Anine Stang på by:Larm '11. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Anine Stang på by:Larm '11. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Anine Stang - by:Larm, Tilt

Stang ut

Det er glatt i Oslos gater i dag. Men når Anine Stang går på trynet, gjør hun det på en av by:Larms scener – i beste konserttid.

Skrevet av:
Publisert 23:33 17 februar, 2011

Noen skal visst bare bli stjerner, koste hva det vil av tid, krefter og stadig svinnende skamfølelse.

En av disse er snart 26 år gamle Anine Stang, sist sett i Det Store Korslaget på TV2, som med et par år på baken i Los Angeles – og trolig langt flere foran speilet, syngende inn i hårbørsten, håpløst forelsket i ideen om å være artist – nå prøver å stable en artistkarriere på beina her til lands. Etter å ha bevitnet den ubehjelpelige by:Larm-konserten hennes på Tilt torsdag kveld, er det fryktelig enkelt å håpe at akkurat dét målet går til helvete.

Det er nemlig ikke et eneste øyeblikk som formidles fra scenen som føles friskt, originalt eller verdifullt. En klam eim av Oslo Fashion Week henger over både bandet og «danserne», som deiser rundt på scenen ikledd hver sin bjørnefitte idet Stang bruker åpningslåten til å gjøre Stella Mwangis selverklærte tonedøvhet til skamme.

Deretter svikter symptomatisk nok strømmen. En fem minutter lang pause føles som det tredobbelte. Det er trist og flaut. Så begynner konserten igjen, og det hele blir utrolig nok enda tristere og langt flauere. Generisk synthpop, «sleazy» og gjennomkynisk LA-rock, forsøksvis såre ballader om hverdagens forløsende magi – alt er svøpt i den samme tomheten, ingenting betyr noe og popmusikk føles med ett som et konsept utviklet av vampyrer som livnærer seg på livsglede istedenfor blod.

by:Larm skal ha ros for at de i tiltagende grad åpner opp programmet for virkeligheten utenfor Youngstorget, der ferske artister med en reell sjanse til å dominere hitlistene også får sjansen til å bevise at de fortjener det. Men det åpner også for fullblodskalkuner man på forhånd burde skjønt aldri ville kunne lette en millimeter fra bakken. Kvakk som byr.

Marius Asp

Tags: , , , , , ,

Del "Stang ut"
 

95 kommentarer på “Stang ut”

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Asbjørn Slettemark, NRK Lydverket, Thomas Søbstad, Asbjørn Myhre, ☆ Lyssa ☆ and others. ☆ Lyssa ☆ said: :D RT @Asbjorn1975 Whoops, da var #bylarm i gang: http://www.nrk.no/lydverket/stang-ut/ [...]

    • Trine Grung sier:

      Jeg blir flau av å lese denne «anmeldelsen». Full av fordommer og lite saklig. Bare trist på anmeldelser vegne som faktisk viser hvor lite kompetent han er til å skrive. Hva har Oslo Fashion Week med dette å gjøre? Skal konserten dømmes utifra at strømmen går som om det er artistens feil? «trolig mange timer foran speilet» ? Hva i alle dager har det i en anmeldelse å gjøre? En skal vel ikke gå utifra noe, anta noe, uten at det kan bekreftes?

      Dette ble bare flaut og ydmykende fra en kar som tydelig ikke tåler at noen velger en annen vei enn det som har «kred» hos han. Kjenner at ihvertfall jeg driter i det og heier enda mer på Anine Stang, enda jeg ikke har hørt musikken.

      • Asbjørn Slettemark sier:

        Herlig ironi at du først skriver:

        «En skal vel ikke gå utifra noe, anta noe, uten at det kan bekreftes?»

        …og så setter du deg inn i Marius Asp sitt hode, og antar hva han føler og tenker:

        «…en kar som tydelig ikke tåler at noen velger en annen vei enn det som har “kred” hos han. «

        • Trine Grung sier:

          Den tar jeg…frekket meg tilbake. Men syntes likevel innholdet grenser til mobbing av en artist som sikkert drømmer om å få til noe. Mulig hun kun må drømme videre og ikke har det som trengs i Asp sine øyne, jeg var ikke tilstede, men jeg hadde faktisk forventet mer av en Lydverket anmelder. Det var bare det.

      • Thora sier:

        Om du ikke har hørt musikken generelt eller denne konserten spesielt kan du vel heller ikke gå utifra, eller anta, at anmelderen tar feil?

        • Trine Grung sier:

          Det gjør jeg heller ikke, men syntes hele anmeldelsen var ufin og ikke handlet noe særlig om musikken. Men det er meg. Hva har Oslo Fashion Week med hele settingen å gjøre?

      • Hanne sier:

        Det smalt fra rette kjeften. Du slenger jo fra deg usakligheter i tide og utide hele tiden.

        • Trine Grung sier:

          Så du mener at anmelder og slenger fra seg usakligheter i denne saken? Siden du sidestiller oss her mener jeg?

          • Henning sier:

            Hei Trine. Jeg synes du er veldig bra når du ikke er fremme i media på noe som helst vis. Så deg på «Trygdekontoret» hvor du viste deg som en utrolig grunn og enkel person . Det du gjør er totalt meningsløst (viser da til bloggen din som ble vist i programmet) og det beste hadde vært om du kunne la være å vise deg frem hele tiden. Maken til pr-kåt person skal man lete lenge etter.

  2. Terstad sier:

    Dette er den beste sengelektyren jeg har hatt på lenge. Tusen takk Marius.

  3. Ivar Grydeland sier:

    Hei Marius. Jeg syns ærlig talt denne anmeldelsen grenser til mobbing.
    Jeg kjenner ikke ikke til Anine Stang, og kan derfor ikke uttale meg om musikken hennes. Du var tydeligvis på konsert, og det hadde vært mer interessant om du kunne bruke litt tid på å si noe mer om musikken. Jeg får litt inntrykk av at du er mer opptatt av å uttale deg i frekke og vittige ordelag, enn å si noe om musikken. Ganske skuffende.

    • Tommy sier:

      Ahh mobbing. Det nye ordet hos de politisk korrekte.
      For crists sake, det er en anmeldelse. En subjektiv anmeldelse.

