Vinn billetter til Dinosaur Jr. og Built To Spill
Foto:Brantley Gutierrez/myspace.com Dinosaur Jr. har med seg Built To Spill når de imorgen inntar Sentrum Scene. Vi kjører lynkonkurranse – DU kan vinne billetter! Fredag 28 mai stiller to giganter innen den alternative rocken på samme scene. Dinosaur Jr. har vært ansvarlige for deilig gitarstøy siden midten av åttitallet, og smalt til med et særdeles […]
Dinosaur Jr. har med seg Built To Spill når de imorgen inntar Sentrum Scene. Vi kjører lynkonkurranse – DU kan vinne billetter!
Fredag 28 mai stiller to giganter innen den alternative rocken på samme scene.
Dinosaur Jr. har vært ansvarlige for deilig gitarstøy siden midten av åttitallet, og smalt til med et særdeles vellykket comeback i 2007 før de for alvor var tilbake med skiva Farm i fjor. Da de gjestet Rockefeller kalte Lydverkets anmelder opptredenen for det største comebacket siden Batman leverte varene, med fordømt vakre støt og voldelig høyt lydnivå. Built To Spill fremførte hele Perfect From Now On fra 1997 på Rockefeller for to år siden, og deres siste skive There Is No Enemy ble tatt varmt i mot av Lydverkets anmelder.
Når begge band imorgen stiller på Sentrum Scene kan DU være der – med to gratisbilletter i ermet. Alt du må gjøre er å svare så godt du kan på følgende spørsmål:
«Hva er nittitallets feteste gitarsolo?».
Gi oss ditt svar i kommentarfeltet under. Alle kommentarer lagt inn før klokken 10.00 imorgen vil bli med i trekningen. Vi trekker ut de to beste svarene som får to billetter hver.
Tags: built to spill, Dinosaur Jr, hva er nittitallets feteste gitarsolo, konkurranse, lynkonkurranse, Sentrum Scene, vinn billetter
Soloen på «In the Garage» av Weezer. Sjelfull, sår nerdesolo doblet med halvironisk Bob Dylan-munnspill og spydig «oooh oooh»-ing for å forsøksvis skjule at gitaristen egentlig synes at 80talls Marshall-stack-og-fot-på-monitor-estetikk er toppen av lykke. Soloen regelrett oser av fett hår, litt for store chinos, Game Boy med gråtoneskjerm og flanellsskjorter.
90-tallets feteste gitarsolo er selvsagt fremført av J Mascis, og låta er On The Way fra Where You Been, en sang som aldri slipper opp gassen, men får en ekstra nitroinnsprøytning når det begynner å hyle i Jazzmasteren i god tid før soloen faktisk begynner. Man hører liksom at gitaren har et behov for å bryte gjennom hele tiden, og forbikjøringen er et faktum når Mascis slipper beistet løs i en kort, melodiøs og frenetisk solo som sømløst tillegger låta et ekstra gir uten at den dominerer helhetsinntrykket av selve sangen. Den beste implementeringen av en gitarsolo i en låt jeg vet om. Det er nesten som om låta er bygget rundt soloen, ikke omvendt. Hvis man hører etter, er det faktisk slik at når soloen har begynt, så slutter den ikke før låta er slutt, den går i bakgrunnen hele tiden.
En låt man savner i det den er over.
http://www.youtube.com/watch?v=88NH4dBGlrw
Den Feteste gitarsoloen fra nittitallet er det selveste J.Mascis som står for på låta «GET ME»…..Husker første gang jeg hørte den var faktisk en live versjon fra 120 Minutes på MTV –det var da jeg virkelig fatta at gitarsolo egentlig var utrolig fett…ikke bare 80-talls puddel og andre kjipe band fra seinere 90 tallet……-Get me soloen er bare så sinnsykt bra….og den begynner liksom på igjen (the grand finale) inn i siste del av låta….det er bare som om gitarhimmelen åpner seg og tar med lytteren inn….WOHO……GET ME!!!!
Sterk kandidat: Built to Spills Stop the Show som bare bygger og bygger.. Herlig!
Thomas, du er fet! To fra samme plate blant de fire første. Vanskelig å argumentere mot.