Sjuk fyr

Den utmerkede nettsiden Drowned In Sound har etter beste evne forsøkt å intervjue Anton Newcombe, den mildt sagt bekmørke vokalisten i The Brian Jonestown Massacre. Du så kanskje rockumentaren DiG!, som handlet om bandets beef med de tidligere kompisene i The Dandy Warhols? Vel, ting har tydeligvis fortsatt nedover for Anton. I intervjuet ramler de […]

Skrevet av:
Publisert 13:38 19 mars, 2008

Anton Newcombe. Foto: oneloudernyc.com

Den utmerkede nettsiden Drowned In Sound har etter beste evne forsøkt å intervjue Anton Newcombe, den mildt sagt bekmørke vokalisten i The Brian Jonestown Massacre. Du så kanskje rockumentaren DiG!, som handlet om bandets beef med de tidligere kompisene i The Dandy Warhols? Vel, ting har tydeligvis fortsatt nedover for Anton.

I intervjuet ramler de uforglemmelige sitatene ut som perler på en snor. Vi klipper og limer:

«I was detuning guitars way before Sonic Youth existed. No seriously, I was deconstructing and detuning guitars in 1978 aged 11 way before Thurston Moore had picked one up and Kevin Shields was learning how to play Cramps records, so you do the math.»

«Van Gogh was not his paintings – he was a fucking freak that cut off his ear. His paintings are here but that nigger’s dead, period. Henry Ford is a fucking Nazi and you’ve got people delivering your fucking pizza in a fucking Ford!»

«My wife has an interesting physique and I find it pleasing.»

«I open up the memorial book of Princess Diana and I put on the whole collection of my entire works and I look at the mounds of flowers at Buckingham Palace gates and I just weep.»

Jøsses.

Hele samtalen leser du her, og mer om bandet (inkludert alle platene gratis) finner du på hjemmesiden deres. The Brian Jonestown Massacre gir ut ny skive, ikke utypisk titulert My Bloody Underground, i slutten av måneden.

Tags: , , , , , ,

Del "Sjuk fyr"
 

22 kommentarer på “Sjuk fyr”

  1. ingvild sier:

    fortsatt nedover?

    er det noen som har vokst, er det ivertfall ikke the dandy warhols, tvert imot. hver eneste skive bjm har gitt ut er noe nytt mens the dandy warhols har blitt et perfekt eksempel på et offer for musikkbransjen.
    hvis denne personen i det hele tatt har sett dig, har han jo misforstått hele poenget med dokumentaren.

  2. ingvild sier:

    sjekk ut the warlocks, the black angels, the morning after girls, miranda lee richards, black rebel motorcycle club, ,,,, det finnes ikke grenser for hvor innflytelsesrik denne mannen er.

    hva har courtney taylor og co gjort for noe nytt?
    ja, solgt mer plater. som bare er utvanning av tidligere, og bedre utgivelser.

    dette er flaut.

  3. Marius Asp sier:

    Hei!

    Nøyaktig hvem som har misforstått hva her, er vel et åpent spørsmål.

    Men om du leser litt nøyere, vil du muligens oppdage at jeg ikke skriver om musikken til verken BJM eller Dandy Warhols (jeg er ikke spesielt begeistret for noen av dem, må jeg innrømme).

    Om du på noe vis mener Anton Newcombe fremstår som en sunn person i Dig! (eller i intervjuet jeg her refererer til), skal du saktens få lov til det. Selv synes jeg komboen hans av selvrettferdig bitterhet og stormannsgalskap begynner å bikke over i det nitriste og kjedsommelige. «My Bloody Underground», my ass.

  4. Bendik sier:

    Heia Anton, stå på! I Dig synes jeg Anton fremstår som uthengt av de som har laget filmen, men fortsatt gjør en noenlunde respektabel figur. De viser jo med vitende og vilje alle hans verste sider gjennom 7 år, hvem som helst kunne fremstått som et virkelig rasshøl i slik situasjon. Må innrømme at jeg har tilgode å oppdage genialiteten i den siste plata, men herr Asp nå får du roe deg ned i dine siste kommentarer, som han sa selv «Anton Newcombe is not a movie» så ikke bruk Dig! som et innblikk i Antons sjel. Husk at mannen var heroinvrak mesteparten av filmen, et problem som har passert. Du snakker her om den sannsynligvis mest produktive personen og (etter min mening)det nærmeste man kommer et genuint geni de siste 20 årene. Visst er han stormannsgal, men jeg skjønner ikke at det er noe man skal holde mot en sann visjonær.