      • Lisa sier:

        Dette syntes jeg var en krenkene skildring av hennes person som artist\sanger….Lite som minner om subjektiv anmeldelse…

        • Tarantella sier:

          Krenkende! Skal du først bruke dette ordet, etterhvert strippet for sin opprinnelige betydning, kan du i det minste stave det riktig. Resten av innlegget ditt, hjælp!

    • Anonym1 sier:

      Hei Ivar,
      Jeg vil være anonym, men vi er faktisk bekjente i bransjen og har jobbet sammen ved flere anledninger.
      Jeg har svært stor respekt for det du står for derfor tar jeg meg tid til å skrive dette.

      Anine Stang er alt det du er imot. Det er det motsatte av alt det du noensinne har gjort som musiker.

      Det er den overerkeamerikaniserte måten å forsøke å hoppe inn i en oppdiktet popstjernerolle med puppa først uten å ha så mye som et snev av musikalsk talent i kroppen. Uten å engang gidde å prøve musikalsk å legitimere at man står på en scene, eller publiserer et fonogram.

      Grunnen til at Marius ikke sier noe om musikken er at det ikke er noen musikk å si noe om.
      Eller han beskrev den snarere helt ut og fullstendig i en setning.
      Derimot er denne musikkanmeldelsen en glitrende beskrivelse av hva som skjer når verdener møtes. Når minste-felles-multiplum topp 20/momarkedet/lørdagsunderholdning/musikalestetikken, der danseinstruktøren har mer å si enn musikken, der sminke er viktigere enn lydsjekk, møter den kulturelle kapitalen på By:Larm.

      En jente som dette har fått så mange hint og advarsler om at hun er på ville veier musikalsk oppigjennom, men hun har likevel valgt å kjøre på videre i et løp som er vinn eller forsvinn, fordi det kun kan leve som massefenomen. Hun har gamblet på at utseende skal trumfe over den totale mangelen på sceneerfaring, gode låter og sangstemme.

      Hun vet utmerket godt at de som tar musikk/seriøst/driver med musikk/lever av musikk føler seg tråkket på når hun klarer å stjele oppmerksomhet fra ting av høyere kvalitet(ikke nødvendigvis smalere)

      Da må hun regne med å få beskjed om at det ikke holder! Ingen med en aller minste smule skamvett ville stilt seg på en scene i profesjonell sammenheng med hennes reperrtoar.

      Med dette mener jeg på ingen måte at Stang ikke skal drive med musikk, det må hun for all del fortsette å gjøre. Men kanskje hun burde prøve å finne litt ekte musikkglede? Skrive musikk hun mener? Kanskje behovet for staffasje og mediaoppmerksomhet uten en eneste hitlåt blir mindre da?

  4. Ikkemusikkpolitiet sier:

    Må si jeg synes det er interessant at denne artikkelen kommer fra samme kanal som har B-listet Stella «When I was a little girl my grandma told me» Mwangi. Lukter forvalter av Janteloven og dobbelmoral lang vei. Uten at jeg personlig har spesielt mye til overs for hverken musikken eller dama, må jeg få poengtere at Anine Stang vel aldri utgitt seg for å være hverken poet eller indieartist og bør vel da strengt tatt ikke kritiseres som én, og spesielt ikke fra en musikksnobbs synsvinkel. Dette synes jeg virker mer som et barnslig forsøk på å hente cred-poeng enn en objektiv anmeldelse av konserten, og etter å ha lest dette sitter jeg ikke igjen med noe annet enn frustrasjon over snobbete og barnslig drittkasting fra staskanalens aller beste fragment. Marius Asp, jeg er skuffet over deg. Dette bør du holde deg for god til.

    • Marius Asp sier:

      Er ikke spesielt mye mer optatt av indie enn noen andre musikksjangre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du spiller det kortet. «En objektiv anmeldelse av konserten» er verken mulig eller ønskelig; dette er naturligvis en subjektiv redegjørelse, for egen regning. Jeg har forøvrig ingenting med P3s spillelister å gjøre, og ser heller ikke helt hvordan Aksel Sandemoses (hyppig misbrukte) lov kan anvendes i dette tilfellet.

  5. Jimmi sier:

    Det som er ironisk er når anmelder uttaler seg om vampyrer. Jeg tror anmeldelser i fremtiden bør leses høyt på Latter, også kan folk sitte der og le sine håhåhå. Du vet, den der latteren som Otto Jespersen eller en hvilken som helst annen skolegårdsbølle fremkaller. Jeg er ingen stor fan av hverken Anine aller andre ambassadører for slik musikk.

  6. Joakim sier:

    Poetisk skrevet!

  7. GrevelingGrevelang sier:

    Anmelderen har sin fulle rett til å komme med subjektive betraktninger. Da jeg selv var tilstede vil jeg påpeke at man verken trenger å være musikksnobb eller formann i Mensa-klubben for å spy litervis av gårsdagens konsert. Etter min mening treffer Asp spiker’n så til de grader på huet i sin anmeldelse. Trust me. Kjelsås-berta må tåle lavere skussmål hvis hun ikke en gang greier å bære en tone. Men hva veit jeg? Det samme sa man sikkert om Dylan i ’65 også…

    • Sander sier:

      Jeg var også tilstede, har jobbet som produsent og tekniker i over 10 år, og jeg hørte merkelig nok knapt en eneste sur tone. Høres nesten ut som jeg og et par andre jeg har snakket med og lest på twitter var på en helt annen konsert enn deg og anmelderen. Pussig hvordan et forutintatt inntrykk av ei «Kjelsås-berte» påvirker gehøret.

      • Sølvi Normalbakke sier:

        Sander: Om det stemmer at du jobber som produsent og tekniker og «hørte merkelig nok knapt en eneste sur tone», da bør du revurdere jobbkarrieren din.
        Syngingen var veldig sur, spesielt i første halvdel av konserten. Syngingen er kanskje ikke det en setter høyest krav til i sjangeren Stang opererer i, men når andre essensielle faktorer som catchy låter, attitude, X-factor og sceneopptreden også er fraværende, da er det bare å melde mayday til plateselskapet. «Universal, we have a problem».

        • Nina sier:

          Jeg var der og, og jeg hørte ikke en eneste sur tone. Jeg synes Anine Stang har både catchy låter, sjarm, bra sceneopptreden, og ikke minst- dama synger dritbra! Synd at det var problemer med strømbrudd, men det kan jo ikke hun noe for. Synes Marius Asp leverer en flåsete og fæl anmeldelse av Anine, og det er tydelig at jantelov og forutintatte fordommer spiller inn. Helt enig med «Ikkemusikkpolitiet». Her er det om å gjøre å lire av seg frekke fraser og samle cred-poeng.

