The Vaccines - What Did You Expect From The Vaccines?
Brukte sprøyter
Lyspunktfattig debutalbum fra nok en tungsindig, britisk vennegjeng.
Ahh… Det britiske hype-maskineriet. Et tungtprustende, krigstypeskrevet annonseringsverktøy som i flere tiår i overrumplende grad har forsøkt så godt det kan å skryte opp liktlydende band som som til syvende og sist sjelden tåler presset. For noen år siden var det The Strokes-kopibølge #1: The Cribs, The Rakes, The Futureheads. Så fikk vi The Strokes-kopibølge #2: The Maccabees, The Fratellis, The Rumble Strips.
Nå har vi Glasvegas, The Big Pink og White Lies – denne gangen snakker vi om band med stor forkjærlighet for katedrallyd, det skotske støypopbandet The Jesus And Mary Chain og det å skildre arbeiderklasselivet og -kjærligheten i skitne, poetiske vendinger. Det er ikke plass til så mange relativt like band i rampelyset samtidig, men når noen til stadighet faller fra (White Lies imploderer av selvhøytidelighet, The Big Pink har bare to gode låter), er det klart at det er et tomrom som må fylles. Denne gang er det The Vaccines’ tur til å forsøke seg i dette segmentet, og resultatet er dårligere enn man kunne forvente.
Førstesingel og åpningslåt, «Wreckin’ Bar (Ra Ra Ra)» var en av mine favorittlåter fra året som gikk - tungt Ramones-influert, javisst, men samtidig kledelig oppstemt, smittende og med passe dum allsangtekst («pretty girl/wreckin’ bar/ra ra ra ra/yeah, you are»). Publivet møtte katedrallyden. Svaret på spørsmålet What Did You Expect From The Vaccines? blir dermed «et band som ikke forsøker så voldsomt å låte som alt annet som er britpopulært akkurat nå», en forhåpning bandet bruker store deler av debuten sin på å torpedere.
Ta for eksempel andresingelen «Post Break-Up Sex». Dusinvarestøypop med dusinvaretekst der vokalist Justin Young synger med påtatt livstrøtthet over Pulp-pastisjer. Det låter som et dårlig felles multiplum, og det er mange slike forglemmelige stunder her. «A Lack Of Understanding» bygger på samme refrenglest som nevnte andresingel, det samme gjelder «Blow It Up» og Coldplay-kopiene «All In White» og «Family Friend» (med den tekstmessige bunnoteringen «does everybody really feel high as a kite/well I don’t really know if they do, but they might«).
Det er «Wreckin’ Bar», «If You Wanna» og «Norgaard» som står ut på platen. Dette er de kjappeste låtene, og der The Vaccines har sin styrke og et snev av særpreg. Resten av albumet faller ned i den britiske, regnvåte rennestensmiddelmådigheten, der de må plaske rundt i selskap med altfor mange andre band med skinnjakker, påtatt arroganse og et evig søk etter egenart og melodier.
Jørgen Hegstad
Tags: anmeldelse, Jørgen Hegstad, plateanmeldelse, The Vaccines, what did you expect from the vaccines?
TO?!?! Har vi hørt på samme plate?
Hei, Ida! Vanskelig å svare på. Dersom du har hørt på «What Did You Expect From The Vaccines?» av The Vaccines så er dette et ja.
Enig, med !d@, 2′er?!? Det er jo et meget bra album, kan da ikke sammenligne dette med f.eks. White Lies og Glasvegas!! Det er jo erke-britisk, men det er kvalitet, høy kvalitet. OG utrolig rart at «All in White» blir trukket fram som en Coldplay-kopi, det er på grensen til latterlig.. Greit det ikke er nyskapende og revolusjonerende, men bedre enn mye annet i samme sjanger. Og er lei av at slike band alltid skal sammenlignes med de samme bandene i sjangeren, det blir for enkelt. Hør heller gjennom albumet noen ganger til..
Hei, Erik!
Som du skjønner av innledningen min mener jeg at denne sammenligningen er relevant, og da spesielt på de låtene som etter mitt syn er av de svakeste på albumet. Hør på «A Lack Of Understanding» eller «Blow It Up» versus eksempelvis «Bad Love» på «White Lies». Glasvegas-parallellen mener jeg er tydelig: spesielt med tanke på både det «katedralske» lydbildet (spesielt vokalproduksjonen), og J&MC-fascinasjonen (egentlig en hver låt på «Psycho Candy»). Og det er jo ingen ting galt i det, men jeg synes ikke Vaccines-låtene som ligger i dette tempoet når opp, og skulle da ønske at de tok mer tak i den Ramones-biten. Det er ingen tvil om at «Wreckin’ Bar» og «If You Wanna» er gull!