    Dessuten har Peter Hayes personlig fortalt meg at Anton ikke er så gal som alle tror og at han er en skikkelig ålreit kar, hehe. Dette er bare tilleggsinformasjon, men sant. Spør Peter selv..

  5. Marius A sier:

    … og debatten fortsetter. Dere BJM-fans, altså. Koko!

    Om Newcombe personlig: Det er vanskelig for meg å avgjøre om det medieskapte bildet korresponderer med hans private fremtoning, all den tid jeg aldri har møtt mannen. Denne saken handlet altså om et intervju, der han i beste fall fremstår som relativt ustabil. Jeg synes litt synd på mannen, rett og slett.

    Om musikken (og her er det mulig mine kolleger er uenige med meg): Brian Jonestown Massacre er ikke et spesielt bra band. Bedre enn Dandy Warhols, ja (uten at det sier så mye), men på ingen vis i nærheten av verken My Bloody Valentine eller Sonic Youth, som Anton på nærmest sjarmerende hjelpeløst vis prøver å diskreditere i én og samme setning.

    «Visjonær»? «Innflytelsesrik»? Har dere hørt om The Rolling Stones? Velvet Underground? The Byrds? Det vedder jeg en kasse rødvin på at Anton Newcombe har. Han gjør ikke stort for å skjule det, heller. :)

  6. Robin Jones Bergen sier:

    Hvordan kan en seriøs journalist skrive dette?

    «Brian Jonestown Massacre er ikke et spesialt bra band»

  7. Kåre sier:

    konkurranse! Terningkast! Hvem er best! Det er jo det musikk dreier seg om, eller?

  8. Marius sier:

    Eventuelt som å heie på et fotballag, eller veive et digert flagg.

    Vel, vel. Det er vel kanskje naturlig at folk blir såre når jeg avskriver BJM som et middelmådig band. Og fans av dette bandet er jo, eh, «trofaste» (les: gærne). Samtidig skjønner jeg ikke at dette er en SÅ stor brannfakkel – jeg er jo langtifra den første som har påpekt dette…?

  9. Kåre sier:

    Musikk går rett inn i følelsene til folk. Det er jo det fantastiske med det, og litt av gleden med å være fan av små band er jo den konstante kampen mot pressen som ikke gir «mitt band» nok oppmerksomhet, eller til og med er negative, samtidig som en helst ikke vil like noe som alle andre liker. (am i making sense?)

    Hawksley Workman (min favoritt)- er f.eks. på en helt annen planet enn alle andre som live-artist (min mening *s*)- og samtidig som jeg syns han skulle vært på forsiden av alle musikkblader og headline alle festivaler, så syns jeg det er veldig digg å kunne se han på små scener hvor en får mer «interaction». ..

    Poenget er vel at musikk oppleves subjektivt og når journalister – som helst skal være objektive – beveger seg inn i et subjektivt medium som f.eks. en blogg (og selv om egentlig all musikkjournalistikk bør leses som subjektive meninger IMO) så kan det oppstå brann i lettantennelige musikkhjerter.

  10. Marius Asp sier:

    Subjektivt er det – og det må det være. Så får man heller krangle i vei.

    Tror du er inne på noe; spenningen mellom bitterhet over manglende oppmerksomhet til sine favorittartister og frykten for det samme, er vel omtrent like gammel som indie-sjangeren, og ganske interessant, ja, nærmest sjarmerende i all sin inkompatibilitet. Men man vokser det vel til en viss grad av seg etterhvert? Antar at du for eksempel ønsker Hawksley W. verdensherredømme framfor obskuritet, om nå et av disse ytterpunktene må velges?

  11. Kåre sier:

    As long as he keeps touring..

    en vokser det av seg, ja.. egentlig litt trist for det er gøy å kunne nerde over noe. men en finner jo ut at det er sinnsvakt mye musikk der som en aldri får hørt – og er man så heldig å finne noe som gir en alt en leter etter så skal en bare nyte det og la andre få nyte det som gir dem noe.
    Så det er vel trangen til verdensherredømme en vokser av seg? Hvis en ikke har tyske aner?