        • Johny sier:

          Dette her er ren mobbing mot Anine Stang. Marius Asp har tydelig store fordommer mot henne. Vet han nok om Anine til å si at hun bare har stått foran speilet med hårbørsten i hånda med et håp om å bli artist? Etter det jeg vet, har hun drevet med musikk siden hun var 14 år. Og selveste Bill Siddons (manageren til The Doors og Alice in Chains) har skrytt henne opp i skyene. Det er synd at Marius Asp sine fordommer mot Anine Stang skal være grunnlaget for anmeldelsen av musikken hennes. Var det Stangs feil at det var strømbrudd? En sånn anmeldelse kan man ikke ta alvorlig, men bare le av.

    • Lisa sier:

      ..treneger dere virkelig å være så respektløse??

  8. Wang sier:

    Hei! Jeg kan være enig i at en rister litt på hodet over valget av noen artister på årets By:larm samtidig er det noe suspekt over musikkjournalistikken til Marius Asp. Hva vil du at leserne til denne anmeldelsen skal oppnå? Jeg hadde ikke tenkt å dra, men jeg fikk nå faktisk lyst til å dra på lørdagens konsert med Anine Stang fordi jeg ble så provosert av anmeldesen. Jeg synes denne anmeldelsen taler mer negativt om Asp enn om Stang.

  9. Stian sier:

    Enig med Wang.
    Denne anmeldelsen sier mer om Marius enn om Anine.

  10. Arne sier:

    Dette har ikke noe med fordommer å gjøre, dette er kun Marius Asp sin redsel for å like noe som ikke er så sært at bare et lite knippe blitzere har fått høre om det. Flaut at Norske anmeldere er så livredde for å miste ansikt.

  11. Pia sier:

    Fy F… jeg har ikke ord. Håper virkelig at Marius Asp er fornøyd med seg selv. Men det har han ingen grunn til. Anmeldelsen han presterte å gi av Anine Stang er helt på tryne. Den beviser bare at han er en kvinnehater og musikknerd. En wannabe rocker og en klisjeeelskende journalist som ikke skriver godt en gang og abslolutt ikke burde anmelde popmusikk. Kanskje har han spilt i band en gang i sin ungdom, men uten suksess. Og så valgte han å bli musikkkritiker isedet – bare for å få bekreftelse. Det er ofte sånn at de som velger en karriere som kritiker aldri klarte å gjøre noe selv for å bli sett eller verdsatt . Istedet begynner de heller å kritisere andre for å føle seg viktig. Og spesielt menn bygger seg også opp et hat mot kvinner som ser bra ut. Journalister har mye makt. Dessverre. Og det er trist at NRK lar en sånn subjektiv anmeldelse komme frem. Jeg var på konserten og hørte ingen sure toner. Hva musikken angår, så syntes jeg faktisk at soundet i noen av låtene hadde et snev av Depeche Mode over seg. Jeg er absolutt ingen pop-elsker, men jeg liker musikk, og noe av det Anine Stang presenterte i går var faktisk bra. Dessverre så opplevde hun et strømbrudd, og jeg syntes hun taklet det fint. Jeg synes heller ikke at Marius Asp og for den saks skyld Thomas Thalset i VG (som sikker også er en sortkledd nerdete rockewannabe) skal slippe unna. Nå må det skje noe snart. Jeg er dritlei av at popmusikk vurderes av folk som ikke vet hva de snakker om!!!!

    • Mats sier:

      Nå skjønner jeg hvorfor nrk ikke spiller musikken til Anine Stang og hvorfor VG er ute etter henne. Årsaken er Marius Asp og Thomas Talseth. For oss som liker musikken hennes syns det er fantastisk at vi har fått en artist som henne som har klart å bli kjent uten å ha gått veien om Idol eller X-factor. Hun klarte å komme inn på den prestisjetunge skolen Musikmakarne i Sverige som den andre norske etter Hanne Sørvaag og har klart å lage musikk som er helt spesiell og vi er mange som gleder oss til hun kommer med sitt første album.
      Hadde jeg vært gammel nok hadde jeg vært på konserten i kveld også.

      • Asbjørn Slettemark sier:

        For ordens skyld: Marius jobber ikke med hva som spilles på P3 – eller NRK for den saks skyld. Han er vaktsjef for nrk.no/lydverket, og hans arbeid er da noe slikt som å bestemme hva NRK Lydverket skal dekke på nett, samt selvsagt selv å skrive for nett. Av og til anmelder han også på radio, samt bidrar til Lydverket Elsker på TV.

        Så tanken om at Asp og Talseth bestemmer at Anine Stang ikke skal spilles eller omtales, er nok bare en luftig, tom konspirasjonsteori.

        • musikkelsker sier:

          Til Asbjørn Slettemark.
          Skjønner hva du sier, men det er skuffende at verken han eller Talset har gjort hjemmeleksa si. Jeg googlet Anine Stang og fant ut at han som har mikset to av singlene hennes, Ben Grosse, faktisk er en meget anerkjent musikkprodusent og mikser. Han har faktisk mikset Depeche Mode, og jeg har lyttet litt og synes at singelen Dominoes (som Talset gav terningkast 1 og kalte for rock – samtidig som han mente hun burde komme seg bort i fra bransjen) faktisk har et litt egenartet åttitalls sound likt Depeche Mode. Den er i vært fall ikke rock!!!
          Jeg tror faktisk på konspirasjonsteorien du kaller luftig. Etter å ha lyttet en del på låten, så skjønner jeg at Talset ikke kan ha hørt på den før han anmeldte den. Og jeg tror også at musikksnobbene i P3 også har litt forutintatte meninger om Anine Stang. De gidder rett og slett ikke å lytte til musikken hennes. De har bestemt seg for at den er kommersiell dritt. Det er så skuffende at jeg skulle ønske NRK lagde et debattprogram om dette tema. Jeg tror en sånn debatt kunne blitt interessant.

