I sendingen i dag skal vi snakke om Google. Hvordan finner de svaret på det man søker etter? Og kan vi stole på dette svaret?
De har en enorm makt, og dette har tydeligvis europeiske aktører funnet ut at de vil gjøre noe med. En ny europeisk søkemotor skal utfordre det amerikanske hegemoniet.
I innslaget forteller Gisle Hannemyr (egen hjemmeside her) at Google først og fremst rangerer treffene etter hvor mange andre sider som peker på den aktuelle siden. For å forhindre at snyltere og andre manipulerer resultatene legger Google forskjellig vekt på hvilke sider som linker til de sidene man skal rangere. Det er bedre at «seriøse» aktører som CNN og The New York Times linker til siden din enn at en 14-årings hjemmesider gjør det.
Google velger selv ut disse «seriøse» aktørene, og siden de er amerikanere velger de flest amerikanske aktører. Selv om det ikke var intensjonen har dette ført til at amerikanske nettsteder favoriseres av Google, så en egen europeisk søkemotor kan virkelig ha noe for seg.
Avsender: Eivind Grimsby Haarr
Man kan da gå på kurs og lære å spille Digelidoo her i landet også . Og instumentet fås kjøpt i Norge .
Google skal ha for at de har fått en ekstremt sterk posisjon innen søk på nettet, og jeg tror vi får se at de kommer med endel flere bi-produkter i årene fremover. Eksempler på dette har vi allerede sett med Toolbar og Google Earth. Tror imidlertid at Google blir for kommers og mainstream for nerdene som startet å bruker Google, mens folk flest fortsatt kommer til å bruke Google. Tipper Microsoft kan klare å øke markedsandelen med MSN Search, ettersom den sannsynligvis blir integrert i endel produkter fremover, samtidig som den kan brukes via Messenger, kanksje Xbox Live, Windows mobiler osv. osv. Yahoo har jeg liten tro på, de taper for mye andel på messenger, og dermed en viktig marketing kanal for search. Kan være marked for en europeisk bra søkemotor, men den vipper nepper Google av pinnen de første 3-4 årene.