«Ambisiøs og poetisk»
Skandinavias beste musikkvideo er kåret. Øverst troner Emil Triers rånerhyllende video til Torgny Amdams «The Only Game».
Det er Bergen International Film Festival (BIFF) som har stått for kåringen, der 15 av de siste par årenes sterkeste musikkvideoer fra Norge, Sverige og Danmark har kivet om den gjeveste prisen.
Blant de nominerte befant det seg navn som Familjen, Fever Ray, Kent, Mew, Kvelertak og Lars Vaular, men det lengste strået trakk altså Emil Trier med den vakre, gjenkjennelige og visuelt slående skildringen av bygdeungdom som akkompagnerer Torgnys singel «The Only Game»:
Se alle de 15 nominerte musikkvideoene her!
Dette er det ikke eneste av heder og ære tidligere Amulet-vokalist Torgny Amdam har kunnet notere seg den siste tiden. I forrige uke trillet nemlig vår anmelder Glenn Olsen en femmer for debutplaten Chameleon Days. I anmeldelsen beskriver han utgivelsen som «et av de mest spennende debutalbumene som er sluppet i Norge på en stund« og trekker paralleller til hvordan Iggy Pop redefinerte seg selv som artist med solodebuten The Idiot i 1977.
Les hele anmeldelsen av Chameleon Days
Juryen i BIFFs kåring har bestått av Frøydis Moberg (YAP), Øystein Fyxe (fotograf og regissør) og Eirik Kydland (redaktør i musikktidsskriftet ENO). Her er deres enstemmige begrunnelse:
«Vinnervideoen viser en regissør og en artist som tar musikkvideosjangeren på stort alvor – dette er en ambisiøs og poetisk video, som samtidig er umiddelbart fengende og fascinerende: En musikkvideo man vil se på og
lytte til om og om igjen.
Den viser flere ganger musikkvideoens magiske potensial, nemlig øyeblikkene der tekst, melodi og bilder flettes sammen til et helhetlig uttrykk som rører og rammer følelsesmessig. Videoen er et eksempel på utmerket filmhåndverk – effektivt fortalt ved hjelp av vakre, realistiske bilder, tydelige portretter og overraskende tematikk.
Miljøet som skildres i videoen er genuint skandinavisk, men følelsen av ungdommelig rastløshet er samtidig universelt gjenkjennbar og allmenngyldig. Å sitte i baksetet på en bil på leting etter NOE, er en følelse vi alle kan kjenne oss igjen i. Den kjærlighetsfulle og detaljerte skildringen av ungdommelig råskap, kjedsomhet, forelskelse og iscenesettelse står dessuten perfekt til den utprøvende, søkende låten. Slik oppnår samspillet mellom musikk og film en høyere enhet enn det de to elementene ville gjort hver for seg – et bevis på at musikkvideoen fortsatt er en kraftfull sjanger med evne til å fortelle store historier i løpet av få minutter.»
Oppfølgeren til «The Only Game», «Big Day» (også den regissert av Emil Trier, men denne gangen med den særnorske russefeiringen i fokus), er også verdt å ta med seg:
Tags: biff, Emil Trier, kåring, rånere, skandinavias beste musikkvideo, The Only Game, torgny amdam
Veldig kule videoer begge to synes jeg. Har ikke hørt om dette før. Ble fan.
fortjent !
Hehe, det måtte jo selvfølgelig bli Notodden!
Kul video, fin låt
… med Asker på en god annenplass
Herlig!
Asker, hva er det i denne sammenhengen, og forresten, mesteparten av moro foregikk i Bø, ikkje på tødden…
Enig med Alf.
Kjedelig låt, ikke akkurat mye rocka.
Kjedelig video også for den saks skyld.
Dritkjedelig!!!
[...] Les også: Dette er Skandinavias beste musikkvideo [...]
[...] Les meir: “Ambisiøs og poetisk” [...]