Dimmu Borgir har aldri vært redd for å blåse seg opp. På lørdag med orkester og kor. Foto: Kim Erlandsen

Dimmu Borgir har aldri vært redd for å blåse seg opp. På lørdag med orkester og kor. Foto: Kim Erlandsen

Suksess eller fiasko? Dimmu med KORK i Oslo Spektrum

Dimmu Borgir tok med seg nesten 100 mann til Oslo Spektrum. Lydverket oppsummerer konserten for deg.

Skrevet av:
Publisert 22:48 29 mai, 2011

Dimmu Borgir i Oslo Spektrum? Med Kringkastingsorkesteret (KORK) og Schola Cantorum Choir? Snakker vi storslått og overveldende eller grumsete og oppblåst? Suksess eller fiasko? Komisk eller episk? Lydverket oppsummerer lørdagens konsert i Oslo Spektrum:

Scenedesign
Foran scenen henger et gjennomsiktig sceneteppe med coveret fra Abrahadabra, og på hver sin side – foran henholdsvis KORK og Schola Cantorum henger tilsvarende gjennomsiktige tepper med Dimmu-pentagrammet. Når bandet er i fokus går sceneteppet i midten opp, mens når KORK og koret gjør sine intermissions går sideteppene opp. Lekkert og elegant, i grell kontrast til det lett komiske sceneshowet Dimmu Borgir hadde på Hove for noen år siden, da de hadde satt på en billig peiskos-DVD på lerretet bak seg. At KORK kjørte kjole og hvitt på ene siden og Schola Cantirum på andre siden av scenen var ikledd munkekapper bidrar til den sakrale stemningen.

Les hva Lydverket mente om Hove-konserten

Arrangement
Forskjellen på Dimmu med KORK og Schola Cantorum og for eksempel Kiss og Metallica sine tilsvarende prosjekter, er at Dimmu Borgir sin musikk er skrevet og arrangert med symfoniske elementer som hjørnesteiner i byggverket. Dermed framstår KORK og Chola Cantorum umiddelbart som en naturlig integrert del av musikken, og jobben med å overføre det fra studio til scenekanten er gjort med sirlig nøyaktighet, dramaturgisk sans og noenlunde måtehold. Jeg sier noenlunde fordi det midtveis ble litt mye bløtkake, men det får man heller tåle på en festdag. På låter som «Dimmu Borgir» og «Progenies Of The Apocalypse» er det derimot ren perfeksjon, hvor hvert lille krok av Dimmu Borgirs låter blir saumfart og løftet opp for maks effekt.  Arrangør Gaute Storaas avsluttet det hele triumferende med å sette sitt fingeravtrykk på «The Mourning Palace».

Bandet
Dimmu Borgir har alltid tatt rollen som rockestjerner på alvor, selv om de har sjeldent lite å melde fra scenen. Det går i innøvde floskler om hvor mye publikum betyr for dem, men når musikken setter i gang er de i sitt rette element. De to gitaristene Silenoz og Galder briljerer med riffingen, og kler finfint sine nye scenekostymer som sibirske krigsherrer (Silenoz ser mest ut som en Klingon-kriger, når jeg tenker meg om), mens Shagrath vandrer majestetisk rundt på scenen i sin vinterkåpe-møter-blackmetalfrakk. Det er for øvrig et tydelig og effektivt grep at de tre originalmedlemmene danner fortroppen på scenen, mens gjester og innleide musikere har sine faste plasser på podiet bak sjefstrioen. Dermed blir alle musikanter synlige, men det er åpenbart hvem som har nøkkelen til butikken. Mye lekrere enn for eksempel Korn, hvor en sessiongitarist står usselt gjemt bak en forsterker.

