Verdien av Spotify vokser. Illustrasjon: Jørn Gjersøe / Spotify / Colourbox.com.

Verdien av Spotify vokser. Illustrasjon: Jørn Gjersøe / Spotify / Colourbox.com.

Spotify vokser

Spotify fortsetter å vokse og kan snart være verdt 24 milliarder kroner.

Skrevet av:
Publisert 12:46 21 mai, 2012

Streamingtjenesten Spotify utvider stadig grensene for sitt herredømme og lanseres nå i Australia. Så langt opererer de i 13 land og har over 3 millioner betalende brukere. Men for stadig å ekspandere til nye territorier trenger tjenesten, som fortsatt har til gode å tjene penger, nye investeringer.

Daniel Ek, Spotify. Foto: Scanpix/Justin Sullivan, AP Photo.

Spotify-gründer Daniel Ek sier ifølge Dagens Industri at tjenesten i år kan få inntekter på opp mot 6 milliarder kroner. Foto: Scanpix/Justin Sullivan, AP Photo.

Nå jobber Spotify ifølge New York Times med en avtale som skal skaffe dem 220 millioner dollar, eller omkring 1,3 milliarder norske kroner, i ny kapital. Når dette er på plass vil tjenesten ifølge avisa være verdsatt til 4 milliarder dollar – nesten 24 milliarder kroner.

Les også:

Musikkmarkedet er som kjent for alvor på vei over fra analoge til digitale medier. Det er ingen nyhet. Men dette er et bilde på med hvilken hastighet dette skjer, og hvor raskt størrelsen på og verdien av enkelte tjenester stiger. Tjenesten, som blei starta av svensker i 2006, blei lansert i USA for mindre enn ett år siden. Etter dette har de også lansert integrasjon med Facebook og har nå nesten 20 millioner aktive brukere.

Da Spotify i januar annonserte at de hadde passert 3 millioner betalende brukere, var det bare 26 dager siden de hadde fortalt at det var 2,5 millioner av dem. Det betydde at et sted mellom sju og åtte tusen nye abonnenter kom til for hver dag som gikk.

Tjenesten har imidlertid tapt mye penger siden oppstarten. Bare de to siste årene har de tapt omkring 540 millioner kroner. Men Daniel Ek sa nylig i et intervju med Dagens Industri at de i år trolig vil tjene opp mot 6 milliarder.

Det aller viktigste for de som lager musikken er imidlertid om de får betalt for å gjøre sine åndsverk tilgjengelige. I 2010 betalte Spotify ut omkring 320 millioner kroner til rettighetshavere og i fjor økte dette til nesten 900 millioner. Spørsmålet er hvor mye det stiger for 2012.

Tags: , ,

Del "Spotify vokser"
 

13 kommentarer på “Spotify vokser”

  1. Anonym sier:

    Jaja, jeg bruker WiMP. Brukte Spotify, men nå WiMP ettersom det er med i Canal Digitalabonnementet. Ikke store forskjellen, samme musikken som mangler på begge plasser. WiMP er kanskje hakket bedre visuelt, men smaken er som ei vinylplate.
    I tillegg så bruker mamma WiMP.

  2. Anonym sier:

    Bruker utelukkende Spotify. Artister som ikke gjør platene sine tilgjengelig der blir glemt. Så enkelt er dét.

    • Anonym sier:

      Jepp. Etter at jeg ble Spotifytilhenger så har jeg hørt mindre på artister som Metallica, AC/DC og Beatles. Spotify er nå mitt stereoanlegg. Så enkelt er det!

      Kjøpe CDer? Drive med Piratkopiering? Ikke her nei! Nå er Spotify ALT!

    • Anonym sier:

      Jepp. Etter at jeg ble Spotifytilhenger så har jeg hørt mindre på artister som Metallica, AC/DC og Beatles. Spotify er nå mitt stereoanlegg. Så enkelt er det!

      Kjøpe CDer? Drive med Piratkopiering? Ikke her nei! Nå er Spotify ALT!

    • Ja, sånn som Pink Floyd, Peter Gabriel, Metallica … glemt …

      • Tja jeg hører mindre og mindre på de bandene pga at de ikke er på Spotify. Hvis flere og flere primært bruker streaming for å høre musikk og har et godt nok utvalg utenom vil nok folk «glemme» slike band fordi de ikke er tilgjengelig der. Og sjansen for at nye generasjoner vil oppdage de blir også mye mindre.

      • Anonym sier:

        Er ikke Peter Gabriel og Pink Floyd på Spotify? De er på WiMP, så da er de ikke lenge før de er på Spotify heller. Metallica og AC/DC får vel kjøre sitt eget løp.

  3. Anonym sier:

    Overgangen fra analogt til digitalt er det vel 20 år siden nå, CD er nok digitalt ;)

  4. Olav Opsvik sier:

    Er vel ei goood stund sidan analoge medier var mest vanleg i musikkdistribusjon, ja.

  5. Olav Opsvik sier:

    Er vel ei goood stund sidan analoge medier var mest vanleg i musikkdistribusjon, ja.

Legg igjen en kommentar