    • Henning sier:

      Tror heller han har bygget seg et hat mot kvinner som ikke kan synge eller skrive musikk og kaller seg musikere. Det samme hatet mot kvinner som hverken kan synge, skrive musikk eller er spesielt smarte har vel de aller fleste. «Hat mot kvinner som ser bra ut»….håper du Pia «ser bra ut» for du har tydelig lite å komme med på andre områder.

  12. Bernt sier:

    Reagerer på denne «anmeldelsen» av en konsert Anine Stang holdt på Tilt torsdag kveld.
    Dette var ingen anmeldelse, men en lang tirade av mobbeaktige formuleringer som anmelderen sikkert syns var morsomme, men som ikke hadde noe i en konsertanmeldelse å gjøre.

    Det som Asp kaller «ubehjelpelig» er et greit ord å bruke om han syns hun var det, men hva har det med å synge inn i hårbørsten å gjøre? Om hun har gjort det og om hun har en ide om å være artist har ikke noe med denne konserten og musikken å gjøre. Alle har sikkert sunget inn i hårbørsten foran speilet en eller annen gang? Hva er feil med å prøve å » stable en artistkarriere på beina her til lands»? Det er det mange som har gjort før henne, noen har lykkes og andre ikke. At anmelderen «håper at det skal gå til helvete» er mobbing av ei jente som har jobbet beinhardt for å få ut musikken sin etter mange års utdannelse innen låtskriving. At anmelderen ikke liker hennes musikkgenre er greit, men å mobbe artisten ved å ha et sånt håp, er underlig.

    Vi som har hørt musikken hennes syns den både er frisk, original og verdifull. Å kalle artistens lue av «fake fur» for bjørnefitte, er tendensiøst usmakelig

    At strømmen gikk kan vel ikke artisten for. Men den anmeldelsen som da følger føyer seg inn i rekken av den forutinntattheten som anmelderen startet anmeldelsen med, og som dermed ikke kan tas alvorlig som en seriøs anmeldelse av en konsert.

    Samtidig som konserten pågikk torsdag kveld hadde NRK1 et program på Litteraturhuset hvor temaet var mobbing. Marius Asp burde heller vært der.

    • Dr Fink sier:

      Treffende anmeldelse av en redselsfull konsert. Asp sier jo ikke at det er galt å ha drømmer eller hårbørster, på samme vis som at det å jobbe beinhardt ikke automatisk fører med seg rettigheter til hederlig omtale. Her er det det kleine showet og først og fremst det totale fraværet av musikalske høydepunkter som kritiseres. Folk kan ha forskjellige meninger om dette, hipp hurra for mangfoldet, og dersom du skriver like godt og leseverdig som Marius Asp bør du finne et sted du kan publisere meningene dine.

      • Bernt sier:

        Dette dreier seg ikke om meg og mine evner som leseverdig meningsbærer, men om en anmelder som før konserten begynner har bestemt seg for hva han skal skrive. Dessverre var jeg ikke tilstede på denne konserten, men har opplevd denne spennende artisten i andre sammenhenger og hører stadig vekk på hennes låter. Jeg nekter å tro at denne konserten var så forferdelig som anmelderen vil ha det til.

        Problemet Anine Stangs kritikere har er at de ikke liker at jenta er pen, at hun skriver låtene sine sjøl, at hun sier at hun prøve å leve av å være artist i stedet for å stå sjenert på krysset foran idoldommerne og satse på at Jan Fredrik liker henne. Hun har valgt en annen og tøffere vei til målet, og har blitt møtt av den klassiske «du må ikke komme her og komme her og tro at du kan noe.»

        Anine bør gjøre som Liv Ullmann. Kom deg ut av Norge.

        • Dr Fink sier:

          Om du nekter å tro på anmelderen og i tillegg kommer med konspirasjonsteorier som er nesten like fjollete som Mats kan det jaggu ikke være greit å være deg.

        • Vent nå litt sier:

          En annen og tøffere vei? Gjennom Korslaget og VG Netts «Oslo Girls», mener du?

          • Mats sier:

            Oslogirls var jo skuespill og korslaget var vel resultatet av at TV2 så at hun hadde gått den tøffe veien med utdannelse i låtskriving o.s.v. Men det er jo lov ikke å like låtene hennes uten å kritisere henne for å ville bli artist.

        • Pia sier:

          Bernt. Jeg er så enig med deg. La de nerdete musikksnobbene være. De sortkledde lueelskende, skjeggete tullingene som gjerne skulle ønske at de kunne stått på en scene selv, men som har skjønt at de ikke har talent for annet enn å kritisere andre. Anine Stang er norges svar på Madonna. Madonna slo igjennon da hun var 26 år og hun ble totalslaktet. Dessverre skjønner ikke de norske musikkkritikeren ennå at norge har en Madonna i Anine Stang. Jeg skulle så gjerne ønsket at de så det og at de kunne bidra til å hjelpe jenta fram. Hun har gått den lange harde veien alene. Og det står det respekt av!!

          • Henning sier:

            iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii….håper VIRKELIG at du ser bra ut!!!!!!

  13. Wetlekarin sier:

    Dr.Fink er pseudonymet til Marius Asp!Det er noe nesten alle vet.

    • Dr Fink sier:

      Jeg håper virkelig Wetlekarin bare er et nytt navn på noen som har skrevet her før og ikke enda en overbeskyttende, jantelovviftende konspirasjonsteoretiker. Forstår godt hvorfor nesten ingen har åpne kommentarfelt under anmeldelser.
      Her er det jo fritt fram for alle som vil fortelle om Anine Stangs kvaliteter, men forbløffende få som griper sjansen (med unntak av Pia og Nina).

    • Marius Asp sier:

      @Wetlekarin:
      I motsetning til deg, som bruker lørdagskvelden på å spre anonyme løgner i et kommentarfelt, kommer jeg til å svare på deler av kritikken under mitt eget navn når jeg får tid (trolig i morgen en gang).

      • Bernt sier:

        Tror ikke noen er i tvil om hva Marius Asp mener om Anine Stang og hennes musikk. Han trenger ikke bruke tid på å svare på kritikken, verken i morgen en gang, – eller ved hennes neste konsert.
        Men nå må jeg løpe. Skal være i Nokiateltet på Youngstorget kl 2330 for sjøl å kunne vurdere Asps evne som musikkanmelder.

  14. Anette sier:

    Når jeg leser kommentarene under anmeldelsene her inne, får jeg bekreftet at 95% av Norges befolkning virkelig burde fått forbud mot å slippe til på internett.