Les om hvorfor Dimmu Borgir bare er tre medlemmer
Les hva Dimmu Borgir synes om sine tidligere bandkolleger

Gjest
I mine ører fikk Agnete Kjølsrud det aldri helt til med Animal Alpha, det ble for stort gap mellom heksesangen og den ganske streite hardrocken. Det blie spennende å høre hvordan hun gjør det med Djerv, for i Dimmu Borgirs teatralske univers passer vokalen hennes mye bedre enn i Animal Alpha. På «Gateways» glir hun perfekt inn ved siden av Shagraths grimme tekster om en kosmisk reise til en fremtid i oldtiden, og ser rett og slett ut som en million dollar der hun danser hedensk bak Galder. Det gir meg samme følelse som når Pamela Moore kommer inn på «Suite Sister Mary» på Operation: Livecrime, og løfter konsertopplevelsen.

Publikum
Det var visstnok publikum fra hele verden i Oslo Spektrum, men de fleste snakket norsk. Overraskende variert publikum, mange godt voksne med utslitte Dimmu-skjorter i følge med purunge fans i flunkende nye t-skjorter. Det så også ut som mange nysgjerrige hadde tatt turen for å sjekke ut dette unike samarbeidet. For Dimmu er åpenbart blitt husvarme, noe blant annet en slik konsert bidrar til. For pentagrammene og kald sminke til tross, selve bandet eller showet er ikke mer skummelt eller farlig enn Kaptein Sabeltann-showet Dyreparken leverte på MiniØya dagen etter. Men hvor mange publikummere var det egentlig i Spektrum? VG skriver 8.000 i sin anmeldelse, mens noen i KORK sa til meg at det var lagt ut 3.000 billetter for salg. Er ganske sikker på at 3.000 er nærmest sannheten. Virket ellers som folk foran scenen storkoste seg, det ble til og med en solid moshpit der på et tidspunkt.

Setlisten
Perfekt åpning med intro fra orkester/kor, før bandet kom på til «Born Treacherous» (min favorittlåt fra Abrahadabra) som ble fulgt opp av «Gateways». Dimmu Borgir konsentrerte seg om Abrahadabra første halvdel av konserten, før klassikere som «Vredesbyrd», «The Serpentine Offering» og «Progenies Of The Great Apocalypse» kom dundrende ut fra gitarer, fioliner og kormunner. Dagens overraskelse for min del var «Puritania», som jeg aldri har vært glad i på plate, men som kom til sin rett som Ministry-inspirert black metal i konsertsammenheng. Fint grep at hele konserten gikk i ett uten ekstranummer, det kledde formatet.

Lyd
Lyden der vi satt – rett foran miksepulten – var veldig god gjennom hele konserten, men altfor lav. I begynnelsen var det faktisk som å være på Miniøya, hvor man spiller så lavt som mulig for å skåne sarte små barneører. Selv om «Born Treacherous» og «Gateways» fungerte bra, hadde de blitt totalt gåsehudfremkallende dersom lyden var litt høyere. Det var først når paukene og slagverket kom inn over ved siden av koret på «Dimmu Borgir» at hårene reiste seg på underarmen.

Suksess eller fiasko?
Forventningene til denne konserten var ærlig talt enorme,  og ble ikke lavere etter jeg var innom Store Studio og hørte på prøvene to dager før Oslo Spektrum. Med unntak av den komisk lave lyden, ble forventningene i stor grad oppfylt. Dimmu Borgir og vennene i KORK og Schola Cantorum har gjort fine grep med både arrangement, design og gjennomføring, og totalinntrykket man sitter igjen med er nok akkurat det intensjonen var: en opplevelsesrik, lekkert gjennomført helaften i Oslo Spektrum.

PS: Konserten vises på NRK2 25. juni.

Flere bilder fra konserten på denne linken

Lydverket møtte Dimmu Borgir i Tyskland:

Tags: , , ,

Del "Suksess eller fiasko? Dimmu med KORK i Oslo Spektrum"
 

32 kommentarer på “Suksess eller fiasko? Dimmu med KORK i Oslo Spektrum”

  1. Fredrik sier:

    Flott omtale av konserten! Var ikke der selv, men ville bare si at om det var så lavt som du antyder til her har det antageligvis med å orkesteret å gjøre. Dette er kanskje noe av det vanskeligste å få til bra lyd på live, to 100% forskjellige sjangre når det kommer til volum.