  12. Redaksjonen sier:

    Pssst. I dag anmeldes nye til Brian Jonestown Massacre på radio – følg med på P3 mellom 18 og 20…

  13. Siri K. sier:

    Fy fader! Jeg gråter. Jævla drittkrittikkere.
    http://nrk.no/p3/article/page/view/1.5390058

  14. thomas s sier:

    Enig!
    Marius, du er en skikkelig surpomp!

  15. Geir F sier:

    Har ikke hørt den siste skiva, bortsett fra det som ble spilt underveis i slakten i Lydverket i dag. Virker som journalisten her har en agenda, å slakte BJM for hva det er verdt. Du gir en firer til en smørsanger fra Sverige, mens denne skiva får det glatte lag uten å gå inn på hva som er dårlig/feil. Frustrerende som platekjøper. Har noen av 90-talls skivene til bandet, og det er IKKE middelmådig. Nå er det vel litt utenfor hvilket terreng en Dagblad journalist beveger seg i til daglig (Les P4 musikk). Er av gammelsorten som ikke liker terningkast. Venter til seriøs presse (Les: Mojo) har anmeldt skiva, for dette ble jeg ikke klok av.

  16. Marius Asp sier:

    Hei der! Og takk for respons.

    Geir F: Det var da veldig til konspirasjonsteorier. Why so sacred, why so serious? Kan forsikre deg om at jeg stilte med nyvaskede, vidåpne ører i møtet med skiva. De grodde ganske kjapt til underveis. Som jeg skriver i anmeldelsen du finner lenke til over: Jeg synes mye av det BJM har gjort er helt brukbart. Men dette er jo ikke engang vellykket pastisj; bare en salig røre av menneskeforakt og trøtte klisjeer knadd sammen i tretten knapt fremførte ikke-låter.

    Ellers diskuterer jeg gjerne videre med noen som faktisk har HØRT albumet. Noe sier meg at det muligens blir noe mildere stemning her når den tid kommer. ;)

    (PS. Dagblad-journalist? WTF)

  17. Geir F sier:

    Dette blir for dumt. Trodde vi hadde med voksne folk å gjøre, ikke en barnehage. Blir irritert når forståsegpåere påberoper seg den hele å fulle sannhet. Du var veldig farga (i negativ retning) før gjennomlytting av denne skiva. Du skriver selv at du IKKE liker BJM og Dandy Warhols. Da bør kanskje en journalist som faktisk liker musikken ta jobben, Det blir jo som å sette en basketkommentator til å kommentere fotball. Trodde NRK hadde høyere standard. Skal ikke se bort ifra at skiva er dårlig, jeg kommenterer måten den er behandlet på av en overdommer med syk trang til å slenge dritt om BJM. Journalister skriver aldri feil liksom….

  18. Anna sier:

    er vel egentlig du som er fordomsfull Geir – disser fantastiske Tingsek fordi han er svensk og synger soul (eller «smørsanger», som du tåpelig nok kaller han). kanskje du burde droppe å uttale deg om ting du ikkke har greie på?

  19. Geir F sier:

    Hva har dette med Tingsek å gjøre? Jeg liker ikke svensk soul, har ingenting med fordommer å gjøre Anna. Derfor ville jeg aldri tatt på meg oppgaven å anmelde en skive i den sjangeren.

  20. Kåre sier:

    Du tenker ikke på at Marius kanskje fikk fordommene ETTER å ha hørt plata? I så tilfelle må det være ganske dårlig.

    OG ærlig talt: BJM gjøre shoegazer? høres jo ut som en dårlig ide. men uten ego – ingen musikk! Go Anton!

  21. M sier:

    Vel, Geir F: Jeg kan garantere deg at jeg liker rock, Både med «syre», «shoegaze» og «drone» som prefiks. Æresord, banna bein.

    Én god ting må man i alle fall si om dette bandet – det er visst umulig å forholde seg likegyldig til. Ikke verst i vår konsensus-harvende tid.

  22. [...] Jonestown Massacre-vokalist Anton Newcombe har over årenes løp markert seg som en av rockens mest kontroversielle skikkelser, som dokumentert i den allerede klassiske musikkfilmen DiG!, og konsertene til bandet har det med [...]

Legg igjen en kommentar