  15. Wetlekarin sier:

    Dementi: jeg beklager på det sterkeste påstanden om at Marius Asp og den anonyme dr Fink er samme person. Det medfører så vidt jeg vet ikke riktighet. Meg bekjent deler disse to kun oppfatningen om at ren personsjikane kan betegnes journalistikk. Dessuten deler de også nå den ubehagelige erfaringen det er å bli utsatt for påstander som oppleves som urettferdige og usanne.

  16. morfar sier:

    Kjære Anine! La meg si som bestefar til Petter Northug: Hvis ingen reagerer på deg er det ikke noe ved deg! Stå på videre! Vi er mange som er glad i deg og liker musikken din.

    • mormor sier:

      Kjære Marius! La meg si som bestefar til Petter Northug: Hvis ingen reagerer på deg er det ikke noe ved deg! Stå på videre! Vi er mange som er glad i deg og liker anmeldelsene dine.

  17. Emm sier:

    Så henne to ganger i løpet av by:larm, og er så enig med Marius Asp som man kan bli. Kjedelig, platt og polert pop som hverken er underholdende eller bra. Jantelov har ingenting med det å gjøre, Anine Stang kan synes at hun selv er så flott som bare det. Endrer dog ikke det faktum at hun ikke er særlig flink etter min mening, hverken på singel eller live.
    Ps: Kalle han kvinnehater? Seriøst? Jeg er kvinne. Og jeg hater denne kvinnen. Tror det har mer med talent enn kjønn og gjøre, akkurat i dette tilfellet.

  18. Nille sier:

    Alle som har kommentert her er enige om en ting: at konsertopplevelser er noe subjektivt. Lydverkets anmelder må få lov til å gi Anine Stang terningkast en, men som ansatt i (selveste) NRK tror jeg de fleste forventer en profesjonell vurdering. Personlig savner jeg utdypning. Synes anmeldelsen er godt skrevet. Det kan ingen ta fra ham. Jeg savner en sofistikert vurdering av selve konserten, ikke hvem anmelderen mener Anine Stang er som person (han liker henne åpenbart ikke). Litt for enkelt å forklare terningkastet med slike formuleringer: «ikke et eneste øyeblikk som formidles fra scenen som føles friskt, originalt eller verdifullt.» Dette er tomme adjektiver, og siden en anmeldelse er subjektiv må det forklares hva Asp mener. Han legger tydeligvis annen mening i disse forklaringene enn jeg gjør.

  19. Cybernun sier:

    Flask at ikke Lady Gaga er født i Norge.

  20. Tina sier:

    Fantastisk! Jeg kunne ikke vært mer enig!

  21. Magnus sier:

    Hentet fra anmeldelsen:
    «og trolig langt flere foran speilet, syngende inn i hårbørsten, håpløst forelsket i ideen om å være artist»

    Hva skal utsagn som dette være godt for? Når du skriver en anmeldelse på denne måten er det ingen i verden som tar den seriøst, så den har for all del ingen troverdighet eller sårende kraft mot noen som helst, så det er jo bra. Men gir ikke meg som leser så mye heller akkurat.

    • musikkelsker sier:

      Magnus, jeg er fullstendig enig med deg. Dette er ingen anmeldelse. Det er en subjektiv synsing. Jeg synes det er skikkelig trist at musikkritikere skriver så overfladisk og klisjeaktig. Det er som det er nevnt lenger oppi kommentarfeltet: «Denne anmeldelsen er til å le av». Den er så useriøs at det er flaut på NRK sine vegne. Lurer på hva slags bakgrunn anmelderen egentlig har innen musikk? Og om han virkelig har så mye kunnskap at han kan tas seriøst?

  22. Urban sier:

    Dette var nok den dårligste konserten jeg så på bylarm. Samtidig: jeg er så full av respekt for gutsinga! På konserten i teltet var det både Flammesjonglør, eksen til Aleksander Rybak på fiolin (ja, hun som han synger om), koreografi og nøye forseggjorte kostymer og makeup. Jeg synes det er drit fett at artister som Anine Stang gir blanke f i janteloven. For meg er Anine Stang et frihetssymbol: vi kan alle gjøre absolutt hva vi har lyst til! Nesten som snakeskin-bootsa til Nicholas Cage i Wild at Heart.

    • musikkelsker sier:

      Enig. Hun er et frihetssymbol! Det må være plass i Norge til alle slags artister. Anine Stang får bare mer kred hos meg etterhvert som jeg leser om henne. Jeg ble så nysgjerrig på henne etter denne anmeldelsen at jeg har googlet alt. Hun har en imponerende musikkhistorie bak seg. Hun spilte på bylarm i 2006 og fikk terningkast 3 av dagbladet. Kult!!
      Og så har hun gjort seg bemerket i USA. Ikke verst! Skulle ønske kritikerne hadde gjort hjemmeleksa si før de begynte å kritisere. Da ville ikke fordommene vært så store, tror jeg!

    • M sier:

      SNAKESKIN JACKET!

    • Henning sier:

      Er du mongo? Snakeskin JACKET!

  23. Torbjørn sier:

    For meg virker det som om anmeldelsen er skrevet før konserten fant sted. Jeg får ikke noe innblikk i hva som skjedde på konserten. For meg blir dette et dårlig forsøk på elitisme. Jeg har stor respekt for det arbeidet nrk gjør og måten de støtter opp kultur, men dette har ingen ting med det å gjøre. Dette er journalistikk man kan lese på knøttsmå nettmagasin.

  24. musikkelsker sier:

    Nå har jeg googlet Marius Asp, og jeg fant ut at han har vunnet pris i NRK for bra journalistikk. Jeg tror den prisen har gått til hodet på han. Den journalistikken han har utøvd på Anine Stang er rævva. Jeg er skuffet over NRKs dømmekraft.

  25. Larse sier:

    Magnus og musikkelsker: Dette skal være en konsertanmeldelse, ikke en anmeldelse av den siste bakemaskinen til Bosch.

    “og trolig langt flere foran speilet, syngende inn i hårbørsten, håpløst forelsket i ideen om å være artist” er en meget beskrivende frase, som gir meg en god pekepinn på hvordan dette var.