    • Asbjørn Slettemark sier:

      Det var nok utfordringer med å få orkester og band til å høres fint ut sammen, ingen tvil om det. Men når man sitter der som publikum forventer man visse ting, deriblant litt volum. Jeg er ikke blant de som absolutt skal ha det så fryktelig høyt, men synes også lavt volum kan ødelegge.
      En annen forklaring kan være at Dimmu Borgir bruker mange tyske folk i crewet sitt, deriblant lydfolk, og de er kjent for å spille lavt. I hvert fall i følge flere metalmusikere jeg har snakket med.

      • Fredrik sier:

        Skjønner veldig godt! Har selv opplevd metallkonsert med for lavt volum hvor det så absolutt ikke var noe orkester ved siden av ;)

        • Maren sier:

          Med høyere lyd hadde det blitt uten orkester! Skulle man «skru opp» volumet mer på alt- og også de akustiske instrumentene ville det bli masse feeding, det er ihvertfall mitt inntrykk. Derfor er det ofte strykerklangen drukner i helheten. Det er grenser for hvor høyt volum en kan ha med et live orkester rett og slett, hvis vi ikke bare skal sitte til pynt;-)

          Kork-fiolinist

  2. Bil sier:

    Solid og informativ anmeldelse!
    Det var full klubbrigg i Spektrum, mao 4000+ tilskuere.

  3. dans sier:

    Den lave lyden er nok for at micene til orkersteret ikke skulle feede. Metal og klassiske instrumenter er en umulig utfordring. (…og særlig på et sted med så grisete akustikk.) Det er er derfor mange slike band bruker elektriske strykeinstrumenter.

  4. Nicolai sier:

    Syns at de fleste som skriver om konserten ikke helt fikk med seg det nye Dimmu Borgir la inn i musikken denne gangen, spesielt på «Abrahadabra»-sangene. Her har de, i forhold til albumet, gjort vokalen mer skrikende, mer «black-metal-aktig», musikken kom bedre fram som metal også nå. Det virket som om de hadde lagt hjerte og sjel ned i å forandre litt på sangene for å få dem mer «metal».
    Alt i alt var konserten totalt gedigen, verdt hver krone, men litt for kort….

  5. Nicolai sier:

    Vil det som ble filmet forresten bli offentliggjort på DVD eller som et program eller noe annet lignende?

  6. Upinsmoke sier:

    Tja.. Skal man si om denne anmeldelsen da? Pitchen er SUKSESS eller FIASKO. Og fint lite refereres tilbake til dette spørsmålet. Virker viktigere for anmelder å ha en bombastisk overskrift enn at den står for innholdet. Slikt er jo et gammelt triks innenfor tabloidjournalistikk, kanskje mest hos lokale aviser og er som i dette tilfelle ganske misvisende og irriterende når man skjønner at det er et salgstriks.
    Når det kommer til selve konserten så er det ikke noe enten/eller å si om den. Jeg er av den eldre garde som har fått inn heavy metal med morsmelka (dvs 70-80tallet) og har fulgt med på utviklingen siden da. Er ingen black metal fantast, men liker noen bm band fordi de som virkelig kan spille, som Dimmu Borgir lager så storslått musikk at en gammal heavy metalist som meg må bare like det, selv om jeg synes sminkingen og draktene de har på seg minner meg mer om enkelte komiske day-time-tv sci-fi serier fra 80 og 90 tallet. Men så har jeg heller aldri vært verken bm nerd, Ringenes Herregal eller fantasy tilhenger, så jeg er sikkert ikke innenfor målgruppa image sett. Jeg liker bedre Satyricon og dels Gorgoroths stil som er litt mer down to earth.. Eller hell.

