingenting: Bandets seige, drømmende og intenst særpregede popunivers lar seg uansett ikke forbedre, og dermed blir hovedpoenget ved Øya-konserten å høre i hvilken grad […]

Skrevet av:
Publisert 11:00 9 august, 2008

My Bloody Valentine, Enga

terning6-2.jpg

Kevin Shields i My Bloody Valentine. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Fortsatt blendende originalt, fortsatt rystende vakkert.

Tida har tilsynelatende stått stille for det notorisk lydfølsomme geniet Kevin Shields og resten av My Bloody Valentine. Det gjør aldeles ingenting: Bandets seige, drømmende og intenst særpregede popunivers lar seg uansett ikke forbedre, og dermed blir hovedpoenget ved Øya-konserten å høre i hvilken grad de forvalter sin egen historie, 17 (!) år etter mesterlige Loveless.

Det gjør de heldigvis utmerket; med frakobla presisjon og en fortsatt unik tilnærming til tonalitetens randsoner pumper de ut klassiske album- og EP-spor på Enga, der selv bandets streiteste poplåter føles innsmurt med narkotisk, utenomjordisk sirup. Slik David Lynch trolig ville hørtes ut om han byttet ut kamera med klang- og fuzzdruknet gitar, med et øye på skoene og det andre festet på stjernehimmelen.

Avslutningen fortjener et eget avsnitt: Det kvarterlange støypartiet i «You Made Me Realise» skremmer bort mange, og overhørt-blokka fylles med en rekke skuffede og uforstående kommentarer til bandets oppvisning denne kvelden. De er definitivt ikke for alle, det er så, men de av oss som ble med My Bloody Valentine inn i hjertet av stormen, lengter allerede tilbake.

Marius Asp

Tags: , , , ,

Del "Ekstremhonning"
 

9 kommentarer på “Ekstremhonning”

  1. stph sier:

    PS har noen sagt at Lydverket og p3tv (NRK) har gjort en FANTASTISK jobb. Sitte på lappen er helt…Konge …..Lenge leve licensen, dobble den…..Jeg er klar…;)

  2. Henrik Moseid sier:

    Var det bare meg som ikke klarte å høre en døyt av et av de viktigste instrumentene – nemlig vokalen? Jeg så munnen bevegte seg, men vokalen kunne knapt høres. Jeg var sikker på at en av teknikerene ikke hadde gjort jobben sin, men når den godeste Asp ikke nevner dette – sniker tanken seg inn om jeg sto på en såkalt cold-spot… Eller hadde øreproppene mine et vokal-filter? Noen andre som har meninger om dette? For min del reduserte det konsertopplevelsen kraftig. Nytelsen i det 20 minutter lange støyhelvetet ble desto større. Det morsomste var å skimte alle som kom løpende ut av Enga med henda foran øra. FOR en støy-parade!! Helt fantastisk.

  3. Marius Asp sier:

    Vokal er viktig, men har samtidig aldri vært noe sentrum i MBVs lydbilde. At den lå langt bak i miksen på Øya, er det ingen tvil om, men dette var nok også noe av det som bidro mest til følelsen av uvirkelighet på konserten. Som på plate. Om du ikke hørte noen vokal overhodet, ligger trolig noe av problemet i proppene (som du jo også antyder kan være tilfellet).

  4. Henrik Moseid sier:

    Gode poeng, men jeg mener at det er nettopp vokalen til MBV bekrefter distansen og det tåkefulle. Den er viktig, selv om den blir dyttet ned i lydbildet – kanskje nettopp derfor. Og når den var så godt som fraværende, mistet musikken en dimensjon. Som for eksempel ble Lose My Breath (med forbehold om dårlig hukommelse) degradert til noe som liknet likegyldig gitarklimperi. Men om det kun var mine ørepropper som hadde en superabsorbsjon av alt som liknet på vokal, skal jeg ikke kritisere Øyas iherdige teknikere. Men for all del, universet de slynget ut på fredag er alene verdt sekseren du gav dem.

  5. Ragnhild sier:

    dette var en av de beste musikkopplevelsene jeg noen gang har hatt! blir konserten lagt ut?? og blir sonic youth?

  6. Vibeke sier:

    Skal vi spekulere i Marius Asp sin intensjon med overskriften? Jeg begynner.
    Kan det være en referanse til MBVs Honey Power? Slik jeg tolker teksten i denne, beskriver den en utløsende effekt man som oftest får på soverommet, men vel så gjerne kan få på festival, og da spesielt i buskene på Quartfestivalen…

    Honey Power:

    Change my mouth
    Here with your tongue
    Your body soft
    Over there
    Where you’re laying down

    Hold my flower
    Here and (you will now)
    Fall
    Sure you did from appearing smile
    Ooh, bloom
    I drink to you
    Feel you come
    High enough
    ‘Till you’re sleeping and…

    Take my flower
    Touch before I die
    Over you
    Then we’ll sleep for another hour

  7. Marius Asp sier:

    Slettes ikke verst tolkning.

  8. [...] Om du som Lydverketblogg-bruker ikke allerede fra før av vet HVOR god Marius er så ta en titt på denne småfrekke saken her, denne flotte bloggposten her eller denne anmeldelsen. [...]

  9. [...] men de av oss som ble med My Bloody Valentine inn i hjertet av stormen, lengter allerede tilbake», skrev Marius Asp den gang.Etter turnéen i 2008 sa vokalist Kevin Shields at bandet jobbet med to nye [...]

Legg igjen en kommentar