  26. Thomas sier:

    Det som er så herlig med by:larm som de fleste anmelderne ikke har snakket så mye om er hvordan hele by:larm kunne vært under en og samme artist uten at folk hadde klødd seg i hodet, sett bort fra Tensta og Stang… Men for all del a4″ rock and roll» for the win! haha, folk er lei, sett bort fra de som drikker jack fra 15 års alderen og prøver å være som far i huset..

  27. Jørgen sier:

    Det som er interessant er at Lydverket og P3 nesten utelukkende kommenterer/anmelder de banda de synes er bra, altså listes på P3. Stang er vel nesten den eneste artisten under by:Larm som er litt off deres «sjanger» og som de også har brukt tid på å anmelde. Frida Ånnevik og Ida Jenshus fikk gode kritikker for sine konserter. Der var ikke P3 eller Lydverket med sine anmeldere. Jeg ville heller lest om dem (de er spennende akkurat nå), enn en forutinntatt og nedlatende anmeldelse av Stang (som akkurat i by:Larm selskapet er mest interessant fordi hun er kommers).

  28. Erik E sier:

    Bør ha en rebus for å kommentere hr ask, hadde sluppet 75% av kommentarene her da.

    Dette var godt nok for min del (anmeldelsen altså) ikke Anine.

  29. Asbjørn Slettemark sier:

    Hei alle sammen,

    Marius er borte, så jeg svarer litt generelt på innspillene fra folk her.

    La oss begynne med det åpenbare: en anmeldelse er en subjektiv beskrivelse av hvordan man opplever en konsert. I bunn ligger da en rekke kriterier, som f.eks:
    — Hvilket publikum prøver artisten å nå?
    — Hvilke artister er det naturlig å sammenligne artisten med?
    — Hvordan fungerer det visuelle og kommunikasjonen med publikum? En konsert er tross alt også et show såvel som fremføring av musikk. Spør Lady Gaga, Serena Maneesh, Justin Bieber, Iron Maiden eller Madrugada. De ble ikke stjerner av å mumle musikken sin inn i en mikrofon.
    — Hva er de musikalske kvalitetene til artisten, og hvordan forvaltes de på scenen?
    — Hvordan er kvaliteten på låtmaterialet?
    — Hvordan er dramaturgien på konserten?

    Kunne sikkert lagt til flere nyanser her, men de fleste av dere skjønner hva jeg prøver å si.

    Anyways. Musikkbransjen er ikke et sosialdemokrati hvor alle skal få sine tilmålte sjanser, og alle skal få puter under armen. Det er en av verdens hardeste bransjer, og Anine Stang prøver seg på den tøffeste av sjangrene: kommersiell pop. Hun har skaffet seg et navn gjennom ivrig egenpromotering (manneblader, Oslo Girls, Korslaget etc), og det er beundringsverdig. Etter å ha kommet hjem fra Hollywood uten et navn i Norge, HAR hun faktisk skaffet seg et navn i Norge.

    Så når hun da står på scenen på by:Larm, som er den kanskje beste scenen å vise seg fram for management, promotorer, plateselskapsfolk og media, så forventes det at hun skal levere en konsert/popshow som matcher den oppmerksomheten hun har skapt rundt seg selv.

    Det Marius sier – og jeg må si at han gjør det i ganske streite, rett-fram ordelag – er at musikken, showet og framføringen ikke holder mål. Synd for Anine Stang, men en anmeldelse er ikke en koseartikkel som skal backe opp under en artists selvbilde. Musikkbransjen er kjip og beinhard, og Lydverkets anmelder mener at Anine Stang ikke holder mål som artist/låtskriver/scenepersonlighet.

    Så litt konkret:
    Trine Grung: Marius skriver ikke at det er hennes feil at strømmen går, men hvordan hun takler det når strømmen tross alt går. Det er en del av en konsert, hvordan en artist takler ting som går galt. Dette har ingenting med kred å gjøre, det handler om at Anine Stang ikke evner å være en vital popartist.

    Musikkelsker: det at Anine Stang har fått en flink fyr til å mikse for seg, har ingenting å si for kvaliteten.

    Jørgen: Du skriver at «Lydverket og P3 nesten utelukkende kommenterer/anmelder de banda de synes er bra, altså listes på P3″. Du må nesten vise noen tall som dokumenterer påstanden, men vi plukker ut de artistene vi mener er interessante, og anmelder/omtaler dem. Anine Stang er i så måte interessant, for hun har vært et fenomen i norsk pop det siste året. Mye oppmerksomhet rundt seg som person/popartist, men hva har hun å by på som artist på en scene?

    Ha en finfin dag videre,
    Asbjørn

    • Mats sier:

      Syns Asbjørn Slettemark skal holde seg til det han kan best: Amerikansk fotball. Og så bør han la være å forsvare en anmelder som ikke skjønner seg på amerikanskinspirert 80-talls pop, men som går på konsert med ett mål for øye: Foreta et karakterdrap på en artist som han ikke liker. Jeg har nå snakket med flere som var på konserten hennes i Nokiateltet, og alle syns det var en av by:larms beste konserter. Sjøl har jeg opplevd henne på scenen flere ganger og hører daglig på låtene hennes.
      Lydverket burde skamme seg.

    • Torbjørn sier:

      Synes det er svakt at Lydverket ikke kan legge seg flat.

  30. Lisa sier:

    Hvorfor går det ikke å vise genuin respekt,rett og slett??
    Ja jeg mener det må kunne uttales om evnt «dårlig musikk\artist»osv,men finnes det virkelig ikke en mer verdig måte å gjøre dette på??
    ..Hvorfor må det vises tall\dokumenter på at “Lydverket og P3 nesten utelukkende kommenterer/anmelder de banda de synes er bra, altså listes på P3″??
    . ..Da det skrives\svares jo etterpå «men vi_ plukker ut de artistene vi_ mener er interessante, og anmelder/omtaler dem»…
    (var ikke dette påstanden i utgangspunktet??)
    Det er aldri for sent å snu,eller å si sorry:-)

    • faceoff sier:

      Jeg skjønner ikke noe av det du skriver. Jeg ser at det er norsk, men allikevel så klarer du det praktstykket å få det til å bli helt arabisk. Hva mener du? Hæ?

    • Asbjørn Slettemark sier:

      Lisa: Fordi en påstand om at vi «nesten utelukkende» anmelder P3-listet musikk eller de vi liker ikke får stå uimotsagt. Det er rett og slett ikke sant.
      Ellers skjønner jeg ikke hva du prøver å si, sorry.