    Min opplevelse av Dimmu Borgir i Spektrum var at joda, lyden var altfor lav men det var noe jeg fort vendte meg til faktisk. Jeg er en som aldri bruker ørepropper på konsert så var det en prøvelse å stå der på de første låtene og ikke føle at jeg sto og så på playback eller storskjerm. For det var ingen sammenheng mellom lydnivået og det store episke som skjedde på scenen. Kontrasten var, som Slettemark skriver: komisk. Men etter 2-3 låter var man faktisk vant til det og aksepterte det. Tror de fleste skjønte at lyden var skrudd ned for å gi folk en bedre total lydopplevelse og ikke fordi det er tyskere i lydcrewet haha,.. Den må du lenger ut på landet med Slettemark. . Når det er SÅ mange musikere på scenen og det er en blanding av elektroniske gitarer og akkustiske og organiske instrumenter så føler jeg virkelig med lydteknikeren. Han må hatt et sant helvete med å få frem alt. Så jeg synes det var bedre at han heller dro ned volumet mye enn at vi fikk en slags wall of sound der alt ville blitt grøtete.
    Jeg er ingen gal fan av Dimmu Borgir og har ingen plater med de. Jeg har hørt de endel på nettet og på fester men dette er min første konsert med bandet. Men jeg skulle tro at de som hadde reist fra andre land (gærninger) for å se dette var fornøyde. Også Norske fans tror jeg idag vil si at det var en bra konsert, for det var det virkelig. Publikum ble kanskje litt stilnet som påvirkning av lydnivået. Jeg sto litt til høyre for scenen og var i det jeg vil kalle «bibelbeltet» blant publikum. Det er den grensa fra der folk klapper og hoier mellom sangene og de som står bom stille. Den grensa er ofte syltynn og blir til ved at man føler man står litt for langt unna til å klappe (merkelig nok) og at dette sprer seg til de bak deg og ved siden av og ender opp med det jeg kaller bibelbeltet på konsert .
    Hun godeste DJERV vokalisten gjorde en finfin innsats også. Kanskje DB burde hatt flere gjesteartister men hun er et syn på scenen selv om jeg synes hun ikke traff helt på alle tonene. Dette er noe hun absolutt burde gjort når hun tross alt ikke hadde mange linjene å delta på.

    Noe litt komisk var faktisk å se aldersspennet blant publikum. Foran meg sto det en gammal mann!! På en av mine turer til baren traff jeg på en 11-12 år gammel gutt som ga meg litt følelsen av Momarked eller noe annet svett, men sett bort i fra at den totale opplevelsen er at alle munner skal mettes og alle skal være fornøyde, noe som er umulig i praksis, så var konserten minneverdig og solid og NESTEN verdt de 600,-

    • Asbjørn Slettemark sier:

      Jeg mener at ambisjonsnivået for denne konserten var så høyt og fallhøyden så stor, at det kunne fort blitt fiasko like mye som suksess. Heldigvis ble det det siste.

      Enig i at det bedret seg på volumet utover, og det er viktig for meg å understreke at jeg ikke er noen tilhenger av blodvolum, men i en slik sammenheng som denne konserten er det faktisk litt viktig at det trøkkes til på åpningen. For å sette stemningen.

      Ellers virker vi ganske så enige om det meste rundt konserten.

  7. Kynikeren sier:

    Dette er et misbruk av skatte- og lisenspenger!
    Det er vel de venstreradikale i NRK som har godkjent dette våset. Hva med de kristne og de eldre som opplever at lisenspengene deres brukes til dyrking og fremming av satanisme?
    Kunne vi ha fått mer labratorieutstyr og datamaskiner til de skoleflinke og god eldreomsorg for disse pengene? Det er på tide å oppløse nrk og å la den bli en underholdningskanal som sender repriser som de andre betal-kanalene, så kan man beholde en ren nyhetskanal på radio. Det er det eneste man trenger.