Du mener jeg bommer på Coldplay-parallellene på «All In White» – vel, om verset der ikke er Chris Martinsk, så vet ikke jeg.
hilsen Jørgen
[...] eier et eneste snev av egenart eller originalitet. Dette var allerede opplagt da deres debutalbum What Did You Expect From The Vaccines? ble sluppet nå i mars, på tross av massive mengder hype i forkant fra britisk presse – [...]
[...] Les resten av anmeldelsen! [...]
Gratulerer med årets mest idiotiske anmeldelse Jørgen. Seriøst, terningkast to? The Vaccines er et av de beste unge britiske bandene siden Arctic Monkeys og høres ut som The Strokes burde gjort i 2011, bare at britisk og med et bredere lydbilde. Albumet har fått 4 av 5 i både NME, Spin, Q, Uncut, Mojo og en rekke andre musikkmagasiner. Jeg er enig med at albumet ikke er en 6′er, men ternigkast 2 er det dummeste jeg har hørt/lest. Du har jo ikke peiling! Å si at Post Break-Up Sex «låter som et dårlig felles multiplum» er en fornmermelse av samtlige av de britiske øyer. Og Coldplay-kopiene All In White of Family Friend? WTF! Beklager, men kommer til å ignorere resten av dine musikkanmeldelser for alltid.
Hei, Kristoffer!
Jeg er helt uenig i det du sier her. Dette er et godt under middels album fra et band uten idéer. Etter å ha sett de live i sommer er ikke inntrykket forandret, mildt sagt. Det at NME, Q, Uncut, etc. gir disse bra karakter er ikke så pussig, de har jo tidligere vært svært gode til å fylle mange spaltemeter til andre britiske middelmådigheter som Gay Dad, Gene, The Rakes, The Music – og hvor er disse bandene i dag?
Ikke kom her å si at Lydverket ikke har gitt diverse artister gode karakterer uten at det har blitt noe av dem i etterkant. Spessielt norske band. Det har forresten ingenting med saken å si. Et album er bra om albumet er bra, helt uavhengig om bandet i seg selv blir internasjonale stjerner eller om de kommer til å gi ut flere gode album senere. Det har ingen verdens ting å si for om albumet er bra eller ikke, så ikke kom her med hvor er The Rakes, The Music eller Gene er i dag. Det er ikke relevant!
Ikke kom her å si at Lydverket ikke har gitt diverse artister gode karakterer uten at det har blitt noe av dem i etterkant. Spessielt norske band. Det har forresten ingenting med saken å si. Et album er bra om albumet er bra, helt uavhengig om bandet i seg selv blir internasjonale stjerner eller om de kommer til å gi ut flere gode album senere. Det har ingen verdens ting å si for om albumet er bra eller ikke, så ikke kom her med hvor er The Rakes, The Music eller Gene er i dag. Det er ikke relevant!
Ikke kom her å si at Lydverket ikke har gitt diverse artister gode karakterer uten at det har blitt noe av dem i etterkant. Spessielt norske band. Det har forresten ingenting med saken å si. Et album er bra om albumet er bra, helt uavhengig om bandet i seg selv blir internasjonale stjerner eller om de kommer til å gi ut flere gode album senere. Det har ingen verdens ting å si for om albumet er bra eller ikke, så ikke kom her med hvor er The Rakes, The Music eller Gene er i dag. Det er ikke relevant!
Helt klart, men når man får klumper av band som høres mer eller mindre helt like ut, så er det samtidig ingen tvil om at man før eller senere må sette fingeren på at de må jobbe noe med originaliteten. Dette satt til side koker det jo ned til at jeg synes Vaccines ikke har nok gode låter, påfunn eller tekster. Ser ellers på metacritic her at The Independent, Drowned In Sound, Slant og The Guardian heller ikke er overvettes positive, så det er ikke all britisk presse som er enig med deg heller.
Og når vi først snakker gode, unge britiske band, har du hørt Pete and the Pirates/Tap Tap, WU LYF, Race Horses, Piney Gir, eller The Lovely Eggs?
Når du først spør: «Gay Dad, Gene, The Rakes, The music – og hvor er disse bandene i dag?» Tar jeg og stiller samme spørsmål: Hvor er Pete and the Pirates, Tap Tap, Poney Gir eller The Lovely Eggs?
WU LYF har gjort det bra, den ska du ha.
Vel, de fleste sitter sikkert i en kjeller i Southampton og røyker B&H, men dette er alle unge, britiske band som ikke har vært gjennom det sedvanlige britisk musikkpresse-maskineriet og ei heller har 5 vekttall i Jesus And Mary Chain-grep og Mark E Smith-holdning. Hør f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=lo-2XVUlR98 , http://www.youtube.com/watch?v=wQQMAR8Dhto , http://www.youtube.com/watch?v=wAjWwkQ-ohc eller http://www.youtube.com/watch?v=2uuMy2ZN7A8