  31. Bridges sier:

    Anmeldelse, anschmeldelse. Asp måtte «skrive denne anmeldelsen, ellers hadde han vært tekninsk død blant det dølle musikkpolitiet i NRK med Slettemark, Winsents og Borch Bugge i spissen.

    Kom igjen Asp, tips oss heller om et innadvendt Brooklyn-band som er inspirert av foreldrenes Lou Reed og Sparks-plater!

  32. Matias sier:

    Marius Asp klarte iallefall å oppnå at jeg måtte høre på musikken hennes. Synes musikken var ganske uorginal slik han skriver. Hva angår anmeldelsen, så er jo den en parodi på musikkjournalistikk der han bruker smakløse og usaklige hersketeknikker blandet med oppblåst svada og pompøse floskler som er like uintelligent som musikken han anmelder.

    Crap + Crap = More Crap.

  33. Sturla sier:

    Har ikke sett konserten, gjør derfor en anmeldelse av en musikkvideo av Anine Stang for å belyse min mening om henne som dikter, musikant og menneske. Låten Christmas Card er gitt ut samarbeid med Røde Kors, inntektene går til Kors på halsen som skaper et dialogtilbud for barn og unge.

    Låten:
    http://www.youtube.com/watch?v=YMO1pqc9aco

    Teksten handler om en mann som ville at andre skulle tenke på han så mye at han at de ville sendt han et julekort. Innholdet i teksten er sett fra et barns perspektiv (…someone is lying in the snow, its a boy…) til en gammel mann og hans («..his light went out..», «…angels calling asking to get in..» ). Et parti av låten legges skylden på oss, som ikke tenkte på han før han døde (…you could have seen, but no one saw…).

    Intensiteten i låten bygges gradvis opp, først med vokal med piano, så strykere, kor og tilslutt trommer. Den endrer med kun vokal og piano. Melodien er gjentakelser av seg selv med variasjoner som kan ses på som et refreng og bridge.

    Objektiv subjektivitet:

    Låten og låtens melodioppbygging skaper en tildels trist og melankolsk stemning. Den er profesjonelt og vakkert oppbygd med et godt arrangement, men mangler det særpreget som føles ekte og genuint. Den gir kun et svakt inntrykk av noe burde føles. Litt av grunnen til dette er måten hun formidler teksten gjennom sin sang. Det er vakker sunget, men vokalen uttrykker ikke smerte og tristhet. Det formidler vakre toner til et godt og melankolsk arrangement.

    Tekstens budskap er vagt, ingen informasjon gis slik at man forstår ikke hvorfor vedkommende ikke har blitt tenkt før han døde. De relativt utbrukte metaforiske setningene: «…the fire is not burning…» og «…the lights went out…» gir ikke den tiltenkte tristheten for at hans liv er over. En historie gjør ofte mest inntrykk når den vinkles mot alle har opplevd, historien i teksten mangler dette. Det er kun sporadiske utsagn, som aldri blir satt sammen til en helhet. Dikterisk er den tildels preget av nødrim: «…inside its warm… -> …in the winter-storm».

    Jeg tror ikke at Anine Stang gjorde dette utelukkende for Røde Kors og Kors på halsen, men mye pga publisitet dette ville skape. All artister vil skape seg et navn. Direkte reklame er bra men omtale som barmhjertig og snill er bedre. En større gruppe av kundemassen vil da få positive følelser for artisten.
    Grunnen til at jeg tror dette er mengden Anine Stang som blir vist i videoen, og, graden av sensualitet klippene har. Om det var produsenten av videoen som ville dette eller hennes manager er likegyldig. Anine Stang kunne uansett sagt at denne låten, og dette prosjektet, er for Røde Kors og Kors på halsen, ikke meg eller mitt utsende.

  34. Måårn sier:

    Det som plager meg er at noen anmeldere rett og slett ikke GREIER å skrive at en artist ikke holder mål, på en penere måte enn dette. Dette syns jeg grenser nærmest til mobbing (spesielt når jeg ser at visse anmeldere skriver div. dritt på twitter i tillegg). Greit, du syns ikke det holdt mål, så hvorfor ikke si det da, istedenfor å skrike ut den ene negative kommentaren etter den andre.
    Når all denne drittslenginga kommer inn i bildet så syns jeg denne anmeldelsen ser ut som et blogginnlegg fra en fjortiss som er sinna for konserten han dro på ikke var noe bra.

    Noe annet som plager meg når det kommer til musikkanmelderbransjen er at ofte kan folk som hater en spesiell sjanger bli satt til å anmelde en artist/et band/en gruppe i den sjangeren de ikke liker, og da blir alltid terningkastet dårlig. Jeg syns de skulle gjort det slik at de som liker f.eks popsjageren anmelder artister innenfor den sjangeren, osv.
    Det blir feil og sende en metalhead på en (f.eks) gaga konsert for å anmelde den konserten.
    Ja, nå spora jeg litt av her, men det får gå.

    Uansett:
    Jeg så Anine på by:larm, og jeg syns hun var kjempe flink!
    Personlig syns jeg konserten var drit bra, og må ha vært flere som syns det, for jeg hørte folk si «Nei, faen! Er det over allerede?» når konserten tok slutt.
    Og jeg hørte ikke noen særlig sure toner.
    Jeg syns det var en heftig konsert, og personlig skulle jeg ønske den varte lenger.

  35. Myhre sier:

    Anines talent er minimalt, og musikken hennes kan kun tilfredsstille den enkleste delen av Norges befolkning, hvor musikk kun er bakgrunnsstøy i hverdagen.

    For musikkelskere er Anine en skam, og det er nettopp grunnen til at musikkelskere burde holde seg unna henne, og rett og slett ikke gi henne oppmerksomhet. Overlat henne til NRJ, sammen med Erik og Kriss, resten av møkka, så vi slipper å høre noe fra dem. Det ser ikke ut til at hun kan stoppes. Så lenge hun har minst ti fans der ute, kommer hun til å produsere musikk.