    • KL sier:

      NRK er noe av det beste vi har her i landet. De andre kanalene er jo 97% vås. Høy kvalitet uten reklamepause vs dårlige programmer med hyppige pauser. Lett valg.

      • Kynikeren sier:

        Enten får man selge og oppløse nrk, eller så får vi få en rikskringkasting som bidrar til gjenkristning av Norge!

        • Thomas sier:

          Det heiter riksKRINGkasting, ikkje riksKRISTkasting. Eit mindretall av nordmenn bekjenner seg til kristendommen i dag og det SKAL vere rom for andre syn og meiningar i statskanalen.

    • pelle sier:

      Hva med alle oss ateister, som kanskje misliker at NRK bruker penger på religiøse programmer? Nei, så lenge vi har en lisensfinansiert kanal er det helt på sin plass at den har noe for enhver smak. For øvrig er verken Dimmu Borgir eller det store flertallet av black metal-band satanister, de bare leker med temaet.

      • Vidar sier:

        Jeg antar at «Kyniker» bare er ironisk for å provosere. Men jeg er helt enig med deg, Pelle! Både i NRKs variasjon og at dette ikke er satanisme. Jeg er sjøl kristen og var på konserten. Og jeg mener selvfølgelig at dette er/blir et supert innslag på kulturkanalen NRK. Dimmu Borgir er jo tross alt Norges neste største band, etter Aha.
        (Forøvrig synes jeg at konserten var mektig og fantastisk. Forventningene mine, som var litt begrensede, ble overgått. Jeg har vært på utallige metallkonserter siden 1985, men ble imponert – selvom lyden var *litt* lav.)

    • Greta sier:

      Tror du har missforstått hva ordet «kyniker» betyr.

    • Herregud sier:

      Ja, hva med de eldre og kristne? De får vel for all del mer igjen av pengene enn mange andre. Kirken kunne jo aldri drevet om den ikke ble finansiert med massive summer i form av skattepenger. Og når det gjelder lisenspenger blir det vel vist mer for de eldre og kristne (i form av kirke konserter i høytidene? ol.), enn hva du kaller «dyrking og fremming av satanisme».
      Få opp øynene…

      • Kynikeren sier:

        Gjennomsnittsalderen i Norge er nå over 40! Det betyr at nrk skal rette seg etter dette, og at ungdomsprogrammer bør nedprioriteres. I tillegg bør det som finnes av barne- og ungdomsprogrammer ha et Kristent budskap.

        • B T sier:

          Tror du at alle over 40 er kristne? Jeg er mye eldre enn det,og er ikke spesielt kristen. Er du foresten klar over at det er ingen ting i verden som har skapt mer krig og elendighet her i verden enn religion. Det er kansje noe du bør tenke på. Det er jo også faktisk sånn at det er kristendommen som fant opp satanismen. Nei du bør nok gå i tenkeboksen

        • Nicolai sier:

          Ja vel, gjennomsnittsalderen i Norge er over 40 år, og så? Skal ikke musikken være for de da? Og jeg var faktisk på konserten, det var en god del folk der over 40….
          Og så sier du at det burde finnes barne/ungdomsprogram med et kristent innhold, når du allerede har sagt at NRK burde rette seg etter flertallet. Er flertallet av norsk ungdom kristne, altså kristne i den betydning at de tror fult og helt på det kristne budskap?… Litt selvmotsigende?

    • B T sier:

      Det er ganske utrolig å lese kommentarer som denne kynikeren skriver. Mener du at det bare skall sendes ting med kristent innhold som du liker? Du skjønner det at verden er ikke helt sånn. Vi som ikke er så veldig kristne vi betaler tv lisens vi også. Og vi er veldig glade for å se ting vi liker vi også.Det er jo ikke sånn her i verden at alt du ikke liker er misbruk av penger. Det er veldig mye av det som blir sendt på tv jeg ikke liker, men det er jo mange andre som liker det. Det er ikke sånn her i verden at alle skal like det samme, det hadde blitt et utrolig kjedelig samfunn. Nei du må nok akseptere et mangfold her i verden.

    • Nicolai sier:

      La ikke spesielt mye merke til satanismen på denne konserten… Vel er Dimmu antikristne, men satanistiske?… Ikke i dag ihvertfall, tror nok at du burde sjekke ut litt før du begynner å skrive, f.eks. noe sånt som at Dimmu Borgir der en av Norges største kulturelle eksportartikler, og hvorfor skal vi ikke kringkaste og være stolte over at Norge har noe spesielt?

  8. Ego Sentrisk sier:

    For lav lyd? Nei, kjempefint å kunne gå fra en konsert uten å være piska til blods i øra og kunne våkne dagen etter uten pipelyd.

  9. [...] Anmeldelser av konserten: Aftenposten NRKs blogg VG NRK Lydverket [...]

  10. blableblu sier:

    DVD si koupím, když nebude drahý.

  11. Jeg hører til den store skaren som ikke hadde mulighet til å dra og få med meg eposet, men heller måtte nøye meg med å se det på TV (i dette tilfellet ble det nett-TV). Hva konserten gjelder, synes jeg den var en mektig opplevelse, og jeg gleder meg vilt til den gis ut på plate så jeg kan få sett den i HD.

    Når det gjelder diskusjonen om NRKs rolle: NRK er en statskanal, og staten er folket. Det burde dermed ikke herske noen tvil om at NRK nok en gang har vist at de oppfyller rollen sin som formidler av alle aspekter av kultur. Som organist hevder jeg å kunne uttale meg om hvordan det står til med kristennorge: Ola og Kari Nordmann er svært så tradisjonsbundne. Dersom så mange som 5% av et steds befolkning kommer til gudstjeneste, er det et greit oppmøte, og med 10% til stede er det glimrende (i forhold til hva man forventer). Likevel velger størstedelen å gifte seg i kirka eller døpe ungene; dette begrunnes i stor grad med tradisjon, og presset er stort. Jeg er ateist, men jeg har venner som er kristne, æsatroende, muslimer, paganister, nesten-kristne (det er mange av dem), ordentlig-kristne og mye annet rart; jeg har venner som er biseksuell, homoseksuell, heteroseksuell, bifil, homofil og heterofil; jeg har venner som er kommunist, sosialist, venstreradikal, høyreradikal, konservativ; og dette er bare en liten del av de jeg omgås i hverdagen.
    NRK har en svært variert folkegruppe å tilfredsstille, og jeg synes de gjør en glimrende jobb. Vi slipper tåpelig produserte dokumentarer med repetisjon av det som har blitt sagt hvert tiende minutt bare fordi det «skulle vært» en reklamepause der, vi får en stor rekke program av svært høy produksjonskvalitet, og de leverer en haug med programmer som normalt sett ville vært alt for smale til å nå ut til befolkningen uten at man må betale for det.

    Jeg betaler kringkastingsavgiften med glede, og jeg er lykkelig over at NRK har gått bort fra det tidligere rolle sin som landets moralpoliti.

    For øvrig var konserten glimrende produsert. Jeg ser mange kommenterer at lyden var lav, men de har i så fall tydeligvis oppnådd det de ønsket med å skru den såpass ned: et svært godt balansert lydbilde som virkelig får frem kompleksiteten i arrangementene.

  12. [...] Asbjørn Slettemark lot seg også begeistre av gjengens samarbeidskonsert med Kringkastingsorkesteret (KORK) da han skrev “… totalinntrykket man sitter igjen med er nok akkurat det intensjonen var: en opplevelsesrik, lekkert gjennomført helaften i Oslo Spektrum.” Les anmeldelsen her. [...]

  13. [...] Borgir og Satyricon er to andre band som har tatt ekstrem-metalen inn i nye rom med sine store symfoni-konserter. Dimmu Borgir skal blant annet headline den svære Wacken-festivalen i Tyskland sammen med [...]

  14. Anonym sier:

     Troll

Legg igjen en kommentar