    • Mats sier:

      Hva er en musikkelsker? Jeg kan forsikre deg om at vi som digger amerikanskinspirert pop som bl.a. Anine Stang fremfører også er musikkelskere. Men når Lydverket sender en anmelder til hennes konsert på by:larm som på forhånd har bestemt seg for å slakte både dama, konserten og musikken, så går det sånn. Syns Lydverket burde holde seg borte fra pop-sjangeren. NRK spilte forresten «Dominoes» på Hanne Hoftuns program, «Store norske» på lørdag. Der passer Anine Stangs musikk perfekt.

    • musikkelsker sier:

      Kult :) ! Jeg digger de to første sitatene :) .
      Jeg synes Anine Stang er en kul artist. Hun tør å være litt anti-jantelovsk!! Hun tør å komme her – og komme her!!!
      Jeg synes musikken hennes er ganske bra også. Den er litt amerikansk. Dessverre ikke sær Engelsk som jeg egentlig liker, men likevel; det er noe med den som fenger meg. Kanskje i stemmen hennes, som faktisk er ganske særegen. Eller kanskje i låtproduksjonene. Jeg vet ikke. Men jeg liker å høre på låtene hennes. De blir bare bedre og bedre etterhvert som jeg lytter.
      Prøv selv, folkens! Kanskje all kritikken kan snus hvis dere vender det lyttende øret til :) .

  36. Finn deg et annet yrke enn å skriv anmeldelser! Ærlig talt!

    • Henning sier:

      Hva faen mener du. Det er jo ingen musikk å skrive anmeldelse på!!! Er folk blitt helt tjukke i hue og døve. Hva annet kan han skrive anmeldelse om enn sceneshowet?

      • Stephan Øien sier:

        Jeg finner dette til de grader provoserende! Det er faktisk gode tekster for sjangeren å være, overhodet ikke surt og jeg var på samme konsert! Anmelderen er ikke rettferdig i sin anmeldelse av denne konserten. Det være seg på bakgrunn av mangel på interesse for sjangeren eller at han missliker artisten. Personlig liker jeg ikke popmusikk bak egne lukkede dører, men så er ikke jeg anmelder! Derimot har jeg erfaring innen utøvende musikk, så jeg vet å høre forskjell på surt og ikke surt. Han burde i det minste forholde seg saklig. Hva i musikken gjør at dette er «stang ut»? INGENTING her forteller meg noe jeg burde vite om musikken. Foruten at jeg får et inntrykk av at anmelderen sterkt misslikte det han hørte. Og at jeg igjennom anmeldelsen burde finne noe bedre å gjøre denne kvelden. Hvorfor han misslikte det vet jeg ikke. Forventet han seg å høre Mozart eller trodde han at han hadde fått billetter til Motley Crue?

        Om denne anmelderen hørte på samme konsert som meg så misstenker jeg han for å være påseilet – Og burde unnskylde seg! Om dette ikke er tilfellet burde han funnet seg en annen jobb! Anmelder er faktisk et yrke, og man burde gjøre seg bekjent i både sjanger og uttrykk og forholde seg faglig i tilnærmelsen i en så til de grader slakt som dette er. Alt annet er latterlig og faller på sin egen urimlighet!

  37. Tormod sier:

    Dette er ikke en seriøs anmeldelse. Og jeg er dritt lei av sjokk-journalistikk. Store og sterke ord satt sammen uten substans.

    Slettemark forsvarer sin kollega ved å si at musikk bransjen er verdens tøffeste og at det ikke er noe sosialdemokrati. Nei det har han helt rett i, men det rettferdiggjør ikke usaklighet og useriøsitet.

    Marius Asp skriver,

    «Noen skal visst bare bli stjerner, koste hva det vil av tid, krefter og stadig svinnende skamfølelse.»

    Nå skal det sies at vi ikke hadde hatt så mange stjerner på «stjernehimmelen» om dette ikke var tilfelle. Jeg vil gå så langt å påstå at vi ville hatt en begrenset katalog av musikk dersom alle musikere hadde hatt skamfølelse som begrensning.

    Man kan jo videre spørre seg om dette er noen av grunnene til at vår norske «stjernehimmel» er så liten. At vår nasjon aldri eksporterer musikk og de som ble stjerner rømte landet for å bli det. (ref: aha)

    Det du driver med Marius Asp er billig provokasjon. Prøv heller å skrive en anmeldelse med substans og mening. NRK og lisensbetalerene verdig. Det er tross alt vi, folket som betaler lønna di og vi fortjener bedre.

    Kom gjerne med en anmeldelse der du slakter artisten som er håpefull og hypet i skyene, og skriv det du egentlig prøver eller vil skrive, «Anine Stang har ikke gode nok låter til å hevde seg i toppen som pop artist, og når formidlingen av musikk, og sangstemme svikter så betyr det i grunn lite at strømmen går»

  38. Asbjørn Slettemark sier:

    «Og jeg er dritt lei av sjokk-journalistikk.»
    SVAR: Sjokkjournalistikk skrives uten bindestrek,

    «Man kan jo videre spørre seg om dette er noen av grunnene til at vår norske “stjernehimmel” er så liten. At vår nasjon aldri eksporterer musikk og de som ble stjerner rømte landet for å bli det. (ref: aha)»
    SVAR: Det finnes en rekke eksempler på artister som jobber fra Norge og gjør suksess/er stjerner i utlandet. Marit Larsen, Maria Mena, Secret Garden, Kvelertak. Dette er også artister – kanskje med et unntak av Secret Garden – som får gode kritikker i Norge, og er elsket av publikum her hjemme.

    «Det du driver med Marius Asp er billig provokasjon. Prøv heller å skrive en anmeldelse med substans og mening. NRK og lisensbetalerene verdig. Det er tross alt vi, folket som betaler lønna di og vi fortjener bedre.»
    SVAR: Hehe, les setningen «Det er tross alt vi, folket som betaler lønna di og vi fortjener bedre» høyt for deg selv, og tenk over hvor pompøst det låter.

    Kom gjerne med en anmeldelse der du slakter artisten som er håpefull og hypet i skyene, og skriv det du egentlig prøver eller vil skrive, “Anine Stang har ikke gode nok låter til å hevde seg i toppen som pop artist, og når formidlingen av musikk, og sangstemme svikter så betyr det i grunn lite at strømmen går”
    SVAR: Det ER jo akkurat det Marius skriver, bare i et friskere språk spekkfullt av referanser. Så hva er egentlig problemet? PS: popartist skrives uten mellomrom.

Legg igjen en kommentar